Non-European emerging-market multinational enterprises in East Central Europe  Page description

Help  Print 
Back »

 

Details of project

 
Identifier
120053
Type K
Principal investigator Szunomár, Ágnes
Title in Hungarian Európán kívüli feltörekvő piacok multinacionális vállalatai Kelet-Közép-Európában
Title in English Non-European emerging-market multinational enterprises in East Central Europe
Keywords in Hungarian feltörekvő piacok, multinacionális vállalatok, Kelet-Közép-Európa, közvetlen tőkebefektetés
Keywords in English emerging markets, multinational enterprises, East Central Europe, foreign direct investment
Discipline
Economics (Council of Humanities and Social Sciences)100 %
Ortelius classification: International economics
Panel Economics
Department or equivalent Institute of World Economics (Centre for Economic and Regional Studies)
Participants Gerőcs, Tamás
Kiss, Judit
Peragovics, Tamás
Ricz, Judit
Szanyi, Miklós
Szigetvári, Tamás
Völgyi, Katalin
Weiner, Csaba
Starting date 2016-12-01
Closing date 2021-11-30
Funding (in million HUF) 26.218
FTE (full time equivalent) 8.83
state closed project
Summary in Hungarian
A kutatás összefoglalója, célkitűzései szakemberek számára
Itt írja le a kutatás fő célkitűzéseit a témában jártas szakember számára.

A feltörekvő országok multinacionális vállalatainak (emerging market multinationals, EMNE) előretörése igen aktuális téma, mely számos kérdést vet fel, egyszersmind kihívásokat is támaszt mind a tudomány, mind pedig az üzleti és kormányzati döntéshozók számára. Az Európán kívüli feltörekvő térségekből kiáramló közvetlentőke (OFDI) önmagában ugyan nem új jelenség, annak nagyságrendje, jelentőségének növekedése az elmúlt másfél évtizedben azonban új mozzanat. Az elmúlt időszak EMNE-k által eszközölt vállalatfelvásárlásai illetve zöldmezős beruházásai tehát új trended mutatnak, ahol új típusú, az eddigiektől eltérő gyökerű és hátterű vállalatok válnak jelentős globális szereplőkké. Bár az EMNE-k felemelkedéséért elsősorban Ázsia, azon belül is Kína és India felelnek, e folyamat exkluzívabb, egyre több régióra terjed ki, melyet kiegészít a feltörekvő piacok növekvő részesedése a világ exportjából. Az Európán kívüli EMNE-k jelentős szereplővé váltak mind a fejlődő, mind a fejlett világban, s egyre több befektetéssel vannak jelen Kelet-Közép-Európában (KKE) is.

Bár az EMNE-k KKE-régióban eszközölt stratégiája, hozzáállása nem tér el teljes egészében a fejlett MNE-k gyakorlatától, azonban vannak eltérések mind a motivációk, mind a működési gyakorlat, mind pedig a főbb kihívások tekintetében. Várakozásaink szerint tehát az Európán kívüli EMNE-k hozzáállása a KKE-régióhoz – a fejlett MNE-khez képest – viszonylagosan egyedinek tekinthető. A kutatás éppen ezért az Európán kívüli EMNE-k KKE-régióban jellemző működését kívánja megvizsgálni, összevetve, ütköztetve azt a létező teóriákkal, illetve a más, a régióban jelenlévő MNE-k működésével.

Mi a kutatás alapkérdése?
Ebben a részben írja le röviden, hogy mi a kutatás segítségével megválaszolni kívánt probléma, mi a kutatás kiinduló hipotézise, milyen kérdéseket válaszolnak meg a kísérletek.

