Invisible tourism in Hungary: investigation of the social, economic and environmental aspects of unconventional tourism mobility  Page description

Help  Print 
Back »

 

Details of project

 
Identifier
100953
Type K
Principal investigator Michalkó, Gábor
Title in Hungarian Magyarország láthatatlan turizmusa: a nem konvencionális turisztikai mobilitás társadalmi, gazdasági és környezeti vonatkozásainak vizsgálata
Title in English Invisible tourism in Hungary: investigation of the social, economic and environmental aspects of unconventional tourism mobility
Keywords in Hungarian egynapos belföldi turizmus, nemzetközi átutazó és kiránduló forgalom, turizmusföldrajz, Magyarország
Keywords in English one-day domestic tourism, international transit and cross-border excursion flow, tourism geography, Hungary
Discipline
Physical geography (Council of Complex Environmental Sciences)100 %
Ortelius classification: Social geography
Panel Earth sciences 2
Department or equivalent Geographical Institute (Research Centre for Astronomy and Earth Sciences)
Participants Irimiás, Anna Rita
Rátz, Tamara
Tóth, Géza
Starting date 2012-04-01
Closing date 2016-12-31
Funding (in million HUF) 8.032
FTE (full time equivalent) 5.48
state closed project
Summary in Hungarian
Arról, hogy a 24 óránál rövidebb ideig Magyarországon tartózkodó külföldiek (2009-ben 32 millió átutazó és kiránduló) milyen szerepet játszanak a szolgáltatások (pl. kiskereskedelem, vendéglátóipar, egészségipar) igénybevételében, illetve a társadalmi kapcsolatok ápolásában (pl. VFR turizmus), meglehetősen kevés információval rendelkezünk. Ehhez hasonlóan a magyar lakosság (2010-ben a háztartások 65%-a) egynapos utazási aktivitása, annak társadalmi, gazdasági és környezeti vonatkozásai sem képezték korábban a tudományos vizsgálatok tárgyát. Annak érdekében, hogy a Magyarország területén realizálódó, 24 óránál rövidebb időtartamú nemzetközi és belföldi utazások természetét azonos elméleti keretben elemezhessük, bevezetjük a nem konvencionális turisztikai mobilitás (láthatatlan turizmus) fogalmát. Mivel a turizmushoz közvetve, illetve közvetlenül kapcsolódó szolgáltatásokat a nem konvencionális turisztikai mobilitás tízmilliós nagyságrendű résztvevői is igénybe veszik, jelenlétük hat az adott hely társadalmi, gazdasági és környezeti folyamataira, tevékenységük sajátosságainak feltárása a turizmusföldrajz megkerülhetetlen alapkutatási feladata. A kutatás jelentős mértékben hozzájárul a turizmus természetének alaposabb megismeréséhez, a nemzetközi és a belföldi mobilitási folyamatok sokrétűségének és egymással meglévő szimbiózisainak komplexebb megértéséhez, továbbá elősegíti a turizmusnak a GDP-hez való hozzájárulását célzó mérőapparátus (szatellit számla rendszer) pontosítását.
Summary
We have little information about the foreigners staying less than 24 hours in Hungary (cross-border excursionists and transit passengers) especially about their role in the consumption of services (like retail, hospitality, health) and in building social relationships (e.g. VFR tourism). Similarly, the one-day travel activity of Hungarians (65% of all households) and its social, economical and environmental impacts have not been examined by scientific research yet. In order to be able to analyse the international and domestic travels with a magnitude of tens of millions affecting Hungary for shorter than 24 hours in a uniform theoretical framework, we introduce the concept of unconventional tourism mobility (invisible tourism). Since the also actors of unconventional tourism mobility consume the services linked directly or indirectly to tourism, they influence the social, economic and environmental processes of the affected settlements. The exploration of the effects of their activities is an inevitable task of the basic research of tourism geography. The research may significantly contribute to a more thorough recognition of the nature of tourism and a more complex understanding of the diversity and the existing symbiosis of international and domestic mobility processes. Further, it may assist to make the satellite account system method more accurate in measuring the contribution of tourism to GDP.





