|
Recent interdisciplinary approaches of researches on science subject pedagogy
|
Help
Print
|
Here you can view and search the projects funded by NKFI since 2004
Back »
|
|
Details of project |
|
|
Identifier |
105262 |
Type |
K |
Principal investigator |
Tóth, Zoltán |
Title in Hungarian |
Természettudományos tantárgy-pedagógiai kutatások újszerű, interdiszciplináris megközelítésben |
Title in English |
Recent interdisciplinary approaches of researches on science subject pedagogy |
Keywords in Hungarian |
tantárgy-pedagógia, oktatás, problémamegoldás, IKT, természettudomány |
Keywords in English |
subject pedagogy, education, problem-solving, ICT, science |
Discipline |
Education (Council of Humanities and Social Sciences) | 80 % | Ortelius classification: Science education | Psychology (Council of Humanities and Social Sciences) | 20 % | Ortelius classification: Applied psychology |
|
Panel |
Psychology and Education |
Department or equivalent |
Department of Inorganic and Analytical Chemistry (University of Debrecen) |
Participants |
Abari, Kálmán Bujdosó, Gyöngyi Chrappán, Magdolna Csernoch, Mária Daru, Katalin Dávid, Imre Egri, Sándor Huszti, Anett Máth, János Revákné dr. Markóczi, Ibolya Sebestyén, Annamária Tóthné Kosztin, Beáta
|
Starting date |
2012-09-01 |
Closing date |
2016-08-31 |
Funding (in million HUF) |
7.000 |
FTE (full time equivalent) |
19.15 |
state |
closed project |
Summary in Hungarian A kutatás összefoglalója, célkitűzései szakemberek számára Itt írja le a kutatás fő célkitűzéseit a témában jártas szakember számára. A természettudományos oktatás és tanárképzés megújításának kulcskérdése a tanárok és tanárjelöltek kutatásalapú képzése, bevonása a tantárgy-pedagógiai kutatásokba. Csak a tantárgy-pedagógiai kutatást megtapasztalt tanároktól várható el, hogy a neveléstudomány, a pszichológia és a tantárgy-pedagógia legújabb kutatási eredményeit sikeresen átültessék a napi tanítási gyakorlatba. Ebben a pályázatban természettudományok – kémia, biológia, fizika, környezettan és informatika – oktatási kérdéseivel foglalkozó kutatók arra vállalkoznak, hogy összehangolt kutatásokat végeznek néhány olyan általános, minden természettudományos tantárgyat érintő témakörben, melyek mind a természettudományok hatékony tanítása, mind a természettudományos tanárok képzése és továbbképzése szempontjából alapvető fontosságúak.
A tervezett kutatások a következő témaköröket érintik: 1. A fogalmi fejlődés, a fogalmi váltás és a fogalmi megértés zavarai a természettudományok tanítási-tanulási folyamatában. 2. A természettudományos problémamegoldás. 3. A természettudományos ismeretek hatékony kikérdezése és értékelése. 4. Az infokommunikációs technológia a természettudományok tanítási-tanulási folyamatában. 5. A természettudományok tanításával és tanulásával kapcsolatos attitűdök.
A projekt megteremti a hazai tantárgy-pedagógiai kutatás alapjait, melyet mind a kutatásalapú tanárképzés és tanártovábbképzés, mind a tanárok doktori képzése szempontjából fontosnak tartunk. Kutatásaink feltárják a vizsgált természettudományos szakterületek közös vonásait és sajátosságait is.
Mi a kutatás alapkérdése? Ebben a részben írja le röviden, hogy mi a kutatás segítségével megválaszolni kívánt probléma, mi a kutatás kiinduló hipotézise, milyen kérdéseket válaszolnak meg a kísérletek. Kutatási kérdéseink: 1. Hogyan tárhatók fel a különböző korosztályba tartozó tanulók (egyetemisták, középiskolások) tantárgyspecifikus és hétköznapi természettudományos fogalmakkal kapcsolatos fogalmi fejlődésének, fogalmi váltásának lépései és a fogalmi megértés zavarai a tudásszerkezet vizsgálatával? 2. Mennyiben hatékonyabbak a metafogalmi ismereteket is hangsúlyozó természettudományos tankönyvek a hagyományos tankönyvekhez képest a tanulók fogalmi fejlődése szempontjából? 3. Milyen szerepe van a természettudományos problémamegoldásban a procedurális metakogníciónak, a metakognitív tudatosságának? 4. Milyen különbség mutatható ki a természettudományos feladatokat különböző módszerrel megoldó tanulók tudásszerkezetében? 5. Milyen mélységi előfeltétel-kapcsolatok alapján lehet az egyes természettudományos tantárgyakban alkalmazni a tudástér-elmélet kompetencia-performancia alapú kiterjesztését a természettudományos tudás optimális mérésére, a tanulók kompetencia-állapotának meghatározására? 6. Milyen összefüggés mutatható ki a tanárok infokommunikációs felkészültsége, az oktatásban használatos IKT-eszközök és a tanulói teljesítmények között? 7. Hogyan befolyásolja a képernyőn keresztül történő információátvitel sikerességét a közvetítendő tartalmak vizuális elrendezése? 8. Milyen hasonlóság és különbség van az informatikaoktatás, a matematika- és az idegen nyelv módszertana között? 9. Milyen hatása van a tanulási környezetnek a természettudományos tárgyakkal kapcsolatos attitűdök kialakulásában? 10. Milyen sajátos különbségek mutathatók ki a vizsgált tantárgyak között a fogalmi fejlődés, a problémamegoldás, az IKT hatása és a tanulási környezet tekintetében?
