Individual differences and emotions in foreign language learning: a multi-perspective approach  Page description

Help  Print 
Back »

 

Details of project

 
Identifier
129149
Type K
Principal investigator Wein Csizér, Katalin
Title in Hungarian Egyéni különbségek és érzelmek az idegennyelv-tanulás folyamatában: többperspektívás megközelítés
Title in English Individual differences and emotions in foreign language learning: a multi-perspective approach
Keywords in Hungarian egyéni különbségek, érzelmek, idegennyelv-tanulás
Keywords in English individual differences, emotions, foreign language learning
Discipline
Education (Council of Humanities and Social Sciences)100 %
Ortelius classification: Educational sciences
Panel Psychology and Education
Department or equivalent Institute of English and American Studies (Eötvös Loránd University)
Participants Albert, Ágnes Erzsébet
Brózik-Piniel, Katalin
Dóczi, Brigitta
Lajtai, Ádám
Öveges, Enikő
Starting date 2018-10-01
Closing date 2023-07-31
Funding (in million HUF) 34.268
FTE (full time equivalent) 7.85
state closed project
Summary in Hungarian
A kutatás összefoglalója, célkitűzései szakemberek számára
Itt írja le a kutatás fő célkitűzéseit a témában jártas szakember számára.

A magyar iskolákban folyó nyelvoktatás színvonalának javítása érdekében tett erőfeszítések ellenére a magyar és az európai statisztikai adatok is azt mutatják, hogy a magyar népesség nyelvtudása elmarad más országokétól, ennélfogva szükségessé válik a jelenség hátterében álló jelenségek vizsgálata. Hiánypótló kutatásokra van szükség, melyek 1) a változók kapcsolatát tágabb összefüggésben vizsgálják 2) a jelenséget többféle nézőpontból, többek között a tanárok és nyelvtanulók szempontjából is vizsgálják 3) valamint a kutatást kontextusba helyezik azáltal, hogy osztálytermi megfigyelést is alkalmaznak. Tervezett kutatásunkban a következő konstruktumok vizsgálatára vállalkozunk: a nyelvelsajátítás során tapasztalható nyelvtanulási motiváció, tanulói autonómia, önszabályozás, én-hatékonyág és érzelmek. A kutatás célja, hogy 1) olyan kvantitatív és kvalitatív eszközöket hozzon létre és validáljon, melyek megbízhatóan használhatók a konstruktumok mérésére, 2) megvizsgálja az egyéni változók szerepét, feltárva a köztük levő kapcsolatokat a nyelvtanuló és a nyelvtanár szempontjából is, és 3) rávilágítson a kapcsolatok longitudinális változásaira. A vizsgálat résztvevői középiskolai diákok és nyelvtanárok. A vizsgálat első szakaszában a mérőeszközök kialakítása és validálása folyik, amit az érzelmek és az egyéni különbségek osztálytermi vizsgálata követ, különös tekintettel az nyelvoktatás során használt feladatokra. A kutatási projekt az érzelmek és a fent említett változók longitudinális vizsgálatára is kísérletet tesz a kutatás két éve alatt.

Mi a kutatás alapkérdése?
Ebben a részben írja le röviden, hogy mi a kutatás segítségével megválaszolni kívánt probléma, mi a kutatás kiinduló hipotézise, milyen kérdéseket válaszolnak meg a kísérletek.

Mind az európai mind pedig a magyar adatok azt mutatják, hogy az idegennyelv-tanítás minőségének javítását célzó erőfeszítések ellenére a magyar népesség le van maradva idegennyelv-tudásban a többi nemzethez képest. Az a tény, hogy sem a nyelvtanulásra rendelkezésre álló kilenc év alatt biztosított megfelelő számú nyelvóra, sem az EU-s törekvésekkel harmonizáló célok, sem pedig a bevezetésre került speciális nyelvfejlesztési programok nem növelték számottevően a nyelvtudás szintjét azt teszi szükségessé, hogy a nyelvtanulási és tanítási folyamatokat az egyének szintjén is alaposabban megvizsgáljuk. A tervezett kutatás során a motiváció, autonómia, önszabályozás és érzelmek szerepére kívánunk fényt deríteni a nyelvtanulási folyamat során. Feltárjuk a magyar középiskolások osztálytermi tanulása során jellemző érzelmeket, valamint az ezzel összefüggésbe hozható én-hatékonyságot, önszabályozást, tanulói autonómiát és idegennyelv-tanulási motivációt. Azt is szeretnénk megvizsgálni, hogy a tanárok milyen feladatokat használnak a nyelvórán, és ezek megoldása során milyen szerephez jutnak a felsorolt személyiségjellemzők. Megvizsgáljuk, hogy milyen szerepet játszanak az érzelmek, az én-hatékonyság, a tanulói autonómia és a motiváció a nyelvórákon jellemzően használt feladatok megoldásában. A kutatás résztvevői középiskolás diákok és nyelvtanárok.

Mi a kutatás jelentősége?
Röviden írja le, milyen új perspektívát nyitnak az alapkutatásban az elért eredmények, milyen társadalmi hasznosíthatóságnak teremtik meg a tudományos alapját. Mutassa be, hogy a megpályázott kutatási területen lévő hazai és a nemzetközi versenytársaihoz képest melyek az egyediségei és erősségei a pályázatának!