A kutatás az Európán kívüli feltörekvő országok multinacionális vállalatainak (emerging market multinationals, EMNE) stratégiáit, működését, kihívásait vizsgálja Kelet-Közép-Európában (KKE). A kutatás célja egyrészt, hogy annak révén értelmezhetővé váljon az EMNE-k KKE-régióbeli felemelkedése, másrészt, hogy az eredmények révén lehetővé váljék olyan szakpolitikai javaslatok kidolgozása, melyek hozzájárulhatnak e vállalatok régióbeli alkalmazkodásához és/vagy integrációjához. A kutatás során megvizsgáljuk a legnagyobb fogadó országokat mind szektoriális szinten (iparági elemzés), mind a főbb EMNE-k szintjén (vállalati elemzés). Elemezzük a térségben jelenlévő főbb Európán kívüli EMNE-k motivációit, vállalati gyakorlatát és a főbb kihívásokat. Hogy láthatóvá váljon, milyen tényezők befolyásolják az EMNE-ket befektetéseik során, az elemzés kiterjed a makrogazdasági tényezők (munkaerő költsége és minősége, piaci lehetőségek, stb.) és az intézményi tényezők (kormányzati támogatás, befektetési ösztönzők, privatizáció, politikai kapcsolatok, stb.) szerepére is.

A kutatás tárgya a fentieknek megfelelően tehát az, hogy:
1) megvizsgálja az Európán-kívüli EMNE-k transznacionalizálódási folyamatát, különös tekintettel KKE-beli működésükre, ide értve többek között a hazai lökést adó (push) tényezőket és az állami támogatást;
2) elemezze az EMNE-k főbb befektetési motivációit a KKE-régióban, ide értve többek között a befogadó ország húzó (pull) tényezőit;
3) feltérképezze a KKE-régióra jellemző, EMNE-kkel kapcsolatos főbb aggályokat, kihívásokat, negatív hatásokat;
4) feltárja azon lehetőségeket, pozitív hatásokat, melyeket az EMNE-k működése révén kaphat a KKE-régió.

Mi a kutatás jelentősége?
Röviden írja le, milyen új perspektívát nyitnak az alapkutatásban az elért eredmények, milyen társadalmi hasznosíthatóságnak teremtik meg a tudományos alapját. Mutassa be, hogy a megpályázott kutatási területen lévő hazai és a nemzetközi versenytársaihoz képest melyek az egyediségei és erősségei a pályázatának!

A kutatás elsődleges célja a szakirodalom kiegészítése. A téma kutatása valóban újszerű, hiszen a feltörekvő országok multinacionális vállalatainak (emerging market multinationals, EMNE) felemelkedése is új folyamat. Az Európán kívüli EMNE-k globális jelenlétét ugyan az elmúlt évtizedben már vizsgálja a nemzetközi szakirodalom, de ezen vállalatok kelet-közép-európai (KKE) jelenlétére e kutatások kevéssé térnek ki. A létező elemzések is jellemzően egy-egy országra (jellemzően Kínára) fókuszálnak, de átfogó elemzés etéren nem született.

A szakirodalom kiegészítése mellett a kutatás a kormányzati és vállalati döntéshozók számára is szolgálhat hasznos következtetésekkel. A KKE-országok számára az utóbbi években – különösen a 2008-as válságot követően – egyre jelentősebbé vált az Európán kívüli vállalatok befektetéseinek vonzása. A régió országainak nagy része – beleértve hazánkat is – a nyugatinál sikeresebben növekvő feltörekvő gazdaságokkal ápolt kapcsolat további bővítésében, mélyítésében látta/látja a recesszióból való kilábalás lehetőségét. Az ezzel kapcsolatos stratégiák továbbfejlesztését tehát támogathatják a kutatás során szerzett tapasztalatok, információk.

A kutatás összefoglalója, célkitűzései laikusok számára
Ebben a fejezetben írja le a kutatás fő célkitűzéseit alapműveltséggel rendelkező laikusok számára. Ez az összefoglaló a döntéshozók, a média, illetve az érdeklődők tájékoztatása szempontjából különösen fontos az NKFI Hivatal számára.