Mi a kutatás jelentősége? Röviden írja le, milyen új perspektívát nyitnak az alapkutatásban az elért eredmények, milyen társadalmi hasznosíthatóságnak teremtik meg a tudományos alapját. Mutassa be, hogy a megpályázott kutatási területen lévő hazai és a nemzetközi versenytársaihoz képest melyek az egyediségei és erősségei a pályázatának! Kutatásaink egyik fontos eredménye, hogy megteremtik a hazai tantárgy-pedagógiai kutatás alapjait, melyet mind a kutatásalapú tanárképzés és tanártovábbképzés, mind a tanárok doktori képzése szempontjából fontosnak tartunk. Meggyőződésünk ugyanis, hogy csak a tantárgy-pedagógiai kutatást megtapasztalt tanároktól várható el a neveléstudomány, a pszichológia és a tantárgy-pedagógia legújabb kutatási eredményeinek napi tanítási gyakorlatba történő átültetése.
Kutatásaink megmutatják továbbá azokat a közös jellemzőket, amelyek a vizsgált természettudományos szakterületekre vonatkoznak, de feltárják azok különbözőségét is. Eredményeink fontos adalékokat szolgáltatnak nem csak a természettudományok hatékonyabb oktatásának tervezéséhez, hanem a didaktika és az alkalmazott pszichológia számára is.
A projekt nem elhanyagolható jelentősége az is, hogy a különböző természettudományos tantárgyak oktatásának kutatói, valamint a pedagógia és a pszichológia szakemberei együtt próbálnak tudományos igénnyel foglalkozni tantárgy-pedagógiai problémákkal.
A kutatás összefoglalója, célkitűzései laikusok számára Ebben a fejezetben írja le a kutatás fő célkitűzéseit alapműveltséggel rendelkező laikusok számára. Ez az összefoglaló a döntéshozók, a média, illetve az érdeklődők tájékoztatása szempontjából különösen fontos az NKFI Hivatal számára. A természettudományos oktatás és tanárképzés megújításának kulcskérdése a tanárok és tanárjelöltek kutatásalapú képzése, bevonása a tantárgy-pedagógiai kutatásokba. Csak a tantárgy-pedagógiai kutatást megtapasztalt tanároktól várható el, hogy a neveléstudomány, a pszichológia és a tantárgy-pedagógia legújabb kutatási eredményeit sikeresen átültessék a napi tanítási gyakorlatba.
Ebben a pályázatban természettudományok – kémia, biológia, fizika, környezettan és informatika – oktatási kérdéseivel foglalkozó kutatók arra vállalkoznak, hogy összehangolt kutatásokat végeznek néhány olyan általános, minden természettudományos tantárgyat érintő témakörben (fogalmi fejlődés, problémamegoldás, tudásmérés, az infokummunikáció és a tanulási környezet hatása), melyek mind a természettudományok hatékony tanítása, mind a természettudományos tanárok képzése és továbbképzése szempontjából alapvető fontosságúak.
Eredményeink fontos adalékokat szolgáltatnak nem csak a természettudományok hatékonyabb oktatásának tervezéséhez, hanem a didaktika és az alkalmazott pszichológia számára is. A projekt jelentősége az is, hogy a különböző természettudományos tantárgyak oktatásának kutatói, valamint a pedagógia és a pszichológia szakemberei együtt próbálnak tudományos kutatásokon lapuló választ adni a természettudományok hatékony oktatásának néhány alapvető kérdésére.
| Summary Summary of the research and its aims for experts Describe the major aims of the research for experts. Summary of proposed research including key goals for scientifically qualified assessors
Teachers’ and trainees’ research based instruction and participation in researches on subject pedagogy is one of the key issues of renewing science education and teacher training. Only those teachers can be expected to apply the latest research results of pedagogy, psychology and subject-pedagogy in the classroom who have been involved and experienced in researches on subject pedagogy. In this project the researchers investigating science teaching are about to carry out organised researches on some general topics concerning all of the science subjects which have not been investigated so far in Hungary in spite of the fact that these are essential and crucial for efficient training and post-graduating of science teachers. The proposed research involves the following topics:
1. Conceptual development, conceptual change and misconception the procedure of teaching and learning science.
2. Scientific problem-solving.
3. Efficient testing and evaluating scientific knowledge.
4. Info-communication technology (ICT) in the procedure of teaching-learning science
5. Attitudes towards teaching and learning science.
The project is creating a fundamental basis of national researches on subject pedagogy which are considered to be relevant in teachers’ training and post-graduating and in doctoral programmes for teachers. Our researches are going to reveal the common features and characteristic differences of involved scientific fields
What is the major research question? Describe here briefly the problem to be solved by the research, the starting hypothesis, and the questions addressed by the experiments. What is your research question?
