|
Space-ing Otherness. Cultural Images of Space, Contact Zones in Contemporary Hungarian and Romanian Film and Literature
|
Help
Print
|
Here you can view and search the projects funded by NKFI since 2004
Back »
|
|
Details of project |
|
|
Identifier |
112700 |
Type |
NN |
Principal investigator |
Dánél, Mónika |
Title in Hungarian |
A másság terei. Kulturális tér-képek, érintkezési zónák a kortárs magyar és román filmben és irodalomban |
Title in English |
Space-ing Otherness. Cultural Images of Space, Contact Zones in Contemporary Hungarian and Romanian Film and Literature |
Keywords in Hungarian |
kortárs magyar és román irodalom és film, interkulturalitás, intermedialitás, térbeli fordulat, kulturális fordítás, másság, liminalitás, nem-helyek, heterotópia, geokulturális tér, nyugati tekintet |
Keywords in English |
Contemporary Hungarian and Romanian Literature and Film, Interculturality, Intermediality, Spatial Turn, Cultural Translation, Otherness, Liminality, Heterotopia, Geocultural Space, Western Gaze |
Discipline |
Literature (Council of Humanities and Social Sciences) | 40 % | Ortelius classification: Philology | Literature (Council of Humanities and Social Sciences) | 30 % | Ortelius classification: Hungarian literature | Art History (Council of Humanities and Social Sciences) | 30 % | Ortelius classification: Art history |
|
Panel |
Literature |
Department or equivalent |
Institute of Hungarian Literature and Culture (Eötvös Loránd University) |
Participants |
Gyenge, Zsolt Györe, Borbála Győri, Zsolt István Hlavacska, András Hlavacska, András Hlavacska, András Kalmár, György Király, Hajnal Kovács, Flóra Margitházi, Beáta Pálos, Máté Sághy, Miklós Schöck, Cecília Strausz, László Szűcs, Terézia Ureczky, Eszter Varga, Balázs Vincze, Ferenc Vincze, Teréz
|
Starting date |
2014-10-01 |
Closing date |
2019-03-31 |
Funding (in million HUF) |
33.994 |
FTE (full time equivalent) |
26.08 |
state |
closed project |
Summary in Hungarian A kutatás összefoglalója, célkitűzései szakemberek számára Itt írja le a kutatás fő célkitűzéseit a témában jártas szakember számára. A gazdasági globalizáció és a nyugati kulturális standardizáció hatásairól szóló diskurzusban a kelet-közép-európai országok kulturális alkotásai többnyire ismeretlen területként jelennek meg, és azzal szembesítenek, hogy a nyugati kulturális fogalmak nem alkalmazhatók teljes mértékben a térség alkotásaira. Kutatásunk az így keletkező elméleti hiátusra reflektál, és árnyalja azt, amikor a román partnerrel együtt az utolsó évtized magyar és román irodalmi és filmes alkotásainak értelmezésére vállalkozik, a kulturális és esztétikai másság térbeli és térhasználati (rítusok, utazások, elvándorlások stb.) reprezentációira fókuszálva. Összehasonlító, az ún. „térbeli fordulat” (Spatial Turn) által kijelölt interdiszciplináris elméleti keretben a térhasználatot, az elmozdulást egyszerre vizsgáljuk az egyes alkotások témájaként, illetve vonatkoztatjuk metateoretikusan a fogalmak vándorlására, az interkulturalitásra és az identitás kérdésének megformálási, mediális módozataira. A nyelvi és vizuális reprezentációk paradigmatikus különbségeinek kutatása mellett a mobilitás, a trauma és az emlékezet helyeinek eltérő megjelenítésének politikai, gazdasági és szociológiai beágyazottságára is koncentrálunk a két ország irodalmi alkotásaiban és filmjeiben. A komparatív szemlélet által megkívánt, a román partnerrel folytatott elméleti dialógus, konzultáció és kölcsönös közvetítés segítségével egy olyan fogalmi apparátus létrehozására törekszünk, amely elősegíti a másság térbeli alakzatainak értelmezését a filmekben. A témák oktatása, workshopok, konferenciák és publikációk révén a projekt a „nyugati tekintet” reflektálásához, a szomszéd kultúrák egymást jobban értéséhez járulhat hozzá.
Mi a kutatás alapkérdése? Ebben a részben írja le röviden, hogy mi a kutatás segítségével megválaszolni kívánt probléma, mi a kutatás kiinduló hipotézise, milyen kérdéseket válaszolnak meg a kísérletek. Örvendetes módon a magyar és román filmekre, fordításaikkal az irodalmi művekre egyre nagyobb nemzetközi figyelem összpontosul. Kritikai megközelítéseik azonban gyakran figyelmen kívül hagyják az alkotások esztétikai, kulturális és politikai közegét, vagy éppen a posztkommunista múltba szilárdítják bele, és inadekvát elméleti keretben helyezik el. Többnyire az ún. kelet-európai sajátosság megragadása történik, a régió pedig (Nyugat-)Európa „másikává” változik. Úgy véljük, hogy a kutatás korpuszaként megjelölt műalkotások szimptomatikusak és paradigmatikusak azáltal, hogy ellenállnak a nyugati tekintetnek, azaz a sztereotípiák iránti vonzódással párosuló, vizuális és kulturális standardizációs késztetésnek. Hipotézisünk szerint a kiválasztott alkotásokban a glokalizáció és a globalizáció különbségével találkozunk, amely azáltal valósul meg, hogy ezek a művek beépítik saját narratívájukba a nyugati tekintetet, és ennek árnyalására létrehozzák saját térfogalmaikat, topológiájukat. Elsősorban a létező térelméleteket, -fogalmakat fogjuk próbára tenni a vizsgált korpuszon, reflektálva rájuk megalkotjuk a kutatás konceptuális keretét. Másodsorban célkitűzésünk, hogy kijelöljük, és közös politikai-szociológiai problémák alakzataiként értelmezzük a tér ismétlődő képei (pl. az út kronotoposza) közti hasonlóságokat és különbségeket. Harmadsorban sajátos fogalmakra és formákra összpontosítunk, és ezeket az eltérő politikai tényezők és esztétikai tradíciók kontextusában értelmezzük. A vizsgált korpusz kontakt zónái – az irodalmi adaptációk, a koprodukciók, az emigráns és/vagy kétnyelvű alkotók érintkező kulturális tér-képei és képzetei – által pedig a keletkező közös tereket kutatjuk.