Kutatásunkban az alábbi kulcsfogalmakat kívánjuk megvizsgálni: nyelvtanulási motiváció, autonómia, önszabályozás, én-hatékonyság és az érzelmek szerepe a második nyelv-elsajátításban. Célunk, hogy kvantitatív és kvalitatív kutatási eszközök készítésével és validálásával megbízható adatokat gyűjtsünk az egyéni különbségek változóiról és azoknak kapcsolatáról az osztályteremben, valamint megvizsgáljuk, hogy ezek hogyan változnak az idők során. Reméljük, hogy sikerül kimutatnunk az összefüggést a pozitív érzelmek és a megnövekedett én-hatékonyság, motiváció és autonómia között, amelyek nagyban hozzájárulhatnak a sikeres nyelvtanuláshoz. A kutatások eredményei azt mutatják, hogy a pozitív érzelmek, különösen a különböző feladatokhoz kapcsolódóak, a diákok figyelmét a feladatra irányítják, és ezzel hozzájárulhatnak ahhoz, hogy flow élményük legyen, ezzel növelve a motivációjukat és elősegítve az önszabályozást a tanulás során. Ezzel szemben a negatív érzelmek elvonják a figyelmet a tanulástól, csökkentik a motivációt bizonyos körülmények között és negatívan hatnak az önszabályozásra. A kutatás jelentősége egyrészt abban rejlik, hogy (1) ezeket a kapcsolatokat eddig nem vizsgálták még idegen nyelvtanulás során, másrészt pedig (2) hisszük, hogy az órai munka, a tanárképzés és a nyelvtanulás az iskolákban mind hasznát láthatja az eredményeinknek.

A kutatás összefoglalója, célkitűzései laikusok számára
Ebben a fejezetben írja le a kutatás fő célkitűzéseit alapműveltséggel rendelkező laikusok számára. Ez az összefoglaló a döntéshozók, a média, illetve az érdeklődők tájékoztatása szempontjából különösen fontos az NKFI Hivatal számára.

Kutatások szerint az idegennyelv-tanítás minőségének javítását célzó erőfeszítések ellenére a magyar népesség le van maradva idegennyelv-tudásban a többi nemzethez képest. Az a tény, hogy sem a nyelvtanulásra rendelkezésre álló kilenc év alatt biztosított megfelelő számú nyelvóra, sem az EU-s törekvésekkel harmonizáló célok, sem pedig a bevezetésre került speciális nyelvfejlesztési programok nem növelték számottevően a nyelvtudás szintjét azt teszi szükségessé, hogy a nyelvtanulási és tanítási folyamatokat az egyének szintjén is alaposabban megvizsgáljuk. A tervezett kutatás során a motiváció, autonómia, önszabályozás és érzelmek szerepére kívánunk fényt deríteni a nyelvtanulási folyamat, illetve konkrét feladatok megoldása során. Azért van szüksége ezeknek a tényezőknek a vizsgálatára, mert nemzetközi kutatások szerint ezek a tényezők járulnak leginkább hozzá a nyelvtanulás sikerességéhez. Mivel Magyarországon a nyelvtanulás döntően osztálytermekben zajlik, ezért szükséges megnéznünk, hogy mi is történik az osztálytermekben a nyelvtanulás során. Feltárjuk a magyar középiskolások osztálytermi tanulása során jellemző érzelmeket, valamint az ezzel összefüggésbe hozható én-hatékonyságot, önszabályozást, tanulói autonómiát és idegennyelv-tanulási motivációt. Azt is szeretnénk megvizsgálni, hogy a tanárok milyen feladatokat használnak a nyelvórán, és ezek megoldása során milyen szerephez jutnak a felsorolt személyiségjellemzők. Hiszen a megfelelő feladatválasztással olyan helyzeteket lehet az osztályteremben teremteni, amelyek hozzájárulhatnak a diákok hosszú távú, iskolán kívüli sikeres nyelvhasználatához.
Summary
Summary of the research and its aims for experts
Describe the major aims of the research for experts.

Despite efforts to improve the quality of foreign language teaching in Hungarian schools, both Hungarian and European statistics show that Hungarian population is generally lagging behind in foreign language knowledge compared to other countries, which necessitates in-depth investigation of the variables involved. There is a clear niche for studies that 1) investigate related ID variables in concert; 2) take a multiple perspective by also including teachers; 3) contextualize the study by applying classroom observations. The key concepts investigated in our proposed study are language learning motivation, autonomy, self-regulation, self-efficacy and emotions in SLA. The research project 1) aims to design and validate quantitative and qualitative research tools that can be used for collecting reliable data on the concepts above; 2) investigates the role of ID variables and their interrelationship from the perspectives of the learner and the teacher; and 3) examines how the ID variables and their relationship change through time. The participants will involve secondary school students and their language teachers. The mixed-methods study will include a phase of measurement construction and validation, another phase focusing on emotions and the interplay of the other individual differences in focus generally in the language classroom and also while performing language-learning tasks. The project is completed with a longitudinal investigation on emotions and their relationship with the abovementioned variables across two academic years.

What is the major research question?
Describe here briefly the problem to be solved by the research, the starting hypothesis, and the questions addressed by the experiments.