We are trying to answer the following questions with the help of the proposed research:
1. How can conceptual development, steps of conceptual change and misconceptions of everyday and scientific concepts be revealed with knowledge structure analysis?
2. How much more efficient are scientific course books containing meta-conceptual knowledge than traditional ones?
3. What role has procedural metacognition got in scientific problem-solving?
4. What differences can be detected in knowledge structure of students solving scientific tasks with different methods?
5. On the basis of what depth presupposition-relations can knowledge space theory expanded competence-performance base be applied to measure students’ knowledge and identify students’ state of competence?
6. What relation can be detected between ICT in education and students’ achievements?
7. To what extent is the success of information passing through the screen influenced by the visual appearance of its content?
8. What are the similarities and differences of methodology of information technology, foreign languages and mathematics?
9. What effects has learning surroundings got on teaching sciences and attitudes towards sciences?
10. What are the common features but even reveal the differences of the studied scientific fields?
What is the significance of the research? Describe the new perspectives opened by the results achieved, including the scientific basics of potential societal applications. Please describe the unique strengths of your proposal in comparison to your domestic and international competitors in the given field. What is the significance of your research?
One of the important results of our researches is that it is to create a fundamental base of research on subject pedagogy in Hungary, which is considered to be crucial for research based teachers’ training, post-graduated teachers’ training and teachers’ doctoral training. Our researches are expected to show similarities and differences of different fields of science teaching as well. Getting to know and evaluating our results we can get closer to teaching science more efficiently and provide pedagogy and psychology with new results.
Our researches not only show the common features but even reveal the differences of the studied scientific fields. Also our results support not only planning efficient science teaching but applied psychology and didactics, too.
Further significance of the project is that researchers of teaching different scientific fields and experts on pedagogy and psychology are trying to investigate problems of subject pedagogy together scholarly.
Summary and aims of the research for the public Describe here the major aims of the research for an audience with average background information. This summary is especially important for NRDI Office in order to inform decision-makers, media, and others. Summary and aims of the proposed research for public
Teachers’ and trainees’ research based instruction and participation in researches on subject pedagogy is one of the key issues of renewing science education and teacher training. Only those teachers can be expected to apply the latest research results of pedagogy, psychology and subject pedagogy in the classroom who have been involved and experienced in researches on subject pedagogy. In this project the researchers investigating science teaching – chemistry, biology, environmental education, information technology, physics – are about to carry out organised researches on some general topics concerning all of the science subjects (conceptual development, conceptual change, problem solving, knowledge structure, ICT and learning surroundings) which have not been investigated so far in Hungary in spite of the fact that these are essential and crucial for efficient training and post-graduating of science teachers.
Our results can support planning teaching science more efficiently and provide pedagogy and psychology with new results. Further significance of the project is that researchers of teaching different scientific fields and experts on pedagogy and psychology are trying to investigate problems of subject pedagogy together scholarly.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