Mi a kutatás jelentősége? Röviden írja le, milyen új perspektívát nyitnak az alapkutatásban az elért eredmények, milyen társadalmi hasznosíthatóságnak teremtik meg a tudományos alapját. Mutassa be, hogy a megpályázott kutatási területen lévő hazai és a nemzetközi versenytársaihoz képest melyek az egyediségei és erősségei a pályázatának! A vasfüggöny lehullását követő évtizedekben az egykor politikailag, kulturálisan és etnikailag homogénnek tartott terek rétegzetté váltak, olyan helyekké, amelyeket lakóik egyszerre éreznek magukénak és idegeneknek, ahol az ún. globális szupermodernitás állandó konfliktusban van a helyi hagyományokkal. Jelen nemzetközi kutatás csatlakozni kíván azokhoz az újabb, ám ritka kezdeményezésekhez, amelyek célja a közép-kelet-európai művészeti alkotásokban fellelhető „különbségek játékának” feltárása, „egy olyan globális háttér ellenében, amelyre már aligha létezik hihető alternatíva.” (Bourriaud 2001, 80) Noha a kortárs magyar és román irodalom és film magán hordozza a posztkommunista művészi alkotások számos jegyét, mégis a rendszerváltás következményeit, az elvándorlást és kultúraköziséget egyedi módon alkotják meg. Az általunk javasolt, részben a romániai partnerrel kivitelezendő komparatív szemlélet célja árnyalni a művészi reprezentációk eltéréseiben a sajátos térképzeteket és térhasználati módokat, amelyek a posztkommunista szociális struktúrák és intézmények állapotával hozhatók összefüggésbe. Az elméleti keretet a „térbeli fordulatként” hivatkozott interdiszciplináris megközelítés adja, és ez innovatív lehet a térség műalkotásainak értelmezésében. Arra vállalkozunk, hogy a nyugati tér-elméletek fogalmait román és magyar műalkotás-korpusz tér-alakzataival összevetve, a nyugati tekintet által létrehozott „másság-képet” megkérdőjelező, önként vállalt másság-alakzatokat megjelenítsük. A romániai partnerrel való együttműködés (konzultációk, kutatási anyagok cseréje, az eredmények közzététele az oktatásban, közös workshopok, konferencia-panelek, közös publikációk közvetítése által) a komparatív kutatáshoz szükséges, mozgó nézőpontot tesz lehetővé, hozzájárulva egy új kutatási terület és infrastruktúra megteremtéséhez mindkét ország leendő kutatói számára.
A kutatás összefoglalója, célkitűzései laikusok számára Ebben a fejezetben írja le a kutatás fő célkitűzéseit alapműveltséggel rendelkező laikusok számára. Ez az összefoglaló a döntéshozók, a média, illetve az érdeklődők tájékoztatása szempontjából különösen fontos az NKFI Hivatal számára. A magyarországi és romániai rendszerváltás után számos irodalmi mű és film kapcsolódik a közép-kelet-európai szociokulturális jelenségek körvonalazásához, a múlt traumáinak a feldolgozásához, a kollektív és kulturális memória felelevenítéséhez, illetve az ún. kelet-európai sajátosságnak a megragadásához, amely a régiót „másikká”, (Nyugat-)Európa tudatalattijává változtatta. Nemzetközi vállalásunk a magyar és román irodalomban és filmben fellelhető tér-reprezentációk változatos stratégiáit és gyakorlatait kutatja. A két szomszéd és érintkező kultúra műalkotásainak vizsgálatakor a következőkre összpontosítunk: hogyan jelenik meg a tér, poétikailag hogyan keletkezik a műben, a szereplők hogyan használják vagy beszélnek róla, milyen, helyre vonatkozó közhelyeket erősítenek meg, vagy árnyalnak, illetve a regionális (ön)tudatnak milyen kulturális értelmezéseit nyújtják. A romániai partnerrel való együttműködés elengedhetetlen, mivel egy összehasonlító kutatás nem lehet teljes a másik nézőpontja nélkül, ugyanakkor szakmai segítséget is nyújt a konzultációk által, valamint a helyi szakértőkkel való kooperációkban. Az összefogás, a közös munka vonatkozik még a kutatási témák oktatására, közös szemináriumok, workshopok tartására, konferenciákon való közös részvételre is. Eredményeinket saját (magyar, román, angol nyelvű) honlapon és online (angol nyelvű) folyóiratban tesszük közzé. Mindez hozzájárul egy új kutatási terület körvonalazódásához, és egy kutatási infrastruktúra kiépítéséhez mindkét ország leendő kutatói számára, valamint a két szomszédos kultúra művészeti alkotások és azok értelmezései általi jobb megértéséhez.
| Summary Summary of the research and its aims for experts Describe the major aims of the research for experts. In the ongoing discourse about the effects of economic globalization and Western cultural standardization, the cultural production of Central and Eastern European countries has been regarded mostly as a blind spot to which Western cultural concepts do not apply entirely. Our project aims to partially fill a theoretical gap by proposing, together with a Romanian partner, a complex overview of contemporary Hungarian and Romanian cultural production of the last decade in terms of representations of cultural, aesthetic otherness through concepts and images of space, as well as spatial performances such as rituals, journeys, exodus and immigration. By undertaking a comparative point of view and relying on the interdisciplinary assumptions of the Spatial Turn, we will examine not only the thematic and symptomatic occurrences of specific space concepts and performances in films and literary works, but we will also view displacement in terms of “travelling concepts”, interculturality, and an artistic attitude serving the quest of identity. Besides mapping up the cultural causes of the paradigmatic differences detectable in both linguistic and visual representations, we will seek to identify the political, economic and sociological causes underlying the differences in representing mobility, trauma and memory-places in literary works and films from the two countries. Through an indispensable theoretical exchange, consulting and reciprocal mediation with the Romanian partner, we propose to create a conceptual framework applicable to spatial representations of otherness in films and to disseminate it together in teaching, at workshops and conferences, as well as shared publications.
