|
Tibetan After-Death Rites in Mongolian Buddhist Practice: Ceremonial System, Text Typology and Analysis
|
Help
Print
|
Here you can view and search the projects funded by NKFI since 2004
Back »
|
|
Details of project |
|
|
Identifier |
116108 |
Type |
PD |
Principal investigator |
Majer, Zsuzsa |
Title in Hungarian |
Tibeti halotti rítusok a mongol buddhizmus gyakorlatában: szertartásrend, szövegtipológia és szövegfeldolgozások |
Title in English |
Tibetan After-Death Rites in Mongolian Buddhist Practice: Ceremonial System, Text Typology and Analysis |
Keywords in Hungarian |
mongol buddhizmus, buddhista szertartások, szövegfeldolgozás, terepmunka |
Keywords in English |
Mongolian Buddhism, Buddhist ceremonies, text analysis, fieldwork |
Discipline |
Ethnography (Council of Humanities and Social Sciences) | 100 % | Ortelius classification: Oriental studies |
|
Panel |
Culture |
Department or equivalent |
Institute for Far Eastern Studies (Eötvös Loránd University) |
Starting date |
2015-10-01 |
Closing date |
2018-09-30 |
Funding (in million HUF) |
21.294 |
FTE (full time equivalent) |
3.00 |
state |
closed project |
Summary in Hungarian A kutatás összefoglalója, célkitűzései szakemberek számára Itt írja le a kutatás fő célkitűzéseit a témában jártas szakember számára. A tervezett kutatás a mongol buddhizmus gyakorlatában alkalmazott halotti rítusok tibeti nyelvű szertartási szövegeivel foglalkozna. A kutatás része lenne a halált követően az elhunyt otthonában, a kolostorokban vagy a temetés során elvégzendő szertartások vizsgálata a kapcsolódó szertartásrendre, a szövegtípusokra, a különböző szövegek használatára és a szövegek feldolgozására koncentrálva. Ezek között különböző típusú és speciális célú szertartások vannak, mint az elhunyt tudatosságának (’lelkének’) segítése a halál utáni köztes létben azt jobb újjászületéshez vagy a létforgatagból történő megszabadulás eléréséhez vezetve, előkészületek a temetésre, a különböző temetkezési módokhoz kapcsolódó temetési rituálék, a temetés utáni szertartások, megemlékezés az elhunytról, stb., valamint a hozzátartozók védelmére szükséges bajelhárító (a további halálesettől és egyéb szerencsétlenségtől óvó) szertartások. A kutatás célja még az egyes kolostorok gyakorlatában és szövegeiben megfigyelhető eltérések vizsgálata (Sárgasüveges / Vörössüveges, kisebb és nagyobb, specializált kolostorok, hagyományvonal és fő istenség szerinti különbségek, stb.). Az első két évben 2-2 hónapos terepmunkát is végeznék mongol kolostorokban (lehetőség szerint az összes ulánbátori kolostorban, ahol már kialakult kapcsolataim vannak, és néhány vidékiben) kapcsolódó szertartásaikat és a halálesetkor egyéni kérésre végzett felolvasásokat vizsgálva, szertartásokat megfigyelve a lehetőségek függvényében, és főként az erre szakosodott, halál esetén a teendőket és elvégzendő rítusokat a számítások alapján előíró asztrológus lámákkal konzultálva, szertartási szövegeket gyűjtve.