List of publications |
|
|
Huszti Anett: A felsőoktatásba belépő hallgatók természettudományos problémamegoldási folyamata a befolyásoló tényezők tükrében, Tézisdolgozat, Debreceni Egyetem BTK Humán Tudományok Doktori Iskola, Debrecen, 1-80., 2014 | Sebestyén Annamária: A tanulók sztöchiometriai számítási feladatokkal kapcsolatos megoldási módszerei és tudásszerkezete, PhD értekezés tézisei, Debreceni Egyetem TTK Kémia Doktori Iskola, Debrecen, 2016. 1-12., 2016 | Csernoch Mária, Biró Piroska: Problem solving in Sprego, In: Proceedings of the EuSpRIG 2015 Conference “Spreads heet Risk Management, 2015. 1-13., 2015 | Csernoch Mária, Biró Piroska: Sprego programming, Spreadsheets in Education (eJSiE), 8 (1), 2015, 1-40., 2015 | Bujdosó Gyöngyi: RUZA BRETO – A SMART VIRTUAL BOOKSHELF FOR E-LEARNING AND ELECTRONIC TEACHING, In: Proceedings of ICERI2014 Conference 17th-19th November 2014, Seville, Spain, 3649-3654., 2014 | Egri Sándor, Mándy Tihamér, Varga Klára: A digitális bennszülöttek: változó gyerekek a fizikaórán, In: Fizikatanítás változó környezetben, Szaktárnet-könyvek, Debreceni Egyetemi Kiadó, Debrecen, 2015, 172-176., 2015 | Csernoch Mária, Biró Piroska, Abari Kálmán, Máth János: UNDERSTANDING ALGORITHMS IN DIFFERENT PRESENTATIONS, Acta Didactica Napocensia, 8 (4), 1-12, 2015 | Csernoch Mária, Biró Piroska, Máth János, Abari Kálmán: Testing Algorithmic Skills in Traditional and Non-Traditional Programming Environments, Informatics in Education, 14 (2), 2015 | Csernoch Mária, Biró Piroska: Wasting Human and Computer Resources, International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic and Management Engineering, 9 (2),, 2015 | Biró Piroska, Csernoch Mária: Felhasználóbarát szövegkezelési hibák, In: A pedagógusképzés XXI. századi kihívásai, Kolozsvár, 2015 | Biró Piroska, Csernoch Mária, Máth János, Abari Kálmám: Algorithmic Skills Transferred from Secondary CSI Studies into Tertiary Education, International Journal of Social, Education, Economics and Management Engineering, 9 (2),, 2015 | Abari Kálmán, Máth János: Tudásterek alkalmazása az oktatásban: Az R statisztikai programcsomag tanítása, lk. pszich. tan. a Szociál- és Munkapszich. Tanszék fennállásának 25. évfordulójára. (Szerk.: Balázs K.), Debrecon, 211-232., 2015 | Bujdosó Gyöngyi: Supporting Cognitive Processes for Indicating Effective Decision Making During Developing Informative Online Environments, In: EDULEARN16 Proceedings, (8th International Conference on Education and New Learning Technologies, 4th-6th July, 2016, Barcelona, Spain), pp. 3295-3302,, 2016 | Bujdosó Gyöngyi: A New Tool in Teachers’ Hand: Eye Tracking For Enhancing Visual Information Processing, In: 7th International Conference on Education and New Learning Technologies (6-8 July, 2015, Barcelona, Spain), EDULEARN15 Proceedings, pp. 6240-6247, 2015 | Bujdosó Gyöngyi: Designing an ICT Course In Teacher Training Based on the Result of a Survey of Digital Literacy., In: 7th International Conference on Education and New Learning Technologies (6-8 July, 2015, Barcelona, Spanyolország), EDULEARN15 Proceedings, p. 6226,, 2015 | Malmos Edina, Chrappán Magdolna: Természettudományos attitűd vizsgálat egy pilot mérés tükrében, Educatio, (4) (közlésre elfogadva), 2016 | Jász Erzsébet, Chrappán Magdolna, Malmos Edina: "How did science lessons go at school?"- introducing the analysis of university student interviews on science subjects, In: Proceedings of EDULEARN16 Conference. Barcelona. pp. 283-289., 2016 | Malmos Edina, Chrappán Magdolna, Jász Erzsébet: What is happening to science subjects in public education? – university students’ opinion about teaching science, In: Proceedings of EDULEARN16 Conference. Barcelona. pp. 9105-9115., 2016 | Jász Erzsébet, Bujdosó Gyöngyi: Hallgatói vélemények a természettudományos tantárgyakról, In: Buda András (szerk.): Interdiszciplináris pedagógiai és az oktatási rendszer újraformálása. [Kiss Árpád Archivum Könyvsorozata IX. kötet] 148-157., 2016 | Daru Katalin: Konferencia a