What is the major research question? Describe here briefly the problem to be solved by the research, the starting hypothesis, and the questions addressed by the experiments. While lately both literary works and films from Hungary and Romania have gained an increased international attention, their critical approach often seems to be ignorant about the cultural and political backgrounds of these works and, by using the "post-communist" label, is applying an inadequate theoretical and conceptual framework on them. We consider the films and literary works under analysis as cultural products both symptomatic and paradigmatic of the resistance to the Western gaze, i.e. an impulse for cultural and visual standardization, paired with a preference for stereotypes. We depart from the assumption that both contemporary cinema and literature from this region is opposing “glocalization” to “globalization”, often by incorporating the Western gaze in their very narrative and by creating their own spatial concepts and topology. In continuous cooperation with the Romanian partner in terms of the films in question we propose: Firstly, to “test” the existing space theories and concepts on the corpus under analyses, exclude those irrelevant and create a functional conceptual framework for the research. Secondly, we aim to detect and interpret the similarities of recurrent spatial forms (e.g. the chronotope of the road) as figurations of shared political and sociological issues. Third, we will focus on specific concepts and forms in cultural products from both countries and interpret them in the light of different underlying political factors and aesthetic traditions. Finally, we will explore the contact zones of the works in question, including literary adaptations, co-productions, the issue of the immigrant author and bilingualism.
What is the significance of the research? Describe the new perspectives opened by the results achieved, including the scientific basics of potential societal applications. Please describe the unique strengths of your proposal in comparison to your domestic and international competitors in the given field. In the past two decades that have passed since the fall of the Iron Curtain, what used to be conceived as a homogeneous space in political, cultural and ethnic terms, got transformed into a polymorph one, which its inhabitants both identify with and get estranged from, where global supermodernity is in perpetual conflict with local cultural traditions. This international project aims to adhere to recent, still sporadic initiatives that propose to investigate “the game of differences” in the Central and Eastern European artistic production, against “a global framework to which there no longer seems to be any credible alternative” (Bourriaud, 2001, 80). While Hungarian and Romanian literature and cinema are in some respects representative of the post-communist artistic production, they also show major differences in the depiction of the effects of the fall of the ancient regime, immigration and interculturality. The comparative approach that we propose to elaborate partly with the Romanian partner (in terms of cinematic production and issues of intermediality conceived as figuration of interculturality) is a new initiative that serves to identify, through dissimilarities in artistic representation, different spatial and bodily performances that can be related to the condition of post-communist social structures and institutions. The theoretical framework is an interdisciplinary approach, coined as the Spatial Turn in Humanities, hardly referred to in the study of post-communist artistic products so far. For the first time we will confront space-concepts of Western theorizing with representations of spaces and space-performances in a selected corpus of artworks, in order to reveal a self-assumed cultural “otherness” resisting the “otherness” imposed by the Western Gaze. The collaboration with the Romanian partner, in form of consultation, mediation of materials and with local professionals, dissemination of results through teaching, shared conferences and publications, will facilitate a mobile point of view for the comparative research, which will open a new field of research and academic infrastructure for prospective doctoral students from both countries.