A feltörekvő országok multinacionális vállalatainak (emerging market multinationals, EMNE) előretörése igen aktuális téma, mely számos kérdést vet fel, egyszersmind kihívásokat is támaszt mind a tudomány, mind pedig az üzleti és kormányzati döntéshozók számára. Az Európán kívüli feltörekvő térségekből kiáramló közvetlentőke (OFDI) önmagában ugyan nem új jelenség, annak nagyságrendje, jelentőségének növekedése az elmúlt másfél évtizedben azonban új mozzanat. Az elmúlt időszak EMNE-k által eszközölt vállalatfelvásárlásai illetve zöldmezős beruházásai tehát új trended mutatnak, ahol új típusú, az eddigiektől eltérő gyökerű és hátterű vállalatok válnak jelentős globális szereplőkké. Bár az EMNE-k felemelkedéséért elsősorban Ázsia, azon belül is Kína és India felelnek, e folyamat exkluzívabb, egyre több régióra terjed ki, melyet kiegészít a feltörekvő piacok növekvő részesedése a világ exportjából. Az Európán kívüli EMNE-k jelentős szereplővé váltak mind a fejlődő, mind a fejlett világban, s egyre több befektetéssel vannak jelen Kelet-Közép-Európában (KKE) is.

Bár az EMNE-k KKE-régióban eszközölt stratégiája, hozzáállása nem tér el teljes egészében a fejlett MNE-k gyakorlatától, azonban vannak eltérések mind a motivációk, mind a működési gyakorlat, mind pedig a főbb kihívások tekintetében. Várakozásaink szerint tehát az Európán kívüli EMNE-k hozzáállása a KKE-régióhoz – a fejlett MNE-khez képest – viszonylagosan egyedinek tekinthető. A kutatás éppen ezért az Európán kívüli EMNE-k KKE-régióban jellemző működését kívánja megvizsgálni, összevetve, ütköztetve azt a létező teóriákkal, illetve a más, a régióban jelenlévő MNE-k működésével.
Summary
Summary of the research and its aims for experts
Describe the major aims of the research for experts.

The rise of emerging market multinationals (EMNEs) is topical and poses a number questions and challenges that require considerable attention from academia as well as business and government decision makers. Outward foreign direct investment (OFDI) from non-European emerging regions is not a new phenomenon, what is new, is the magnitude that this phenomenon has achieved over the past one and a half decade. The recent takeovers of high-profile companies by EMNEs as well as the greenfield or brownfield investments of emerging companies show a new trend where new kind of firms become major players globally. Although the rise of EMNEs is driven by the Asian economy, mainly China and India, this process is broader, covers a growing number of regions and it is complemented by the growing share of emerging markets in world exports. Non-European EMNEs have become important players in several regions around the globe, both in developing and developed markets, including increasing amounts of investment in East Central European (ECE) countries.

Although some components of the strategy and attitude of non-European EMNEs in ECE region are in line with what can be observed for MNEs from developed countries (DMNEs), but some components – with regard to motivations, operational practice and challenges – are different. As a result we expect non-European EMNE’s approach to be relatively unique compared to DMNEs. Therefore this research will analyse the case of non-European EMNEs in the ECE region by discussing its anomalies to the traditional theories as well as to other types of MNEs in the region.

What is the major research question?
Describe here briefly the problem to be solved by the research, the starting hypothesis, and the questions addressed by the experiments.

The research will focus on non-European emerging market multinationals’ (EMNEs) strategies, operation and challenges in East Central Europe (ECE). The aims of the research are to better understand the rise of EMNEs in ECE and to provide a good basis for decision makers to develop policy options for EMNEs’ adaptation and/or integration in the ECE region. The analysis will cover the largest recipient countries of the region by mapping out major industries (industry-level analysis) as well as major EMNEs (company-level analysis) in all cases. Motivations, operational practices and challenges of major EMNEs’ investment in ECE countries are to be analysed. To map out the factors that influence emerging companies during their investments in the respective countries the analysis will be supplemented by macroeconomic factors such as labour costs, quality of the workforce, market potential as well as institutional factors like government support, investment incentives, privatization, political relations, etc.

The subject of this research is therefore to:
1) analyse the transnationalization process of non-European EMNEs, with regard to their investments in ECE, including home country push factors and state support
2) examine the main investment motives of EMNEs in ECE, including ECE pull factors
3) map out the main concerns, challenges and negative impact of EMNEs on ECE countries
4) explore the opportunities and positive impacts EMNEs can provide for the ECE region.