Mi a kutatás alapkérdése? Ebben a részben írja le röviden, hogy mi a kutatás segítségével megválaszolni kívánt probléma, mi a kutatás kiinduló hipotézise, milyen kérdéseket válaszolnak meg a kísérletek. Mely szövegeket alkalmazzák az elhunyt részére bemutatott rituálék során a mongol buddhista gyakorlatban? Milyen eltérő célokat szolgáló szövegtípusokkal találkozhatunk köztük? A mongol buddhizmus gyakorlatában használt összes szertartási szöveg összegyűjtése, speciális céljaik szerinti tipologizálása. Mi az egyes szövegek használata a feladatok és (a kolostorban, az elhunyt otthonában, a temetés során) elvégzendő rituálék pontos sorrendjében? A szertartássorozat részeinek, az egyes szövegek specifikációinak és instrukcióinak, bemutatásuk részleteinek és időzítésének vizsgálata. A halotti szertartások szövegei közül melyek szerepelnek az egyes kolostorok szertartásrendjében és az egyéni kérésre felolvastatható szövegeinek listáiban? A kapcsolódó szertartások viszgálata az egyes kolostorok szertartásrendjében (napi, heti, havi szertartások) és kérésre felolvastatható szövegeiknek listáiban. Milyen különbségek jelentkeznek az egyes kolostorokban / egyes lámák által alkalmazott szövegek tekintetében? Milyen különböző hagyományvonalaknak tulajdonítható mindez? A szükséges rituálékat a születés és a halál dátuma alapján tisztázzák minden esetben, de az eltérő hagyományok követéséből adódó különbségek viszgálata a kutatás része lesz (Sárgasüveges / Vörössüveges, specializált kolostorok, eltérő hagyományok, különböző fő istenségek tisztelete, stb.). Melyek a halotti rítusok közt található, de a hozzátartozók védelmére szolgáló speciális szövegek? A hozzátartozók és barátok számára halálesetkor felolvastatandó bajelhárító szövegek típusainak és céljainak vizsgálata. Szövegfordítások és szövegfeldolgozás Halotti szertartások szövegeinek elemzése és fordítása.
Mi a kutatás jelentősége? Röviden írja le, milyen új perspektívát nyitnak az alapkutatásban az elért eredmények, milyen társadalmi hasznosíthatóságnak teremtik meg a tudományos alapját. Mutassa be, hogy a megpályázott kutatási területen lévő hazai és a nemzetközi versenytársaihoz képest melyek az egyediségei és erősségei a pályázatának! Néhány a tervezett kutatás témájához szorosan kapcsolódó terület, mint a főbb tibeti halotti rítusok (csak példaként említve a Tibeti Halottaskönyv néven ismert szöveget) vagy a sámánizmusban gyökerező mongol népvallási szövegek már különböző kutatók munkássága nyomán figyelmet kapott, néprajzi kutatások is történtek. Tervezett kutatásom viszont a mongol buddhizmus halotti rítusainak területén még nem tanulmányozott problémákra és kérdésekre koncentráló átfogó vizsgálat lenne. Kizárólag a mai mongol buddhista kolostorok kapcsolódó vallásgyakorlatával foglalkoznék, a hangsúlyt a kapcsolódó szertartásrendre, az alkalmazott, főleg tibeti nyelvű szertartásszövegekre (szövegtípusok, fordítások és szövegfeldolgozás) és az egyes kolostorok gyakorlatában a követett eltérő hagyományláncolat függvényében megfigyelhető különbségek vizsgálatára helyezve. Bár a szükséges és előírt rítusok egy részét az elhunyt otthonában kell elvégezni, néhány kapcsolódó rituálé egyes kolostorok rendszeres szertartásrendjében is szerepel vagy ott is felolvastatható a hozzátartozók kérésére. Nincsenek leírások arra vonatkozóan, hogyan illeszkedik mindez a mai modern mongol kolostorok napi gyakorlatába és rendszeres szertartásrendjébe vagy az ott kérhető felolvastatások rendjébe, sem az egyes kolostorok szokásrendjének különbözőségéről. Nem készült átfogó tanulmány a mai mongol buddhizmus halotti rítusairól és kapcsolódó speciális célú szövegtípusairól, melyek egy egész szertartássorozatot, különböző rituálék bemutatását jelentik különböző alkalmakkor a halál utáni 49 nap alatt és a temetés során. E szövegek jelentős számú és típusú szöveget jelentenek, melyekről átfogó tanulmány nem jelent meg, a szövegek egy része még kiadatlan. A fenti témákra koncentrálna a tervezett kutatás. A kutatás jelentősége és eredetisége tehát abban rejlik, hogy a mai mongol buddhizmus halotti szertartásairól, azaz az elhunyt üdvére illetőleg a hozzátartozók védelmére bemutatott rituáléiról és ezek szövegeiről még nem készült átfogó vizsgálat, melyet csakis a mai mongol nyelv ismerete mellett egyben tibetológus képzettségű és a mongol buddhizmusról átfogó háttérismeretekkel és mongol kolostorokban számottevő tereptapasztalattal már rendelkező kutató tud megtenni.