The need for in-depth investigations into individual difference (ID) variables are justified by the problem that despite of the efforts to improve foreign language teaching in our schools, both Hungarian and European statistics show that Hungarian population is generally lagging behind in foreign language knowledge compared to other countries. Our research questions focus on the characteristics of a secondary school population in Hungary in terms of emotions, self-efficacy, self-regulation, learner autonomy, and foreign language learning motivation; the type of tasks and activities teachers apply in the English lessons; and the role teachers assign to the concepts above while teaching their class. We will identify the teachers’ approach to the role of emotions, self-efficacy, self–regulation, learner autonomy, and motivation in the language classroom. Another aspect we would like to study is the tasks teachers use in the foreign language classrooms and what role the ID variables play in the completion of these tasks. We also plan to reveal the interrelations among the variables, and conduct longitudinal examinations of how emotion and its relationship with self-efficacy, self-regulation, and language learning motivation and learner autonomy change through time.

What is the significance of the research?
Describe the new perspectives opened by the results achieved, including the scientific basics of potential societal applications. Please describe the unique strengths of your proposal in comparison to your domestic and international competitors in the given field.

The key concepts investigated in our proposed study are language learning motivation, autonomy, self-regulation, self-efficacy and emotions in SLA. By designing and validating quantitative and qualitative research tools to collect reliable data on the concepts above, we aim to examine the role of individual difference (ID) variables in the classroom together with their interrelationship, and explore how the ID variables and their relationship change through time. We hope to identify a relationship that links positive emotions to increased feelings of self-efficacy, motivation, and autonomy, which would thereby lead to greater ultimate attainment in language learning. There seems to be some evidence that positive emotions, especially task-relevant positive emotions, might focus students’ attention on tasks, may lead to flow experiences, and they probably increase motivation and promote students’ self-regulation in learning, while negative emotions typically draw attention away from learning, might reduce motivation under certain circumstances, and probably undermine self-regulation. The significance of conducting this study lies (1) in the fact that these relationships have hot been investigated in the context of foreign language learning so far, and (2) in our belief that classroom work, teacher training and language education at schools in general will benefit from our findings.

Summary and aims of the research for the public
Describe here the major aims of the research for an audience with average background information. This summary is especially important for NRDI Office in order to inform decision-makers, media, and others.

Despite efforts to improve the quality of foreign language teaching in school education, both Hungarian and European statistics show that the Hungarian population is generally lagging behind in foreign language knowledge compared to other countries. The fact that the appropriate number of contact hours in a minimum of nine school years, the EU-harmonized aims and the special language development programs introduced have not bolstered the language proficiency of the students necessitates in-depth investigations into the learning and teaching process at the individual level. The key concepts investigated in the proposed study will include motivation, autonomy, self-regulation, emotions in second language acquisition and task-based learning. We will examine what Hungarian secondary school learners are like in terms of emotions, self-efficacy, self-regulation, learner autonomy, and foreign language learning motivation in the language classroom. We also plan to investigate what kind of tasks teachers typically use in secondary school English lessons, and what role is assigned to the individual differences in focus in the activities designed. This is important because appropriate task selection in the classroom can contribute to learners’ long-term success outside the classroom. The role of emotion, self-efficacy, self-regulation, learner autonomy, and motivation will be observed in the classroom, and the relationship between individual differences and students’ language learning success will also be studied.





 

Final report

 
Results in Hungarian
Kutatásunk során, melynek célja olyan összefüggések feltárása volt melyek hozzájárulhatnak a magyar iskolai nyelvoktatás színvonalának javításához, feltérképeztük a középiskolai diákok nyelvtanulással kapcsolatos legfontosabb egyéni változóit és a tanárok véleményét ezekről a változókról és a nyelvtanítási folyamatokról. A program során (1) kidolgoztunk több mérőeszközt: tanulói kérdőíveket, egy tanári interjú vezérfonalat, és egy óramegfigyelési sablont. (2) Feltártuk, hogy komplex, dinamikus kapcsolat létezik az általunk vizsgált egyéni változók között, illetve a tanulók és tanárok viszonylatában is. (3) A hosszmetszeti adatok alapján a diákok nyelvtanulási tapasztalata lineárisan változott, amíg a tanulók énhatékonysága négyzetes módon erősödött; a negatív érzelmek fluktuációit azonban inkább a nemlinearitás jellemezte. (4) A nyelvi feladatok elemzése során kapcsolatot találtunk a diákok által kifejezett érzelmek, énhatékonysági meggyőződések és a bevonódás mértéke valamint a létrehozott szövegek bizonyos aspektusai között. (5) Az óramegfigyelés eredményei alapján a megfigyelt órákon a pedagógiai megközelítést néhány kivételtől eltekintve inkább a nyelvtan-központú oktatás dominálta a jelentésalapú tanítással szemben,. A fenti eredmények illetve implikációik felhasználhatók az angol nyelvtanítás és a tanárképzés területén, fontos ismeretekkel gazdagítják az egyéni változók vizsgálatát és az általunk alkalmazott új módszertani megközelítés hasznosságát is alátámasztják.
Results in English
In our study, which aimed to reveal findings that might contribute to improving the quality of language teaching in Hungarian schools, we explored the most important individual difference variables related to language learning among high school students and teachers' opinions on these and the language teaching process. In the course of the project, (1) we developed several instruments: student questionnaires, a teacher interview guide, and a lesson observation grid. (2) We revealed that there are complex, dynamic relationships between the individual variables investigated and also between students and teachers. (3) The longitudinal data suggest that students' language learning experiences varied linearly, while students' self-efficacy increased quadratically; however, fluctuations in negative emotions tended to be characterized by nonlinearity. (4) The analysis of the language tasks found relationships between students' self-reported emotions, self-efficacy beliefs and their engagement and some output measures of the texts produced. (5) The results of the lesson observations suggested that, with some exceptions, the pedagogical approach in the observed lessons was mostly dominated by form-focused rather than meaning-focused instruction. The above findings and their implications can be utilized in the field of English language teaching and teacher training, provide important insights for the study of individual variables, and support the usefulness of our innovative approach.
Full text https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=129149
Decision
Yes





