Psychology (Council of Humanities and Social Sciences)
100 %
Ortelius classification: Experimental psychology
Panel
Psychology and Education
Department or equivalent
Institute of Psychology (Eötvös Loránd University)
Starting date
2020-10-01
Closing date
2023-09-30
Funding (in million HUF)
29.619
FTE (full time equivalent)
0.90
state
running project
Final report
Results in Hungarian
Kutatási projekjeinkben arra voltunk kíváncsiak, hogy a kognitív kontrollban tapasztalható adaptációs hatásokat milyen módon befolyásolják affektív és kognitív ingerek. Kutatásunkban azt vizsgáltuk, hogy a klasszikus konfliktus feladatokba beépített hozzáadott ingerek hatására változik-e, és ha igen, milyen módon változik a szekvenciális kongruencia hatás, ami egy a konfliktus feladatokban konzisztensen megtalálható hozzászokási jelenség. Első kutatásunkban azt vizsgáltuk, hogy képesek-e kiváltani szekvenciális kongruencia hatást rövid, kontextustól független affektív ingerek. Azt találtuk, hogy az affektív ingerek önmagukban nem képesek a hatást kiváltani, de képesek lehetnek a konfliktusok közötti adaptáció moderálására. Második tanulmányunkban arra voltunk kíváncsiak, hogy a konfliktus feladatokban átélt szubjektív nehézség milyen módon befolyásolja az adaptációt. Eredményeink szerint a feladatnehézség növekedésével a konfliktus adaptáció egy pontig erősödik, ami után már nehezebben tudunk alkalmazkodni, és az adaptációs hatás csökkenni kezd. Harmadik vizsgálatunkban egy, a két megelőző projektünkhöz kapcsolódó kutatást replikáltunk. Replikációnkban azt találtuk, hogy a konfliktusszint növelésével arányosan monoton nő az adaptáció szintje.
Összességében kutatásaink rámutattak, hogy a kognitív kontroll adaptációjában jelentős szerepet töltenek be a szubjektív hatások, de a klasszikus kognitív konfliktusok elengedhetetlenek a kiváltásukhoz.
Results in English
In our research projects, we wanted to investigate how adaptive effects in cognitive control are influenced by affective and cognitive stimuli. We investigated whether and how the congruency sequence effect, an adaptation phenomenon consistently found in conflict tasks, changes under the influence of stimuli incorporated in classical conflict tasks. In our first study, we investigated whether short, context-independent affective stimuli can elicit a sequential congruency effect. We found that affective stimuli alone are unable to elicit the effect, but may be able to moderate adaptation between conflicts. In our second study, we were interested in how subjective difficulty experienced in conflict tasks affects adaptation. Our results show that as task difficulty increases, conflict adaptation strengthens up to a point after which we are no longer able to adapt and the adaptation effect begins to diminish. In our third study, we replicated the research that underpinned our last two projects. In our replication, we found that as the level of conflict increases, the level of adaptation increases monotonically in proportion.
Our research has shown that subjective effects play a significant role in the adaptation of cognitive control, but that classical cognitive conflicts are essential for its elicitation.
Bognár Miklós, Aczél Balázs: You adapt until you cannot: The inverted-U shape relationship between difficulty and conflict adaptation Abstracts of the Psychonomic Society 62nd Annual Meeting, 2022, Psychonomic Society 62nd Annual Meeting, 2022
Bognar Miklos, Gyurkovics Mate, van Steenbergen Henk, Aczel Balazs: No evidence for affective signals to drive control adaptation, 22nd conference of the European Society of Cognitive Psychology, 2022
Bognar Miklos, Gyurkovics Mate, van Steenbergen Henk, Aczel Balazs: Phasic affective signals by themselves do not regulate cognitive control, COGNITION & EMOTION 37: (4) pp. 650-665., 2023
Bognar Miklos, Szekely Zsuzsa, Varga Márton, Nagy Kinga, Aczél Balázs: Do Changes in Conflict Level Modulate Adaptation of Control? A Replication of Zhang et al. (2021), 18th European Congress of Psychology, 2023