Summary and aims of the research for the public Describe here the major aims of the research for an audience with average background information. This summary is especially important for NRDI Office in order to inform decision-makers, media, and others. Ever since the change of the political regime in Hungary and Romania, several attempts have emerged to depict the socio-cultural realities of Central and Eastern Europe, to cope with the past traumas experienced by both nations, to revive collective and cultural memory, to grab the Eastern European specificity that makes the region the “other”, the subconscious of (Western) Europe. Our international research proposes to examine the various strategies and practices of representation which can be encountered in contemporary Hungarian and Romanian literature and film. We are primarily interested in how the space is conceived, constructed and reflected upon, how the local stereotypes are reinforced and/or nuanced, how the regional consciousness is culturally translated and mediated in the literary and cinematic representations of the two neighbouring/overlapping cultures. The collaboration with the Romanian partner is indispensable because a comparative approach cannot be conceived without a mobile point of view, but also for a range of practical reasons: consultation, mediation of materials and with local professionals, dissemination of results through teaching, shared conferences and publications, all that opens a new field of research and academic infrastructure for prospective doctoral students from both countries, basically contributing to enhancing, through art and its interpretation, a mutual understanding between neighbouring cultures.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
List of publications |
|
|
Győri Zsolt és Király Hajnal (eds.): Contact Zones: Between East and West. Studies in Postcommunist Cinema and Literature, Palgrave MacMillan (kiadási folyamat alatt), 2020 | Dánél Mónika, Hlavacska András, Király Hajnal, Vincze Ferenc: Tér - Elmélet - Kultúra. Interdiszciplináris térelméleti szöveggyűjtemény, Eötvös Kiadó, 2019 | Győri Zsolt, Kalmár György: Nemek és etnikumok terei a magyar filmben, Debreceni Egyetemi Kiadó, 2018 | Dánél Mónika, Vincze Ferenc: Tér, In: Kricsfalusi, Beatrix; Kulcsár, Szabó Ernő; Molnár, Gábor Tamás; Tamás, Ábel (szerk.) Média- és kultúratudomány, Ráció Kiadó (2018) pp. 173-193., 2018 | Zsolt Gyenge: Animated Visions of Reality. The Real as Experimental Aesthetic in Anca Damian’s Animated Documentaries. (Közlésre elfogadott tanulmány), In S.W.Schmidt (ed.): The Real of Reality. Brill/Rodopi, 2020 | Győri Zsolt: Wir sterben nie/Sose halunk meg, In. DANIEL BÜHLER (HG.), DOMINIK HILFENHAUS (HG.), STEPHAN KRAUSE (HG.): KLASSIKER DES UNGARISCHEN FILMS, Schüren Verlag, 161-168., 2019 | Király Hajnal: Hukkle/Hukkle, In. DANIEL BÜHLER (HG.), DOMINIK HILFENHAUS (HG.), STEPHAN KRAUSE (HG.): KLASSIKER DES UNGARISCHEN FILMS, Schüren Verlag, 203-210., 2019 | Margitházi Beáta: Sauls Sohn/Saul fia, In. DANIEL BÜHLER (HG.), DOMINIK HILFENHAUS (HG.), STEPHAN KRAUSE (HG.): KLASSIKER DES UNGARISCHEN FILMS, Schüren Verlag, 227-234., 2019 | Ureczky Eszter: Sindbad/Szindbád, In. DANIEL BÜHLER (HG.), DOMINIK HILFENHAUS (HG.), STEPHAN KRAUSE (HG.): KLASSIKER DES UNGARISCHEN FILMS, Schüren Verlag, 89-96., 2019 | Sághy Miklós: Moskauer Platz/Moszkva tér, In. DANIEL BÜHLER (HG.), DOMINIK HILFENHAUS (HG.), STEPHAN KRAUSE (HG.): KLASSIKER DES UNGARISCHEN FILMS, Schüren Verlag, 187-194., 2019 | Varga Balázs: Glastiger 1-3/Üvegtigris 1-3, n. DANIEL BÜHLER (HG.), DOMINIK HILFENHAUS (HG.), STEPHAN KRAUSE (HG.): KLASSIKER DES UNGARISCHEN FILMS, Schüren Verlag, 195-202., 2019 | Vincze Teréz: Mein 20. Jahrhundert/Az én XX. századom, In. DANIEL BÜHLER (HG.), DOMINIK HILFENHAUS (HG.), STEPHAN KRAUSE (HG.): KLASSIKER DES UNGARISCHEN FILMS, Schüren Verlag, 151-159., 2019 | Dánél Mónika: Bolsche Vita/Bolse vita (1995), In. DANIEL BÜHLER (HG.), DOMINIK HILFENHAUS (HG.), STEPHAN KRAUSE (HG.): KLASSIKER DES UNGARISCHEN FILMS, Schüren Verlag, 179-186., 2019 | Dánél Mónika, Sándor Katalin: Intermedialitás, In: Kricsfalusi, Beatrix; Kulcsár, Szabó Ernő; Molnár, Gábor Tamás; Tamás, Ábel (szerk.) Média- és kultúratudomány, Ráció Kiadó (2018) pp. 283-287., 2018 | Dánél Mónika: Vándorhegyek – politikai határok, mediális transzformációk, szimbolikus kisajátítások, KORUNK (KOLOZSVÁR) XXIX: (9) pp. 14-22., 2018 | András Hlavacska, Fruzsina Kirzsai: Functions of the Diary in Bram Stoker’s Dracula, Język. Komunikacja. Informacja Ilona Koutny, Ida Stria (red./ed.) 13/2018: 145–158, 2018 | Dánél Mónika, Szűcs Teri (szerk.): Closing the Project: Processes, Experiences, Plans. Q and A Dialogue of the Members of the Contact Zones Research Group, Contact Zones: Studies in Central and Eastern European Film and Literature 2018/2., 2018 | Győri Zsolt: Industry Statistics, Market Forces, Filmmaking Trends: An ”Institutional Turn” in Hungarian Film Studies?, Contact Zones: Studies in Central and Eastern European Film and Literature 2018/2., 2018 | Hlavacska András: Border Crossing International Conference Csíkszereda / Miercurea Ciuc, 20–21 April 2018, Contact Zones: Studies in Central and Eastern European Film and Literature 2018/2., 2018 | Kránicz Bence: In-between worlds, in-between images Workshop on Intermediality in Contemporary Central and East European Cinema, 30–31 May 2016, Studies in Eastern European Cinema 2016/3. 