 

List of publications

 
Piniel, K.: Emotions in English language learning: A study on achievement emotions., Contemporary Crossroads: Studies in English Applied Linguistics Conference, Budapest, 2021. szeptember 9., 2021
Csizér, K. & Kálmán, Cs.: A study of retrospective and concurrent foreign language learning experiences: A comparative interview study in Hungary., Studies in Second Language Learning and Teaching, 6(1), 225-246., 2019
Albert, Á., Lajtai Á., & Piniel, K.: Investigating high school students’ emotions in connection with their EFL classes: A questionnaire study., University of Pécs Roundtable Conference. Pécs, 2019, május 10., 2019
Öveges, E., Dóczi, B., & Albert, Á.: Exploring Hungarian secondary EFL classrooms: Developing an observational tool to trace the use of tasks, Opole, Lengyelország: Department of Applied Linguistics, Institute of English, University of Opole., 2019
Öveges, E., & Dóczi, B., Albert, Á.: Exploring Hungarian secondary EFL classrooms: Developing an observational tool to trace the use of tasks., Opole, Lengyelország: Department of Applied Linguistics, Institute of English, University of Opole., 2019
Csizér, Kata ; Albert, Ágnes ; Piniel, Katalin: Introduction to the special issue on conducting research syntheses on individual differences in SLA, Studies in Second Language Learning and Teaching, 2022
Piniel, Katalin ; Zólyomi, Anna: Gender differences in foreign language classroom anxiety: Results of a meta-analysis, Studies in Second Language Learning and Teaching, 2022
Albert, Ágnes ; Piniel, Katalin: Changes in students’ motivation, autonomy, self-efficacy, and emotions across a school year: Examining possible effects of switching to online education, Tankó, Gyula; Csizér, Kata (szerk.) DEAL 2021 : Current Explorations in English Applied Linguistics Budapest, Magyarország : Eötvös Loránd University Faculty of Humanitie, 2021
Csizér, K., & Albert, Á.: L2 motivation, autonomy and emotions: Insights from English teachers, IATEFL, Hungary, October 8, 2021
Csizér, K.: Intended effort to learn English and its relationship with autonomy: A comparative study across secondary schools in Hungary, ICRAL, Turkey, 2021
Csizér, K., & Albert, Á.: Második nyelvi motiváció és autonómia kapcsolatrendszere: Középiskolák közti különbségek vizsgálata Budapesten, Országos Neveléstudományi Konferencia, 2021
Csizér, K., & Piniel, K.: The interrelationship of L2 motivation and autonomy and their impact on intended behavior, self-efficacy and emotions, Responsible Linguistics, ELTE, Budapest, 2021
Csizér, K., & Albert, Á.: Teachers’ views on the role of individual difference variables: Implications for teaching, research and teacher education, Studies in Applied Linguistics, ELTE SEAS DEAL, 2021
Csizér, K., & Albert, Á.: Autonomy, motivation and emotions: Differences in Hungarian secondary schools, IATEFL, Hungary, 2022
Albert, Á., & Csizér, K.: Digital teaching during the pandemic: An overview of students’ and teachers’ dispositions, ICFSLA, Szczyrk, Poland, 19-21 May, 2022
Csizér, K., Dóczi, B., & Albert, Á.: Contextual variation on the impact of emotions and motivation on language learning autonomy: A nationwide study of high schools in Hungary, AAAL, Pittsburgh, 19-22 March, 2022
Albert, Á., & Csizér, K.: Nyelvi feladatok és azok szerepe az angolórán: egy interjúkutatás eredményei, OIP konferencia, 2022 február 11., 2022
Albert, Á., Dóczi, B., Piniel., K., & Csizér, K.: The contribution of motivation and emotions to language learning autonomy in the Hungarian secondary school classroom: The results of a questionnaire study, De Wilde, V., & Goriot, G. Individual Differences in Children and Adolescents, De Gruyter Mouton, 2022
Piniel, K., Zólyomi, A., & Smid, D.: Variability in change: The case of learners’ emotions, Psychology of Language Learning Conference (PLL4). Sydney, Kanada. 2022. június 23-25., 2022
Piniel, K.: Flow experiences in the EFL classroom: An example of written narrative tasks, Bridging Theory and Practice in Teaching English as a Foreign Language International Symposium. Komárno, Slovakia. 2021. november 10., 2021
Piniel, K. & Albert, Á.: The changing role of emotions and self-efficacy in shaping foreign language learners’ motivation and autonomy, 32nd International Conference on Foreign / Second Language Acquisition. Szczyrk, Lengyelország. 2021. május 20-22., 2021
Smid, D., & Zólyomi, A.: An interview study on Hungarian high school English teachers’ beliefs about learning English., Gy. Tankó & K. Csizér (Eds.), DEAL 2021: Current explorations in English applied linguistics (pp. 139–162). Faculty of Humanities, Eötvös Loránd University., 2021
Piniel, K., & Zólyomi, A.: oreign language classroom anxiety and its link to gender: A meta-analysis, Paper presented at the Contemporary Crossroads III: Studies in English Applied Linguistics Conference, Budapest, Hungary., 2022
