Creative labour in the Hungarian music industry  Page description

Help  Print 
Back »

 

Details of project

 
Identifier
128669
Type FK
Principal investigator Barna, Róza Emília
Title in Hungarian Kreatív munka a magyarországi zeneiparban
Title in English Creative labour in the Hungarian music industry
Keywords in Hungarian kreatív munka, zeneipar, gender
Keywords in English creative labour, music industry, gender
Discipline
Sociology (Council of Humanities and Social Sciences)100 %
Ortelius classification: Sociology of labour
Panel Society
Department or equivalent Department of Sociology and Communication (Budapest University of Technology and Economics)
Participants Blaskó, Ágnes
Rajkó, Andrea
Starting date 2018-09-01
Closing date 2022-08-31
Funding (in million HUF) 8.444
FTE (full time equivalent) 2.00
state closed project
Summary in Hungarian
A kutatás összefoglalója, célkitűzései szakemberek számára
Itt írja le a kutatás fő célkitűzéseit a témában jártas szakember számára.

A tervezett kutatás a kultúratermelést a kulturális termelőkre, és a magyarországi zeneipar esetére fókuszálva vizsgálja. A zeneiparban dolgozó emberek munkájára összpontosít, tapasztalataikat többféle kvalitatív módszer segítségével tárja fel és ezeket abban a szélesebb gazdasági, társadalmi és technológiai környezetben értelmezi, amelybe azok beágyazottak. Célja először a kreatív munka paradoxonának kibontása, amely abban áll, hogy a kreatív munkát egyrészről gyakran értelmezik, sőt ünneplik a posztfordista gazdaság szabad, el nem idegenedett és rugalmas munkatípusaként, miközben másrészről a bizonytalansággal, alacsony fizetésekkel, kiszámíthatatlansággal és stresszel is azonosítjuk – azaz mint prekárius munka értelmezzük. Másodszor fel szeretnénk tárni azokat a mechanizmusokat, amelyek mentén a nemi egyenlőtlenségek működnek a zeneipar mezejében, valamint az elmélet szintjén magyarázni az e mechanizmusok és a szélesebb társadalmi struktúra hatalmi viszonyai közötti kapcsolatot. Harmadszor az autonómia fogalma segítségével próbáljuk értelmezni a munkások kreatív produktumhoz, közönséghez, az iparághoz, valamint az államhoz fűződő viszonyát. Negyedszer megpróbáljuk feltérképezni az erőforrásokhoz való hozzáférésnek, valamint ezek használatának a struktúráját, legyen szó materiális, technológiai, pénzügyi vagy humán erőforrásokról, ahol a legutóbbi az együttműködéshez szükséges kapcsolatokra utal. Különös figyelmet fordítunk annak vizsgálatára, hogy a digitalizáció hogyan alakította a zeneipari munkaviszonyokat.

Mi a kutatás alapkérdése?
Ebben a részben írja le röviden, hogy mi a kutatás segítségével megválaszolni kívánt probléma, mi a kutatás kiinduló hipotézise, milyen kérdéseket válaszolnak meg a kísérletek.

A tervezett kutatásban felteszünk néhány elméleti kérdést. Először megvizsgáljuk, hogy az immateriális munka fogalma megfelelő keret-e a kreatív munka értelmezésére. Másodszor megpróbáljuk azonosítani a reputáció és presztízs megszerzésének láthatatlan – vagy akár látható – nemi alapú meghatározottságait, amennyiben vannak ilyenek. Harmadszor empirikus eredményeink alapján megpróbáljuk elméleti szinten meghatározni a kreativitás jelentését posztszocialista társadalmi és gazdasági környezetben. Negyedszer pedig megvizsgáljuk, hogy a kreatív és művészi autonómiát hogyan értelmezik a zeneipar kreatív munkásai. Ezen elméleti kérdéseken túlmenően közvetlenül kapcsolódunk két olyan, a kreatív munkával kapcsolatos társadalmi problémához, amely az utóbbi időben nemzetközi és helyi médianyilvánosságot is kapott. Az egyik a kulturális munkások mentális egészsége és a kulturális iparágakat jelenleg jellemző munkaviszonyok összefüggése, konkrétan a zeneipar, mint “depresszív” iparág kritikája. A második a szexuális zaklatás és a nők tárgyiasításának témája a kulturális iparágakban, amely 2017-ben az úgynevezett Weinstein-botrány nyomán tematizálódott a médiában. Hipotézisünk szerint e társadalmi problémák, noha egyéni szinten jelentkeznek és tematizálódnak, olyan strukturális viszonyokkal kapcsolhatók össze, mint a posztfordiánus kulturális iparágak munkaviszonyai, Magyarország sajátos félperifériás pozíciója a globális zeneiparon belül, valamint a kulturális iparágakban, illetve a társadalomban általában uralkodó férfiuralmi viszonyok.