kisgyermeknevelésért, Iskolakultúra, (2), 89-93., 2015 | Daru Katalin: Iskolaérettség és fogalmi struktúra, In: Konferenciakötet, 14. ONK, Debrecen, p. 446., 2014 | Daru Katalin, Tóth Zoltán: A kapcsolati együttható - pedagógiai alkalmazások, In: Tartalmi összefoglalók, 15. ONK, Budapest, p. 326., 2015 | Huszti Anett: Metakogníció a természettudományokban, In: Tartalmi összefoglalók, 14. ONK, Debrecen, p. 326., 2014 | Sójáné Gajdos Gabriella, Tóth Zoltán: ÁLTALÁNOS ISKOLÁSOK ÉS GIMNAZISTÁK TUDÁS SZERKEZETE LEVEGŐSZENNYEZÉS TÉM AKÖRÉBEN, In: Tartalmi összefoglalók, 15. ONK, Budapest, p. 249., 2015 | Chrappán Magdolna: TANÍTÁSI STRATÉGIÁJU K ALAPJA AZ ÉLETRE N EVELÉS LEG YEN - EGYETEMISTÁK VÉLEMÉN YE A TERMÉSZETTUDOMÁNYOS OKTATÁSRÓL, In: Tartalmi összefoglalók, IX. Kiss Árpád Emlékkonferencia, Debrecen, p. 18., 2015 | Malmos Edina, Chrappán Magdolna: TERMÉSZETTUDOMÁNYOS ATTITŰD VIZSGÁLAT EG Y PILOT MÉRÉS TÜKRÉBEN, In: Tartalmi összefoglalók, IX. Kiss Árpád Emlékkonferencia, Debrecen, p. 45., 2015 | Tóth Zoltán, Sebestyén Annamária: A TANULÓK TUDÁSSZERKEZETÉNEK, FELADATMEGOLDÓ MÓDSZERÉNEK ÉS SIKERESSÉGÉNEK VIZSGÁLATA EGYSZER Ű KÉMIAI SZÁMÍTÁSOKBAN, In: Tartalmi összefoglalók, 12. PÉK, Szeged, p. 73., 2014 | Tóth Zoltán: A tanulók kémiai gondolkodásának néhány jellemzője, Magyar Kémikusok Lapja, 91 (11) - közlésre elfogadva, 2016 | Szalay Luca, Tóth Zoltán: Hagyományos tanulókísérletek kutatásalapú átalakítása – egy pedagógiai kísérlet hatásvizsgálata, Magyar Kémikusok Lapja, 91 (12) - közlésre elfogadva, 2016 | Egri Sándor, Máth János: The levels of understanding formula of ideal gas-law,, Hungarian Educational Research Journal, - közlésre elfogadva, 2016 | Daru Katalin, Tóth Zoltán: A szóasszociációs módszer alkalmazhatósága óvodások időjárással kapcsolatos tudásszerkezetének vizsgálatára, in: Új Kutatások a Neveléstudományokban - 2013. (Szerk.: Bárdos J., Kis-Tóth L-, Racsko R.), Líceum Kiadó, Eger, pp. 51-62., 2014 | Szűcs Tímea, Tóth Zoltán: Csillagászati fogalmak tanulói értelmezései, in: Új Kutatások a Neveléstudományokban - 2014 (Szerk.: Tóth Z.), MTA PTB, Debrecen, pp. 337-357., 2015 | Tóth Zoltán: Korszerű kémia tantárgy-pedagógia - Híd a pedagógiai kutatás és a kémiaoktatás között, Szaktárnet-könyvek 5., Debreceni Egyetemi Kiadó, Debrecen, 198. oldal, 2015 | Huszti Anett, Revákné Markóczi Ibolya, Máth János: Investigating the relationship between problemsolving and metacognition among university students entering university education, Hungarian Educational Research Journal, 6 (1) 75–89., 2016 | Revákné Markóczi Ibolya, Malmos Edina: Az egyetemi képzésbe belépő hallgatók tudásszerkezete és annak módszertani háttere, In: Pusztai Gabriella, Ceglédi Tímea, Szakmai szocializáció a felsőoktatásban. A pedagógusképzés kihívásai a Kárpát-medencében. p. 276-288., 2015 | MalmosEdina, Revákné Markóczi Ibolya: Biológia fogalmakhoz kapcsolódó tévképzetek vizsgálata szóasszociációs módszerrel, Iskolakultúra. 17 (5-6), 190-199., 2015 | Máth János: A természettudományos oktatás válsága, Géniusz-műhely, 11. MATEHETSZ, Budapest, 22 oldal, 2014 | Egri Sándor, Szabó Lóránt: Analyzing Oscillations of a Rolling Cart Using Smartphones and Tablets, The Physics Teacher, 53 (2), 118-120., 2015 | Sebestyén Annamária, Tóth Zoltán: Hungarian students’ success rate, problem-solving strategy and knowledge structure in the problem of the shifting between the macro- and sub-microscopic levels, Hungarian Educational Research Journal, 5 (2), 2015 | Szűcs Tímea, Tóth Zoltán: Csillagászati fogalmak tanulói értelmezései, In: Új Kutatások a Neveléstudományokban, 2014 (Szerk: Tóth Z.), Debrecen, 2015 | Bujdosó Gyöngyi: Teaching typography as a part of the cultural heritage – experiences in teachers’ trainings, pp. 3065–3070 in Proc. ICERI, Barcelona, Nov 19-21, 2012 | Sebestyén Annamária: A tudásszerkezet és a problémamegoldó stratégia kapcsolata kémiai kontextusban, in Új Kutatások a Neveléstudományokban, 2012. (Szerk.: Benedek A., Tóth P.), pp. 43-59., 2013 | Daru Katalin, Tóth Zoltán: Óvodások időjárással kapcsolatos szóasszociációinak elemzése, in: Oktatáskutatás Határon Innen és Túl (HERA Évkönyvek 1.) (Szerk.: