Stratégiaváltás a világgazdaságban: exportorientáció és/vagy belső keresletre alapozott növekedés?
Title in English
Shift in the world economy: from exportorientation towards domestic demand led growth?
Keywords in Hungarian
exportorientáció, belső kereslet, világgazdasági válság
Keywords in English
export-orientation, domestic demand, world economic crisis
Discipline
Economics (Council of Humanities and Social Sciences)
100 %
Ortelius classification: International economics
Panel
Economics
Department or equivalent
Institute of World Economics (Centre for Economic and Regional Studies)
Participants
Artner, Annamária Hegedüs, Zsuzsanna Székely-Doby, András Szunomár, Ágnes Völgyi, Katalin
Starting date
2015-01-01
Closing date
2018-12-31
Funding (in million HUF)
5.337
FTE (full time equivalent)
3.33
state
closed project
Summary in Hungarian
A kutatás összefoglalója, célkitűzései szakemberek számára Itt írja le a kutatás fő célkitűzéseit a témában jártas szakember számára. A kutatás azt vizsgálja, hogy az elhúzódó világgazdasági válság körülményei között milyen lehetőségek vannak a növekedés beindítására és fenntarthatóságára. Folytatható-e a sok ország esetében sikeres exportorientáció, avagy helyette/mellette a belső kereslet fogja vezérelni a növekedést. Esetleg egy új „policy mix” jön létre az országok adottságait és lehetőségeit, valamint a világgazdaság helyzetét figyelembe véve. S a lényegi kérdés, hogy a fenti változások milyen mozgásteret teremtenek a magyar gazdaság számára.
Mi a kutatás alapkérdése? Ebben a részben írja le röviden, hogy mi a kutatás segítségével megválaszolni kívánt probléma, mi a kutatás kiinduló hipotézise, milyen kérdéseket válaszolnak meg a kísérletek. Az alapkérdés, hogy a világgazdaság jelenlegi válságos helyzetében, amikor a legfőbb felvevőpiacokon (USA, EU) mind a lakossági, mind a vállalati fizetőképes kereslet beszűkült, fenntartható-e az exportorientáción alapuló gazdasági növekedés. S amennyiben nem, akkor a belső fogyasztás bővítése az exportorientációt folytató országokban (mindenekelőtt Kínában és más ázsiai országokban) alternatíva lehet-e, adhat-e impulzust a világgazdasági válságból való kilábalásra. Kiinduló hipotézisünk, hogy az exportorientáció önmagában nem tekinthető zsákutcának, bár némi kifulladási jeleket mutat. Ugyanakkor a belső fogyasztás bővülésére/bővítésére alapozott gazdasági növekedési stratégiát csak olyan nagy belső piaccal rendelkező országok tudják megvalósítani, ahol reális esély van a belső fizetőképes kereslet tartós növekedésére.
Magyarország esetében az exportorientáció folytatása nemcsak lehetőség, de kényszer is, hiszen a külföldi tőkére és a multinacionális vállalatok tevékenységére alapozott export húzza a gazdaságot. A belső kereslet bővülésének olyan akadályai vannak, mint a magas munkanélküliség, a lanyha lakossági és vállalati kereslet, a csökkenő megtakarítások, a keresletet aligha növelő adórendszer, az alacsony aktivitási ráta, a nyugdíjasok magas aránya, a tőke-menekítés és az EU-s források bizonytalansága.
Mi a kutatás jelentősége? Röviden írja le, milyen új perspektívát nyitnak az alapkutatásban az elért eredmények, milyen társadalmi hasznosíthatóságnak teremtik meg a tudományos alapját. Mutassa be, hogy a megpályázott kutatási területen lévő hazai és a nemzetközi versenytársaihoz képest melyek az egyediségei és erősségei a pályázatának! A kutatás eredményeképpen kibontakozhat, hogy milyen gazdasági növekedési stratégiára lenne szükség a világgazdasági válságból való kilábalás érdekében. A kutatás egyes országok (Brazília, Dél-Korea, Japán, Kína, ázsiai kistigrisek, Törökország) példáját bemutatva feltárja, hogy mik az eddig követett exportorientációs növekedési stratégia eredményei, sikerének feltételei és korlátai, kifulladásának okai. A kutatás azt is vizsgálja, hogy milyen körülmények között és milyen országok esetében lehet sikeres a belső fogyasztás bővítésén alapuló gazdasági növekedési stratégia. A fenti kutatási eredményekre támaszkodva lesz felvázolható, hogy egy olyan kis és nyitott gazdaságnak, mint Magyarország milyen gazdasági növekedési stratégiát lehet és szükségszerű választania.