 

Final report

 
Results in Hungarian
Mára a turizmus értelmezése túllépett a tradicionális megközelítéseken, a tudományos műhelyek, az uniós és a kormányzati szintű intézmények (statisztikai hivatalok, turisztikai ügynökségek), valamint a szakmai szervezetek is szorgalmazzák az utazással kapcsolatos, eddig kevesebb figyelmet kapott vagy új jelenségek megismerését. Az úgynevezett nem konvencionális turisztikai mobilitás égisze alatt megvalósuló utazások volumene és azok társadalmi, gazdasági, környezeti hatásai Magyarországon is megközelítik, egyes célterületeken pedig meghaladják a hagyományos turizmusként észlelt folyamatokat. A kutatás során rejtett turizmusként –mint ernyőfogalomként– definiált jelenség alapvetően két szegmensre bontható, a leplezett és a láthatatlan turizmusra. Az átfedések tényét tudomásul véve, a projekt az utóbbira helyezte a hangsúlyt. A rendszeres statisztikai adatgyűjtés körén kívül eső, nem regisztrált forgalom Magyarország nemzetközi és belföldi turizmusában egyaránt megjelenik, különösen a rokonok és barátok meglátogatásában érintettek vannak távol a turizmusipar látómezejétől. Nemzetközi relációban az egynapos bevásárlóturizmus és az átutazások során vásárolt áruk és szolgáltatások, a határokon belül a szálláshely igénybevétele nélkül bonyolódó vallási, kulturális és sportesemények, valamint a tanulmányi kirándulások és a második otthonok szabadidős célú használata képezi legmarkánsabban a turisztikai piac jelenleginél nagyobb figyelmet és tudatos fejlesztést érdemlő szegmensét.
Results in English
The dynamic evolution of the tourism system during the past decades has led to the appearance of various forms of tourism mobility beyond its conventional concept. Scientific researchers, EU and national bodies (such as statistical and tourism agencies) as well as trade associations all advocate the study of these unobserved or hidden tourism phenomena. At the same time, there is relatively little information available about the volume, composition, directions and duration of unconventional tourism activities and the complex relationship of their social, economic and physical impacts. The concept of hidden tourism consists of two overlapping forms: ‘concealed tourism’ and ‘invisible tourism’. Acknowledging the overlap, out project has focused predominantly on the latter form. Invisible tourism activities take place outside the statistical registration system. Shopping and transit tourism activities occur mainly in international relation, while educational trips, festivals, religious and sport events, and second home stays mostly characterize domestic tourist mobility. VFR tourism (the most common type of invisible tourism) forms part of both relations. Based on the research it might be concluded that non conventional tourist mobility should be given more attention in tourism statistics, by tourism management organizations and by all services involved in the Hungarian tourism industry.
Full text https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=100953
Decision
Yes





 

