|
Psychological aspects of international mobility in higher education: Adaptation and acculturation of students studying abroad
|
Help
Print
|
Here you can view and search the projects funded by NKFI since 2004
Back »
|
|
Details of project |
|
|
Identifier |
120433 |
Type |
K |
Principal investigator |
Nguyen Luu, Lan Anh |
Title in Hungarian |
A felsőoktatási nemzetközi mobilitás pszichológiai aspektusai: a külföldön tanuló diákok adaptációja és akkulturációja |
Title in English |
Psychological aspects of international mobility in higher education: Adaptation and acculturation of students studying abroad |
Keywords in Hungarian |
felsőoktatás, mobilitás, nemzetközi diákok, akkulturáció, adaptáció |
Keywords in English |
higher education, mobility, international students, acculturation, adaptation |
Discipline |
Psychology (Council of Humanities and Social Sciences) | 70 % | Ortelius classification: Social psychology | Education (Council of Humanities and Social Sciences) | 30 % | Ortelius classification: Comparative education |
|
Panel |
Psychology and Education |
Department or equivalent |
Institute of Intercultural Psychology and Pedagogy (Eötvös Loránd University) |
Participants |
Boreczky, Elemérné Borsfay, Krisztina Cs. Czachesz, Erzsébet Csereklye, Erzsébet Győri, János Hain, Ferenc Kovács, Ivett Judit Kovács, Mónika Lesznyák, Márta Szabó, Mónika Székely, Ágnes Z. Papp, Zsuzsanna
|
Starting date |
2016-10-01 |
Closing date |
2021-09-30 |
Funding (in million HUF) |
18.677 |
FTE (full time equivalent) |
17.53 |
state |
closed project |
Summary in Hungarian A kutatás összefoglalója, célkitűzései szakemberek számára Itt írja le a kutatás fő célkitűzéseit a témában jártas szakember számára. A kutatás célja a Magyarországon tanuló nemzetközi diákok és a külföldi felsőoktatásban tanuló magyar diákok akkulturációs tapasztalatainak a feltárása egy longitudinális vizsgálatban. Annak érdekében, hogy ennek a szakirodalomban sojourner-nek tekintett csoportnak az akkulturációs folyamatait, tapasztalatait jobban értsük, mind kvalitatív (interjú, fókuszcsoport), mind kvantitatív (kérdőíves) módszert alkalmazunk. A főfókusz az akkulturációs orientációkon (saját kultúra, befogadó kultúra, és a nemzetközi diákok közösségének kultúrája iránt), valamint a pszichológiai és szociokulturális adaptáción (t.i. hogy érzik magukat, hogyan boldogulnak a mindennapi életükben), valamint az ezeket befolyásoló, elősegítő, vagy éppen hátráltató tényezőkön és mindezek változásán van. A fő cél az ezen tényezők feltárásán túl a köztük levő összefüggések feltárása, az akkulturációs és adaptációs folyamatok megértéséhez való hozzájárulás különösen magyar kontextusban, olyan elméleti modell felállítása és ellenőrzése, amely figyelembe veszi a származási ország relatív státuszát a befogadó országhoz képest (a diákok szegényebb vagy éppen gazdagabb országokból érkeznek), valamint szakmai ajánlások megfogalmazása tanácsadást és egyéb támogató szolgáltatást végző, nemzetközi diákokat segítő szakemberek számára. A helyi nyelven tanuló és a befogadó országra nézve idegen nyelven tanuló - emiatt a befogadó társadalommal kevesebb kapcsolatot tartó - diákok akkulturációjának, adaptációjának az összevetése is cél.
Mi a kutatás alapkérdése? Ebben a részben írja le röviden, hogy mi a kutatás segítségével megválaszolni kívánt probléma, mi a kutatás kiinduló hipotézise, milyen kérdéseket válaszolnak meg a kísérletek. Kutatásunk főbb kérdései a következőek:
Milyen mintázatai vannak a Magyarországon tanuló külföldi felsőoktatási diákok és a külföldön tanuló magyar diákok akkulturációs tapasztalatainak és pszichológiai és szociokulturális adaptációjának? Melyek az adaptációt befolyásoló, segítő, hátráltató tényezők? Hogyan viszonyulnak egymáshoz? A következő tényezőket és az akkulturációval és adaptációval való kapcsolatukat vizsgáljuk:
Származási ország relatív gazdasági helyzete Magyarországhoz képest
Motivációk, külföldön tanulás céljai
Identitás, szociális identitás
Akkulturációs stressz, kultúra sokk, coping
Különböző stresszorok és zavaró tényezők
Befogadó társadalom felől észlelt attitűdök, diszkrimináció
Társas támogatás, társas hálózatok, barátság, család
Kulturális távolság
Interkulturális kompetencia és korábbi kulturális tapasztalatok
Nyelv, nyelvi kompetencia, oktatási-tanulási nyelv
Nem és nemmel kapcsolatos nézetek
Akkulturációs tapasztalatok kognitív kiértékelése
A fentiek kívül a felsőoktatási intézmények nemzetközi diákoknak szóló szolgáltatást nyújtó munkatársainak a perspektíváját, tapasztalatait is kívánjuk feltárni nemzetközi diákokkal kapcsolatban.
