|
Here you can view and search the projects funded by NKFI since 2004
Back »
|
|
Details of project |
|
|
Identifier |
113455 |
Type |
PUB-K |
Principal investigator |
Paksi, Dániel |
Title in Hungarian |
Személyes valóság |
Title in English |
Personal Reality |
Keywords in Hungarian |
hallgatólagos és személyes tudás, emergencia, evolúció, Polányi Mihály, posztkritikai filozófia |
Keywords in English |
tacit and personal knowledge, emergence, evolution, Michael Polanyi, post-critical philosophy |
Discipline |
Philosophy (Council of Humanities and Social Sciences) | 100 % | Ortelius classification: Philosophy of science |
|
Panel |
Publications Panel |
Department or equivalent |
L'Harmattan Könyvkiadó és Terjesztő Kft. |
Starting date |
2014-08-01 |
Closing date |
2015-03-31 |
Funding (in million HUF) |
0.400 |
FTE (full time equivalent) |
0.13 |
state |
closed project |
Summary in Hungarian A kutatás összefoglalója, célkitűzései szakemberek számára Itt írja le a kutatás fő célkitűzéseit a témában jártas szakember számára. A Személyes valóság Polányi Mihály Személyes tudás című főművének ontológiai megalapozására és továbbgondolására vállalkozik. Polányi hallgatólagos tudás fogalma széles körben ismert, a mögötte álló ún. posztkritikai filozófia azonban nem. Polányi világosan megfogalmazza, hogy a hallgatólagos és személyes tudás alapját jelentő ontológia az emergencia, pontosabban az emergens evolúció gondolatára épül, ezt az ontológiát azonban sohasem dolgozta ki. A személyes valóság ontológiája hiányzik a személyes tudás fogalma mögül, és ez komoly kérdéseket vett fel Polányi posztkritikai filozófiájával szemben is, pl. még az is kérdésessé válhat, ahogy az meg is történt az elmúlt közel hatvan évben, hogy egyáltalán mit is jelent igazából a hallgatólagos tudás fogalma. A Személyes valóság ezeknek a kérdéseknek a megválaszolására és első sorban az evolúciós gondolat kifejtésére vállalkozik, amely ontológiai értelemben az emergencia köztes álláspontját jelenti a vitalista dualizmus és a materialista monizmus között. A könyv erre építve részletesen érvel Polányi posztkritikai filozófiája mellett főképp a materializmussal, neo-darwinizmussal és relativizmussal szemben, amelyek mind kritikai filozófiáknak tekinthetőek, valamint elmélyíti és megalapozza mind a hallgatólagos és személyes tudás, mind a posztkritikai filozófia fogalmainak az értelmét.
Mi a kutatás alapkérdése? Ebben a részben írja le röviden, hogy mi a kutatás segítségével megválaszolni kívánt probléma, mi a kutatás kiinduló hipotézise, milyen kérdéseket válaszolnak meg a kísérletek. A Személyes valóság alapkérdése az, hogy mit jelent a posztkritikai filozófia, hogy mit jelent az emberi személy valósága, ha posztkritikai módon elfogadjuk, hogy az emberi személy lényegét nem egy Isten teremtette lélek adja, hanem az ez emberi személyes tudás, amely egy valódi evolúciós fejlődés eredménye. A probléma akkor válik világossá és élessé, ha megértjük, hogy az uralkodó neo-darwini elmélet, bár evolúcióelméletnek hirdeti magát, valójában tagadja az evolúciós fejlődést. A neo-darwini elmélet ugyanis az anyagi struktúrák esetleges változásának az elmélete. A valódi evolúciós fejlődés azonban annak az elfogadása, hogy a kezdeti anyagi feltételekből idővel teljesen új típusú, nem anyagi természetű, emergens valóságszintek emelkednek ki. Vagyis annak az őszinte elfogadása, hogy az ember nem pusztán kvarkok és elektronok specifikusan strukturált halmaza. Mindennek pedig igen komoly filozófiai következményei vannak mind a tudásunkra (hallgatólagos tudás), mind az alapvető személyes hiteinkre és meggyőződéseinkre nézve.
Mi a kutatás jelentősége? Röviden írja le, milyen új perspektívát nyitnak az alapkutatásban az elért eredmények, milyen társadalmi hasznosíthatóságnak teremtik meg a tudományos alapját. Mutassa be, hogy a megpályázott kutatási területen lévő hazai és a nemzetközi versenytársaihoz képest melyek az egyediségei és erősségei a pályázatának! A Személyes valóság nemzetközi tekintetben is teljesen új megvilágításból vizsgálja és gondolja tovább Polányi Mihály posztkritikai filozófiáját. Ez a megközelítés két szóval nem más, mint az evolúciós gondolat. Az evolúciós gondolat egy filozófiai szemléletmódot jelent, és Charles Darwin óta megkerülhetetlen. A filozófia azonban jellemzően még most is úgy tekint az evolúciós gondolatra, mint ami csak és kizárólag a biológusokra tartozik. Ez azonban csak a konkrét evolúciós folyamat vizsgálata esetében igaz, és nem magára az átfogó evolúciós gondolatra, amely nem biológiai kérdés, és ennek megfelelően a biológusok nem is igen foglalkoznak vele. Polányi azon kevés filozófus közé tartozik, akik komolyan veszik az evolúciós gondolatot, és erre az alapra építik fel saját filozófiájukat. A Személyes valóság ugyanezt az utat követi, és ilyen tekintetben mindenképpen új és eredeti megvilágítást hoz számos fontos filozófiai diskurzus esetében is.