List of publications

 
Rátz T, Michalkó G, Keszeg R: Educational Tourism and Nation Building – An Analysis of Cross-border School Trips in the Carpathian Basin, Tourism Geographies (közlésre elküldve), 2017
Jancsik A, Michalkó G, Csernyik M: A megosztáson alapuló gazdaság szabályozási dilemmái, Közgazdasági Szemle (közlésre elküldve), 2017
Irimiás A, Mitev A, Michalkó G: Voices of the Fisher King: listening to senior's narratives on religious journeys, Journal of Global Scholars of Marketing Science (közlésre elküldve), 2017
Michalkó G, Balizs D, Kiss É, Faragóné Huszár Sz, Sik A, Karácsonyi D: A vidékiesség vonzásában: a nagyvárosi agglomerációk láthatatlan turizmusa Magyarországon, Tér és Társadalom (közlésre elküldve), 2017
Zátori A, Michalkó G, T Nagy J, Kulcsár N, Balizs D: The tourist experience of domestic VFR travellers: the case of Hungary, Current Issues in Tourism (közlésre elküldve), 2017
Kincses Á, Tóth G, Tömöri M, Michalkó G: Characteristics of transit tourism in Hungary with a focus on expenditure, REGIONAL STATISTICS 6: (2) 129-148, 2016
Rátz T, Kundi V, Michalkó G: A kulturális fogyasztás rejtett dimenziói a turisztikai mobilitás rendszerében, In: Jászberényi M, Zátori A, Ásványi K (szerk.) (szerk.) Fesztiválturizmus. Budapest: Akadémiai Kiadó, 2016. pp. 107-123., 2016
Régi T, Rátz T, Michalkó G: Anti-shopping tourism: a new concept in the field of consumption, J TOUR CULT CHANGE 14: (1) 62-79, 2016
Irimiás A, Mitev A, Michalkó G: Demographic characteristics influencing religious tourism behaviour : evidence form a Central-Eastern-European country, INT J RELIGIOUS TOURISM 4: (4) 17-32, 2016
Kincses Á, Tóth G, Tömöri M, Michalkó G: Az átutazó turizmus magyarországi sajátosságai, különös tekintettel a költésre, TERÜLETI STATISZTIKA 56: (4) 455-476, 2016
Kincses Áron, Tóth Géza, Tömöri Mihály, Michalkó Gábor: Identifying settlements involved in Hungary’s transit traffic, REGIONAL STATISTICS 6: (1) 193-216, 2016
Michalkó G, Kádár B, Gede M, Balizs D, Kondor A Cs, Ilyés N: A budapesti agglomeráció szatellitturizmusának környezeti hatásai, In: Sikos T T, Tiner T (szerk.) (szerk.) Tájak, régiók, települések térben és időben: tanulmánykötet Beluszky Pál 80. születésnapjára. Budapest: Dialóg Campus Kiadó, 2016. pp. 241-257. (Studia regionum ; Dialóg Campus szakkönyvek), 2016
Michalkó G, Rátz T, Keszeg R: A határokon átívelő tanulmányi kirándulások szerepe a nemzetépítésben, KISEBBSÉGKUTATÁS 25: (2) 36-58, 2016
Mitev Ariel, Irimiás Anna, Michalkó Gábor: Halászkirályok hanghullámai - az idősek vallási eseményekhez kapcsolódó élményeinek megértése, VEZETÉSTUDOMÁNY 46: (4) 23-34, 2015
Horváth A, Michalkó G: Az etnicitás turizmusföldrajzi értelmezése erdélyi példákon keresztül, FÖLDRAJZI KÖZLEMÉNYEK 138: (2) 150-160, 2014
Kincses Á, Michalkó G, Tóth G: A Magyarország átutazó forgalmában érintett települések lehatárolása, TERÜLETI STATISZTIKA 54: (3) 237-252, 2014
Kozma G, Michalkó G: A lakosság szociodemográfia-jellemzőinek hatása a sportesemények látogatottságára, MAGYAR SPORTTUDOMÁNYI SZEMLE 15: (3) 4-10, 2014
Kozma G, Michalkó G., Kiss R: The socio-demographic factors influencing visitors participation in Hungarian sports events, J PHYS EDUCATION SPORT 14: (3) 391-397, 2014
Michalkó G, Kulcsár N, Balizs D, T Nagy J: A belföldi VFR-turisták magatartásának sajátosságai Magyarországon, TURIZMUS BULLETIN 16: (3-4) 3-14, 2014