Smid, D., & Zólyomi, A.: An interview study on Hungarian secondary school EFL teachers’ mindsets and related pedagogical beliefs., Paper presented at the Socially Responsible Linguistics – Applied Linguistics Conference, Budapest, Hungary., 2021
Smid, D., & Zólyomi, A.: Identifying groups of Hungarian secondary school EFL learners in terms of their L2 learning motivation., Paper presented at the IATEFL-Hungary 30+1 Birthday Conference, Veszprém, Hungary., 2021
Zólyomi, A., & Smid, D.: Hazánkban tanító angol nyelvtanárok nyelvtanulással kapcsolatos meggyőződéseinek vizsgálata kvalitatív módszerrel, Paper presented at the 21st Conference on Educational Sciences: Education’s responses to future challenges, Szeged, Hungary., 2021
Zólyomi, A., & Smid, D.: Exploring high school EFL learners' motivational profiles: Results of a large-scale study., Paper presented at the 4th Psychology of Language Learning Conference, Sydney, Canada., 2022
Zólyomi, A., Smid, D.: Profiling secondary school EFL learners based on their L2 learning motivation., Paper presented at the 25th International Symposium on Theoretical and Applied Linguistics, Thessaloniki, Greece., 2022
Albert, Á.: Individual variables in the English classroom: Macro and micro perspectives., Plenary talk. “Contemporary Crossroads: Studies in English Applied Linguistics Conference”. ELTE Department of English Applied Linguistics. Online konferencia. 2021 szept, 2021
Csizér, K., & Albert, Á.: Trait and state perspectives of individual difference research., In S. Mercer & T. Gregersen (szerk), The Routledge handbook of psychology of language learning (pp. 337-347). London, UK: Routledge., 2022
Csizér, K., & Albert, Á.: Egyéni különbségek kvalitatív kutatása a nyelvpedagógiában: nemzetközi folyóiratok szisztematikus szakirodalmi áttekintése., Magyar Pedagógia, 120, 203-227., 2020
Albert, Á., Csizér, K., & Szabó, F.: A családi környezet és idegennyelv-tanulás Magyarországon., Modern Nyelvoktatás, 27, 88-103., 2021
Piniel, K. & Ritecz, F.: Flow experiences during speaking tasks in the Hungarian English as a foreign language high school classroom., In Gy. Tankó & A. Wind (Eds.), DEAL 2022: Challenges and opportunitites in contemporary English Applied Linguistics. Eötvös kiadó, Budapest., 2022
Piniel, K.: Hogyan változnak a nyelvtanulók? Egyéni különbségek hosszanti vizsgálata., Zárókonferencia. ELTE, Budapest. 2022. szeptember 30., 2022
Piniel, K. & Albert, Á.: Egyéni különbségek változása a nyelvtanulás során: Egy két éven át tartó vizsgálat eredményei., XXI. Országos Neveléstudományi Konferencia, Szeged. 2021. november 18-20., 2021
Dóczi, B.: Óramegfigyelés (és tanári interjúk), Zárókonferencia. ELTE, Budapest. 2022. szeptember 30., 2022
Albert, Á.: Feladatmegoldás az angolórán, Zárókonferencia. ELTE, Budapest. 2022. szeptember 30., 2022
Zólyomi A.: Mit gondolnak az angoltanárok a differenciált oktatásról?, Zárókonferencia. ELTE, Budapest. 2022. szeptember 30., 2022
Albert, Á., Piniel, K., & Lajtai Á.: Investigating high school students’ emotions in connection with their EFL classes: A questionnaire study., In UPRT: Empirical studies in English applied linguistics (pp. 2-21). Lingua Franca Csoport., 2021
Dóczi, B. & Csizér, K.: A glimpse into the English classroom: Results of an observation study in Hungarian secondary schools, In: Gy. Tankó & K. Csizér (Eds.) DEAL 2021: Current Explorations in English Applied Linguistics (pp. 108-138). ELTE Eötvös Kiadó., 2021
Dóczi, B., Albert Á., & Csizér, K.: Input and output tasks in language learning: Hungarian secondary school EFL teachers’ beliefs and practices., AAAL, Pittsburgh, 19-22 March, 2022, 2022
Albert, Á., Csizér, K., & Dóczi, B.: Changes in Determinants of Learner Autonomy: A longitudinal Investigation during the COVID Pandemic in Hungary., AAAL, Pittsburgh, 19-22 March, 2022, 2022
Dóczi, B.: Hungarian Secondary School EFL Teachers’ Use of Tasks in the Classroom: Beliefs and Practices., Contemporary Crossroads III: Studies in Applied Linguistics ELTE conference, 2022 June 17, 2022
Dóczi, B.: From input to output: Tips for using various task types in EFL classrooms., IATEFL winter warmer conference (2022), 2022
Dóczi, B.: Types of tasks in Hungarian EFL teaching: Results of an observation study., ELTE BTK / Felelős nyelvészet – Alkalmazott Nyelvészeti Konferencia , 2021 November 18-19, 2021
Dóczi, B.: Getting input and output right: Techniques of using different task types in EFL classrooms., IATEFL Hungary 30+1 Birthday conference , 2021 October 8-9, 2021
Albert, Á. & Csizér, K.: A longitudinal investigation of how motivation, self-efficacy and emotions influenced learner autonomy in three secondary schools in Budapest., IATEFL-H Conference, Siófok, Hungary, 2022 October 7-9., 2022
