Nemzet-diszkurzusok változásai és a hétköznapi nacionalizmus a 21. századi eleji Magyarországon
Title in English
The discursive construction of nation and everyday nationalism in Hungary
Keywords in Hungarian
nemzet, nacionalizmus, társadalmi diskurzusok, kisebbség
Keywords in English
nationalism, minorities, social discourse
Discipline
Sociology (Council of Humanities and Social Sciences)
100 %
Ortelius classification: Social changes
Panel
Publications Panel
Department or equivalent
Institute for Ethnic and National Minority Studies (Center for Social Sciences)
Starting date
2012-10-01
Closing date
2014-02-28
Funding (in million HUF)
0.828
FTE (full time equivalent)
0.28
state
closed project
Summary in Hungarian
A kutatás összefoglalója, célkitűzései szakemberek számára Itt írja le a kutatás fő célkitűzéseit a témában jártas szakember számára. A mű szinpszisa A kutatásban kvalitatív módszerekkel dolgoztunk, fókuszcsoportos interjúk és etnográfiai megfigyelések alapján rekonstrukáltuk a nemzet, mint közösség vagy azonosság és a hozzá kapcsolódó különbségtételek diszkurzív megvalósulását. A nemzet performatív megvalósulását a jelenség mezo-szintjén próbáltuk elhelyezni, a nacionalizmus új formáit megteremtő intézményekre, azok tevékenységére, termékeire, törekvéseire és hatásaira fókuszálva. A nemzeti rock zene, a nemzeti lektűr, csíksomlyói nemzet zarándoklat, az emlékezet-turizmus, az internetes radikalizmus, vagy a nemzeti jótékonykodás, hogy csak néhányat említsünk a vizsgált jelenségek közül, a nemzetközi viszonylatban többnyire új nacionalizmusnak, általunk – hozzánk közel álló precedensek nyomán - mindennapi nacionalizmusnak nevezett jelenség különböző formái.
Mi a kutatás alapkérdése? Ebben a részben írja le röviden, hogy mi a kutatás segítségével megválaszolni kívánt probléma, mi a kutatás kiinduló hipotézise, milyen kérdéseket válaszolnak meg a kísérletek. Kutatásunk, amelynek eredményeit a jelen könyvben szeretnék közzé adni, a nemzet diszkurzív megteremtésének, átalakításának és kulturális reprodukciójának módjaival foglalkozott. Könyvünk bemutatni szándékozik a magyar nacionalizmus új formáit azon a módon, ahogyan azok a jelen társadalmi viszonyokba, valamint az identitáspolitikával összefüggő gazdasági és politikai folyamatokba ágyazódnak.
Mi a kutatás jelentősége? Röviden írja le, milyen új perspektívát nyitnak az alapkutatásban az elért eredmények, milyen társadalmi hasznosíthatóságnak teremtik meg a tudományos alapját. Mutassa be, hogy a megpályázott kutatási területen lévő hazai és a nemzetközi versenytársaihoz képest melyek az egyediségei és erősségei a pályázatának! Egy lezárt és kitűnő minősítéssel elfogadott kutatás publikációjára kérünk támogatást. Célunk egyrészt az volt, hogy a nemzeti radikalizmussal vagy "autentikus" nemzetivel azonosított javakat, szimbólumokat és diskurzusokat rekonstruáljuk, másfelől az, hogy a főáramba való beépülésüket és ezzel a nemzet-diskurzusok átalakulását értelmezzük. Utóbbinak kulcsát abban látjuk, hogy korábban tabunak számító kérdéseket – elsősorban szomszéd nemzetekkel és hazai kisebbségeinkkel kapcsolatos mai és történeti sérelmeket – szimbolikus erőforrásként tudták használni, ami egyfelől a beszélőket, az új nacionalizmus kreatív aktorait, másfelől a diskurzusban megjelenített „magyarságot” értékelte fel „másokhoz” képest, mindkét viszonylatban egy történeti alapokon álló hierarchikus viszonyrendszert rekonstruálva, amelynek jelentős erőfforásai származnak ugyanakkor az etnikai vagy osztály értelemeben tételezett alárendeltekkel szembeni különbség tételből.
A kutatás összefoglalója, célkitűzései laikusok számára Ebben a fejezetben írja le a kutatás fő célkitűzéseit alapműveltséggel rendelkező laikusok számára. Ez az összefoglaló a döntéshozók, a média, illetve az érdeklődők tájékoztatása szempontjából különösen fontos az NKFI Hivatal számára. Könyvünkben a magyar nemzet fogalom változásait és a nacionalizmus új formáit mutatjuk be, felhiva a figyelmet azokra a társadalmi folyamatokra, amelyekbe ágyazottan történik mindez. Olyan esettanulmányokat adunk közre, amelyek (1) a nemzet diskurzus és autenticitás összefüggéseit a filantrópia, a kettős állampolgárságról szóló népszavazás publicisztikai vitája, az etnikai turizmus, a csíksomlyói „nemzeti zarándoklat” összefüggéseiben, (2) a populáris kultúra (rpck zene, lektür és internetes közösségi portálok) , valamint (3) az azonosság és a különbségtétel helyi közösségekbe ágyazott diskurzusainak, illetve a szélsőjobboldali radikalizmusnak a vonatkozásában mutatja meg.