Michalkó G, Rátz T: Rejtett dimenziók a Kárpát-medence turizmusában, In: Frisnyák S, Gál A. (szerk.) (szerk.) Kárpát-medence: természet, társadalom, gazdaság. Nyíregyháza; Szerencs: Nyíregyházi Főiskola Turizmus és Földrajztudományi Intézet; Bocskai István Gimnázium, 2013. pp. 463-476., 2013
Michalkó G, Rátz T, Hinek M: Magyarország bevásárlóturizmusa a gazdasági válság időszakában, In: Sikos T T Sikos T T (szerk.) (szerk.) A válság hatása a kiskereskedelemre. Gödöllő: Szent István Egyetemi Kiadó, 2013. pp. 147-163., 2013
Michalkó G, Rátz T, Régi T: Turizmusnak látszó kiskereskedelem: az utazással párosuló termékbemutatók anatómiája a reklámcédulák elemzése alapján, TÉR ÉS TÁRSADALOM 27: (4) 135-153, 2013
Michalkó G: Kacattúra, In: Berta Péter (szerk.) (szerk.) Használtcikk-kultúrák. Ideológiák, gyakorlatok és értelmezői közösségek. Budapest: MTA BTK Néprajztudományi Intézet, 2012. pp. 200-218., 2012
Rátz T, Michalkó G, Hinek M, Karsai Á: An invisible line on the map of Hungary. The role of the Roman Limes in regional tourism development, Beyond the great beauty: rescaling heritage and tourism. RSA Workshop, Rimini, 2016.02.10-12., 2016
Irimiás A, Michalkó G: Hosting while being hosted: A perspective of Hungarian hospitality workers in London, UK, TOUR HOSP RES 16: (2) 173-183, 2016
Irimiás A, Michalkó G: Labor mobility to the promised land: Hungarian migrants’ experiences in the United Kingdom, In: Domínguez-Mujica J (szerk.) (szerk.) Global change and human mobility. Singapore: Springer, 2016. pp. 165-181. (Advances in Geographical and Environmental Sciences), 2016
Irimiás A, Michalkó G: Invisible tourists - hidden destinations, In: Hungarian Geographical Society (szerk.) (szerk.) EUGEO Budapest 2015: congress programme and abstracts. Budapest: Hungarian Geographical Society, 2015. pp. 201., 2015
Michalkó G, Kulcsár N, Szabó O, Balizs D, T Nagy J: The characteristics of the leisure activities domestic VFR tourists engage in, in the rural and urban areas of Hungary, INT LEIS REV 4: (1) 125-156, 2015
Rátz T, Kundi V, Michalkó G: The Hidden Dimensions of Cultural Consumption within the Framework of Tourism Mobility, In: Sonnenburg S, Wee D (szerk.) (szerk.) Touring Consumption. Wiesbaden: Springer VS, 2015. pp. 285-302. (Management – Culture – Interpretation), 2015
Rátz T, Michalkó G: Educational travel within the framework of invisible tourism, In: Hungarian Geographical Society (szerk.) (szerk.) EUGEO Budapest 2015: congress programme and abstracts. Budapest: Hungarian Geographical Society, 2015. pp. 203., 2015
Sulyok J, Michalkó G: Brand Equity and Its Elements: Case of the Lake Balaton (Hungary), J TOUR REC 2: (2) 7-20, 2015
Zátori A, Balizs D, Kulcsár N, Michalkó G, T Nagy J: The role of tourist experience in Hungary's domestic VFR travels, In: Hungarian Geographical Society (szerk.) (szerk.) EUGEO Budapest 2015: congress programme and abstracts. Budapest: Hungarian Geographical Society, 2015. pp. 93., 2015
Michalkó G: Utazó használtcikkek a turizmus és a kereskedelem változó világában, pp. 200-218 in: Berta P. Használtcikk-kultúrák. Ideológiák, gyakorlatok és értelmezői közösségek. MTA BTK Néprajztudományi Intézet, Budapest, 2012
Michalkó G; Rátz T: Rejtett dimenziók a Kárpát-medence turizmusában, pp. 463-476 in: Frisnyák S; Gál A. Kárpát-medence: természet, társadalom, gazdaság. Nyíregyházi Főiskola, Nyíregyháza, 2013
Michalkó G; Rátz T: Telebusz - teleshopping: a termékbemutatóval egybekötött magyarországi utazások turizmusföldrajzi vizsgálata, Kockázat-konfliktus-kihívás: a VI. Magyar Földrajzi Konferencia, a MERIEXWA nyitókonferencia és a Geográfus Doktoranduszok Országos Konferenciájának absztrakt kötete, 76, 2012
