|
Here you can view and search the projects funded by NKFI since 2004
Back »
|
|
Details of project |
|
|
Identifier |
106577 |
Type |
PUB-F |
Principal investigator |
Szendrei, Janka |
Title in Hungarian |
Responsories I--II. |
Title in English |
Responsories I--II. |
Keywords in Hungarian |
responzórium |
Keywords in English |
responsories |
Discipline |
Musicology (Council of Humanities and Social Sciences) | 100 % | Ortelius classification: Musicology |
|
Panel |
Publications Panel |
Department or equivalent |
Balassi Kiadó |
Starting date |
2012-09-01 |
Closing date |
2013-08-31 |
Funding (in million HUF) |
2.900 |
FTE (full time equivalent) |
0.00 |
state |
closed project |
Summary in Hungarian A kutatás összefoglalója, célkitűzései szakemberek számára Itt írja le a kutatás fő célkitűzéseit a témában jártas szakember számára. Összehasonlító elemzéseink szerint a responzóriumnak magyarországi repertoárja is jól tükrözi a műfajnak általánosan jellemző kronológiai és földrazi rétegzettségét. Pedig a responzórium keletkezése visszanyúlik a késő ókorra (közös európai alapanyag), ehhez járult egy jelentős 8.-9. századi réteg (karoling birodalom), majd az ezredforduló táján komponált regionális anyag (középeurópai réteg) és egy 1100 és 1500 között Magyarországon alkotott lokális repertoár. A kronológikus és földrajzi tagoltsághoz járul a stiláris tagoltság: a legrégibb kompoziciók az ókori modell-elven épülő variációk, később egyedi kompozíciók készülnek hagyományos motivumanyagból, a 900, majd 1100 utáni stílusváltozás pedig az európai dallamizlés, és a gótika zenetörténetének hatását tanusítja. Kötetünkben az anyagot zenei osztályozásban közöljük. Ezzel a módszerrel nemcsak a különféle dallamrokonságokat, kontrafaktum-jelenségeket tesszük felismerhetővé, hanem a zenei, kodikológiai, művelődéstörténeti kérdések megválaszolásához is hozzájárulunk. A többször revideált elemzésekből világossá vált, hogy a régi római hagyományból eredő dallamok itt is ugyanúgy típusok egyedi megvalósításai, mint az antifónák esetében csak éppen a hosszabb szövegekhez és a melizmatikus műfaj sajátságaihoz igazodó módon. Az elemzés és rendezés során megismert dallam-típusok olyan mélyen meggyökereztek az élő gyakorlatban, hogy még a később készült kompozíciók is visszatértek egészben vagy részletekben hozzájuk (8-10.sz.), s újra meg újra felhasználták zenei anyagukat.
Mi a kutatás alapkérdése? Ebben a részben írja le röviden, hogy mi a kutatás segítségével megválaszolni kívánt probléma, mi a kutatás kiinduló hipotézise, milyen kérdéseket válaszolnak meg a kísérletek. Mindezt a zenei osztályozásnak kellett feltárnia,s ezzel egy zenei folyamatot kellett ábrázolnia egyetlen műfaj tükrében: az átmenetet a szájhagyományos kultúrákra jellemző komponálástól a tudatos, elméletileg is megalapozott zeneszerzés felé. Az anyag, amin mindezt bemutatjuk: a magyar kódexek responzórium-készlete. Két magyar- országi hagyomány kiválasztása és szembeállítása lehetővé tette, hogy a helyi jellegzetességet konfrontáljuk más tájakéval. Kiadásra kerül egyrész a magyar hierarchiát vezető, egyben a hazai szekuláris úzust legtisztábban képviselő Esztergomnak kielégítő bőségben megmaradt forrásanyaga, másrészt a magyarországi ferencesek Közép-itáliai szokásokat közvetítő repertoárja. Mindkét hagyományt megbízható forrásokkal tudtuk bemutatni. Mint említettük, a gregoriánkutatás 150 éve alatt nem jelent meg egyetlen összkiadás jellegű reponzórium-gyűjtemény sem. Kötetünk összkiadásnak nevezhető annyiban, hogy tartalmazza az ősi törzsanyag túlnyomó többségét, az 1000 körül kialakult közös európai stílusréteg mértékadó részét, egy régió közös anyagának jellemző mennyiségét, és a helyi hagyománynak gyakorlatilag teljességét. Ezeken túl szükségesnek láttuk hogy 1) a közlés forráshű, filológiailag megbízható legyen, 2) minden adat ellenőrízhető legyen, 3) a közreadás egy tudományosan indokolt szempontot következetesen vigyen végig, 4) a szükséges apparátusok, mutatók segítsék használatát, s végül 5) hogy lehetőleg az elemzéseken alapuló kommentárokat is tartalmazzon.