Mi a kutatás jelentősége? Röviden írja le, milyen új perspektívát nyitnak az alapkutatásban az elért eredmények, milyen társadalmi hasznosíthatóságnak teremtik meg a tudományos alapját. Mutassa be, hogy a megpályázott kutatási területen lévő hazai és a nemzetközi versenytársaihoz képest melyek az egyediségei és erősségei a pályázatának! Kutatásunkban az akkulturációs modellektől eltérően a befogadó társadalomhoz és a saját országbeliekhez való viszonyuláson túl a nemzetközi diákközösséghez (és más nemzetközi közösségekhez) való viszonyulásra is fókuszálunk. Lehetőség nyílik az "értékes"-nek (pl. Magyarországnál jelentős mértékben gazdagabb nyugati országokból érkező, ill. a Magyarország szintjéhez hozzávetőlegesen hasonló helyzetben levő közép-kelet európai országokból érkezőt) és "nem értékes"-nek (pl. Magyarországnál szegényebb országokból érkező) (Bourhis, 1997) csoportok, valamint a külföldön tanuló magyar diákok tapasztalatainak az összevetésére. Ugyancsak újdonság a helyi nyelven tanuló, illetve "nagy", nemzetközileg elterjedt (angol) nyelven tanuló, a befogadó társadalommal korlátozottabb kontaktusba kerülő diákoknak az összehasonlítása. Célunk a magyar diákok akkulturációs folyamatának nyomon követése longitudinális vizsgálattal az elutazás előtti szakasztól a visszatérésig, így egyedüli módon nyílik lehetőség annak teljes vertikumának mélyebb megértésére. Kvalitatív és kvantitatív módszerek együttes használata szintén segíti a folyamatok teljesebb megértését. Vizsgálatunkban a szakirodalomban nem vizsgált tényezőket is veszünk górcső alá, így olyan modellt tudunk felállítani és első körben tesztelni, amelyek a különböző diákcsoportok akkulturációs folyamatát ábrázolják. Ennek segítségével csoportspecifikusabb ajánlásokat tudunk megfogalmazni a nemzetközi diákoknak szánt tanácsadás, valamint szolgáltatások, a nemzetközi diákokkal foglalkozó egységek számára.
- Hogyan alakulnak a csoportközi viszonyaik? Hogyan alakul az identitásuk?
A kutatás összefoglalója, célkitűzései laikusok számára Ebben a fejezetben írja le a kutatás fő célkitűzéseit alapműveltséggel rendelkező laikusok számára. Ez az összefoglaló a döntéshozók, a média, illetve az érdeklődők tájékoztatása szempontjából különösen fontos az NKFI Hivatal számára. Magyarország jelentős számban fogad nemzetközi diákokat. Az OECD (2015) kimutatásai szerint a magyar felsőoktatásban tanulóknak 6%-a nemzetközi diák alapképzéstől doktori képzésig (az OECD átlag 8%). Magyarország jelentős küldő ország is. A magyar felsőoktatásban tanulók 3%-ának megfelelő számban tanulnak magyar fiatalok külföldön.
