 |
Rural resilience and local identity: Qualitative and quantitative analysis of the relationship between rural image, local identity, and living strategies in the Hungarian countryside
|
Help
Print
|
Here you can view and search the projects funded by NKFI since 2004
Back »

|
 |
Details of project |
|
|
Identifier |
 135676 |
Type |
K |
Principal investigator |
Megyesi, Boldizsár |
Title in Hungarian |
Alkalmazkodóképesség és helyi identitás vidéken |
Title in English |
Rural resilience and local identity: Qualitative and quantitative analysis of the relationship between rural image, local identity, and living strategies in the Hungarian countryside |
Keywords in Hungarian |
helyi identitás, helyi imázs, megélhetési stratégiák |
Keywords in English |
local identity, local image, living strategies |
Discipline |
Sociology (Council of Humanities and Social Sciences) | 100 % | Ortelius classification: Rural sociology |
|
Panel |
Society |
Department or equivalent |
Institute of Sociology (Center for Social Sciences) |
Participants |
Csurgó, Bernadett Horzsa, Gergely Kiss, Márta Kovách, Imre Smith, Melanie Kay
|
Starting date |
2020-10-01 |
Closing date |
2023-12-31 |
Funding (in million HUF) |
19.778 |
FTE (full time equivalent) |
7.00 |
state |
closed project |
Summary in Hungarian A kutatás összefoglalója, célkitűzései szakemberek számára Itt írja le a kutatás fő célkitűzéseit a témában jártas szakember számára. A helyi identitás kialakítása és megerősítése egyre fontosabbá válik a magyarországi vidéki közösségekben is. Ez a folyamat eltérő módon zajlik a különböző településeken, amint erre korábbi kutatások rámutattak (Csurgó 2014). A vidékfejlesztés kiindulópontja a vidék imázs, a térség márkázás, és a térség jellegének alakítása (place-making) az idegenforgalmi szempontból kiemelt, és e szempontból kevéssé fontos területeken egyaránt. Ray sokat idézett tanulmányából (1998) tudjuk, hogy a térség sajátosságai különösen fontos erőforrások lehetnek a vidékfejlesztési folyamatokban. A szerző kulturális területi identitásról beszél, amely helyi termékek, turisztikai látványosságok vagy a helyi identitás (újjáélesztése) révén valódi, egyedi helyi erőforrássá válhat. Korábbi, magyarországi, vidéki térségekben készült kutatásokban azt találták, hogy vidékképet gyakran pre-modern értékek jellemzik, amelyek fontos szerepet játszanak a vidéki migráció és a turizmus alakulásában. Lewicka (2013) amellett érvel, hogy a múlt iránti érdeklődés kapcsolódik a helyhez kötődéshez, míg Wheeler (2017) arról ír, hogy létezik egyfajta „produktív nosztalgia”, amelyen keresztül a helyi történelem, a múlt és az kulturális örökséghez kapcsolódó gyakorlatok a vidéki helyhez kötődéssel és a helyi identitással összefüggésében érthetők meg. Kutatásunkban kvantitatív és kvalitatív módszereket alkalmazva a vidékkép, a helyi identitás és a különböző megélhetési stratégiák közötti összefüggéseket szeretnénk feltárni.
Mi a kutatás alapkérdése? Ebben a részben írja le röviden, hogy mi a kutatás segítségével megválaszolni kívánt probléma, mi a kutatás kiinduló hipotézise, milyen kérdéseket válaszolnak meg a kísérletek. A kutatás célja, hogy feltárjuk; miképpen alkotják meg, vagy értelmezik újra különböző vidéki terek lakói, közösségek tagjai a saját helyi identitásukat, vidékképüket a helyi fejlesztési folyamatokban Kutatásunkban kvantitatív és kvalitatív módszereket alkalmazva a vidékkép, a helyi identitás és a különböző megélhetési stratégiák közötti összefüggéseket szeretnénk feltárni. A kutatásban négy különböző kistérségben: egy város közeli (1), egy idegenforgalmi szempontból kiemelt (2), egy mezőgazdasági jellegű (3) és egy társadalmi-gazdasági szempontból elmaradott járásban (4) készítünk esettanulmányokat, amelyhez a következő kutatási kérdéseket fogalmaztuk meg: Hogyan járulhat hozzá térség jellegének alakítása (place-making) hely érzetének, az életminőségnek javításához, a helyi identitás erősítéséhez és egy pozitív belső és külső kép kialakuláshoz? Milyen szerepet tölthet be a kulturális örökség és a turizmus a folytonosság érzetének erősítésében, a változások kezelésében és az alkalmazkodó stratégiák kialakításában? Milyen mintázatot mutat a helyi életstratégiák, a helyi identitás és a vidékkép alakulása a különböző vidéki területeken? Hogyan jelenik meg a helyi identitás a helyi közösségben illetve azon kívül? Melyek a vidékkép fő jellemzői a kiválasztott járásokban? Kik, mely szereplők, intézmények alakítják azt aktívan? Melyek a fontosabb életstratégiák a különböző vidéki területeken? Hogyan járul hozzá a vidéki kép és a helyi identitás a különböző életstratégiákhoz és a vidéki alkalmazkodóképességéhez?