A kutatás összefoglalója, célkitűzései laikusok számára Ebben a fejezetben írja le a kutatás fő célkitűzéseit alapműveltséggel rendelkező laikusok számára. Ez az összefoglaló a döntéshozók, a média, illetve az érdeklődők tájékoztatása szempontjából különösen fontos az NKFI Hivatal számára. A halállal kapcsolatos és temetkezési rítusok minden kultúrában fontos szerepet játszanak. Szerepük kissé sajátos az újjászületések forgatagában hívő buddhista népek között. A tervezett kutatás a mai mongol buddhizmus halotti rítusaival és tibeti nyelvű szertartási szövegeikkel foglalkozna, beleértve minden, a halált követően az elhunyt otthonában, a kolostorokban vagy a temetés során elvégzendő szertartás vizsgálatát, különböző típusú és célú szövegek, mint az elhunyt tudatosságának (’lelkének’) vezetése a halál utáni köztes létben a jobb újjászületéshez vagy a megszabaduláshoz, előkészületek a temetésre, a különböző temetkezési módokhoz kapcsolódó rituálék, a temetés utáni szertartások, valamint a hozzátartozók védelmét szolgáló bajelhárító (a további halálesettől és egyéb szerencsétlenségtől óvó) szertartások tanulmányozását. A kutatás célja még az egyes kolostorok gyakorlatában és szövegeiben mutatkozó eltérések vizsgálata (Sárgasüveges / Vörössüveges, kisebb- nagyobb, specializált kolostorok, hagyományvonal és fő istenség szerinti különbségek, stb.). Az első két évben 2-2 hónapos terepmunkát is végeznék mongol kolostorokban (lehetőség szerint az összes ulánbátori kolostorban, ahol már kialakult kapcsolataim vannak, és néhány vidékiben) kapcsolódó szertartásaikat és a halálesetkor egyéni kérésre végzett felolvasásokat vizsgálva, szertartásokat megfigyelve a lehetőségek függvényében, és főként az erre szakosodott, halál esetén a teendőket és elvégzendő rítusokat a számítások alapján előíró asztrológus lámákkal konzultálva, valamint szertartási szövegeket gyűjtve, melyek feldolgozása a kutatás másik fő része lesz.
| Summary Summary of the research and its aims for experts Describe the major aims of the research for experts. The planned research would be a study of the Tibetan language texts of after-death rites used in the practice of Mongolian Buddhism. The study would cover rituals performed upon someone’s death either at the home of the deceased or in the temples or at the funeral, concentrating on the related part of the ceremonial system, the text types, the usage of the different texts, and text analysis and translations. These include different types of rituals having variations in their specialized aims, such as rites performed for guiding the consciousness of the deaceased (through the intermediate state to find a better rebirth or attain liberation from samsara), preparing for the funeral, funeral rites for different modes of installation of the dead, rites performed after the burial or for commemoration of the dead etc. as well as rites required to protect the bereaved as remedies. The research would also deal with the differences in the practices and texts of the individual monasteries (Yellow Sect / Red Sect, smaller and bigger, specialized monasteries, differences according to the main deities of the temple and tradition followed, etc.). 2-2 months fieldworks are planned in the first two years in Mongolian monasteries (possibly in all Ulaanbaatar temples I already have established connections in and in several countryside ones) studying their related ceremonies and readings upon individual request following death, observing related ceremonies according to the possibilities, and as a most important part, making consultations with specialized astrologer lamas who do the calculations after someone’s death settling thus the required measures and collecting related ritual texts.