What is the significance of the research?
Describe the new perspectives opened by the results achieved, including the scientific basics of potential societal applications. Please describe the unique strengths of your proposal in comparison to your domestic and international competitors in the given field.

The primary aim of the research is to contribute to the scientific literature. The research of this topic is new indeed as the rise of emerging market multinationals (EMNEs) is a new process. Non-European EMNEs presence on the global level has resulted in numerous studies in the international literature but those research results barely cover EMNEs’ activities in Eastern Central Europe (ECE). The existing studies typically focus on a single country’s (mostly China’s) activity, but a comprehensive analysis is still missing in this topic

Besides complementing the literature, the research results would have an inherent message for corporate decision makers and policy makers too. For the ECE region investments from non-European EMNEs are of growing importance, especially after 2008, in the post-crisis period. Most of the countries of the region – including Hungary - see the possibility of recovery from the recession in expanding and deepening of relations with emerging economies. The further development of corporate or government strategies in this regard might be supported by the results of the research.

Summary and aims of the research for the public
Describe here the major aims of the research for an audience with average background information. This summary is especially important for NRDI Office in order to inform decision-makers, media, and others.

The rise of emerging market multinationals (EMNEs) is topical and poses a number questions and challenges that require considerable attention from academia as well as business and government decision makers. Outward foreign direct investment (OFDI) from non-European emerging regions is not a new phenomenon, what is new, is the magnitude that this phenomenon has achieved over the past one and a half decade. The recent takeovers of high-profile companies by EMNEs as well as the greenfield or brownfield investments of emerging companies show a new trend where new kind of firms become major players globally. Although the rise of EMNEs is driven by the Asian economy, mainly China and India, this process is broader, covers a growing number of regions and it is complemented by the growing share of emerging markets in world exports. Non-European EMNEs have become important players in several regions around the globe, both in developing and developed markets, including increasing amounts of investment in East Central European (ECE) countries.

Although some components of the strategy and attitude of non-European EMNEs in ECE region are in line with what can be observed for MNEs from developed countries (DMNEs), but some components – with regard to motivations, operational practice and challenges – are different. As a result we expect non-European EMNE’s approach to be relatively unique compared to DMNEs. Therefore this research will analyse the case of non-European EMNEs in the ECE region by discussing its anomalies to the traditional theories as well as to other types of MNEs in the region.





 

Final report

 
Results in Hungarian
Az eredetileg négy évre tervezett, végül - a pandémia következtében - öt éven át tartó kutatás a feltörekvő multinacionális vállalatok (FMNV) befektetéseinek motivációit, működési gyakorlatát és kihívásait vizsgálta a kelet-közép-európai (KKE) régióban. A kutatás jelentősége, hogy első ízben tett kísérletet az FMNV-k KKE-beli befektetéseinek szisztematikus elemzésére. Az ilyen típusú beruházások ugyanis különböznek mind a FMNV-k nyugat-európai befektetéseitől, mind pedig a fejlett világ multinacionális vállalatainak KEE-régióbeli befektetéseitől is. A kutatás további újdonsága, hogy a strukturális/makroökonómiai és intézményi tényezők mellett a politikai tényezőket is beépítette az elemzésbe, azok ugyanis bizonyítottan fontos szerepet játszanak a feltörekvő - különösen az ázsiai - vállalatok befektetéseinek KKE-régióba történő vonzásában. Az FMNV-k térnyerése összességében új és dinamikus folyamat, de megállapítható, hogy mind a piackeresés (a teljes uniós piac hozzáférhetősége), mint a hatékonyságnövelés (pl. képzett, de relatíve olcsó munkaerő) fontos motívum a KKE-régióbeli befektetéseik esetében. Kiemelendő ugyanakkor, hogy a hagyományos makrogazdasági tényezők mellett intézményi és politikai szempintok is szerepet játszanak a befektetési döntések meghozatalakor: pl. a származási ország diaszpórája és a kormányzati politika/külpolitika nyitottsága is fontos az feltörekvő vállalatok többsége számára.
Results in English
The research - originally planned to last four years, but due to the pandemic it was extended to five years - examined the motivations, operational practices, and challenges of investment by emerging multinational enterprises (EMNEs) in the Central and Eastern European (CEE) region. The significance of the research is that it is the first attempt to systematically analyse the investment of EMNEs in the CEE region. This type of investment differs both from the investments of EMNEs in Western Europe and from the investments of developed country MNEs in the CEE region. A further novelty of the research is that, in addition to structural/macroeconomic and institutional factors, it has also included political factors in the analysis, which have been proved to play an important role in attracting investment from EMNEs, especially from Asian companies to the CEE region. Overall, the emergence of EMNEs is a new and dynamic process, but it can be concluded that both market-seeking (such as access to the whole EU market) and efficiency-seeking (e.g., skilled but relatively cheap labour) are important motives for EMNEs to invest in CEE. It should be stressed, however, that in addition to traditional macroeconomic factors, institutional and political considerations also play a role in investment decisions: e.g., the diaspora of the country of origin and the openness of governmental policies/foreign policy are also important for the majority of emerging companies.
Full text https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=120053
Decision
Yes