Juhász E., Kozma T.), Belvedere Meridionale, Szeged, pp. 39-57., 2014 | Szűcs Tímea, Tóth Zoltán: Metafogalmi ismeretek a földrajz tankönyvekben, in: Oktatáskutatás Határon Innen és Túl, (HERA Évkönyvek 1.) (Szerk.: Juhász E., Kozma T.), Belvedere Meridionale, Szeged, pp. 135-152., 2014 | Biró Piroska, Csernoch Mária, Máth János, Abari Kálmán: Measuring the level of algorithmic skills at the end of secondary education in Hungary, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2015 | Bujdosó Gyöngyi: Analysis of the existing knowledge and development of the requisite competences on computer science for using electronic learning materials in higher education - Results, In: Proceedings if 5th International Conference of Education, Research and Innovation, Sevilla, Spain, 2013. november 18-20. p. 2521., 2013 | Csernoch Mária, Biró Piroska, Máth János, Abari Kálmán: Mit tudok informatikából?, In: Informatika a felsőoktatásban. Debrecen, 2014. augusztus 27–29., pp. 217-230., 2014 | Biró Piroska, Csernoch Mária, Abari Kálmán, Máth János: First year students’ algorithmic skills in tertiary Computer Science education., ADVANCES IN INTELLIGENT SYSTEMS AND COMPUTING 416: pp. 351-358. (2016), 2016 | Bárány Zsolt Béla, Tóth Zoltán: A p -primek mint a fogalmi megértési problémák forrásai a kémiában, Középiskolai Kémiai Lapok, 42 (4), 346-353., 2015 | Sebestyén Annamária, Tóth Zoltán: A tanulók feladatmegoldó stratégiái és tudásszerkezete a vegyületek összetételével kapcsolatos számítási feladatokban, Középiskolai Kémiai Lapok, 42 (1), 74-92., 2015 | Szalay Luca, Tóth Zoltán: An inquiry-based approach of traditional ‘step-by-step’ experiments, Chemistry Edeucation Research and Practice, DOI: 10.1039/C6RP00044D, 2016 | Tóth Zoltán: Janus-arcú axiómáink: a p-primek, Középiskolai Kémiai Lapok, 40 (4) pp. 297-304., 2013 | Biró Piroska, Csernoch Mária, Máth János, Abari Kálmán: Measuring the level of algorithmic skills at the end of secondary education in Hungary, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 176, pp. 876-883, 2015 | Daru Katalin, Tóth Zoltán: A szóasszociációs módszer alkalmazhatósága óvodások időjárással kapcsolatos tudásszerkezetének vizsgálatára, in: Változó életformák, régi és új tanulási környezetek (Új Kutatások a Neveléstudományokban-2013), (Szerk: Bárdos, Kis-Tóth, Racsko), Líceum, Eger, pp. 51-62., 2014 | Bárány Zsolt Béla, Tóth Zoltán: A p-primek, mint a fogalmi megértési problémák forrásai a kémiában, Középiskolai Kémiai Lapok, 42 (4), 2015 | Daru Katalin: Konferencia a kisgyermeknevelésért, Iskolakultúra, (2), pp. 89-93., 2015 | Sebestyén Annamária, Tóth Zoltán: A tanulók feladatmegoldó stratégiái és tudásszerkezete a vegyületek összetételével kapcsolatos számítási feladatokban, Középiskolai Kémiai Lapok, 42 (1), pp. 74-92., 2015 | Malmos Edina, Revákné Markóczi Ibolya: Biológiai fogalmakhoz kapcsolódó tévképzetek vizsgálata szóasszociációs módszerrel, Iskolakultúra, 17 (5-6), pp. 190-199., 2015 | Revákné Markóczi Ibolya, Malmos Edina: Az egyetemi képzésbe belépő hallgatók tudásszerkezete és annak módszertani háttere, In: Szakmai szocializáció a felsőoktatásban. A pedagógusképzés kihívásai a Kárpát-medencében (Szerk: Pusztai G., Ceglédi T.), pp. 276-288., 2015 | Egri Sándor, Mándy Tihamér, Varga Klára: Fizikatanítás változó környezetben, SZAKTÁRNET könyvek, Debreceni Egyetem, Debrecen, 2015 | Egri Sándor, Szabó Lóránt: Analyzing oscillations of a rolling cart using smartphones and tablets, The Physics Teacher, 53, p. 120., 2015 | Bujdosó Gyöngyi: A new tool in teachers' hand: Eye tracking for enhancing visual information processing, In: EDULEARN15 Proceedings, pp. 6240-6247., 2015 | Bujdosó Gyöngyi: Embedding eye tracking as a tool of visual information transfer into art and design education, ICTEL-2015,, 2015 | Biró Piroska, Csernoch Mária, Máth János, Abari Kálmán: Algorithmic skills transferred fromsecondary CSI studies into tertiary education, International Journal of Social Education Economics and Management Engineering, 9 (2), pp. 426-432., 2015 | Csernoch Mária, Biró Piroska: Wasting human and computer resources, International Journal