Albert, Á.: Egyéni változók összefüggései gimnazista nyelvtanulók írásbeli feladat megoldásával az angolórán., XXI. Országos Neveléstudományi Konferencia. Szegedi Tudományegyetem. 2021 November 18-20., 2021
Albert, Á.: Writing stories in secondary school English classes: Establishing relationships between individual variables and task performance measures., Socially Responsible Linguistics - 1st Applied Linguistics Conference. ELTE. Online konferencia. 2021 November 18-19., 2021
Albert, Á.: Using story writing tasks in English classes: Linking students’ performance to flow and emotions, IATEFL-H Conference. Pannon Egyetem. 2021 October 8-9., 2021
Albert, Á.: Developing creativity through collaboration., EFL Teacher Training Workshop III. Improving creativity in the English as a Foreign Language classroom”, Univerzita J. Selyeho, Komarno, Szlovákia, 2021 October 27., 2021
Albert, Á, & Csizér, K.: The role of emotions, motivation, and self-efficacy beliefs in classroom task performance: investigating secondary school students in Hungary., AILA World Congress 2021. Groningen, Hollandia, Online conference. 2021. August 15-22., 2021
Albert, Á.: Using stories creatively in language teaching., EFL Teacher Training Workshop II. Improving Creativity in the English as a Foreign Language Classroom” Univerzita J. Selyeho, Komarno, Szlovákia, 2021. June 15., 2021
Piniel, K., & Zólyomi, A.: Foreign language classroom anxiety and its link to gender: A meta-analysis, Paper presented at the Contemporary Crossroads III: Studies in English Applied Linguistics Conference, Budapest, Hungary., 2022
Csizér, K., Smid, D., Zólyomi. A., & Albert, Á.: Motivation, autonomy, and emotions in foreign language learning: a multi-perspective investigation in Hungary, Multilingual Matters, 2024
Csizér, K., & Albert, Á.: L2 motivation, emotions, self-efficacy and autonomy in foreign language learning: students’ dispositions and teachers’ views, Contemporary Crossroads, DEAL Conference, 16 June, 2023
Albert, Á., Csizér, K., & Piniel, K.: Online English classes during the pandemic: High school students’ perspective, Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban: II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola Pedagógia és Pszichológia Tanszék, 2023
Csizér, K.: L2 Motivation, Emotions, Self- Efficacy and Autonomy: Foreign Language Learning in the 21st Century, CLASIC Conference, Singapore, Singapore, 2022
Piniel, K., & Kálmán, Cs.: Exceptionally motivating teachers’ perceptions of flow in the foreign language classroom, 34th International Conference on Foreign / Second Language Acquisition, Szczyrk, Poland, 2023
Piniel, K.: Meta-analysis of factor analytic studies – The case of the FLCAS, SSLLT2023 conference, Kalisz, Poland., 2023
Piniel, K.: Investigating foreign language anxiety: Lessons for research into individual differences, Springer, 2024
Piniel, K. & Albert, Á.: Changes in language learners’ affect: A complex dynamic system perspective., átdolgozás alatt: Language Learning, 2024
Csizér K., & Albert, Á.: A multi-perspective study on the role of L2 motivation, emotions, self-efficacy and autonomy in foreign language learning: Results from students and teachers in Hungary, AAAL, Portland, USA, március 17-20, 2023
Albert, Á., & Csizér, K.: What is special about being in flow? Comparing flow-ers and non-flow-ers during task performance, AAAL, Portland, USA, március 17-20, 2023
Albert Á.: Going with the flow: Investigating narrative written task performance of flowers and non-flow-ers, SSLLT2023 conference, Kalisz, Lengyelország, május 15-17, 2023
Albert Á.: Investigating the role of motivation, self-efficacy and emotions in shaping autonomy: A longitudinal study, Current Trends and Challenges in Teaching English as a Foreign Language International Symposium, Selye University, november 8, 2022
Dóczi Brigitta: Szókincstanulás a 21. században, Akadémiai Kiadó, 2024
Albert, Á.: Investigating Hungarian high school students' performance on narrative tasks in relation to their emotions and motivation to learn English., 32nd International Conference on Foreign/Second Language Acquisition, Institute of Linguistics, University of Silezia, Szczyrk, Poland, 2021 May 20-22, 2021., 2021
Piniel, K. & Albert, Á.: The perceived importance of intercultural communication and emotions in the language classroom., 2021 IAIE Annual Conference, Tel Aviv, Israel, online conference, 2021 June 28-30., 2021
Albert, Á.: Enhancing creativity through language tasks: Workshop., Improving creativity in the English as a Foreign Language classroom, Komarno, Slovakia, online workshop. 2021 June 16., 2021