Mi a kutatás jelentősége?
Röviden írja le, milyen új perspektívát nyitnak az alapkutatásban az elért eredmények, milyen társadalmi hasznosíthatóságnak teremtik meg a tudományos alapját. Mutassa be, hogy a megpályázott kutatási területen lévő hazai és a nemzetközi versenytársaihoz képest melyek az egyediségei és erősségei a pályázatának!

A kreatív munka tanulmányozásának jelentőségét indokolja, hogy a kulturális munkások munkaviszonyai elkerülhetetlenül hatással vannak a kulturális termelésre és így a termelt jelentésekre is. Például a termelés környezetében – a lemezstúdióban vagy a videoklipforgatáson – uralkodó férfiuralmi viszonyok valószínűleg hozzájárulnak az olyan férficentrikus reprezentációk dominanciájához, mint a szexuálisan tárgyiasított nőreprezentációk. A kultúra ily módon egyszerre megnyilvánulása a strukturális viszonyoknak és eszköze ezek újratermelésének. Másodszor az általunk fogyasztott kulturális szövegek olyan globális iparágak termékei, amelyek meghatározott földrajzi logikát követnek a kapitalista világrendszerbe beágyazottan. E pillanatban a kreatív munkára vonatkozó nemzetközi szakirodalom jelentős része (beleértve Hesmondhalgh és Baker, 2011 munkáját) a centrumállamokra összpontosít – jellemzően az Egyesült Királyságra vagy az USÁ-ra –, amelyek a globális kulturális iparágakban, és így a kulturális térképünkön is domináns pozíciót foglalnak el. Azáltal, hogy vizsgálatunk ehelyett egy félperifériás ország kulturális termelésére összpontosít, lehetővé teszi a kulturális termelők munkája és e globális struktúrák közötti viszonyrendszer elemzését. Ily módon a kreatív munka szociológiájához egy sajátos félperifériás perspektívával járulna hozzá. Végül az alkalmazandó kvalitatív módszereket oly módon terveztük, hogy magukba foglalják a kölcsönös és kollektív tudástermelést és reflexiót. Ennek és egy zeneipari konferenciának a segítségével, amelyet a projekt utolsó évére tervezünk, a kutatás aktívan bevonná a munkásokat és reményeink szerint hozzájárulhatna a jobb és tudatosabb érdekérvényesítéshez a jövőben.

A kutatás összefoglalója, célkitűzései laikusok számára
Ebben a fejezetben írja le a kutatás fő célkitűzéseit alapműveltséggel rendelkező laikusok számára. Ez az összefoglaló a döntéshozók, a média, illetve az érdeklődők tájékoztatása szempontjából különösen fontos az NKFI Hivatal számára.

A tervezett kutatás a zeneiparban dolgozókra – mint a zenészek, menedzserek, technikusok, szervezők, “roadok” – irányul annak érdekében, hogy tudást szerezzünk e munka sajátosságairól és arról, hogy ezeket a technológiai változások, valamint a gazdasági és a társadalmi környezet hogyan alakítják. Különböző kvalitatív módszerek segítségével szeretnénk feltárni az általuk végzett feladatokat és ezekhez fűződő érzéseiket, gondolataikat. Érdekel bennünket, hogy az olyan gazdasági viszonyok, mint a “projektről projektre” élés és az alacsony jövedelmek mennyire jellemzőek és mennyire hatnak károsan a munkások jóllétére. Ugyanakkor az is, hogy az önmegvalósítás érzése, a kreatív produktum iránt érzett megelégedés, a közönség vagy a szakmai közeg elismerése milyen mértékben képesek ezt ellensúlyozni. Érdekel bennünket, hogy a nem mennyire meghatározó a munkaélményben. Az utóbbi időben a média gyakran számolt be a zeneiparban történő szexuális zaklatásokról, és a nők szexuális tárgyiasítása a zenében is témává vált. Célunk feltárni azokat a nemi alapú hierarchiákat, amelyek ezek mögött meghúzódnak, valamint a nemi alapú munkamegosztást az iparágban, amely lehet formális és informális is. Emellett reflektálunk Magyarország pozíciójára a globális zeneipari struktúrában – mint a nemzetközi rögzített zene importőre, ugyanakkor az élőzene exportőre, elsősorban a Sziget fesztiválnak köszönhetően. Érdekel bennünket, hogy a munkások hogyan viszonyulnak ehhez a pozícióhoz, például a külföldön való érvényesülés nehézségéhez, egyben kívánatosságához, és hogy ez milyen hatással van a mindennapi munkaviszonyokra.
Summary
Summary of the research and its aims for experts
Describe the major aims of the research for experts.