Summary
Summary of the research and its aims for experts Describe the major aims of the research for experts. Following the young research paradigm on nationalism and everyday life (Brubaker 2004, Brubaker at al 2006), on everyday nationhood (Fox és Miller-Idriss 2008) or on popular resonance of nationalism (Edensor 2002, Billig 1995) thisa publication on everyday nationalism in Hungary. We have considered the everyday and popular forms of nationalism from two perspectives: the discourse aspect, examining how Hungarian nationalism is reproduced and embedded in broader social context through the discursive acts engaging the “magyarság” and its alterns, first of all the “cigányság” (the Roma) and the “határontúli magyarság” (the co-ethnics abroad). We also applied the intuitionalist approach in order to explore how certain institutions running in different fields from music, through literature, clothing, tourism and media – produce the nationally marked or noticeable nationalistic commodities, shaping increasingly ordinary people’s experience of nationhood.
What is the major research question? Describe here briefly the problem to be solved by the research, the starting hypothesis, and the questions addressed by the experiments. We used qualitative methods, applying ethnography and focus group interview to reconstruct the ‘talk on the nation’ from a micro-perspective, while semi-structured individual interviews and ethnographic observations in order to understand the performative aspects of the nation (‘doing the nation’), activities and motivations related to the production and consumption of national or nationalistic commodities (festival of national rock bands, tourism and pilgrimage to places of authentic nationhood etc.)
What is the significance of the research? Describe the new perspectives opened by the results achieved, including the scientific basics of potential societal applications. Please describe the unique strengths of your proposal in comparison to your domestic and international competitors in the given field. This will be a publication on discursive construction of the nation and new forms nationalism in Hungary.
Summary and aims of the research for the public Describe here the major aims of the research for an audience with average background information. This summary is especially important for NRDI Office in order to inform decision-makers, media, and others. This will be a publication on discursive construction of the nation and new forms nationalism in Hungary.
Final report
Results in Hungarian
Könyvünk a mai magyar nacionalizmus hétköznapi és populáris formáiról szól. Azokat a beszédmódokat, jelképeket és társadalmi folyamatokat elemzi, amelyek a nemzetet a 21. század elején újra vonzóvá és fontossá teszik. Bemutatja, hogy a magyarság, mint a közösségnek és a hagyományoknak egy jól kezelhető, erős érzelmi mozgósító erővel bíró készlete miként értékelődik fel a fiatalok, társadalmi lecsúszástól félő falvak lakói, munkanélküli munkások, és a státuszuk megerősítésére törekvő középosztályi emberek számára. A könyv szerzői azt állítják, hogy a nemzetet a nagyságra, erőre, sőt fölényre irányuló társadalmi igény legitimálja, annak aktuális formáit ugyanakkor a szélsőjobboldali politika és egy nemzeti brandet létrehozó kulturális ipar, továbbá a radikális média teremtik meg. A könyvből megtudjuk, hogy ebbe a folyamatba miként kapcsolódik be a Trianon-kultusz, a nemzeti rock zene, az erdélyi etnoturizmus és jótékonykodás. Valamint azt is, hogy a nemzet elképzelésére milyen hatással van a másságról, elsősorban a cigányságról való beszéd.
Results in English
Following the young research paradigm on nationalism and everyday life (Brubaker 2004, Brubaker at al 2006), on everyday nationhood (Fox és Miller-Idriss 2008) and on popular resonance of nationalism (Edensor 2002, Billig 1995) this is a book book present the cultural and sociological persepctive of neonationalism in Hungary. The authors have considered the everyday and popular forms of nationalism from two perspectives: the discourse aspect, examining how Hungarian nationalism is reproduced and embedded in broader social context through the discursive acts engaging the “magyarság” and its alterns, first of all the “cigányság” (the Roma) and the “határontúli magyarság” (the co-ethnics abroad). We also applied an intuitionalist approach in order to explore how certain institutions running in different fields from music, through literature, clothing, tourism and media – produce the nationally marked or noticeable nationalistic commodities, shaping ordinary people’s experience of nationhood. Aplying qualitative methods, ethnography and focus group interviews this book analyses the discoursive and performative aspects of neonationalism, activities and motivations related to the production and consumption of national or nationalistic commodities (festival of national rock bands, tourism and pilgrimage to places of authentic nationhood etc.)