Chilldren in school: Well-being and beyond  Page description

Help  Print 
Back »

 

Details of project

 
Identifier
125715
Type NN
Principal investigator Róbert, Péter
Title in Hungarian Gyermekek az iskolában: Jóllét és azon túl
Title in English Chilldren in school: Well-being and beyond
Keywords in Hungarian gyermek jóllét, iskola, családi háttér, nemzetközi összehasonlítás
Keywords in English child well-being, school, family background, international comparison
Discipline
Sociology (Council of Humanities and Social Sciences)100 %
Ortelius classification: Educational sociology
Panel Society
Department or equivalent TARKI
Participants Gábos, András
Szabó, Lilla
Szabó, Lilla
Szczuka, Borbála Júlia
Starting date 2017-09-01
Closing date 2023-09-30
Funding (in million HUF) 41.978
FTE (full time equivalent) 5.09
state running project





 

Final report

 
Results in Hungarian
A projekt egy nemzetközi adatfelvétel (ISCWeB 3. hullám) keretében valósult meg. A kutatás célja általános iskolai tanulók szubjektív jóllétének, életük különböző aspektusaival való elégedettségüknek vizsgálata. Minden résztvevő országban véletlenszerűen kiválasztott általános iskolákban kellett kérdőívvel megkérdezni 3*1000 fő 8, 10, 12 éves tanulót. Magyarországon 75 iskolában folyt a kutatás. Nemzetközi összehasonlításban a magyar tanulók életük legtöbb területével (család, lakáskörülmények, anyagi helyzet, társas kapcsolatok) elégedettebbnek tűnnek az átlagnál. Egyetlen terület, ahol a magyar tanulók kevésbé elégedettek, az iskolai körülményeik, saját tanulói jóllétük. A jóllétet, elégedettséget befolyásolják a tanulók személyes jellemzői. A fiatalabbak elégedettebbek, az idősebbek kritikusabbak, a fiúk elégedettebbek, mint a lányok. Lényeges szempont még a család anyagi helyzete. Az anyagiak miatti aggodalom jelentősen rontja a gyerekek jóllétét, Magyarországon viszont nem olyan nagy mértékben, mint mondjuk a skandináv országokban. Összességében fontos az is, hogy a szülők szubjektív jólléte, elégedettsége jelentősen kihat arra, hogyan éreznek gyerekeik. Részletesebben is vizsgáltuk a magyar tanulók számára legkritikusabb közeget, az iskolát. Itt jelentősen javítják a jóllétet, de még az iskolai eredményeket is a jobb tanári, osztálytársi kapcsolatok. Ezzel ellentétes negatív hatása van bármiféle bántalmazásnak, ami esetleg az iskolában éri a tanulót.
Results in English
The project has been carried out in an international comparative frame (ISCWeB Wave 3). The research focused on the subjective well-being and the satisfaction of school-age children. Participating countries have randomly selected schools (in Hungary 75 schools have been studied) and 3*1000 pupils were interviewed in these schools, aged 8, 10, 12. In international comparison, Hungarian pupils seem to be more satisfied with the various aspects of their life (family, housing situation, material circumstances, personal relations) than their counterparts in other countries. There is one thing, Hungarian pupils are largely dissatisfied with, and this is their own school life and their teachers. Well-being and satisfaction are affected by the attributes of pupils. Younger children are more satisfied, older ones are more critical, boys are more satisfied than girls. The financial situation in the family is also important. Worries about money are more damaging to well-being but not as much in Hungary as e.g. in the Scandinavian countries. Overall, results reveal that parental subjective well-being has a strong influence on their children’s feelings. Focusing on the most criticized school life, we found that satisfaction with school and even performance in school is positively affected by better perceptions of relationships with teachers and classmates. In contrast, any form of bullying in class, affects negatively school well-being or performance in school.
Full text https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=125715
Decision
Yes





 