of Social Education Economics and Management Engineering, 9 (2), pp. 555-563., 2015 | Csernoch Mária, Biró Piroska: Problem solving in Sprego, In: 16th EuSpRIG Annual Conference (Thone, Caroll (eds.)), London, pp. 1-13., 2015 | Gombos Eszter, Csernoch Mária: Knowledge and result, In: EBD-2015, (Ed.: Carmo), Porto, pp. 22.28., 2015 | Csernoch Mária, Biró Piroska: Developing digital competence in non-traditional programming environments, EBD-2015, (Ed.: Carmo), Porto, pp. 380-384., 2015 | Csernoch Mária, Biró Piroska: Computer problem solving, Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 62 (3), pp. 86-94., 2015 | Biró Piroska, Csernoch Mária: Algorithms and/or spreadsheet management, In: VII. Oktatás-Informatikai Konferencia. Tanulmánykötet (szerk: Ujhelyi A.. Lévai D.), pp. 97-111., 2015 | Biró Piroska, Csernoch Mária: Felhasználóbarát szövegkezelési hibák, In: A pedagógusképzés XXI. századi perspektívái, BBTE, Kolozsvár (elfogadva), 2015 | Tóth Zoltán: Korszerű kémia tantárgypedagógia - Híd a pedagógiai kutatás és a kémiaoktatás között, SZAKTÁRNET könyvek, Debreceni Egyetem, Debrecen, 2015 | Bujdosó Gyöngyi: Harmonization of students' skills and requirements needed for computer science in academic area - Results of a survey, Educational Alternatives - Journal of International Scientific Publications, 12. évf. pp. 469-476., 2014 | Bujdosó Gyöngyi: Students' required competencies and existing difficulties on computer science in higher education, In: Proceedings of 8th International Technology, Education and Development Conference, Valencia, Spain, 2014. március 10-12. pp. 4421-4426., 2014 | Bujdosó Gyöngyi: Experiences in using electronic learning materials in higher education - A survey among students, In: Proceedings of International Technology, Education and Development Conference, Valencia, Spain, 2014. március 10-12. pp. 4379-4383., 2014 | Bujdosó Gyöngyi: Analysis of bthe existing knowledge and development of the requisite competences on computer science for using electronic learning materials in higher education - Results, In: Proceedings if 5th International Conference of Education, Research and Innovation, Sevilla, Spain, 2013. november 18-20. p. 2521., 2013 | Csernoch Mária, Biró Piroska, Máth János, Abari Kálmán: Mit tudok informatikából?, In: Informatika a felsőoktatásban. Debrecen, 2014. augusztus 27–29., pp. 217-230., 2014 | Biró Piroska, Csernoch Mária, Abari Kálmán, Máth János: First year students’ algorithmic skills in tertiary Computer Science education., In: Cyprus., Springer Series: Advances in Intelligent Systems and Computing (AISC), (elfogadva), 2015 | Bujdosó Gyöngyi: Elektronikus tananyagok alkalmazása a felsőoktatásban - meglévő és szükséges informatikai kompetenciák felmérése, illetve kialakítása, In: Tartalmi összefoglalók, VIII. Kiss Árpád Emlékkonferencia, Debrecen, 213. szeptember 6-7. p. 23., 2013 | Sápiné Bényei Rita, Revákné Markóczi Ibolya: Vizsgálat általános iskolás tanulók körében a természetismeret tantárgyra vonatkozóan, In: „Hiteles(ebb) tudományos prezentációk” PEME VIII. PhD - Konferencia, Budapest, 2014. március 13. pp. 114-122., 2013 | Revákné Markóczi Ibolya: Projektoktatás. Egy természettudományos projekt hatásának tanulói önértékelése, Új Mandátum Kiadó, Budapest, p. 149., 2013 | Tóth Zoltán: Alkalmazott tudástérelmélet, Gondolat Kiadó, Budapest, p. 190., 2012 | Egri Sándor, Máth János: Fizikatanítás: mit, hogyan, kinek?, Fizikai Szemle, 63: 244-247, 2013 | Turányi Tamás, Tóth Zoltán: Hungarian university students' misunderstandings in thermodynamics and chemical kinetics, Chemistry Education Research and Practice, 14: 105-116, 2013 | Bujdosó Gyöngyi: Teaching typography as a part of the cultural heritage – experiences in teachers’ trainings, pp. 3065–3070 in Proc. ICERI, Barcelona, Nov 19-21, 2012 | Sebestyén Annamária: A tudásszerkezet és a problémamegoldó stratégia kapcsolata kémiai kontextusban, in Új Kutatások a Neveléstudományokban, 2012. (Szerk.: Benedek A., Tóth P.), pp. 43-59., 2013 | Daru Katalin, Tóth Zoltán: Óvodások időjárással kapcsolatos szóasszociációinak elemzése, in: Oktatáskutatás Határon