The proposed research addresses the production of culture through the work of cultural producers and through the case of the music industry in Hungary. It focuses on the work of people working in the music industry in Hungary through exploring their experiences with the help of various qualitative methods, and interpreting these in the broader economic, social and technological environment in which they are situated. Firstly, we aim to unpack the paradox of creative labour, which, on the one hand, has been perceived, and even celebrated, as the ideal type of the free, unalienated, and flexible work of the post-Fordist economy, while at the same time has also been associated with insecurity, low pay, unpredictability, and stress – in other words, precarious labour. Secondly, we aim to explore the mechanisms through which gender inequalities operate in the field of the music industry, and theorise the relationship between these mechanisms and the power relations of the broader social structure. Thirdly, with the help of the concept of autonomy, we aim to explore the workers’ relationship with the creative product, the audience, the industry and the state. Fourthly, we intend to map the structure of access to, and use of, resources, whether material, technological, financial, or human, in the form of the connections necessary for cooperation. In particular we look at how digitisation has shaped labour conditions in the music industry.

What is the major research question?
Describe here briefly the problem to be solved by the research, the starting hypothesis, and the questions addressed by the experiments.

In the proposed research, we address a number of theoretical questions. Firstly, we want to look at whether the concept of immaterial labour provides an adequate framework for understanding creative labour. Secondly, we would like to identify any invisible – or even visible – gendered ways of acquiring reputation and prestige. Thirdly, based on our empirical findings, we attempt to theorise the meaning of creativity in a post-socialist social and economic environment. In particular, whether there are any informal practices and attitudes that are specific to the post-socialist economy and society. Fourthly, we would like to look at how creative or artistic autonomy is understood among the creative workers of the music industry. In addition to these theoretical problems, we directly address two social issues relating to creative labour that have recently been articulated in international as well as local media. Firstly, the relationship between the mental wellbeing of cultural workers and the working conditions characterising the cultural industries today – the critique of the music industry as a “depressive” industry. Secondly, sexual harassment and the objectification of women in the cultural industries, brought into media limelight in 2017 by the so-called Weinstein-scandal. Our hypothesis is that these social problems, felt and addressed on an individual level, can be linked to structural relations such as the precariousness labour conditions of the post-Fordist cultural industries, the specific position of Hungary as a semi-peripheral state within the global music industry, and patriarchal relations within the cultural industries as well as society in general.

What is the significance of the research?
Describe the new perspectives opened by the results achieved, including the scientific basics of potential societal applications. Please describe the unique strengths of your proposal in comparison to your domestic and international competitors in the given field.

The significance of studying creative labour is underlined by the fact that the labour conditions of creative workers inevitably impact the cultural products and thus the meanings that are produced. As an example, patriarchal relations within the production environment – the recording studio or the set for a music video – will arguably contribute towards the dominance of male-centric representations, such as sexually objectified representations of women. Culture is thus simultaneously a manifestation of structural relations and a means of reproducing these. As a second point, the cultural texts that we consume are products of globalised industries that follow a particular geographical logic embedded in the capitalist world-system. At the moment, the majority of international literature on creative labour (e.g. Hesmondhalgh and Baker, 2011) focuses on the core countries – typically the UK or the US – that also occupy dominant positions within the global cultural industries and thus the cultural landscape. By placing the focus on cultural production in a country on the semi-periphery instead, the research would address the relationship between the work of cultural producers and these global structures. It would thus enrich the sociology of creative labour with a particular semi-peripheral perspective. Finally, the qualitative methods have been designed to include mutual and collective knowledge generation and reflection. Complete with a music industry conference planned during the last year of the project, the research would actively involve workers and hopefully contribute to a better and more conscious representation of interests in the future.

Summary and aims of the research for the public
Describe here the major aims of the research for an audience with average background information. This summary is especially important for NRDI Office in order to inform decision-makers, media, and others.