293-295., 2016 | Győri Zsolt, Ureczky Eszter: Fluid audio-spatial aesthetics and the communalization of popular music in the multi-clip movie Balaton method, Studies in Eastern European Cinema, 2019 | Gyenge Zsolt: Framing Doors, Opening Up Spaces: Cristi Puiu and His Cruel Phenomenology of Space, In: Filipa, Rosário; Iván, Villarmea Álvarez (szerk.) New Approaches to Cinematic Space. New York and London, Amerikai Egyesült Államok : Routledge Taylor & Francis Group, 2019 | Ureczky Eszter: "Crises of Care: Precarious Bodies in Western and Eastern European Clinical Film Dystopias.", Contact Zones: Studies in Central and Eastern European Film and Literature. 2018/1., 2018 | Kránicz Bence, Emanuel Modoc: Report on the International Conference Contact Zones: Transnational Encounters, Dialogues and Self-Representation in Contemporary Eastern European Literature, Cinema and, Contact Zones: Studies in Central and Eastern European Film and Literature. 2018/1., 2018 | Gyenge Zsolt: Hesitant Histories on the Romanian Screen, Contact Zones: Studies in Central and Eastern European Film and Literature. 2017/2., 2017 | Strausz László (szerk.): Commemoration and the Space of the Family in Cristi Puiu’s Sieranevada (2016). Q and A Dialogue of the Members of the Contact Zones Research Group, Contact Zones: Studies in Central and Eastern European Film and Literature. 2017/2., 2017 | Kránicz Bence: False Gods. Superhero Myths and Graphic Storytelling in Contemporary Eastern European Cinema, Contact Zones 2016/2, 2016 | Dánél Mónika: Multiple Revolutions. Remediating and Re-enacting the Romanian Events of 1989, Acta Universitatis Sapientiae. Film and Media Studies, vol. 14, 2017, 95–131., 2017 | Dánél Mónika: Kortárs hagyományteremtés (Keszeg Anna: A holdbéli völgy képzelete), Alföld 2018/4. LXIX évfolyam, 116–119., 2018 | Dánél Mónika, Sándor Katalin: Intermedialitás, In. Kricsfalusi Beatrix, Kulcsár Szabó Ernő, Molnár Gábor Tamás, Tamás Ábel (szerk.): Média- és Kultúratudomány. Kézikönyv. Ráció Kiadó, Budapest, 2018, 283–287., 2018 | Dánél Mónika, Vincze Ferenc: Tér, In. Kricsfalusi Beatrix, Kulcsár Szabó Ernő, Molnár Gábor Tamás, Tamás Ábel (szerk.): Média- és Kultúratudomány. Kézikönyv. Ráció Kiadó, Budapest, 2018, 173–193., 2018 | Dánél Mónika: Vándorhegyek – politikai határok, mediális transzformációk, szimbolikus kisajátítások. KissPál Szabolcs: Szerelmes földrajz (2012–2016)., Korunk 2018/9. XXIX. évf., 14–22., 2018 | Vincze Ferenc: A fordítás mint Kelet-Európa. transznacionális reprezentációja. A romániai német irodalom magyar fordításai, Kulturális transzferek. Történelmi és irodalmi diskurzusok a román és magyar kulturális térben, szerk. Miskolczy Ambrus, Nagy Levente, Vincze Ferenc, Napkút, Budapest, 20, 2019 | Vincze Ferenc: Contextualisation as a Methodological Possibility. The Case of a History of Hungarian Literature in Romanian, Contact Zones: Studies in Central and Eastern European Film and Literature 2018/2., 15–27., 2018 | Vincze Ferenc: Az idegen tekintet mint Kelet-Európa színrevitele: A transznacionális irodalomértés perspektívái, Irodalmi Szemle 2019/3., 37–55., 2019 | Gyenge Zsolt: Framing Doors, Opening Up Spaces: Cristi Puiu and His Cruel Phenomenology of Space, In: Filipa, Rosário; Iván, Villarmea Álvarez (szerk.) New Approaches to Cinematic Space New York and London, Amerikai Egyesült Államok : Routledge Taylor & Francis Group,, 2019 | Vincze Ferenc: A kontextualizálás módszertani lehetőségei egy román nyelvű magyar irodalomtörténetben, Hungarológiai Közlemények 2017/4., 17–31., 2017 | Vincze Ferenc: Mickey egér útja Bukaresttől Prágáig. 1968 mint Kelet-Európa színrevitele, Szépirodalom Figyelő 2018/5., 48–58., 2018 | Vincze Ferenc: Előszó, Intézményesülés, elbeszélések, médiumok. Tendenciák a kortárs magyar képregényben és képregénykutatásban II., szerk Vincze Ferenc, 2018, 7–12, 2018 | Vincze Ferenc: Színnarratívák. A szín(kezelés) mint fokalizáció a képregényben, Intézményesülés, elbeszélések, médiumok. Tendenciák a kortárs magyar képregényben és képregénykutatásban II., szerk Vincze Ferenc, Szépirodalmi Figyelő Alapítvány,77–94, 2018 | Kalmár György: A férfiasság alakzatai a rendszerváltás utáni magyar rendezői filmben, Gondolat Kiadó, Budapest, 2018 | Király Hajnal: Women on the Road: Representing Female Mobility in Contemporary Hungarian-Romanian Co-productions, In Louis Bayman and Natalia Pinazza (eds.): Journeys On Screen: Theory, Ethics and Aesthetics. Edinburgh University Press, 147-163., 2018 | Király Hajnal: A popzene mint a nosztalgia és a melankólia alakzata. Csinibaba és Liza, a rókatündér., Apertúra, 13. 