Csizér, K., Albert, Á. & Piniel, K.: Néhány összefüggés a tanulói motivációról, autonómiáról, érzelmekről és az online angolórákkal kapcsolatos véleményekről: digitális átállás három budapesti középiskolában, In A. Buda & Gy. Molnár (Eds). Oktatás – Informatika – Pedagógia 2021 Tanulmánykötet (pp. 46-61). Debreceni Egyetem Nevelés- és Művelődéstudományi Intézet., 2021
Albert, Á.: Stories students tell: Creativity and narrative task performance., Akadémiai kiadó., 2021
Csizér, K.: The role of cultural interest in second language learning motivation: The comparison of awareness towards various target languages., 2021 IAIE Annual Conference, Tel Aviv, Israel, online conference, 2021 June 28-30., 2021
Zólyomi, A., & Smid, D.: Exploring EFL teachers’ beliefs regarding the malleability of L2 learning skills: A qualitative inquiry., International diversity in teacher and higher education research in the 21st century online conference, Eötvös Loránd University; Budapest, 2020. december 4–5., 2020
Zólyomi, A., & Smid, D.: Clustering secondary school EFL learners based on their L2 learning motivation., Contemporary crossroads: Studies in English applied linguistics 2021 online conference, Eötvös Loránd University; Budapest. 2021. szeptember 9., 2021
Csizér, K., Öveges, E., & Lajtai, Á.: The motivational process and language exams: The results of a questionnaire study., UPRT konferencia. Pécs: Pécsi Tudományegyetem., 2019
Öveges, E., Dóczi, B., & Albert, Á.: Exploring Hungarian secondary EFL classrooms: Developing an observational tool to trace the use of tasks, Opole, Lengyelország: Department of Applied Linguistics, Institute of English, University of Opole., 2019
Csizér, K.: What does learner autonomy have to do with classroom-oriented research? The case of secondary school students in Hungary., Plenáris előadás a Topics in Applied Linguistics: Classroom-oriented research konferenciáján. Opole, Lengyelország, 2019. szeptember 23., 2019
Albert, Á., Csizér, K., & Piniel, K.: The relationship between foreign language learning autonomy and emotions: The results of a nationwide study in Hungary., Autonomy in language learning and teaching: The case of target language skills and subsystems című konferencián elhangzott előadás. Konin, Lengyelország, május 7., 2018
Csizér, K., & Illés, É.: Helping to maximize learners' motivation for second language learnin, Language Teaching Research Quarterly, 2020
Csizér, K., & Öveges, E.: Nyelvtanulási autonómia és nyelvi tervezés: egy vegyes módszerű kutatás eredményei, Modern Nyelvoktatás, 2020
Csizér, K.: Motivation to learn foreign languages and storytelling, In: Camps-Casals, N.; Canals Botines, M.; Casanovas, N. M. (szerk.) Storytelling revisited 2019 : Music, language, gender, cinema Vic, Spanyolország : Servei de Publicaci, 2020
Csizér, K., & Öveges, E.: Idegennyelv-tanulási motivációs tényezők és a nyelvi vizsgák Magyarországon: összefüggések vizsgálata egy kérdőíves kutatás segítségével, Modern Nyelvoktatás, 2019
Csizér, K.: Steps of validating a quantitative questionnaire, Előadás: International Expert Panel, University of Graz, Graz, Ausztria. 2019. október 25., 2019
Albert, Á.: Creativity: Basic concepts and major theories: Improving creativity in the English as a Foreign Language classroom, Univerzita J. Selyeho, Komarno, Szlovákia, 2019. november 11., 2019
Dóczi, B., & Öveges, E.: What’s going on in secondary EFL classrooms? Developing an observational tool to track the use of tasks, Előadás. Engaged, Spotlight on learning; 29th IATEFL-Hungary conference., 2019
Öveges, E., & Dóczi, B.: Exploring Hungarian secondary EFL classrooms: Developing an observational tool to trace the use of tasks., Opole, Lengyelország: Department of Applied Linguistics, Institute of English, University of Opole., 2019
Albert, Á., Piniel, K., & Lajtai Á.: Középiskolás diákok angolórákkal kapcsolatos érzelmei egy kérdőíves felmérés tükrében. Modern Nyelvoktatás, Modern Nyelvoktatás, 2019
Albert, Á., Dóczi, B., & Piniel, K.: Érzelmek és motiváció kapcsolata a nyelvtanulásban., Országos Neveléstudományi Konferencia. Pécs, Magyarország, 2019. November 6-8., 2019
Csizér, K., Albert, Á, & Piniel, K.: The interrelationship of language learning autonomy, self-efficacy, motivation and emotions: The investigation of Hungarian secondary school students, In M. Pawlak (Ed.), Investigating individual learner differences in second language learning (pp. 1-23). Springer Nature., 2021
Szrogh, B., & Csizér, K.: The role of attitudes, selves and experiences in shaping foreign language teachers’ motivation: The comparative results of three questionnaire studies., In Cs. Kálmán (Ed.), DEAL 2020: A snapshot in diversity in English applied linguistics (pp. 233–251). Eötvös Kiadó., 2020