The proposed research looks at the work of people in the music industry such as musicians, managers, technicians, organisers, “roadies” in order to gain knowledge about the specificities of this work and the way in which it has been shaped by technological changes and the economic and social environment. With the help of a range of qualitative methods, we aim to shed light on the tasks they perform and the thoughts and feelings they have in relation to these tasks. We are interested in whether economic conditions such as living “from project to project” and low pay are regular and if these result in a lack of wellbeing for workers. And also the extent to which the feeling of self-realisation, satisfaction in relation to the creative product, the acknowledgment of the audience or the professional community is able to compensate for this. We are interested in whether gender is a factor in the experience of work. Media accounts of sexual harassment in the music industry have been frequent recently, as has criticism of the sexual objectification of women in music. We intend to explore the gendered power hierarchies that lie behind such occurrences, along with the gendered divisions of labour in the industry, whether formal or informal. Moreover, we intend to consciously reflect on the position of Hungary in the structure of the global music industry – an importer of international recorded music, but also an exporter of live music through, most importantly, Sziget festival. We are interested in how workers relate to this position, for instance, the difficulty yet desirability of “making it" abroad, and how this position impacts everyday working relations.





 

Final report

 
Results in Hungarian
A kulturális autonómia olyan új elméleti modelljét dolgoztuk ki, amely a félperifériás, kelet-európai, történetileg alakult feltételeket, a kulturális munka piachoz és az államhoz fűződő viszonyát is figyelembe veszi. A sikeresség és anyagi boldogulás tekintetében a magyar zenésztársadalom rendkívül egyenlőtlen: egy szűk elit mellett a többség anyagi és morális értelemben is küszködik. A nyilvánosságban elterjedt egységes „zeneipar” fogalma elfedi ezeket az egyenlőtlenségeket. Jól azonosíthatók ugyanakkor különálló szegmensek a populáris zene gazdaságán belül a munka-magánélet mintázatai, a piachoz (pl. digitális platformok) és államhoz (pl. kultúrpolitika intézményei) fűződő viszony, valamint a műfajokhoz kapcsolódó értékrezsimek mentén. A zeneipari dolgozók számára saját munkájuk és sikereik értékelésében a fő referenciapont a szakma saját, sztárrendszeren alapuló hierarchiája. A társadalom azonban jobbára láthatatlan marad, ami akadályként hárul a szélesebb körű szolidaritás elé. Az informalitás áthatja a zeneipari viszonyokat és munkát. A kapcsolatépítés kulcsfontosságú erőforrás, de az informalitás keretébe tartoznak a háztartás által a zenei karrierek működtetése érdekében nyújtott munkaformák és erőforrások éppúgy, mint a produkciók körüli rajongók, barátok, rokonok hálózata. Ezen erőforrásokat a genderviszonyok erősen strukturálják. A kutatás ehhez kapcsolódóan rávilágított az érzelmi munka és a kapcsolati munka jelentőségére és sajátos formáira a zenei munkában.
Results in English
We developed a new theoretical model for cultural autonomy which takes account of semi-peripheral, Eastern European historical conditions and cultural workers’ relation to both the market and the state. We found great inequality among Hungarian musicians in terms of success and income: besides a small elite, the majority struggle in a material as well as moral sense. The concept of a unified “music industry” in public discourse obscures these inequalities. It is possible, however, to identify distinct segments within the popular music economy along work-life patterns, relation to the market (e.g. digital platforms) and the state (e.g. cultural policy) and value regimes relating to genre. The main reference point for music industry workers in evaluating their work and success was the profession’s own star system-based hierarchy. Society however remains largely invisible, which hinders a broader imagining of solidarity. Informality permeates music industry relations and work. Networks are a crucial resource, but informality also refers to forms of labour and resources provided by the household, as well as the web of fans, friends and relatives contributing to the career of an artist. These resources are significantly structured by gender relations. The research has revealed the significance and particular forms of emotional and relational labour in work in music.
Full text https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=128669
Decision
Yes





 

