Előítéletek, csoportnormák és reziliencia tizenévesek körében: új megközelítés az előítéletek csökkentésére
Title in English
Prejudice, Social Norms, and Resilience: a new pathway to successful intervention
Keywords in Hungarian
Előítéletek; előítéletcsökkentés; interetnikus viszonyok; társadalmi normák; serdülőkor
Keywords in English
Prejudice; reduction of prejudice; inter-ethnic relations; social norms; adolescence
Discipline
Sociology (Council of Humanities and Social Sciences)
70 %
Ortelius classification: Sociology
Psychology (Council of Humanities and Social Sciences)
30 %
Ortelius classification: Social psychology
Panel
Society
Department or equivalent
Institute of Social Relationships (Eötvös Loránd University)
Starting date
2019-12-01
Closing date
2021-07-31
Funding (in million HUF)
8.140
FTE (full time equivalent)
0.84
state
running project
Final report
Results in Hungarian
A projekt 10 hónapja nagyjából a terveknek megfelelően haladt. Az első évre tervezett célkitűzés az előítéletekkel szembeni reziliencia egyéni- és csoportszintű vizsgálata volt. Előkészületként ehhez szükség volt a szakirodalom áttekintésére és a rendelkezésre álló adatok előkészítésére. A munkát a projekt indulásakor megkezdtem. A szakirodalmat feltérképeztem, és arra jutottam, hogy ez a kérdés –hipotézisemnek megfelelően – nem tölt be központi szerepet az előítéletekről szóló szakirodalomban. A legfontosabb megközelítés a csoportnormák hatásairól szóló irodalom, illetve a társas befolyásolás szakirodalma. Iskolai kontextusban még kevés longitudinális, illetve panel vizsgálat foglalkozott ezzel a témakörrel, ám jelenleg zajlik néhány olyan kutatás Nyugat-Európában, amelyek az enyémhez hasonló designnal, iskolai osztályok normatív klímáján keresztül vizsgáljak az előítéletesség illetve az azzal szembeni reziliencia kialakulását.
Results in English
For 10 months, the project has progressed broadly according to plan. The planned objective for the first year was to examine resilience to prejudice at individual and group level. In preparation for this, it was necessary to review the literature and prepare the available data. This work was started at the beginning of the project. I mapped the literature and concluded that, in line with my hypothesis, this issue is not central to the literature on prejudice. In the school context, there are few longitudinal or panel studies on this topic, but there are some ongoing studies in Western Europe that investigate the development of prejudice and resilience to prejudice through the normative climate of school classrooms, using a design similar to mine.