Csizér, K., Öveges, E., & Lajtai, Á.: The relationship between foreign language learning motivation and language exams: The results of a questionnaire study, In A. Fekete, M. Lehmann, K. Simon (Eds.) UPRT 2019: Empirical Studies in English Applied Linguistics in Honour of József Horváth (pp. 76.-95). Lingua, 2020
Szabó, F., Albert, Á., & Csizér, K.: The effects of family background on the processes of foreign language learning in Hungary., Central European Journal of Educational Research, 3(2),87–97, 2021
Csizér, K., & Albert, Á.: The interrelationships of emotions and motivation: The results of two pilot studies, IATEFL-Hungary Konferencián elhangzott előadás, Budapest. Oktober 4., 2019
Csizér, K. & Öveges, E.: A nyelvi vizsgák szerepe a nyelvtanulás folyamatában: Egy középiskolás diákokkal végzett kérdőíves kutatás eredményei., XIX. Országos Neveléstudományi Konferencia, Pécs. 2019. november 8., 2019
Csizér, K. & Albert, Á.: A családi környezet hatása az idegennyelv-tanulásának folyamataira Magyarországon., XX. Országos Neveléstudományi Konferencia, Debrecen. 2020. november 6., 2020
Albert, Á. & Csizér, K.: Quality control in qualitative research., International diversity in teacher and higher education research in the 21stcentury: insights from doctoral students, supervisors, and doctoral school leaders. ELTE PPK,, 2020
Csizér, K., Albert, Á., & Piniel, K.: A digitális átállás 2020. tavaszán három budapesti középiskolában: tanulói vélemények az online angolórákról., OKTATÁS – INFORMATIKA – PEDAGÓGIA KONFERENCIA 2021. Debreceni Egyetem, 2021. február 12., 2021
Dóczi, B., Csizér, K., Albert, Á., & Piniel, K.: Bepillantás az angol tanterembe: egy óramegfigyelési eszköz kipróbálása magyar középiskolákban., XXVIII. MAGYAR ALKALMAZOTT NYELVÉSZETI KONGRESSZUS. 2021. Pannon Egyetem Modern Filológiai és Társadalomtudományi Kar és Magyar Alkalmazott Nyelvészek és Nyelvtanárok Egy, 2021
Albert, Á., Piniel, K., Csizér, K., & Dóczi, B.: Változások a diákok angoltanulással kapcsolatos érzelmeiben, motivációjában, autonómiában és énhatékonyságában a 2019/2020.tanév során., XXVIII. MAGYAR ALKALMAZOTT NYELVÉSZETI KONGRESSZUS. 2021. Pannon Egyetem Modern Filológiai és Társadalomtudományi Kar és Magyar Alkalmazott Nyelvészek és Nyelvtanárok Egy, 2021
Csizer, K., Albert, Á., Piniel, K., & Dóczi, B.: Contextual and individual differences in language learning in Hungary: Motivation, autonomy and emotions of secondary school students, 32nd International Conference on Foreign / Second Language Acquisition. Institute of Linguistics, University of Silesia, Poland 20th-22nd May 2021., 2021
Dóczi, B., & Csizér, K.: English teaching in Hungarian secondary schools: results of a classroom observation project, 32nd International Conference on Foreign / Second Language Acquisition. Institute of Linguistics, University of Silesia, Poland 20th-22nd May 2021., 2021
Dóczi, B., Albert, Á., & Csizér, K.: The interrelationships of emotions and motivational processes: The results of a nationwide study with secondary school students in Hungary., International Association of Applied Linguistics, Groningen, the Netherlands. 16-20 August., 2021
Öveges, E., Csizér, K. és Dér, K.: Az idegennyelv-tanítás iskolai szintű szabályozása: keretek, célok és megközelítések., Modern Nyelvoktatás, XXV. évf./1. szám, 3-15, 2019
Öveges, E.: A magyarországi gyermeknyelvi vizsgák tartalmi és jogi szabályozottsága., Gyermeknevelés, 6. 3. sz., 135–147., 2018
Piniel, K., & Albert, Á.: Motivation and flow., In M. Lamb, K. Csizér, A. Henry & S. Ryan (Eds.), The Palgrave handbook of motivation for language learning. Palgrave Macmillan., 2019
Csizér, K.: Second Language Motivational Self System, In M. Lamb, K. Csizér, A. Henry & S. Ryan (Eds.), The Palgrave handbook of motivation for language learning. Palgrave Macmillan., 2019
Csizér, K. & Kálmán, Cs.: A study of retrospective and concurrent foreign language learning experiences: A comparative interview study in Hungary., Studies in Second Language Learning and Teaching, 6(1), 225-246., 2019
Albert, Á., Csizér, K., & Lajtai Á.: Tanulságok az érzelmek és motiváció összefüggéseiről az angol nyelvtanulás folyamatában: egy kérdőíves kutatás eredményei., VI. Trefort-kerti Bölcsész Tanári Konferencia. Budapest, Magyarország, 2019 , április 9., 2019
Albert, Á., Lajtai Á., & Piniel, K.: Investigating high school students’ emotions in connection with their EFL classes: A questionnaire study., University of Pécs Roundtable Conference. Pécs, 2019, május 10., 2019
Albert, Á., Csizér, K., & Piniel, K.: Linking individual difference variables and affective states to performance on foreign language tasks: A pilot study, Topics in applied linguistics: Classroom-oriented research conference. Opole, Lengyelország, 2019 szeptember 23-25, 2019





 

Events of the project

 
2022-04-20 15:13:31
Résztvevők változása




Back »