A nemzetközi diákok nemcsak gazdasági forrást jelentenek, hanem értékeikkel, tapasztalataikkal, tudásukkal, perspektívájukkal is gazdagítják a felsőoktatási intézményeket és az országot és kiváló interkulturális tanulási lehetőséget kínálnak a helyi diákoknak és tanároknak is. Személyes és szakmai fejlődésük mellett a külföldön nyert interkulturális tapasztalatok gazdagítóak nemcsak a diákok számára, hanem a leendő munkahelyüknek is. Statisztikai adatok állnak rendelkezésre például arról, hogy nemzetközi csereprogramon részt vett diákok később nagyobb eséllyel, jobb kondíciókkal kapnak állást. A lehetőségek ellenére a külföldön való tanulás számos változást, nehézséget, stresszt jelent. A diákok tanulmányi sikere, a program sikere, az egyetem sikere azon is múlik, hogy milyen sikerrel adaptálódnak a diákok. Ennek érdekében jobban kell megértenünk ezeknek a folyamatoknak a működését és javítani kell a külföldi diákoknak szóló szolgáltatásokat és jobban felkészíteni a magyar fiatalokat külföldi tanulmányaikra és segíteni kell őket az ún. visszatérési sokkal való megküzdésben.
| Summary Summary of the research and its aims for experts Describe the major aims of the research for experts. This research proposal aims to investigate the acculturation experiences of international students – a soujorner group as considered in acculturation literature - studying in Hungary and those of Hungarian students studying abroad in a longitudinal study. To gain a deeper understanding of the acculturation processes and experiences of international students, it combines both qualitative (interview and focus group) as well as quantitative (survery) methods. It focuses on the main questions of the acculturation orientations (toward culture of origin, host culture, and the culture of international students), the psychological and sociocultural adaptation (how they feel and how well they manage their everyday life) and changes in time, influencing factors (those that promote or hinder adaptation). The main aim is not the description of these factors but instead, the exploration of their relationship.The final aim of the research is to contribute to the understanding of acculturation and adaptation of international students especially in Hungarian context, to build and test a model on acculturation and adaptation of international students that takes into account the relative status of home country (students arriving from richer vs. poorer countries) and to offer recommendations for counselling and support services for international students. It also aims to compare the acculturation and adaptation of students whose study language is the local language or an international language that is a foreign language for the host country and as a consequence, international students will have less opportunity to have host contact.
What is the major research question? Describe here briefly the problem to be solved by the research, the starting hypothesis, and the questions addressed by the experiments. The main questions of our research proposal are as follows:
What are the main patterns in acculturation experiences and psychological and sociocultural adaptations of international students in Hungary and Hungarian students studying in higher education abroad? What are the main influencing, adaptation-promoting and adaptation-hindering factors? How are they related to eachother? The following factors and their relationship with acculturation and adaptation, comparison are to be explored:
Relative economic status of home country compared to Hungary
Motivation and goals for studying abroad
Identity, social identity
Acculturative stress, culture shock and coping
Different types of acculturative stressors, hassles
Perceived host attitudes – discrimination
Social support, social networks, friendship and family
Culture distance
Intercultural competences and earlier intercultural experiences
Language, language competence and language of their studies
Gender and gender beliefs
Cognitive appraisal of acculturation experiences
Besides the factors mentioned above, the perspective and experiences of support service providers are also explored .
What is the significance of the research? Describe the new perspectives opened by the results achieved, including the scientific basics of potential societal applications. Please describe the unique strengths of your proposal in comparison to your domestic and international competitors in the given field. The importance of this research lies in the longitudinal research that combines both qualitative and quantitative research methods. Qualitative methods such as interviews and focus groups help us to uncover the process and specific patterns of sense making of acculturation expriences, to understand that of men and women international students, not only to compare the average between them. It aims to discover the role of the language of study: if it is not identical to local language, this circumstance significantly influences the access to and the nature of contact with local individuals. The investigation of this question might contribute to the deeper understanding of this issue. Reentry shock will be investigated in the background of the experiences of the whole sojourn to gain a deeper understanding. The perspective of host institutional staff at the same university where international students are investigated is also a novelty. The study of the use of infocommunicational technology and keeping in touch in a transnational family could also be a contribution. In-depth study of acculturation experiences of students seeking counselling is also a new approach.
Research on acculturation of international students in Hungary is highly justified, as most of research in the field have been conducted in Western countries, international students arrive there from poorer countries. Hungary’s situation is special: a part of international students arrives from poorer, but a significant part of them arrives from similarly rich or richer countries compared to Hungary. The relative status of the country of origine is a significant factor in intercultural interactions. The acculturation and adaptation of these two (lower vs. similar/higher GDP) groups of students are yet to be researched.
The research aims to set up a model on acculturation experiences these two groups.
Summary and aims of the research for the public Describe here the major aims of the research for an audience with average background information. This summary is especially important for NRDI Office in order to inform decision-makers, media, and others. Hungary nowadays is a country that receives international students in a considerable number. Six percent of students in higher education from bachelor until doctoral level in Hungary are international students (OECD average is 8%). Besides being a receiving country, Hungary is also a sending country. A number comparable to 3% of the total number of students in higher education in Hungary is studying abroad (OECD, 2015).