List of publications

 
Barna, Emília: Between Cultural Policies, Industry Structures, and the Household: A Feminist Perspective on Digitalization and Musical Careers in Hungary, POPULAR MUSIC AND SOCIETY 45: 1 pp. 67-83, 2022
Barna Emília; Blaskó Ágnes: Music industry workers’ autonomy and (un)changing relations of dependency in the wake of COVID-19 in Hungary: Conclusions of a sociodrama research project, INTERSECTIONS: EAST EUROPEAN JOURNAL OF SOCIETY AND POLITICS 7: 3 pp. 279-298., 2021
Barna, Emília: Emotional and relational labour in music from a feminist perspective, In: Reitsamer, Rosa; Abfalter, Dagmar (szerk.) Music as Labour: Inequalities and Activism in the Past and Present (Abingdon, UK: Routledge), 2022
Barna, Emília: Popular music education, aesthetic judgment, and gender relations in Hungary, In: K. Hendricks (szerk.). The Oxford Handbook of Care in Music Education (Oxford University Press) (közlésre elfogadva), 2023
Barna, Emília; Rosa Reitsamer: The Gendered Structures of Musical Spaces, In: A. Barber-Kersovan, J. Reia & R. Kuchar (szerk.) Urban Music Studies: Theories and Methods (Intellect Books) (közlésre elfogadva), 2023
Barna Róza Emília: Theorising the relationship between creative and reproductive labour through the work of Hungarian musicians, Book of Abstracts isaScience 2019 Conference Just P(l)ay! Music as Labour 7–11 August 2019. mdw – University of Music and Performing Arts Vienna, 2019
Barna Emília: Cultural labour and gender in the Hungarian music industry, Congress of the Swiss Sociological Association: The Future of Work. Neuchatel, 10-12 September 2019., 2019
Barna Emília: A kreatív és a reproduktív munka viszonya magyarországi zenészek munkáján keresztül, MSZT Vándorgyűlés: A munka a XXI. században. Munka a kulturális termelésben szekció. Budapest, 2019. október 24-26., 2019
Barna, Emília: Platform capitalism, policy and the pandemic impacting work in music: looking at the Hungarian music economy from a labour process perspective, IASPM Canada/Working in Music: Starting Over? Popular Music and Working in Music in a Post-Pandemic World, London, Ontario, Kanada (online), 2022. május 18–19., 24–25., 2022
Barna Emília: Women and invisible labour in the Hungarian music industries, Gender and Creativity in Music Worlds. Budapest, 8-9 January 2020., 2020
Barna Emília: Audio tartalmak: zene és digitalizáció, In: Gálik, Mihály; Csordás, Tamás (szerk.) A média gazdaságtanának kézikönyve, Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (2020) pp. 207-214., 2020
Barna Emília: A zeneipar digitalizációja és a női zenészek munkája Magyarországon, CAFÉ BÁBEL (81) pp. 92-103., 2020
Barna Róza Emília, Madár Mária, Nagy Kristóf, Szarvas Márton: Dinamikus hatalom. Kulturális termelés és politika Magyarországon 2010 után, FORDULAT 26: pp. 225-251., 2019
Barna Emília: A zeneipar digitalizációja és a női zenészek munkája Magyarországon, CAFÉ BÁBEL (81) pp. 92-103., 2020
Barna Emília: Making visible the invisible household labour supporting the economy of music, Social Boundaries of Work 2020. University of Warsaw, Online conference on Zoom. 28-29 October, 2020
Barna Emília, Blaskó Ágnes: Sociodrama events in researching labour and power relations in the Hungarian music industries, FEPTO (Federation of European Psychodrama Training Organisations) RC Meeting, online, 4-6 March, 2021
Barna Emília: Creative autonomy and dependencies in the work of Hungarian musicians: state, market and power relations from the regime change to the "System of National Cooperation", Youth, popular music and the class in times of post-socialist change. Olomouc, 18 June, 2021
Barna Emília; Madár Mária; Nagy Kristóf; Szarvas Márton: Dinamikus hatalom. Kulturális termelés és politika Magyarországon 2010 után, FORDULAT 26: pp. 225-251., 2019
Barna, Emília; Blaskó, Ágnes; Horváth, Máté: Between music promoters and the band: The emotional labour of women managers in the changing Hungarian music industry, Un/Learning Norms and Routines in Cultural Practice. isaScience, Reichenau an der Rax, Ausztria, 2022. augusztus 31-szeptember 4., 2022
Barna, Emília: Creative autonomy and dependencies in the work of Hungarian musicians: state, market and power relations from the regime change to the "System of National Cooperation", Youth, popular music and the class in times of post-socialist change. Olomouc, 18 June, 2021
Barna Emília: Audio tartalmak: zene és digitalizáció, In: Gálik, Mihály; Csordás, Tamás (szerk.) A média gazdaságtanának kézikönyve (Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság), pp. 207-214., 2020




Back »