Innen és Túl (HERA Évkönyvek 1.) (Szerk.: Juhász E., Kozma T.), Belvedere Meridionale, Szeged, pp. 39-57., 2014 | Szűcs Tímea, Tóth Zoltán: Metafogalmi ismeretek a földrajz tankönyvekben, in: Oktatáskutatás Határon Innen és Túl, (HERA Évkönyvek 1.) (Szerk.: Juhász E., Kozma T.), Belvedere Meridionale, Szeged, pp. 135-152., 2014 | Csernoch Mária, Biró Piroska: Spreadsheet misconceptions, spreadsheet errors, in: Oktatáskutatás Határon Innen és Túl (HERA Évkönyvek, 1.) (Szerk.: Juhász E., Kozma T.), Belvedere Meridionale, Szeged, pp. 370-395., 2014 | Tóth Zoltán: Hungarian students' strategy and knowledge structure in solving simple stoichiometric problems, in: Book of Abstracts, 12th European Conference on Research in Chemistry Education, Jyvaskyla, Finland, 2014. július 7-10., p. 29., 2014 | Daru Katalin: Óvodások időjárással kapcsolatos tudásszerkezetének vizsgálata szóasszociációs módszerrel, in: 12. Pedagógiai Értékelési Konferencia, Szeged, 2014. május 1-3., p. 68., 2014 | Tóth Zoltán, Sebestyén Annamária: A tanulók tudásszerkezetének, feladatmegoldó módszerének és sikerességének vizsgálata egyszerű kémiai számításokban, in: 12. Pedagógiai Értékelési Konferencia, Szeged, 2014. május 1-3., p. 73., 2014 | Csernoch Mária: Az informatikai terminológia használata a tankönyvekben, Új Pedagógiai Szemle, 64. évf. 5-6. szám, pp. 13-44., 2014 | Biró Piroska, Csernoch Mária, Máth János, Abari Kálmán: Measuring the level of algorithmic skills at the end of secondary education in Hungary, Procedia - Social and Behavioral Sciences (közlésre elfogadva), 2015 | Biró Piroska, Csernoch Mária: Deep and surface metacognitive processes in non-traditional programming tasks, in: Proceedings of 5th IEEE International Conference on Cognitive Info-communications, Vietri sul Mare, Italy, 2014. november 5-7. (elfogadva), 2014 | Biró Piroska, Csernoch Mária: Deep and surface structural metacognitive abilities of the first year students of informatics, in: Proceedings of 4th IEEE International Conference on Cognitive Info-communications, Budapest, pp. 521 - 526., 2013 | Revákné Markóczi Ibolya, Máth János, Huszti Anett, Polner Kitti: A természettudományos problémamegoldás metakogníciójának mérése a felsőoktatásban, Magyar Pedagógia, 113. évf. 4. szám, pp. 221 - 241., 2013 | Máth János: A természettudományos oktatás válsága, in: Géniusz Műhely, 11. Budapest, pp. 1-18., 2014 | Biró Piroska, Csernoch Mária: Táblázatkezelés algoritmikus megközelítése, in: Interdiszciplináris pedagógia és fenntartható fejlődés - a VIII. Kiss Árpád Emlékkonf. előadásainak szerk. kötete (Szerk.: Buda A., Kiss E.), Debrecen, pp., 2014 | Csernoch Mária, Biró Piroska: The power in digital literacy and algorithmic skill, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2014 | Csernoch Mária, Biró Piroska: Teachers' assassment and students' self-assessment on the students' spreadsheet knowledge, In: Proceedeings of EDULEARN13, Barcelona, Spain, 2013. július 1-3. pp. 949-956., 2013 | Bujdosó Gyöngyi: Meglévő és szükséges informatikai kompetenciák felmérése és kialakítása - elektronikus tananyagok alkalmazása a felsőfokú oktatásban, In: Interdiszciplináris pedagógia és a fenntartható fejlődés, A VIII. Kiss Árpád Emlékkonf előadásainak szerk. változata (Szerk.: Buda A., Kiss E.) Debrecen, pp. 132-139., 2014 | Revákné Markóczi I.: Projektoktatás. Egy természettudományos projekt hatásának tanulói önértékelése, Új Mandátum Kiadó, Budapest, p. 149., 2013 | Tóth Z: Alkalmazott tudástérelmélet, Gondolat Kiadó, Budapest, p. 190., 2012 | Egri S, Máth J: Fizikatanítás: mit, hogyan, kinek?, Fizikai Szemle, 63: 244-247, 2013 | Turányi T; Tóth Z: Hungarian university students' misunderstandings in thermodynamics and chemical kinetics, Chem Educ Res Pract 14: 105-116, 2013 | Csernoch M, Biró P: Teachers' assessment and students' self-assessment on the students' spreadsheet knowledge, pp 949-956 in Proc. EDULEARN13, Barcelona, Jul 1-3, IATED, 2013 | Bujdosó Gy: Teaching typography as a part of the cultural heritage – experiences in teachers’ trainings, pp. 3065–3070 in Proc. ICERI, Barcelona, Nov 19-21, 2012 |
|
|
|
|
|
|
Back »
|
|
|