Michalkó G; Rátz T: Határtalan vásárlás: termékbemutatóval párosuló kirándulások a Kárpát-medencében, HUNGEO 2012: Magyar Földtudományi Szakemberek XI. Világtalálkozója: korszerű földtudományi oktatás - versenyképes gazdaság: előadáskivonatok., 2012
Michalkó G, Rátz T: A gazdasági válság hatása Magyarország bevásárlóturizmusára, in Sikos T. T. A válság hatása a kiskereskedelemre. Szent István Egyetem, Gödöllő (közlésre elfogadva), 2013
Michalkó G; Rátz T; Hinek M; Tömöri M: Hungary’s shopping tourism during the period of the economic crisis, Tourism Economics (közlésre elfogadva), 2013
Michalkó G, Rátz T, Hinek, M: Magyarország bevásárlóturizmusa a gazdasági válság időszakában, pp. 147-163. in Sikos T. T. A válság hatása a kiskereskedelemre. Szent István Egyetemi Kiadó, Gödöllő, 2013
Michalkó G; Rátz T; Hinek M; Tömöri M: Shopping tourism in Hungary during the period of the economic crisis, Tourism Economics, 20 (DOI: http://dx.doi.org/10.5367/te.2014.0387), 2014
Michalkó, G; Rátz, T; Régi, T: Turizmusnak látszó kiskereskedelem: az utazással párosuló termékbemutatók anatómiája a reklámcédulák elemzése alapján, Tér és Társadalom (27)4. 135-153, 2013
Horváth, A; Michalkó, G: Az etnicitás turizmsuföldrajzi értelmezése, Földrajzi Közlemények (138)2 (Megjelenés alatt), 2014
Michalkó, G; Rátz, T; Irimiás A: Invisible tourism within the Carpathian basin: mobility patterns and new features, p 185 in: Conti S (szerk.) IV. EUGEO Congress, Rome 5-7 September 2013: Congress programme. Konferencia helye, ideje: Roma, Olaszország, 2013.09.05-2013.09.07. Roma: Asso, 2013
Kincses, Á; Michalkó, G; Tóth G: Magyarország átutazó turizmusában érintett települések lehatárolása, Területi Statisztika, 54(4) (Megjelenés alatt), 2014
Irimiás, A; Michalkó G: Religious tourism in Hungary - an integrative framework, Hungarian Geographical Bulletin, 62(2) 175-196, 2013
Kundi, V; Michalkó, G; Rátz T: The Hidden Dimensions of Cultural Consumption within the Framework of Tourism Mobility, in: Müller, A; Sonnenburg, S (eds) Touring Culture, Karlshochschule International University "Management - Culture - Interpretation" (Közlésre elfogadva), 2014
Kozma, G; Michalkó, G; Kiss R: Social demographic factors influencing the participation of sport events in Hungary, Journal of Physical Education and Sport (Közlésre megküldve), 2014
Irimiás, A; Michalkó, G: Emotional Background of labor mobility – Hungarian Migrants’ Experiences in the United Kingdom, Journal of Ethnic and Migration Studies (Közlésre megküldve), 2015
Régi, T; Rátz, T; Michalkó, G.: Anti-shopping tourism: a new concept in the field of consumption, Current Issues in Tourism (Közlésre megküldve), 2015
Michalkó G; Rátz T: Rejtett dimenziók a Kárpát-medence turizmusában, pp. 463-476 in: Frisnyák S; Gál A. Kárpát-medence: természet, társadalom, gazdaság. Nyíregyházi Főiskola, Nyíregyháza, 2013
Michalkó G; Rátz T; Hinek M; Tömöri M: Shopping tourism in Hungary during the period of the economic crisis, Tourism Economics, 20(6), 1319-1336, 2014
Horváth, A; Michalkó, G: Az etnicitás turizmsuföldrajzi értelmezése, Földrajzi Közlemények (138)2, 150-160, 2014
Kincses, Á; Michalkó, G; Tóth G: Magyarország átutazó turizmusában érintett települések lehatárolása, Területi Statisztika, 54(3), 237-252, 2014