4. , 2018 nyár, 2018 | Király Hajnal: Pop Music, Nostalgia and Melancholia in Dollybirds and Liza, the Fox Fairy., In Ewa Mazierska and Zsolt Győri (eds.): Not Only Entertainment: Popular Music and Moving Image in Eastern Europe. Bloomsbury Publishing, 2018, 83-96., 2018 | Király Hajnal: A női és etnikai identitás nyelvi performanciái a kortárs magyar filmben., In Kalmár György és Győri Zsolt (szerk.): A nemi és etnikai identitás terei a magyar filmben. Debreceni Egyetemi Kiadó, 59-69., 2018 | Király Hajnal: A comparative approach to spatial figurations in Hungarian and Romanian Cinema. Space in Romanian and Hungarian Cinema, by Anna Batori, Studies in Eastern European Cinema, Vol. 10, issue 1,, 2019 | Király Hajnal: An Insider’s Guide to the Hungarian New Film. Formations of Masculinity in Post-Communist Hungarian Cinema. Labyrinthian Men by György Kalmár, Studies in Eastern European Cinema, Vol. 9, issue 3, 2018 280-283., 2018 | Margitházi Beja: „Ez itt a táj, kapitulálj, beljebb...”: Férfi identitás és férfiképzelet az ezredforduló utáni epizodikus Budapest-filmek paratereiben., In: Győri, Zsolt; Kalmár, György (szerk.) Nemek és etnikumok terei a magyar filmben. Debrecen, Magyarország : Debreceni Egyetemi Kiadó, (2018) pp. 86-103. , 18 p., 2018 | Margitházi Beja: Dogs and Underdogs at the End of the World: Bogdan Mirică: Dogs, 2016: Q and A Dialogue of the Members of the Contact Zones Research Group, CONTACT ZONES: STUDIES IN CENTRAL AND EASTERN EUROPEAN FILM AND LITERATURE IV : 1 pp. 1-3. , 3 p. (2018), 2018 | Margitházi Beja: Embodying sense memory: archive image and traumatic experience in Son of Saul, Warsaw Uprising and Regina., STUDIES IN EASTERN EUROPEAN CINEMA 9 pp. 1-19. , 19 p. (2018), 2018 | Vincze Teréz: Historical exercises: Hungarian sports films as political commentary and historical memory, APPARATUS 7 Paper: 127 (2018), 2018 | Vincze Teréz: Cultural Studies Approaches in the Study of Eastern European Cinema: Spaces, Bodies, Memories, CONTACT ZONES: STUDIES IN CENTRAL AND EASTERN EUROPEAN FILM AND LITERATURE 3 : 1 pp. 58-65. , 8 p. (2018), 2018 | Sághy Miklós: „A privát szféra faggatása, avagy miről árulkodnak a családi filmek”, In Apertúra 2017/ősz, 2017 | Sághy Miklós: A vizuális befolyásolás hét évtizede. Plakátkiállítás szegeden., In Pannonhalmi szemle 2017/3. 119–122., 2017 | Sághy Miklós: Államszocializmus a televízióban, televízió az államszocializmusban (Anikó Imre: TV Socialism), In Apertúra 2018/tavasz, 2018 | Sághy Miklós: A Moszkva téren áll az idő (Török Ferenc Moszkva tér című filmjéről), In Láng Gusztáv – Pusztai János – Sipos Lajos – Vörös Ferenc szerk.: Élményközpont (Fűzfa Balázs 60 éves). Savaria University Press, Szombathely, 2018, 236–243., 2018 | Kránicz Bence: Hungarian Bandit(s)., Contact Zones, 2018/1, p. 3, 2018 | Ewa Mazierska and Zsolt Győri: Popular Music and the Moving Image in Eastern Europe, New York-Oxford: Bloomsbury Academic. 2018, 256 o., 2018 | Győri Zsolt: Music isn't music, words aren't words: Underground music in the Hungarian cinema of the new sensibility, In: Ewa, Mazierska; Zsolt, Győri (szerk.) Popular Music and the Moving Image in Eastern Europe. New York-Oxford: Bloomsbury Academic. 2018. pp. 117-138., 2018 | Hlavacska András: Dracula and the Mediaparadox, CONTACT ZONES: STUDIES IN CENTRAL AND EASTERN EUROPEAN FILM AND LITERATURE 3 : 1 (2018), 38-53, 2018 | Hlavacska András - Krizsai Fruzsina: A napló műfajisága Bram Stoker Drakula című regényében, MAGYAR NYELVŐR 142 : 1 pp. 45-57. , 13 p. (2018), 2018 | Hlavacska András: Drakula és a médiumok: Drakula médiumidegensége két kortárs vámpírfilm tükrében, MÉDIAKUTATÓ: MÉDIAELMÉLETI FOLYÓIRAT : 1 pp. 79-89. , 10 p. (2018), 2018 | Hlavacska András: Ördögűző: Radu Vancu: Hajnali négy. Otthonos énekek, TISZATÁJ: IRODALMI MŰVÉSZETI ÉS TÁRSADALMI FOLYÓIRAT 72 : 2 pp. 97-99. , 3 p. (2018), 2018 | Hlavacska András: Kovács Flóra: Az emlékezés a kortárs erdélyi irodalomban, IRODALOMTÖRTÉNET 98 : 3 pp. 396-399. , 3 p. (2017), 2017 | Varga Balázs: Recent Eastern European Crime Films - A Q and A Dialogue (ed.), CONTACT ZONES: STUDIES IN CENTRAL AND EASTERN EUROPEAN FILM AND LITERATURE 5 : 2, 3-17, 2018 | Varga Balázs: Honosítások. Transznacionalizmus és társadalmi képzelet az HBO kortárs kelet-európai bűnügyi sorozataiban, Metropolis 2017/4 pp. 62-69, 2017 | Vincze Ferenc: モルナール、フェレンツ (Ferenc Molnár), In Akaitori Jiten (Lexikon des Kindermagazins "Roter Vogel"), szerk. Toshie, Izumo; Seigo, Mutou; Sonoko, Mizobuichi; Kazunari, Omoto; Shunsuke, Ogawa; Hiromi, Shigeno, T, 2018 | Vincze Ferenc: ルーマニア王おう妃ひ マリア (Königin Maria von Rumänien), Akaitori Jiten (Lexikon des Kindermagazins "Roter Vogel"), szerk. Toshie, Izumo; Seigo, Mutou; Sonoko, Mizobuichi; Kazunari, Omoto; Shunsuke, Ogawa; Hiromi, Shigeno, Toki, 2018 | Dánél Mónika: Széthangzó forradalom. Az 1989-es romániai történések újrajátszásai, remedializációi., Metropolis. Filmelméleti és filmtörténeti folyóirat, 2016/2. XX. évfolyam, 24–46., 2016 | Dánél Mónika: Atmospheric Adaptation as Cultural Translation. (Ádám Bodor – Gábor Ferenczi: The Possibilities of Making Friends, 2007, ). Contact Zones. Studies in Central and Eastern European Film and Literature. A Biannual Online Journal. 