A kutatás összefoglalója, célkitűzései laikusok számára Ebben a fejezetben írja le a kutatás fő célkitűzéseit alapműveltséggel rendelkező laikusok számára. Ez az összefoglaló a döntéshozók, a média, illetve az érdeklődők tájékoztatása szempontjából különösen fontos az NKFI Hivatal számára. A Személyes valóság közérthető formában próbálja megfogalmazni az evolúciós gondolat lényegét és annak következményeit saját személyes, tudományos, társadalmi és kulturális valóságunkra nézve is. Mit jelent, hogy ha elfogadjuk az evolúció gondolatát, és arra a hallgatólagos tudásra, saját személyes meggyőződéseinkre és hiteinkre támaszkodunk, amellyel az evolúciós fejlődésünk vértezett fel bennünket és nem valamiféle elérhetetlen objektív, egzakt, tisztán explicit Laplace-i tudásideálra? Mit jelent az emberi személyes valóság, ha nem hiszünk az Isten teremtette örök lélekben, de azt sem hisszük el, amit a materializmus valójában állít, hogy csak kvarkok és elektronok specifikus halmazai vagyunk? Triviálisan azt tapasztaljuk, hogy nem csak kvarkok és elektronok puszta halmazai vagyunk, mégis, miért hiszünk a saját érzékszerveink helyet a materializmus ideológiájának? A Személyes valóság érdekes és tartalmas lehet minden olyan laikus számára, aki érdeklődik az evolúció gondolata és a hasonló jellegű, alapvető filozófiai kérdések iránt.
| Summary Summary of the research and its aims for experts Describe the major aims of the research for experts. The book Personal Reality tries to ontologically ground Michael Polanyi’s main work Personal Knowledge. Polanyi’s concept of tacit knowledge is widely known but the post-critical philosophy behind it is barely. Polanyi clearly states that the ontology of tacit and personal knowledge is built upon the concept of emergence, more exactly on the thought of emergent evolution, but he never elaborated this ontology. The ontology of personal reality is simply missing from behind the concept of personal knowledge and this raises serious questions concerning Polanyi’s post-critical philosophy, for example, even the meaning of tacit knowledge can be questioned as it was done by several authors in the past nearly sixty years. The book Personal Reality tries to answer these questions and first of all tries to explicate the evolutionary thought that ontologically is the medium emergentist conviction between vitalist dualism and materialist monism. On this ground the book argues in detail pro Polanyi’s post-critical philosophy and against mainly materialism, Neo-Darwinism and relativism which all are critical philosophies and deepens and grounds the meaning both of the concepts of tacit and personal knowledge and the concept of post-critical philosophy.
What is the major research question? Describe here briefly the problem to be solved by the research, the starting hypothesis, and the questions addressed by the experiments. The fundamental question of Personal Reality is the meaning of post-critical philosophy, that is, what is the meaning of personal reality if someone post-critically accepts that the essence of a human person is not the soul created by God but our personal knowledge that is the achievement of a real evolutionary development. This problem becomes clear if we understand that the ruling Neo-Darwinian theory—although announce itself as a theory, moreover, as an only proper theory of evolution—denies real evolutionary development. The Neo-Darwinian theory in fact is the theory of accidental changing of material structures. Real evolutionary development, however, is the process by which from the material conditions of the beginnings new types of non-material, emergent levels of reality emerges. To accept this one must also sincere accept that man is not only a pile of specifically structured quarks and electrons but something more. This view has serious consequences concerning towards our knowledge (tacit knowledge) and our fundamental personal believes and convictions.
What is the significance of the research? Describe the new perspectives opened by the results achieved, including the scientific basics of potential societal applications. Please describe the unique strengths of your proposal in comparison to your domestic and international competitors in the given field. The book Personal Reality examines Personal Knowledge and Michael Polanyi’s post-critical philosophy from an entirely new system-theoretical, evolutional point of view. The evolutionary thought is a philosophical view that is unavoidable from Charles Darwin. However, philosophy generally does not deal with the evolutionary thought believing it is belonged only to biology. Polanyi is one of the rare philosophers who take seriously this thought; for him this is the firm ground under his post-critical philosophy. Personal Reality follows this quiet, unknown path, so from this perspective it brings definitely new lights on several important philosophical issues not just on tacit knowledge and Polanyi’s philosophy.
Summary and aims of the research for the public Describe here the major aims of the research for an audience with average background information. This summary is especially important for NRDI Office in order to inform decision-makers, media, and others. The book Personal Reality tries to explicate the core of the evolutionary thought and its main implications on our personal, scientific, social and cultural realities in a comprehensible form. What it means to sincere accept the thought of evolution, if we relies on our tacit knowledge, our fundamental believes and convictions which are the achievements of our evolutionary development and not on some unreachable, objective, exact, explicit Laplacean ideal? What human personal reality means if we do not believe in eternal souls created by God and at the same time we also do not believe that we are only specific structures of billons of quarks and electrons as materialism in fact asserts? We trivially experience that we are not just piles of quarks and electrons but then why we inclined to believe the materialist ideology and why we do not believe our eyes? Personal Reality can be interesting, meaningful and rich for all laics who are interested in the evolutionary thought and the same kind of fundamental philosophical questions.
|
|
|
|
|
|
|
Back »
|
|
|