What is the major research question? Describe here briefly the problem to be solved by the research, the starting hypothesis, and the questions addressed by the experiments. What texts are used in rituals performed for the deceased in Mongolian Buddhist practice? What text types with what different aims can be found among them? Collecting and systematizing according to their aims or special purposes all the relevant ritual texts used in the current Mongolian Buddhist practice. What are the exact usage of the individual texts in the schedule of tasks and rituals to be performed (in the temple, at home, before and during/after the funeral)? Studying the exact schedule of the rituals to be performed upon death and the specifications or instructions for performing the given rites focusing on the details of when the individual texts are used. What from among the above texts are met in the fixed ceremonial system of the individual monasteries and on their lists of texts recited upon request? Survey of the related rituals in the regular ceremonial system (daily, weekly, monthly) and on the list of the requestable readings of the individual monasteries. What accounts for the differences of the applied texts in the individual monasteries / by different lamas? What different traditions are followed? Details of the required readings are settled depending on birth and death dates, but differences due to the different traditions followed are to be studied (Yellow Sect / Red Sect, specialized monasteries, traditions followed and main deities worshipped, etc.). What are the special texts recited upon someone’s death for the protection of the bereaved? Study of the aims and types of various texts performed upon someone’s death for the relatives or friends of the deceased. Text translation and analysis Translation and analysis of connected texts.
What is the significance of the research? Describe the new perspectives opened by the results achieved, including the scientific basics of potential societal applications. Please describe the unique strengths of your proposal in comparison to your domestic and international competitors in the given field. Several fields related to the planned topic, such as the main Tibetan death rites (just as an example the well-known „Tibetan Book of the Dead”) or connected Mongolian folk religion texts having their roots in Shamanism had already been studied by scholars and some ethnographical research had also been done. My proposed comprehensive research would however concentrate on still unstudied issues of the Mongolian Buddhist after-death rites. I would elaborate research solely on the related practice of Mongolian Buddhist monasteries, with emphasis on the related part of the ceremonial system, the applied mainly Tibetan language ritual texts (text types, translation and analysis) and the study of any differences in the traditions followed in individual Mongolian monasteries. Though part of the required rites are to be performed in the homes of the deceased, several connected rituals are on the regular schedule in some temples or can be requested there by the relatives of the deceased. There is no account of how this fits into the current everyday practices of modern Mongolian temples, their fixed ceremonial system and their chantings on request or of the differences in the different temples. There is no study published on the different death rituals and text types having variations in their specialized aims used in Mongolian Buddhist practice, meaning a sequence of rituals for 49 days after death with different rites performed on different occasions and at funerals. This means a remarquable number and type of texts, on which there is no study published yet and still several of them remains unstudied. These are the main areas the planned research focuses on. All in all, the importance and originality of the research lies in the fact that no general publication appeared on the details of the actual ritual practices and texts of Mongolian Buddhism concerning the different after-death rites: readings for the deceased and for the protection of their bereaved. This research would only be done by a researcher having a background not only as a Mongolist but as Tibetologist as well, having overall knowledge on Mongolian Buddhism and already having considerable fieldwork experience in Mongolian Buddhist monasteries.
Summary and aims of the research for the public Describe here the major aims of the research for an audience with average background information. This summary is especially important for NRDI Office in order to inform decision-makers, media, and others. After-death rites play an important role in all cultures. They have a special role in Buddhist cultures where they believe in rebirth. The planned research would be a study of such rites and their Tibetan language texts in the practice of present-day Mongolian Buddhism. It would cover all measures taken and all rituals performed upon someone’s death either at the home or in the temples or at the funeral., including different types of rituals having variations in their specialized aims, such as rites performed for guiding the consciousness of the deaceased after death to attain a better rebirth or liberation, preparing for the funeral, funeral rites for different modes of installation of the dead, rites performed after the burial, as well as rites required to protect the bereaved as remedies. The research would also deal with the differences in the practices and texts of the individual monasteries (Yellow Sect / Red Sect, smaller and bigger, specialized monasteries, differences according to the main deities of the temple and tradition followed, etc.). 2-2 months fieldworks are planned in the first two years in Mongolian monasteries (possibly in all Ulaanbaatar temples I already have established connections in and in several countryside ones) studying their related ceremonies and readings upon individual request following death, observing related ceremonies according to the possibilities, and as a most important part, making consultations with specialized astrologer lamas who do the calculations after someone’s death settling thus the required measures, and collecting related ritual texts the study of which would be another main part of the research.
|
|
|
|
|
|
|
Back »
|
|
|