A kutatás összefoglalója, célkitűzései laikusok számára Ebben a fejezetben írja le a kutatás fő célkitűzéseit alapműveltséggel rendelkező laikusok számára. Ez az összefoglaló a döntéshozók, a média, illetve az érdeklődők tájékoztatása szempontjából különösen fontos az NKFI Hivatal számára. A kutatás legfőbb célja, hogy felvázolja azt, hogy milyen gazdasági stratégiára van szükség a jelenlegi világgazdasági válságból való kilábalásra. Kérdés, hogy továbbra is a hazai termelés jelentős részének exportja lesz-e a növekedés motorja, avagy nem. S ha igen, akkor ennek milyen belső és külső feltételei vannak. Van-e más lehetőség, mint a mindenáron való export fokozása? Kiváltható-e az export a belső fogyasztás bővítésével? S ha igen, akkor ennek milyen feltételei vannak. S a fenti kérdésekre adott válaszokból milyen következtetések vonhatók le a lehetséges és a szükségszerű magyar gazdaságstratégia számára.
Summary
Summary of the research and its aims for experts Describe the major aims of the research for experts. The main aim of the research project is to reveal what kind of growth strategy is viable and feasible under the conditions of the prolonged world economic crisis. Can export-orientation be sustained or should it be replaced and/or supplemented by a domestic demand led growth strategy. Or a new policy mix might emerge taking into consideration the endowments of the national economies and the situation of the world economy. The major issue is what kind of manoeuvring room will be left for Hungary as a consequence of this strategy shift.
What is the major research question? Describe here briefly the problem to be solved by the research, the starting hypothesis, and the questions addressed by the experiments. The main research question is whether under the conditions of the recent world economic crisis when the effective consumer and corporate demand has shrank significantly in the markets of the highly developed countries (mainly in the USA and the EU), can the export led growth strategy be sustained. If not, then is domestic demand led growth strategy a feasible alternative in such export-oriented countries like China or some other Asian economies? Could it provide a way out of the world economic crisis? Our starting hypothesis is that export-orientation in itself is not a dead end though it shows the signs of fatigue. However, the domestic demand led growth strategy can only work in countries having a large domestic market, where a permanent growth in domestic effective demand is expected. In the case of Hungary the continuation of export-orientation is not only an opportunity, but a must, as the whole economy is driven by exports generated by the inflow of foreign capital and the activity of the multinational companies. The growth of domestic demand is constrained by high unemployment, slacking consumer and corporate demand, decreasing savings, non-conducive income tax system, low activity rate, high ratio of pensioners, capital flight and the uncertainty about the inflow of EU-funds.
What is the significance of the research? Describe the new perspectives opened by the results achieved, including the scientific basics of potential societal applications. Please describe the unique strengths of your proposal in comparison to your domestic and international competitors in the given field. As a result of our research project such a growth strategy is attempted to be outlined which provides a way out of the recent economic crisis. Based on country studies (Brazil, China, India, Japan, South Africa, South Korea, Turkey, Vietnam etc.) our research tries to reveal the „secrets” of successful export orientations, their preconditions, limits and causes of fatigue. The research also examines the requirements for a successful domestic demand led growth strategy. Deriving from the expected research results, the research project outlines the very economic growth strategy which is recommended to be followed by such a small and open economy like Hungary.
Summary and aims of the research for the public Describe here the major aims of the research for an audience with average background information. This summary is especially important for NRDI Office in order to inform decision-makers, media, and others. The main aim of the research project is to outline economic strategy alternatives for finding way outs of the recent economic crisis. The main question is whether economic growth will remain to be driven by the exports or not. If the answer is affirmative then what internal and external preconditions are needed? Are there any other growth opportunities apart from exporting at any rate? Can export be replaced by growing domestic demand? If yes, then what are the preconditions? Lastly, what conclusions can be drawn from the answers given to the above questions on the feasible and viable Hungarian economic development strategy.
Final report
Results in Hungarian
A kutatás azt vizsgálta, hogy a 2007-2008-as világgazdasági válságot követően milyen lehetőségek vannak a növekedés beindítására és fenntarthatóságára. Folytatható-e a sok ország esetében sikeres export vezérelte növekedés, avagy helyette/mellette a belső kereslet fogja vezérelni a növekedést? Esetleg egy újfajta export-orientáció van kialakulóban? Elképzelhető-e az importhelyettesítéshez való visszatérés? Esetleg egy új „policy mix” jön létre? S a fenti változások milyen mozgásteret teremtenek a magyar gazdaság számára?
A fenti kérdésekre egyrészt az említett gazdaságstratégiák elméleti hátterének elemzésével, másrészt 6 célzottan kiválasztott ország (Brazília, Dél-Korea, India, Japán, Kína és Törökország) esetének tanulmányozásával válaszoltunk. Fő megállapításunk, hogy az egyes országok saját adottságaik és lehetőségeik, illetve a világgazdasági helyzet függvényében fogják gazdaságstratégiájukat alakítani. A legtöbb esetben (Kína, Japán, Dél-Korea, Törökország) várható az exportorientáció mértékének csökkenése és az export vezérelte növekedésnek a belső kereslet vezérelte növekedéssel való kiegészítése. Magyarország esetében nem csak lehetőség, de szükségszerűség is az exportorientáció, aminek fenntartása nagyban függ a külföldi tőke beáramlásától és a multinacionális vállalatok jelenlététől. A belső fogyasztás bővülésére alapozott gazdaságstratégia egy kis, nyitott gazdaság esetében csak az exportorientáció kiegészítéseként értelmezhető.