International students provide not only economic benefits and financial asset for the host universities and countries. The diverse values, experiences and perspectives they bring with them also enrich the receiving institutions and countries. Besides personal and professional growth, international perspective and intercultural experiences gained by studying abroad are valuable not only for the students themselves but also for their future workplace and their country of origin or settlement.
Despite the potential opportunities of studying abroad, moving to a foreign country to study also means significant life changes and challenges, and stress. The success of studies abroad and the success of the educational programs of the host University depends on the success of the adaptation of these students. Therefore it is important to understand the mechanism of these processes and to try to improve services for international students and to prepare Hungarian students for their studies abroad and to help them cope with reentry shock when they return.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
List of publications |
|
|
Nguyen Luu, L.A.: Az identitás és az akkulturáció (szociál)pszichológiai aspektusai, Akadémiai Doktori Értekezés. Budapest, 2020 | Erturk Seda, Nguyen Luu Lan Anh: Adaptation of Turkish international students in Hungary and the United States: A comparative case study, INTERNATIONAL JOURNAL OF INTERCULTURAL RELATIONS 86: pp. 1-13., 2022 | Yerken Aigerim, Urbán Róbert, Nguyen Luu Lan Anh: Sociocultural Adaptation Among University Students in Hungary: The Case of International Students From Post-Soviet Countries, JOURNAL OF INTERNATIONAL STUDENTS 12: (4) 4076, 2022 | Hosseini-Nezhad Sara, Safdar Saba, Nguyen Luu Lan Anh: Perceptions of gender roles and freedom among Iranian international students in Hungary, WOMENS STUDIES INTERNATIONAL FORUM 90: (January-February) p. 102555., 2022 | Erturk S., Oker K., Nguyen Luu L.A.: “I am not an Immigrant. I am an International Student", JOURNAL OF INTERNATIONAL STUDENTS 12: (3) 3776, 2022 | Hosseini-Nezhad Sara, Safdar Saba, Nguyen Luu Lan Anh: "We Begin 300 Meters Behind the Starting Line", JOURNAL OF INTERNATIONAL STUDENTS 11: (2) pp. 341-360., 2021 | Roszik-Volovik Xénia, Nguyen Luu Lan Anh: A nemzetközi hallgatók vizsgálata – a felsőoktatásban való boldogulás és az elégedettség komplexitása, ALKALMAZOTT PSZICHOLÓGIA 20: (4) pp. 139-160., 2020 | Nguyen L.A., Boreczky Á., Borsfay K., Csereklye, E., Czachesz E., Győri J., Hain F., Kovács M., Lesznyák M., Páva R., Szilasi J., Végh J.: A nemzetközi mobilitás pszichológiai és szociokulturális vonatkozásai: a külföldön tanuló diákok akkulturációjának szakirodalma, Alkalmazott Pszichológia Folyóirat, 2018 | Nguyen Luu Lan Anh, Krisztina Borsfay, Sijun Chen, Erzsébet Csereklye, Erzsébet Czachesz, Ferenc Hain, Márta Lesznyák, Rita Páva, Wenxin Zhou: RPC: Psychological aspects of international mobility in higher education: acculturation and adaptation of international students in Hungary, First Southeast Asia Regional Conference of Psyhology - Human Well-being and Sustainable Development" c. konferencia proceeding kötetet 176-178.o., 2017 | Hain Ferenc, Bódis Krisztina, Szabó Ágnes, Z. Papp Zsuzsanna, Nguyen Luu Lan Anh: Nemzetközi hallgatók interkulturális tapasztalatai: kulturális, intézményi és személyes akkulturációs hallgatói élmények egy budapesti egyetemen, A Magyar Pszichológiai Társaság XXVII. Országos Tudományos Nagygyűlése, 2018 | Páva Rita, Kovács Mónika, Szabó Mónika, Nguyen Luu Lan Anh: Országimázs másképpen: nemzetközi diákok adaptációjának összefüggése a Magyarországról és