2016/2., 6–23., 2016 | Dánél Mónika: Úton. Kulturális és mediális kontaktzónák. (Bodor Ádám: A barátkozás lehetőségei), Szépirodalmi Figyelő 2016/3. 78–87., 2016 | Kalmár György: Formations of Masculinity in Post-Communist Hungarian Cinema: Labyrinthian Men, Palgrave MacMillan, 2017 | Strausz László: Hesitant Histories on the Romanian Screen, Palgrave MacMillan, 2017 | Dánél Mónika: Nyelv-karnevál, Budapest: Kijárat Kiadó, 248 p., 2016 | Gyenge Zsolt: This is Not Magritte. Corneliu Porumboiu’s Theory of Representation., Contatct Zones 2016/2, 2016 | Gyenge Zsolt: Kísérletek a román film kritikai és teoretikus értelmezésére, Metropolis, pp. 77-81, 2016 | Király Hajnal: Leave to Live? Placeless People in Contemporary Hungarian and Romanian Films of Return, Studies in Eastern European Cinema, 2015 | Győri Zsolt: Veterán emlékezet a Gulyás testvérek Én is jártam Isonzónál című filmjében, Magyar Művészet, 2015 | Sághy Miklós: A túlvilág nincstelenjei. (Hajléktalanábrázolás Szilasi László A harmadik híd című regényében, Jelenkor, 2015 | Sághy Miklós: A képzelet vasfüggönye. (Magyar filmek nyugat képe), Filmvilág, 2015 | Sághy Miklós: Eastploitation, Filmvilág, 2014 | Schöck Cecília: 3. Uránia filmnapok: Migráció a köbön, Tiszatáj, 2014 | Schöck Cecília: 9. román filmhét: A szűnni nem akaró múltfeldolgozás jegyében, Tiszatáj online, 2014 | Király Hajnal: Playing with the Mind’s Eye: Visual Clues, Trompe l’oeils in Contemporary Hungarian Cinema, ISIS 2015, konferencia absztraktfüzet, 2015 | Varga Balázs: Tér és identitás Hajdu Szabolcs filmjeiben, Prizma, 2015 | Dánél Mónika": Spect-actors: between Watching and Play in the Re-enactments of "Televised Revolution", ISIS 2015 konferencia absztraktfüzet, 2015 | Dánél Mónika: A megjelenítés gesztusai, (belső) képek valósága Hajdu Szabolcs filmjeiben., Prizma, 2015 | Dánél Mónika: Inf(l)ection of the Medium: Sándor Kardos’s Films in Between Eye and Hand., Alphaville: Journal of Film and Screen Media, 2015 | Dánél Mónika: 1989/Románia: újrajátszás, archívum, történelmi esemény., Híd, 2016 | Dánél Mónika: Atmoszféra, légkör, haptikus érzék. Közös terek, kontaktzónák – A barátkozás lehetőségei, Litera, 2016 | Dánél Mónika: Úton. Kulturális és mediális kontaktzónák. (Bodor Ádám: A barátkozás lehetőségei), Szépirodalmi Figyelő, 2016 | Győri Zsolt: Indiánok és téeszelnökök: két esettanulmány az államszocializmus „boncasztaláról.”, Tér, hatalom és szubjektivitás viszonyai a magyar filmben, 2015 | Győri Zsolt, Kalmár György: Tér, hatalom és szubjektivitás viszonyai a magyar filmben, Debrecen, Debrecen Egyetemi Kiadó, 2015 | Vincze Teréz: Remembering Bodies: Picturing the Body in Hungarian Cinema After the Fall of Communism., Studies in Eastern European Cinema, 2016 | Vincze Teréz: Testek táguló keretben – Térkoncepciók a modernista magyar filmben., Tér, hatalom és identitás kérdései a magyar filmben, 2015 | Vincze Teréz: A lelkiismeret hangja: Hang és haptikus érzékelés a Saul fia című filmben, Metropolis, 2015 | Varga Balázs: Terek és szerepek: tér és identitás Hajdu Szabolcs filmjeiben., Tér, hatalom és identitás viszonyai a magyar filmben, 2015 | Sághy Miklós: „Irány a nyugat! – filmes utazások keletről nyugatra a magyar rendszerváltás után, Tér, hatalom és identitás viszonyai a magyar filmben, 2015 | Sághy Miklós: Nagy ívű kettős narratíva. Gelencsér Gábor: Forgatott könyvek. A magyar film és az irodalom kapcsolata 1945 és 1995 között”, Jelenkor, 2016 | Ureczky Eszter: Nyögvenyelős gulyáskommunizmus: Az evés mint a késő-kádárkori hatalmi viszonyok, nemi szerepek és fogyasztási módok metaforája a Veri az ördög a feleségét című filmben, Tér, hatalom és identitás viszonyai a magyar filmben, 2015 | Kalmár György: A labirintus-elv: férfiasságkonstrukciók és térszerkezetek összefüggései a magyar szerzői filmben, Tér, hatalom és identitás viszonyai a magyar filmben, 2015 | Király Hajnal: A klinikai tekintet diskurzusai a kortárs magyar filmben, Tér, hatalom és identitás viszonyai a magyar filmben, 2015 | Király Hajnal: A Walk Around the Wall. Theorizing New European Cinema in East, West and Centre. Reframing Post-1989 European Cinema, Studies in Eastern European Cinema, 2016 | Király Hajnal: Places of