Results in English
The main aim of the research project was to reveal the kind of economic growth strategy that is viable and feasible under the conditions of the prolonged world economic crisis. Can export-led growth be sustained or should it be replaced and/or supplemented by a domestic demand driven growth strategy. Is there a new sort of export-orientation on the horizon? Is the revival of import substitution feasible? Or might a new policy mix emerge? And what kind of manoeuvring room will be left for Hungary as a consequence of this strategy shift.
The research results were based on the analysis of economic growth theories and the case studies of six purposefully selected countries (Brazil, China, India, Japan, South Korea and Turkey). The conclusion is that the individual countries' strategy selection depends on the endowments of the national economies and the situation of the world economy. Though export-orientation in itself is not a dead end, it shows the signs of fatigue. However, the domestic demand led growth strategy can only work in countries with large domestic markets, where permanent growth in domestic effective demand is expected. In the case of Hungary the continuation of export-orientation is not only an opportunity, but a must, as the whole economy is driven by exports generated by the inflow of foreign capital and the activity of the multinational companies. Domestic demand led growth in a small, open economy is possible only as a supplement to export orientation.
Szunomár Ágnes (társszerző: Orosz Ágnes): Trade and Investment in Central Europe: The Lessons of Transition for Post-Socialist Southeast Asia., In: Andrzej Bolesta (ed): Post-Communist Development: Europe’s Experiences, Asia’s Challenges. Collegium Civitas, Warsaw 2017. pp. 101-132, 2017
Artner Annamária: Belföldi piac vagy exportorientáció? Brazília példája, in: O Brasil em contexto europeu e hungaro, Brazília európai és magyar kontextusban, szerk Pál Ferenc, ELTE BTK Brazil Tan. Közp. Bp, 163-187. pp., 2016
Kiss Judit: A gazdasági diverzifikáció esélyei és korlátai Botswanában, Afrika Tanulmányok, 2016. X. évfolyam, 1-2. szám, tavasz-nyár, 63-80. pp., 2016
Kiss Judit: Fejlődik vagy csak növekszik Afrika gazdasága?, in.. Szubszaharai Afrika gazdasága XXI. században (Biedermann Zsuzsánna - Kiss Judit (szerk.), Budapest, 2017, Akadémiai Kiadó, pp. 96-124, 2017
Kiss Judit: A világgazdasági tényezők szerepe Afrika gazdasági fejlődésében, in.: Szubszaharai Afrika gazdasága a XXI. században (Biedermann Zsuzsánna - Kiss Judit (szerk.), Budapest, 2017, Akadémiai Kiadó, pp. 127-162., 2017
Kiss Judit: Afrika jövője - a jövő Afrikája, in.: Szubszaharai Afrika gazdasága a XXI. században (Biedermann Zsuzsánna - Kiss Judit (szerk.), Budapest, 2017, Akadémiai Kiadó, pp. 359-371., 2017
Biedermann Zsuzsánna - Kiss Judit (szerk.): Szubszaharai Afrika gazdasága a XXI. században, Budapest, 2017, Akadémiai Kiadó, 396 pp.-, Szubszaharai Afrika gazdasága a XXI. században, Budapest, 2017, Akadémiai Kiadó, 396 pp.-, 2017
Artner Annamária: Egyenlőtlen fejlődés és felzárkózás, Tér és Társadalom XXX. évfolyam 3. szám, 113-117. o, 2016
Artner Annamária: Inequalities of Accumulation: The Case of Central and Eastern Europe, In: Balázs Szent-Iványi (ed.): Foreign Direct Investment in Central and Eastern Europe – Post-crisis Perspectives. Palgrave Macmillan, DOI: 10.1007/978-3-319-40496-7_7 Pr, 2017
Artner Annamária: A globális válság dimenziói és lehetséges kimenetei, In: V. IRI Társadalomtudományi Konferencia. Stúrovo, 2017. június 12-13. Program – Abstrakty. Interantional Research Institute s.r.o. Komárno, 2017
Kiss Judit (szerk.): Stratégiaváltás a világgazdaságban. exportorientáció és/vagy belső keresletre alapozott növekedés, Akadémiai Kiadó, Budapest, 2018
Völgyi Katalin: Gazdasági növekedés Dél-Koreában: Export versus belső kereslet általi vezéreltség, in: Kiss Judit (szerk.): Stratégiaváltás a világgazdaság. exportorientáció és/vagy belső keresletre alapozott növekedés, pp. 63-79., 2018
Szunomár Ágnes: Kína: az exportorientált fejlődés vége?, in: Kiss Judit (szerk.): Stratégiaváltás a világgazdaságban. Exportorientáció és/vagy belső keresletre alapozott növekedés, pp. 80-104., 2018
Gerőcs Tamás: India világgazdasági integrációja, in: Kiss Judit (szerk.): Stratégiaváltás a világgazdaságban. exportorientáció és/vagy belső keresletre alapozott növekedés, pp. 143-178., 2018