List of publications

 
Széll Krisztián: GYERMEKEK VILÁGA. A minta bemutatása, kéziratban, kutatási dokumentáció, 2019
Széll Krisztián: GYERMEKEK VILÁGA. A tervezett és a megvalósult tanulói minta különbségei, kéziratban, kutatási dokumentáció, 2019
Széll Krisztián: GYERMEKEK VILÁGA. A tanulói minták illeszkedése és súlyozása, kéziratban, kutatási dokumentáció, 2019
Róbert Péter, Szabó Lilla: Children’s Worlds National Report HUNGARY, ISCWEB Children's World weboldal, 2020
Róbert Péter, Szabó Lilla, Széll Krisztián: A gyermekjóllét aspektusai. Nemzetközi összehasonlítás egy iskolai kutatás alapján, Kolosi Tamás–Szelényi Iván-Tóth István György (szerk.) Társadalmi Riport 2020. TÁRKI, Budapest, 2020
Széll Krisztián, Szabó Lilla, Róbert Péter: Három nemzetközi kutatás tanulóijóllét-koncepciójának összevetése, Neveléstudomány: Oktatás-Kutatás-Innováció, 3. évf. 2. szám. 67-95. old., 2021
Széll Krisztián, Szabó Lilla, Róbert Péter: Individual and school factors affecting children's well-being, Michalis Michaelides (szerk.) 42nd Annual Hybrid Conference of the ISPA - Working with Schools & Families to Strenghten Children: Book of Abstracts, 2021
Nagy Beáta, Róbert Péter, Geszler Nikolett: Like parent, like child? The intergenerational transmission of subjective well-being in Hungary, Journal of Family Studies (online first), 2022
Róbert Péter, Geszler Nikolett, Nagy Beáta: Parental influence on subjective child well-being in Hungary, Intersections. EEJSP 8(2): 156–174, 2022
Róbert Péter, Szabó Lilla, Széll Krisztián: A gyermekjóllét aspektusai. Nemzetközi összehasonlítás egy iskolai kutatás alapján, Kolosi Tamás–Szelényi Iván-Tóth István György (szerk.) Társadalmi Riport 2020. TÁRKI, Budapest, 2020
Széll Krisztián, Szabó Lilla, Róbert Péter: Individual and school factors affecting children's well-being, Michalis Michaelides (szerk.) 42nd Annual Hybrid Conference of the ISPA - Working with Schools & Families to Strengthen Children: Book of Abstracts, 2021
Nagy Beáta, Róbert Péter, Geszler Nikolett: Like parent, like child? The intergenerational transmission of subjective well-being in Hungary, Journal of Family Studies, 29:4, 1645-1665, 2023
Pusztai Gabriella, Róbert Péter, Fényes Hajnalka: Parental Involvement and School Choice in Hungarian Primary Schools, Journal of School Choice, VOL. 17, NO. 1, 118–135, 2023
Széll Krisztián, Róbert Péter, D. Nagy Krisztina: Az iskolai jóllét meghatározó tényezői, Molnár Gyöngyvér és Tóth Edit (szerk.) ÚJ KUTATÁSOK A NEVELÉSTUDOMÁNYOKBAN 2021. A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira, 117-131. old, 2022
Róbert Péter: School satisfaction and overall well-being. Hungary in comparative perspective, Annual conference of International Society for Quality-of-Life Studies (ISQOLS), 2022
Róbert Péter: How Do Child Maltreatment in School Undermine Happiness and Satisfaction?, Annual conference of International Society for Quality-of-Life Studies (ISQOLS), 2023
Róbert Péter: How Do Unhappiness and Marginalization at School Undermine Academic Performance? The case of Hungary, XX ISA World Congress of Sociology Session: Intersectional Approach and Inequality of Educational Opportunity, 2023
Róbert Péter, Szczuka Borbála: Subjective well-being of children aged 12-14: Does survey setting matter?, ISQOLS Virtual Conference, Session: Methodological issues in Quality-of-Life Research II, 2021





 

Events of the project

 
2020-10-16 08:56:24
Résztvevők változása
2019-11-07 13:20:51
Résztvevők változása




Back »