Encounter. Thematising Cultural Exchange in Contemporary Hungarian-Romanian Co-Productions, Contact Zones, 2016 | Hlavacska András: Can Freud Cure Vampires? Therapy for a Vampire from the Perspective of Dracula’s Psychoanalytic Readings, Contact Zones, 2016 | Sóki Diána: The Danube as Cultural Body/Space, Contact Zones, 2016 | Vidosa Eszter: Transgressive Body in Hungarian Literature and film Matters of the Cyborg-phenomena, Contact Zones, 2016 | Dánél Mónika: Contact Zones of Cultural Images, Textures, Accents, Contact Zones, 2016 | Szűcs Teri: Emlékezeti élveboncolás. Závada Pál: Egy piaci nap., Revizor, 2016 | Szűcs Teri: Vivisection of Memory. Pál Závada: A Day at the Market, Hungarian Literature Online, 2016 | Hlavacska András: Can Freud Cure Vampires? Therapy for a Vampire from the Perspective of Dracula’s Psychoanalytic Readings, Contact Zones 2016/1, 2016 | Sóki Diána: The Danube as Cultural Body/Space, Contact Zones 2016/1, 2016 | Vidosa Eszter: Transgressive Body in Hungarian Literature and film Matters of the Cyborg-phenomena, Contact Zones 2016/1, 2016 | Király Hajnal: The Unseen and the Unspeakable (Radu Jude: It can Pass Through the Wall, 2014), Short Film Studies, Vol. 7, no. 2, 177-180., 2017 | Király Hajnal: Looking West: Understanding Socio-Political Allegories and Art References in Contemporary Romanian Cinema, Acta Universitatis Sapientiae. Film and Media Studies, Vol. 12/2016, 67-86., 2016 | Király Hajnal: A társadalmi krízis allegorikus figurációi a rendszerváltás utáni román filmben Pintilie-től az Aferim!-ig, Metropolis, XX. évfolyam 2 (2016), 48-59., 2016 | Vincze Teréz: The Phenomenology of Trauma – Sound and Haptic Sensuality in Son of Saul, Acta Universitatis Sapientiae, Film and Media Studies, 2016 | Sághy Miklós: Retreat into the Space of Consciousness, Contact Zones 2017/1, 2017 | Sághy Miklós: Az irodalmi adaptáció elemzésének módszereiről, Tiszatáj 2017/4, 2017 | Sághy Miklós: Holokausztmagyarok. Török Ferenc és Szántó T. Gábor együttműködéséről, Élet és Irodalom LXI (2017)/33. 13., 2017 | Győri Zsolt: From North to East: Children and the Spatial Allegory of Entrapment in Ken Loach’s Kes and Csaba Bollók’s Iska's Journey.’, Heading North: The North of England in Film and Television. (Ed. Ewa Mazierska). London: Palgrave,, 2017 | Győri Zsolt: „Tibi, sok nekünk ez a meló!” – gengszterábrázolás és maszkulinitáskonstrukciók a magyar filmben., Metropolis 2016/4: 3-17., 2016 | Vidosa Eszter: Poszthumán testek. Bartók Imre: A patkány évein., Lajos Katalin, Tapodi Zsuzsa szerk. AZ IDEGENSÉG DISKURZUSAI, 2017 | Kalmár György: Formations of Masculinity in Post-Communist Hungarian Cinema: Labyrinthian Men, Palgrave Macmillan, 2017 | Kalmár György: Apostate Bodies: Nimród Antal’s Kontroll and Eastern-European Identity Politics, Andrea Virginás (szerk.) Spaces, Bodies, Memories. Cultural Studies Approaches in the Study of Eastern European Cinema. Cambridge Scholars Publishing, 2017 | Kalmár György: Sporty, traumatised men: Masculinity and the bodily inscriptions of cruelty in Szabolcs Hajdu's White Palms, Studies in Eastern European Cinemas, Vol. 8. 2017: (1) pp. 34-48. (2016)., 2016 | Kalmár György: Rites of Retreat in Contemporary Hungarian Cinema, Contact Zones 2017/1, 2017 | Strausz László: Realism under Construction: Radu Jude's It Can Pass Through the Wall, Short Film Studies. 7: 2 (2017) pp. 149-52., 2017 | Szűcs Teri (ed.): ‘Eastern European’ – a Changing Label/Term in a Changing Context?, Contact Zones, 2017/1, 2017 | Dánél Mónika–Strausz László: Bevezető a kortárs román filmről szóló összeállításhoz, Metropolis. Filmelméleti és filmtörténeti folyóirat, 2016/2. XX. évfolyam, 6–7., 2016 | Király Hajnal: International Conference on Space and Cinema (28-30 November 2016, Lisbon) - Conference report, Contact Zones 2017/2, 2017 | Dánél Mónika: Multiple Revolutions, ACTA UNIVERSITATIS SAPIENTIAE FILM AND MEDIA STUDIES 9: (14) pp. 95-130., 2017 | Vincze Ferenc: Räumliche Praktiken und Grenzerfahrung. Praxis der Literaturgeschichtsschreibung der regionalen Literaturen in Südosteuropa, Deutschpsrachige Literatur im rumänischen Kulturraum (19.-21. Jahrhundert) / Interkulturelle Begegnungen, szerk. Roxana Nubert – Grazziella Predoiu – Ana-Maria Dascălu-Ro, 2017 | Dánél Mónika: Széthangzó forradalom, METROPOLIS: FILMELMÉLETI ÉS FILMTÖRTÉNETI FOLYÓIRAT XX: (2) pp. 24-46., 2016 | Dánél Mónika: Atmospheric Adaptation as Cultural Translation, CONTACT ZONES: STUDIES IN CENTRAL AND EASTERN EUROPEAN FILM AND LITERATURE 1: (2) pp. 6-23., 2016 | Dánél Mónika: Nyelv-karnevál, Kijárat Kiadó, 2016 | Dánél Mónika: Inf(l)ection of the Medium: Sándor Kardos’s Films in Between Eye and Hand, ALPHAVILLE: JOURNAL OF FILM AND SCREEN MEDIA 5: (9) 2009-4078, 2015 |
|
|
|
|
|
|
Back »
|
|
|