Mi a kutatás jelentősége? Röviden írja le, milyen új perspektívát nyitnak az alapkutatásban az elért eredmények, milyen társadalmi hasznosíthatóságnak teremtik meg a tudományos alapját. Mutassa be, hogy a megpályázott kutatási területen lévő hazai és a nemzetközi versenytársaihoz képest melyek az egyediségei és erősségei a pályázatának! A kutatás újszerűségét az adja, hogy komplex módon vizsgálja a helyi identitás, a vidék imázs és a megélhetési stratégiák kapcsolatát, ezzel hozzájárulva a vidéki közösségek alkalmazkodási képességének jobb megértéséhez. Tehát a kutatás a jelenkori magyar vidéki társadalomról és a mezőgazdaságról való tudásunk bővítését szolgálja. A tervezett kutatás kapcsolódik a korábbi a vidékimázst, vidéki átalakulást és helyi identitás vizsgáló magyarországi kutatásokhoz, és egy szisztematikus elemzését kínálja az elmúlt időszakban végbement változásoknak. Habár a fenti jelenségeket jellemzően egymástól függetlenül szokták elemezni, mi úgy véljük, hogy kölcsönhatásban vannak egymással. Célunk a vidékimázs és lokális identitás vizsgálata nem csupán a turisztikai régiókban, de a kevésbé látogatott, nem turisztikai vidéki területeken is. Jóllehet a tudományos figyelem főként a sikeres közösségekre fókuszál a helyi identitás és vidékimázs vizsgálatakor, mi azt is szeretnénk feltárni, hogy a helyi identitás és imázs hogyan kapcsolódik a megélhetési stratégiákhoz az elmaradott térségekben. A különböző esetek összehasonlításával jobban megérthetjük a vidéki alkalmazkodóképességet a különböző vidéki területeken. A kutatás közvetlen hatással lehet helyi szinten a fejlesztésekre és a fejlesztéspolitikában is hasznosulhat. A kutatás eredményei a vidék és agrárpolitika alakításában játszhatnak szerepet azáltal, hogy rámutatnak a helyi identitás és vidékimázs szerepére a helyi társadalom és gazdaság fejlődésében. Úgy véljük, hogy különböző érintett szereplők szerepének meghatározás fontos lehet mind a helyi alapú fejlesztésekben, a fenntartható fejlesztésekben és a desztináció menedzsmentben egyaránt. A kutatás célja, hogy meghatározza azt is, hogy a helyi erőforrásoknak és kulturális örökségnek milyen lehetőségei, jelentősége és sikere lehet a vidékfejlesztési stratégiákban.
A kutatás összefoglalója, célkitűzései laikusok számára Ebben a fejezetben írja le a kutatás fő célkitűzéseit alapműveltséggel rendelkező laikusok számára. Ez az összefoglaló a döntéshozók, a média, illetve az érdeklődők tájékoztatása szempontjából különösen fontos az NKFI Hivatal számára. A kutatás célja a vidékimázs, helyi identitás és a vidéki alkalmazkodóképesség közötti kapcsolat feltárása. A kutatás azokat a folyamatokat vizsgálja, amelyen keresztül a vidéki helyek és közösségek újraértelmezik és újraépítik a helyi imázst és identitást a helyi fejlesztésekhez kapcsolódóan. A kutatás során négy esettanulmány készül különböző típusú vidéki térségekben, úgy mint (1) város környéki vidéki térség, (2) fejlődő, mezőgazdasági jellegű vidéki térség, (3) turisztikai vidéki térség, és (4) hátrányos helyzetű vidéki térség. Az esettanulmányoknak része négy regionálisan reprezentatív kérőíves felmérés is a vidéki imázsról és identitásról, valamint települési szinten a helyi dokumentumok elemzésével, fókuszcsoportos beszélgetésekkel, és a helyi szereplőkkel, gazdálkodókkal, polgármesterekkel, vállalkozókkal, civil szervezetekkel, a helyi kezdeményezések fő szereplőivel készített interjúkkal is vizsgáljuk a helyi imázs és identitás hatását a megélhetési stratégiákra. A kutatás tehát azt vizsgálja, hogy a helyi identitás és imázs hogyan kapcsolódik a vidéki alkalmazkodóképességhez a különböző vidéki területeken. Kvalitatív és kvantitatív szociológiai eszközökkel azt kívánjuk feltárni, hogy a vidék imázs és identitás hogyan kapcsolódik és milyen hatással lehet a vidéki népességváltozásokra és a megélhetési stratégiákra a különböző vidéki területeken.
| Summary Summary of the research and its aims for experts Describe the major aims of the research for experts. Self-promotion and reinterpretation of local identity is becoming increasingly important in rural communities in Hungary. Local identity building is achieved very differently by rural municipalities and regions. Rural image, place branding and place making are regarded as crucial sources for rural development, both in touristic and non-touristic areas. Rural sociology literature argues that the characteristics of place as local resources are particularly important for rural development strategies. Research about rural Hungary suggests that rural image is often characterized by pre-modern values which play an important role in the motivation for rural migration and tourism. It is also shown that an interest in the past can help in fostering a sense of continuity, dealing with change, and developing adaptive strategies (resilience). Based on both quantitative and qualitative sociological methods the main goal of the research is to understand what are the connections and relations between rural image, local identity and the population dynamics and living strategies of different rural areas in Hungary. The research purpose to present the local identity, rural image and local living strategies in four different rural areas. The planned research connects to previous research in rural image, rural restructuring and local identity in Hungary and presents systematic analyses of the changes that have occurred in the last decades.