 

List of publications

 
Gerőcs Tamás: Internationalization of Indian Multinational Enterprises - Motivations, strategies and regulation from the experience of Indian investments: a focus on Europe, IWE Working Paper No. 234, 2017
Kiss Judit: South Africa: a re-emerging player in outward FDI, IWE Working Paper No. 235, 2017
Ricz Judit: Brazilian companies going global, IWE Working Paper No. 231, 2017
Szigetvári Tamás: Turkish investments abroad, with a special focus on Central and Eastern Europe, IWE Working Paper No. 233, 2017
Völgyi Katalin: Emerging multinational enterprises from East and Southeast Asia in V4 countries and Slovenia, IWE Working Paper No. 232, 2017
Weiner Csaba: International expansion of Russian multinationals - A focus on home-country push factors, Europe and five CEE countries, IWE Working Paper No. 236, 2017
Weiner Csaba: Novije formi rosszijszkoj invesztyicionnoj aktyivnosztyi v Vengrii, Szovremennaja Jevropa (Современная Европа), Vol. 17. No. 6. pp. 116–124., 2016
Weiner Csaba: Energy Once Again in the Spotlight: New Forms of Russian Investment Presence in Hungary, Siselina, L. Ny. (szerk.) Rosszija i Centralnaja Jevropa v novih geopolityicseszkih realnosztyah/Russia and Central Europe in the New Geopolitical Realities., 2017
Szunomár Ágnes: Driving forces behind the international expansion strategies of Chinese MNEs, IWE Working Paper No. 237, 2017
Gerőcs Tamás: Internationalization of Indian Multinational Enterprises - Motivations, strategies and regulation from the experience of Indian investments: a focus on Europe, IWE Working Paper No. 234, 2017
Kiss Judit: South Africa: a re-emerging player in outward FDI, IWE Working Paper No. 235, 2017
Ricz Judit: Brazilian companies going global, IWE Working Paper No. 231, 2017
Szigetvári Tamás: Turkish investments abroad, with a special focus on Central and Eastern Europe, IWE Working Paper No. 233, 2017
Völgyi Katalin: Emerging multinational enterprises from East and Southeast Asia in V4 countries and Slovenia, IWE Working Paper No. 232, 2017
Weiner Csaba: International expansion of Russian multinationals - A focus on home-country push factors, Europe and five CEE countries, IWE Working Paper No. 236, 2017
Szunomár Ágnes: Driving forces behind the international expansion strategies of Chinese MNEs, IWE Working Paper No. 237, 2017
Szunomár Ágnes ; Mccaleb Agnieszka ; Chen Xin: Economic relations between China and Central and Eastern Europe: trade and investment issues, In: Weiqing, Song (szerk.) China's relations with Central and Eastern Europe: from "old comrades" to new partners London: Routledge, (2018) pp. 48-65, 2018
Szunomár Ágnes: One Belt, One Road: Connecting China with Central and Eastern Europe?, In: Cheng, Y; Song, L; Huang, L (szerk.) The Belt & Road Initiative in the Global Arena : Chinese and European Perspectives Singapore, Palgrave Macmillan, pp 71-85, 2018
Szunomár Ágnes: Gazdasági csodák / gazdasági csapdák: kínai növekedési kilátások a japán és a dél-koreai példa tükrében, VGI Műhelytanulmány No. 124, 2018, 2018
Szunomár Ágnes: Pull factors for Chinese FDI in East Central Europe, IWE Working Paper No. 249, 2018
Szunomár Ágnes: Positioning Central and Eastern Europe for Chinese investors? Qualitative characteristics of Chinese investments in CEE, Asia Dialogue - The online magazine of the University of Nottingham Asia Research Institute,, 2018