Mi a kutatás jelentősége? Röviden írja le, milyen új perspektívát nyitnak az alapkutatásban az elért eredmények, milyen társadalmi hasznosíthatóságnak teremtik meg a tudományos alapját. Mutassa be, hogy a megpályázott kutatási területen lévő hazai és a nemzetközi versenytársaihoz képest melyek az egyediségei és erősségei a pályázatának! Jelentősége a hazai és nemzetközi tudományosság szempontjából. A responzórium a Cantus Planus művészileg kidolgozott, melizmatikus műfajainak legnagyobb csoportja. Ennek ellenére, néhány kódex facsimile-kiadását nem számítva, a responzórium-repertoár több mint 1000 tételének európai viszonylatban is csak kb. 10 %-a elérhető. A zenei elemzésre, rendezésre kézikönyvek tettek kisérletet,de az egész anyag átfogó értelmezése várat magára. Ez a tény önmagában elegendő lenne ahhoz, hogy a responzórium összkiadását Magyarországon vállaljuk. Az előkészító kutató munka egy responzórium-kiadáshoz Dobszay László vezetésével indult el a 2000-es években, az MTA ZTI támogatásának és Szendrei Janka OTKA pályázatainak köszönhetően (46343, NI 61617
A kutatás összefoglalója, célkitűzései laikusok számára Ebben a fejezetben írja le a kutatás fő célkitűzéseit alapműveltséggel rendelkező laikusok számára. Ez az összefoglaló a döntéshozók, a média, illetve az érdeklődők tájékoztatása szempontjából különösen fontos az NKFI Hivatal számára. A kiadás tehát zenei rendben haladhat előre a Magyarországon kidolgozott dallam-tipológia alkalmazásával. A legelemibb tagolást e tipológiába ezúttal a modusok hozzák, a legtöbb mérlegelő munkát talán a közlés számára főalakként kiválasztott variáns megjelölése jelentheti.. Fontos (elvégzett) munkák a kiadás során: források kiválasztása, a célnak megfelelő kottaíróprogram kidolgozása, zenei osztályozás kialakítása, szakirodalom feldolgozása, latin szöveg gondozása, tagolójelek bevezetése a dallamba. Régebben kéziratos átírásokat elemeztünk, ezeket most áttettük számítógépes formába, s kidolgoztuk a variánsok össszevetésének módszerét. Végül minden dallam-közléshez csatlakozik egy összefoglaló jellegű kritikai jegyzet: Források, liturgikus funkció, folio-számok vannak jelezve benne, majd szöveg – ill. dallamvariáns, végül hangvariáns következnek, számos apró ortográfiai probléma megoldásával együtt.