a magyarokról kialakított képpel, VÁLTOZÁS AZ ÁLLANDÓSÁGBAN A Magyar Pszichológiai Társaság XXVII. Országos Tudományos Nagygyűlése - Kivonatkötet, 2018 | Csereklye Erzsébet, Czachesz Erzsébet, Temesi Borbála, Kőrizs Beatrix, Sántha Zsuzsanna, Pálfi Flóra, Nguyen Luu Lan Anh: Nemzetközi felsőoktatási hallgatói mobilitás, VÁLTOZÁS AZ ÁLLANDÓSÁGBAN A Magyar Pszichológiai Társaság XXVII. Országos Tudományos Nagygyűlése KIVONATKÖTET, 2018 | Nguyen Luu Lan Anh1 , Borsfay Krisztina1 , Csereklye Erzsébet, Czachesz Erzsébet, Kovács Ivett, Lesznyák Márta, Páva Rita, Roszik-Volovik Xénia: „Where are you from?”: különböző országokból érkező nemzetközi diákok adaptációja Magyarországon, https://mptnagygyules.hu/images/2018MPT_absztrakt_0529.pdf, 2018 | Lan Anh Nguyen Luu, Ágnes Boreczky: Diversity and Hungarian teachers’ views on nationalism, migration and multiculturalism, Intercultural Education, 2018 | Nguyen Luu Lan Anh1, Erzsébet Csereklye, Krisztina Borsfay, Erzsébet Czachesz, Ferenc Hain, Sara Hosseininezhad, Márta Lesznyák, Rita Páva, Ergün Seda: Psychological aspects of international mobility in higher education: international students in Hungary from countries with higher and lower economic status, KAME 2018 Working Together for a Better Multicultural Society konferencia, 2018 | Nguyen Luu Lan Anh, Erzsébet Csereklye, Ferenc Hain, Rita Páva: Studying Abroad: The Appraisal of Gains and Challenges by International Students, Equity, Access and Diversity in Education: Theory, Practice and Research HKERA International Conference 2018, The Chinese University of Hong Kong., 2018 | Erzsebet Csereklye, Nguyen Luu Lan Anh, Ferenc Hain, Leila Abdulwahid: Support Structures and Services for Internationally Mobile Students in Higher Education, Equity, Access and Diversity in Education: Theory, Practice and Research HKERA International Conference 2018, The Chinese University of Hong Kong, 2018 | Nguyen Luu Lan Anh: A nemzetközi felsőoktatási mobilitás pszichológiai aspektusai, http://www.eltereader.hu/kiadvanyok/nguyen-luu-lan-anh-a-nemzetkozi-felsooktatasi-mobilitas-pszichologiai-aspektusai/, 2019 | Hosseini-Nezhad Sara, Safdar Saba, Nguyen Luu Lan Anh: Longing for Independence, Yet Depending on Family Support, INTERNATIONAL JOURNAL OF HIGHER EDUCATION 8: (4) pp. 164-174., 2019 | Nguyen Luu L.A.: A nemzetközi mobilitás pszichológiai és szociokulturális vonatkozásai: a külföldön tanuló diákok akkulturációjának szakirodalma, ALKALMAZOTT PSZICHOLÓGIA 19: (1) pp. 53-93., 2019 | Nguyen Luu L.A.: A nemzetközi felsőoktatási mobilitás pszichológiai aspektusai, ELTE Eötvös Kiadó, 2019 | Hosseini-Nezhad Sara, Safdar Saba, Nguyen Luu Lan Anh: Longing for Independence, Yet Depending on Family Support, INTERNATIONAL JOURNAL OF HIGHER EDUCATION 8: (4) pp. 164-174., 2019 | Nguyen Luu L.A.: A nemzetközi mobilitás pszichológiai és szociokulturális vonatkozásai: a külföldön tanuló diákok akkulturációjának szakirodalma, ALKALMAZOTT PSZICHOLÓGIA 19: (1) pp. 53-93., 2019 | Nguyen Luu L.A.: A nemzetközi felsőoktatási mobilitás pszichológiai aspektusai, ELTE Eötvös Kiadó, 2019 | Szabó, Ágnes ; Z. Papp, Zsuzsanna ; Nguyen Luu, Lan Anh: Social contact configurations of international students at school and outside of school: Implications for acculturation orientations and psychological adjustment, INTERNATIONAL JOURNAL OF INTERCULTURAL RELATIONS, 2020 | Yerken, Aigerim; Nguyen Luu, Lan Anh: A Stepping Stone to the “West”: Academic Adaptation of International Students from Post-Soviet Countries in Hungary, INTERNATIONAL JOURNAL OF INTERCULTURAL RELATIONS közlésre beadva, második körös review után, 2022 |
|
|
|
|
|
|
Back »
|
|
|