Szunomár Ágnes: Chinese investment in European peripheries: Who pays the piper calls the tune?, In: EU Frontiers, Special issue Janulewicz, Ł. A. (ed) Experiences with Chinese investment in the Western Balkans and the post-Soviet space : Lessons for Central Europe?, 2018
Szunomár Ágnes: Kína – a békés partner: az Európai Unió és a Kínai Népköztársaság gazdasági kapcsolatainak története, aktualitásai és lehetőségei, In: Éltető, A; Szijártó, N (szerk.) Változó Európa a változó világban Budapest, Magyarország : MTA KRTK VGI, pp. 296-316, 2018
McCaleb Agnieszka, Szunomár Ágnes: Chinese foreign direct investment in central and eastern Europe: an institutional perspective, In: Drahokoupil, J (szerk.) Chinese investment in Europe : corporate strategies and labour relations Brussels, Belgium : European Trade Union Institute, pp. 121-140, 2017
Drahokoupil Jan ; McCaleb Agnieszka ; Pawlicki Peter ; Szunomár Ágnes: Huawei in Europe: strategic integration of local capabilities in a global production network, In: Drahokoupil, J (szerk.) Chinese investment in Europe : corporate strategies and labour relations Brussels, Belgium : European Trade Union Institute, pp. 211-229, 2017
Weiner Csaba: Pull factors driving Russian multinationals into five CEE countries: A sectoral overview, IWE Working Paper No. 250, 2018
Weiner Csaba: Outward foreign direct investment by Russian MNEs: Focus on home-country push factors, Europe and five CEE countries, In: Baltic Rim Economies, 15(2): 42–43., 2018
Gerőcs Tamás: Indian companies’ technological investments in the EU with a special focus on Central and Eastern Europe, IWE Working Paper No. 248, 2018
Szigetvári Tamás: Eastern Europe as investment location for Turkish OFDI, IWE Working Paper No. 247, 2018
Ricz Judit: Brazilian Foreign Direct Investment in ECE: host country determinants, IWE Working Paper No. 246, 2018
Völgyi Katalin: Foreign direct investments of emerging Asia in V4 countries: Host country determinants, IWE Challenges No. 231, 2018
Peragovics Tamás: Protection without protectionism? Foreign investment screening in Europe and the V4 countries today - A comparative analysis, IWE Working Paper No. 252, 2019
Kovács Antal Ferenc: Internationalization and Strategic Adaptation by Japanese Engineering Firms: The Case of the LNG Sector, IWE Challenges No. 235, 2019
Szunomár Ágnes; Mccaleb Agnieszka: Chinese and other East Asian foreign direct investment in Central and Eastern Europe: motives, location choices and employment approaches, CESIFO FORUM 19 : 4 pp. 9-14., 2018
Szunomár Ágnes: Chinese FDI in Central and Eastern Europe. An Overview of Factors Motivating Chinese MNEs in the CEE Region, GLOBAL ECONOMIC OBSERVER 2 : 6 pp. 4-16., 2018
Szunomár Ágnes: Driving forces behind the international expansion strategies of Chinese MNEs in East Central Europe, China Belt and Road Initiative Journal: Research Analysis and Perspectives 2 : 1 pp. 15-33, 2019
Szunomár Ágnes: China's investments and infrastructural expansion in Central and Eastern Europe, In: Shi, Jian; Heiduk, Guenter (szerk.) Opportunities and challenges : sustainability of China-EU relations in a changing world Beijing, Kína : China Social Sciences Pres, 2019
Szunomár Ágnes: Gazdasági csodák/gazdasági csapdák - Kínai növekedési kilátások a japán és dél-koreai példa tükrében, In: Szanyi, M; Török, Á (szerk.) Trendek és töréspontok Budapest, Magyarország : Akadémiai Kiadó, pp. 73-107, 2019