| Summary Summary of the research and its aims for experts Describe the major aims of the research for experts. Our comparative analyses show that the Hungarian responsory repertoire is a good reflection of the chronological and geographical layers generally characteristic of the genre. This despite the fact that the origins of the responsory date back to late antiquity (common European basic material) to which was added a significant layer from the 8th and 9th centuries (Carolingian empire), then regional material composed around the millennium (Central European layer) and a local repertoire created in Hungary between 1100 and 1500. Chronological and geographical divisions are accompanied by stylistic ones: the oldest compositions are the ancient ones based on the model principle; later individual compositions are created from traditional motif material, while the change in style after 900, then 1100, is evidence of the influence of European melodic taste and Gothic musical history. The types of melody the analysis and organization acquaint us with are so deeply rooted in everyday practice that even the compositions written later would return to them in whole or in part (8th C-10th C), and their musical material was used again and again. Nevertheless, in later periods it is no longer the idea of one type but rather the repetition and variance of certain basic schemes, i.e. a more abstract musical attitude, that connects the related melodies together. All of this had to be uncovered by musical categorization, and with this it had to depict a musical process in the reflection of a single genre: the transition from the composition characteristic of cultures of word of mouth towards deliberate musical composition with theoretical foundations.
What is the major research question? Describe here briefly the problem to be solved by the research, the starting hypothesis, and the questions addressed by the experiments. The material we use to present all this is the responsory inventory of Hungarian codices. The selection and contrast of two Hungarian traditions has made it possible to confront local specificities with those of other areas. Awaiting publication are, on the one hand, the plentiful surviving source material from Esztergom, which was top of the Hungarian hierarchy and most clearly represented Hungarian secular usage, and, on the other hand, the repertoire of the Hungarian Franciscans, conveying as it does Central Italian habits. We have been able to present both traditions using reliable sources. As we have mentioned, in 150 years of Gregorian research not a single responsory collection has appeared as a complete volume. Ours can be called a complete volume in so far as it comprises the great majority of the ancient core material, the standard part of the common European style layer that was established around 1000, an amount typical of the common material for a region, and practically the entirety of the local tradition. Beyond this, we saw it necessary that 1) the publication be loyal to the sources and philologically reliable, 2) all data be verifiable, 3) the publication should follow an academically justified perspective throughout, 4) the necessary apparatus and indicators assist its use, and finally that 5) it should, if possible, also include commentary based on analyses.
What is the significance of the research? Describe the new perspectives opened by the results achieved, including the scientific basics of potential societal applications. Please describe the unique strengths of your proposal in comparison to your domestic and international competitors in the given field. Significance for Hungarian and international scholarship: The responsory is the largest group of the artistically elaborated, melismatic genres of Cantus Planus. Despite this, apart from a few codex facsimiles, of the more than 1000 items in the responsory repertoire, even on a European scale, only about 10% are available. Handbooks have attempted musical analysis and organization, but no comprehensive interpretation of the whole material has been attempted. This fact would itself be enough for us to undertake the complete responsory volume in Hungary. The preparatory academic work for a responsory publication was begun in the 2000s, led by László Dobszay, thanks to the support of MTA ZTI (Hungarian Academy of Sciences, Musicology Institute, HAS MI) and Janka Szendrei’s OTKA grant application (46343, NI 61617).
Summary and aims of the research for the public Describe here the major aims of the research for an audience with average background information. This summary is especially important for NRDI Office in order to inform decision-makers, media, and others. Thus the publication can progress in musical order and employing the melody typology elaborated in Hungary. It is the modes that bring the most elementary divisions to this typology, while most of the deliberative work is given by assigning the variant chosen as the main form for the publication. Important (completed) tasks in the course of publication: selection of sources, the elaboration of a score-writing program suitable for this purpose, the establishment of musical classification, the processing of specialist literature, treatment of Latin texts, and introducing division marks into the melody. Previously we analyzed transpositions in manuscript form, and we have put these in digital form, and elaborated a method for comparing variants. Finally, all melody publications are accompanied by a summary critical note: sources, liturgical function and folio numbers are noted in it, followed by text or melody variations and finally sound variations, together with the solutions to many small orthographical problems (e.g. double notes, modification markings).
|
|
|
|
|
|
|
Back »
|
|
|