What is the major research question? Describe here briefly the problem to be solved by the research, the starting hypothesis, and the questions addressed by the experiments. The research seeks to understand the processes in which different type of rural places and communities revitalise and rebuild their local image and identity in the context of local development. We seek to understand how rural image and identity can contribute to population dynamics as well as rural resilience. Based on both quantitative and qualitative sociological methods the main goal of the research is to understand what are the connections and relations between rural image, local identity and the population dynamics and living strategies of different rural areas in Hungary. In the research we plan to conduct case studies in four different micro-regions: in a suburban (1), in a touristic (2), in a prospering district with agricultural character (3) and in a socially and economically backward district (4). The following research questions were formulated: How can placemaking contribute to improving sense of place, quality of life, strengthening identity and positive internal and external image? What role can cultural heritage and tourism play in fostering a sense of continuity, dealing with change, and developing adaptive strategies? What are the patterns of living strategies, local identity and rural image in the different rural areas? How is local identity presented and represented inside and outside of the local community? What are the main characteristics of rural image in the case study areas? Who are the key actors of local image building and what roles they do act in construction process?
What is the significance of the research? Describe the new perspectives opened by the results achieved, including the scientific basics of potential societal applications. Please describe the unique strengths of your proposal in comparison to your domestic and international competitors in the given field. The novelty of the research that it will analyse local identity, rural image and living strategies in a complex manner, so it can help us to better understand the resilience of rural communities. Thus the research broadens our knowledge about contemporary Hungarian rural society and agriculture. The planned research connects to previous research in rural image, rural restructuring and local identity in Hungary and presents systematic analyses of the changes that have occurred in the last decades. Although these phenomena are discussed usually independently from each other, we argue that there is an interdependency among them. We also aim at analysing the role of local identity and rural image in less visited and non-touristic areas. Although scientific attention is mostly focused on the successful communities we also aim to discover how local identity and rural image is connected to living strategies in back-warded areas. The comparison of the different cases will allow us to better understand rural resilience. The research may also have more direct effect at the local level and could be used also in policy development. The results of the research may help in rural and agricultural policy formulation by demonstrating the role of local identity and rural image in the development of local economy and society. We also argue that there may be important implications for placemaking, sustainable development, and destination management by specifying the role of different stakeholders in those processes. According to our aims the research will also identify the possibilities, importance and success of using local assets and cultural heritage in rural development strategies.
Summary and aims of the research for the public Describe here the major aims of the research for an audience with average background information. This summary is especially important for NRDI Office in order to inform decision-makers, media, and others. The objective of the research is to understand the interconnections between rural image, local identity and rural resilience. The research seeks to understand the processes in which different type of rural places and communities revitalise and rebuild their local image and identity in the context of local development. In the research we plan to conduct case studies in four different micro-regions: in a suburban (1), in a touristic (2), in a prospering district with agricultural character (3) and in a socially and economically backward district (4). Four regional representative surveys will be included in case study research to explore the rural image and identity of local inhabitants. The case study research also will include document analysis, interviews with locals: farmers, mayors, entrepreneurs, planners (at local and county level) civic activists and representatives of local initiatives and focus group in settlement level in each case study region. The research examines how local identity and image are interconnected to rural resilience. Based on both quantitative and qualitative sociological methods the main goal of the research is to understand what are the connections and relations between rural image, local identity and the population dynamics and living strategies of different rural regions in Hungary.
|

|
|
|

|

|

|



Back »
|
 |
|