Sass Magdolna-Szunomár Ágnes; Gubik andrea; Kiran Shobha ; Ozsvald Éva: Employee relations at Asian subsidiaries in Hungary: Do home or host country factors dominate?, INTERSECTIONS: EAST EUROPEAN JOURNAL OF SOCIETY AND POLITICS 5 : 3 pp. 23-48, 2019
Ricz Judit - Szunomár Ágnes: Driving forces behind the international expansion strategies of non-European EMNEs – a comparative analysis of the Chinese and Brazilian cases, KÖZ-GAZDASÁG 14 : 3 pp. 54-75., 2019
Szunomár Ágnes: Emerging Asian Economies and multinational enterprises' (MNEs) Strategies: Focusing on Chinese MNE's activities, Budapesti Corvinus Egyetem Repozitóriuma, 2019
Ricz Judit - Szunomár Ágnes: Államvezérelt globális vállalati terjeszkedés: a kínai offenzív versus a brazil defenzív stratégia, KÖZ-GAZDASÁG 15 : 1 pp. 159-171, 2020
Szunomár Ágnes: The digital great leap forward mapping China's 21st century attempt to create a new growth model, ACTA OECONOMICA 70 : S pp. 95-115, 2020
Szunomár Ágnes: Chinese multinationals in East Central Europe: structural, institutional or political considerations?, In: Holzmann, R; Ritzberger-Grünwald, D; Schuberth, H (szerk.) 30 years of transition in Europe : looking back and looking beyond in CESEE countries Cheltenham, Egyesült, 2020
Szunomár Ágnes, Karas, J ; Oehler-Sincai, I M: Huawei in Central and Eastern Europe: strategic partner or potential threat?, In: Zhang, W; Alon, I; Lattemann, C (szerk.) Huawei goes global : volume II: regional, geopolitical perspectives and crisis management Cham, Svájc : Palgrave Macmillan (2, 2020
Szunomár Ágnes: Emerging-market multinational enterprises in East Central Europe, Cham, Svájc : Palgrave Macmillan (2020) , 349 p., 2020
Szunomár Ágnes: Theories of internationalization and foreign direct investment: How to explain FDI from emerging MNEs?, In: Szunomár, Á (szerk.) Emerging-market multinational enterprises in East Central Europe Cham, Svájc : Palgrave Macmillan (2020) 349 p. pp. 3-19., 2020
Szunomár Ágnes: Home and host country determinants of Chinese multinational enterprises’ investments into East Central Europe, In: Szunomár, Á (szerk.) Emerging-market multinational enterprises in East Central Europe Cham, Svájc : Palgrave Macmillan (2020) 349 p. pp. 51-86., 2020
Szunomár Ágnes és Gerőcs, T ; Kiss, J ; Peragovics, T ; Ricz, J ; Szanyi, M ; Szigetvári, T ; Völgyi, K ; Weiner, Cs: Final reflections: emerging market multinational enterprises in East Central Europe, In: Szunomár, Á (szerk.) Emerging-market multinational enterprises in East Central Europe Cham, Svájc : Palgrave Macmillan, (2020) pp. 313-321, 2020
Gerőcs Tamás: Indian companies’ global aspirations in East Central Europe, In: Szunomár, Á (szerk.) Emerging-market multinational enterprises in East Central Europe Cham, Svájc : Palgrave Macmillan (2020) 349 p. pp. 87-118, 2020
Kiss Judit: South Africa: a re-emerging player in global outward FDI and a new investor in East Central Europe?, Kiss J South Africa: a re-emerging player in global outward FDI and a new investor in East Central Europe? In: Szunomár, Á (szerk.) Emerging-market multinational enterpri, 2020
Ricz Judit: Motivations of Brazilian firms to invest in East and Central Europe: specific home-country advantages and some host-country specificities dominate, In: Szunomár, Á (szerk.) Emerging-market multinational enterprises in East Central Europe Cham, Svájc : Palgrave Macmillan, (2020) pp. 239-273, 2020