Kundi, V; Michalkó, G; Rátz T: The Hidden Dimensions of Cultural Consumption within the Framework of Tourism Mobility, in: Müller, A; Sonnenburg, S (eds) Touring Culture, Karlshochschule International University "Management - Culture - Interpretation" (Megjelenés alatt), 2015
Kozma, G; Michalkó, G; Kiss R: Social demographic factors influencing the participation of sport events in Hungary, Journal of Physical Education and Sport, 14(3), 391-397, 2014
Irimiás, A; Michalkó, G: Emotional Background of labor mobility – Hungarian Migrants’ Experiences in the United Kingdom, Tourism and Hospitality Research (Második körös lektorálás alatt), 2015
Régi, T; Rátz, T; Michalkó, G: Anti-shopping tourism: a new concept in the field of consumption, Journal of Tourism and Cultural Change, DOI:10.1080/14766825.2015.1015542, 2015
Kozma G; Michalkó G: A lakosság szociodemográfia-jellemzőinek hatása a sportesemények látogatottságára, Magyar Sporttudományi Szemle, 15(3), 4-10, 2014
Michalkó G; Kulcsár N; Balizs D; T. Nagy J: A belföldi VFR-turisták magatartásának sajátosságai Magyarországon: különös tekintettel a szabadidős tevékenységek földrajzi vonatkozásaira, Turizmus Bulletin, 16(2), 42-50, 2014
Mitev A, Irimiás A; Michalkó G: Halászkirályok hullámhosszán: idősek vallási eseményekhez kapcsolódó élményei, In: Hetesi Erzsébet, Révész B (szerk.) "Marketing megújulás": Marketing Oktatók Klubja 20. Konferenciája. Konferencia helye, ideje: Szeged, Magyarország, 2014.08.27-2014., 2014
Tóth, G; Kincses, Á; Michalkó, G; Tömöri, M: Identifying Settlements Involved in Hungary's Transit Traffic, Travel Behaviour and Society (Közlésre megküldve), 2015
Rátz T; Kundi V; Michalkó G: A kulturális fogyasztás rejtett dimenziói a turisztikai mobilitás rendszerében, pp. 000-000. in Jászberényi M. Fesztiválturizmus. Akadémiai Kiadó, Budapest (Megjelenés alatt), 2015
Irimiás, A; Mitev, A; Michalkó, G.: Socio-demographic factors influencing the perception of religious tourism behaviour, International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage (Közlésre megküldve), 2015
Mitev A; Irimiás A; Michalkó G: Halászkirályok hanghullámai: az idősek vallási eseményekhez kapcsolódó élményeinek megértése, Vezetéstudomány, 46(4) 23-34, 2015
Michalkó, G; Kulcsár, N; Szabó, O; Balizs, D; T. Nagy J.: The Characteristics of the Leisure Activities Domestic VFR tourists engage in, in the Rural and Urban areas of Hungary, International Leisure Review (Közlésre megküldve), 2015
Rátz T; Kundi V; Michalkó G: A kulturális fogyasztás rejtett dimenziói a turisztikai mobilitás rendszerében, pp. 79-91. in Jászberényi M; Ásványi K; Zátori A: Fesztiválturizmus. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2016
Irimiás, A; Mitev, A; Michalkó, G.: Socio-demographic factors influencing the perception of religious tourism behaviour, International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage (Közlésre elfogadva), 2016
Régi T, Rátz T, Michalkó G: Anti-shopping tourism: a new concept in the field of consumption, J TOUR CULT CHANGE 14: (1) 62-79, 2016
Somogyi B, Michalkó G: A regisztrált láthatatlanok : az időskorúak vasúti utazási magatartásának vizsgálata Magyarországon, FÖLDRAJZI KÖZLEMÉNYEK 140: (1) 41-54, 2016
Michalkó G, Rátz T, Hinek M, Tömöri M: Shopping tourism in Hungary during the period of the economic crisis, TOURISM ECON 20: (6) 1319-1336, 2014
Irimiás A, Michalkó, G.: Religious tourism in Hungary - an integrative framework, HUNG GEOGR BULL (2009-) 62: (2) 175-196, 2013
Michalkó G: Turizmológia, Budapest: Akadémiai Kiadó, 266 p. (Turizmus szakkönyvtár), 2012




Back »