Prejudice, Social Norms, and Resilience: a new pathway to successful intervention  Page description

Help  Print 
Back »

 

Details of project

 
Identifier
132321
Type PD
Principal investigator Váradi, Luca
Title in Hungarian Előítéletek, csoportnormák és reziliencia tizenévesek körében: új megközelítés az előítéletek csökkentésére
Title in English Prejudice, Social Norms, and Resilience: a new pathway to successful intervention
Keywords in Hungarian Előítéletek; előítéletcsökkentés; interetnikus viszonyok; társadalmi normák; serdülőkor
Keywords in English Prejudice; reduction of prejudice; inter-ethnic relations; social norms; adolescence
Discipline
Sociology (Council of Humanities and Social Sciences)70 %
Ortelius classification: Sociology
Psychology (Council of Humanities and Social Sciences)30 %
Ortelius classification: Social psychology
Panel Society
Department or equivalent Institute of Social Relationships (Eötvös Loránd University)
Starting date 2019-12-01
Closing date 2021-07-31
Funding (in million HUF) 8.140
FTE (full time equivalent) 0.84
state running project





 

Final report

 
Results in Hungarian
A projekt 10 hónapja nagyjából a terveknek megfelelően haladt. Az első évre tervezett célkitűzés az előítéletekkel szembeni reziliencia egyéni- és csoportszintű vizsgálata volt. Előkészületként ehhez szükség volt a szakirodalom áttekintésére és a rendelkezésre álló adatok előkészítésére. A munkát a projekt indulásakor megkezdtem. A szakirodalmat feltérképeztem, és arra jutottam, hogy ez a kérdés –hipotézisemnek megfelelően – nem tölt be központi szerepet az előítéletekről szóló szakirodalomban. A legfontosabb megközelítés a csoportnormák hatásairól szóló irodalom, illetve a társas befolyásolás szakirodalma. Iskolai kontextusban még kevés longitudinális, illetve panel vizsgálat foglalkozott ezzel a témakörrel, ám jelenleg zajlik néhány olyan kutatás Nyugat-Európában, amelyek az enyémhez hasonló designnal, iskolai osztályok normatív klímáján keresztül vizsgáljak az előítéletesség illetve az azzal szembeni reziliencia kialakulását.
Results in English
For 10 months, the project has progressed broadly according to plan. The planned objective for the first year was to examine resilience to prejudice at individual and group level. In preparation for this, it was necessary to review the literature and prepare the available data. This work was started at the beginning of the project. I mapped the literature and concluded that, in line with my hypothesis, this issue is not central to the literature on prejudice. In the school context, there are few longitudinal or panel studies on this topic, but there are some ongoing studies in Western Europe that investigate the development of prejudice and resilience to prejudice through the normative climate of school classrooms, using a design similar to mine.
Full text https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=132321
Decision
Yes





 

List of publications

 
Váradi Luca, Barna Ildikó, Németh Renáta: Whose Norms, Whose Prejudice? The Dynamics of Perceived Group Norms and Prejudice in New Secondary School Classes, Frontiers in Psychology, 2020
Andrej Findor1, Barbara Lášticová, Matej Hruška, Miroslav Popper, Luca Váradi: The impact of response instruction and target group on the BIAS map, Frontiers in Psychology, 2019




Back »