Szanyi Miklós: Changing trends of foreign direct investments in East Central Europe, In: Szunomár, Á (szerk.) Emerging-market multinational enterprises in East Central Europe Cham, Svájc : Palgrave Macmillan (2020) 349 p. pp. 21-47, 2020
Szigetvári Tamás: Turkish investments in Central and Eastern Europe: motivations and experiences, In: Szunomár, Á (szerk.) Emerging-market multinational enterprises in East Central Europe Cham, Svájc : Palgrave Macmillan (2020) 349 p. pp. 197-237., 2020
Völgyi Katalin, Peragovics Tamás: Outward foreign direct investments from South Korea, Taiwan, and ASEAN in the V4 countries, In: Szunomár, Á (szerk.) Emerging-market multinational enterprises in East Central Europe Cham, Svájc : Palgrave Macmillan (2020) 349 p. pp. 119-149, 2020
Weiner Csaba: Russian multinational direct investment in East Central European countries, In: Szunomár, Á (szerk.) Emerging-market multinational enterprises in East Central Europe Cham, Svájc : Palgrave Macmillan, (2020) pp. 153-195, 2020
Völgyi Katalin: A dél-koreai közvetlen külföldi befektetések motivációi a V4 országok autó- és elektronikai iparában, GAZDASÁG ÉS TÁRSADALOM 13:1 pp 19-37, 2020
Ricz J, Szunomár Á: Államvezérelt globális vállalati terjeszkedés: a kínai offenzív versus a brazil defenzív stratégia, KÖZ-GAZDASÁG 15: (1) pp. 159-171., 2020
Szunomár Á: Emerging-market multinational enterprises in East Central Europe, Palgrave Macmillan, 2020
Szunomár Á: Chinese multinationals in East Central Europe: structural, institutional or political considerations?, In: Holzmann, R; Ritzberger-Grünwald, D; Schuberth, H (szerk.) 30 years of transition in Europe, Edward Elgar (2020) pp. 121-134., 2020
Szunomár Á: Theories of internationalization and foreign direct investment: How to explain FDI from emerging MNEs?, In: Szunomár, Á (szerk.) Emerging-market multinational enterprises in East Central Europe, Palgrave Macmillan (2020) pp. 3-19., 2020
Szunomár Á: Home and host country determinants of Chinese multinational enterprises’ investments into East Central Europe, In: Szunomár, Á (szerk.) Emerging-market multinational enterprises in East Central Europe, Palgrave Macmillan (2020) pp. 51-86., 2020
Szunomár Á, Gerőcs T, Kiss J, Peragovics T, Ricz J, Szanyi M, Szigetvári T, Völgyi K, Weiner Cs: Final reflections: emerging market multinational enterprises in East Central Europe, In: Szunomár, Á (szerk.) Emerging-market multinational enterprises in East Central Europe, Palgrave Macmillan (2020) pp. 313-321., 2020
Szunomár Á, Karas J, Oehler-Sincai I M: Huawei in Central and Eastern Europe: strategic partner or potential threat?, In: Zhang, W; Alon, I; Lattemann, C (szerk.) Huawei goes global, Palgrave Macmillan (2020) pp. 105-128., 2020
Ricz J, Szunomár Á: Driving forces behind the international expansion strategies of non-European EMNEs – a comparative analysis of the Chinese and Brazilian cases, KÖZ-GAZDASÁG 14: (3) pp. 168-189., 2019
Sass M, Szunomár Á, Gubik A, Kiran S, Ozsvald É: Employee relations at Asian subsidiaries in Hungary, INTERSECTIONS: EAST EUROPEAN JOURNAL OF SOCIETY AND POLITICS 5: (3) pp. 23-48., 2019





 

Events of the project

 
2019-10-18 09:26:27
Résztvevők változása
2019-05-03 13:10:50
Résztvevők változása




Back »