A talajok jelentőségének bemutatása közösségi médiakampánnyal
Title in English
Demonstrating the importance of soils with social media campaign
Keywords in Hungarian
szabadon hozzáférhető, interaktív foglalkoztató, közösségi média, innovatív tudománykommunikáció, közösségi tudomány, társadalmi szerepvállalás, tudományterület népszerűsítés, talajmisszió
Keywords in English
freely accessible, interactive campaign, social media, innovative science communication and dissemination, citizen science, social engagement, promotion of the science, soil mission support
Communication and Media Science (Council of Humanities and Social Sciences)
30 %
Education (Council of Humanities and Social Sciences)
10 %
Panel
Science Patronage - subprogram 3
Department or equivalent
Institute for Soil Sciences (Centre for Agricultural Research)
Starting date
2021-12-01
Closing date
2022-11-30
Funding (in million HUF)
22.050
FTE (full time equivalent)
0.00
state
closed project
Summary in Hungarian
A projekt keretében létrehozni kívánt tudománynépszerűsítő elektronikus média-alkotás bemutatása: Mutassa be a tervezett elektronikus média-anyag műfaját, témáját, célcsoportjait és nyilvános megosztásának módját. Ismertesse az alkotás újszerűségét, egyediségét és várható hozzájárulását a tudomány népszerűsítéséhez. A projekt egy tudománynépszerűsítő és ismeretterjesztő médiakampány. Fő célunk, hogy követve az EU "Egészséges Talaj és Élelmiszer" Missziójának témaköreit bemutassuk a talajok sokszínű funkcióképességéből adódó széleskörű ökoszisztéma szolgáltató képességét és felhívjuk az egész társadalom figyelmét a talajokat fenyegető elsősorban emberi tevékenységből eredő veszélyforrásokra és következményeire. A projekt újszerűsége, hogy egy médiakampány köré rendezett tudománynépszerűsítő és egyben egy interaktív isemretterjesztő és környezeti nevelő program. A projekt egyedisége, hogy egy közösségi tudomány programmal aktív részesévé tesszük az önkéntes kutatóinkat a talajtani kutatásban. Mint közösségi tudományos program innovatív tudományos módszerek segítségével adatgyűjtést fogunk végezni a kampányban résztvevő önkéntes kutatóinkkal közösen. A kampányt mindenki számára elérhető módon Intézetünk honlapján és közösségi média felületein fogjuk terjeszteni. A kampány anyagait a projekt lezárása után Intézetünk honlapján fogjuk tárolni szabad hozzáféréssel.
A projekt összefoglalója, célkitűzései laikusok számára Adjon egy rövid, közérthető ismertetést a tervezett média-anyag tartalmáról és tudomány-népszerűsítő céljairól. A tudománykommunikációs médiakampányban tudománynépszerűsítő és ismereterjesztő médiaalkotásokkal (rövidfilm, animáció) közérthetően bemutatjuk a talajok sokszínű világát és fontos szerepüket a földi életben. A projekt a talajok és más környezeti elemek komplex kapcsolatrendszerét ismerteti, valamint a talajtan jelentőségét mutatja be a széles nagyközönség számára. A talajtan, mint tudományterület népszerűsítése mellett célunk a környezeti nevelés talajjal kapcsolatos aspektusának megalapozása. A projekt mindenki (gyerekek, diákok, gazdálkodók és a civil lakosság) számára befogadható, közérthető ismeretterjesztő anyagot fog tartalmazni. A projektben tudományos kutatásban hasznosítható adatokat gyűjtünk egy-egy talajtulajdonságra vonatkozóan egy közösségi tudomány program keretében. A kampány során interaktív foglalkoztató feladatokkal bevonjuk a programba az érdeklődőket és aktív részesévé tesszük az önkéntes kutatókat a talajtani kutatásban. Az innovatív módszereket tartalmazó projekttel hozzájáruljunk a környezettudatos magatartásra történő nevelés oktatási módszertanának kidolgozásához. A projektben előállított anyagok Intézetünk honlapján és közösségi média felületein (Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, YouTube) mindenki számára elérhető lesz.
Summary
Presentation of the electronic media product popularizing science proposed in the project: Present the type, subject, targeted audience, and the means of public distribution of the proposed media material. Present the product's novelty, unique nature, and its expected contribution to the popularization of science. The project is a media campaign to promote science. Our main goal is to follow the objectives of the EU's Mission, called "Soil Health and Food" to demonstrate the wide range of ecosystem services that soils provide through their diverse functional capacity and to raise awareness across society of the threats and consequences of soil degradation, mainly from human activities. The novelty of the project is that it is both a science promotion and an interactive environmental education programme, organised around a media campaign. The uniqueness of the project is that it is a community science programme to actively involve our volunteer researchers in soil science research. As a citizen science programme we will collect data using innovative scientific methods together with our volunteer researchers participating in the campaign. We will disseminate the campaign on our Institute's website and social media platforms in a way that is accessible to all. The campaign materials will be made freely available on our Institute's website after the end of the project.
Summary and aims of the project for a general audience Provide a short, general introduction to the content of the proposed media material and its aims to popularize science. The science promotion media campaign will use a short film, video and animation to explain the diversity of soils and their important role in life on Earth. As science communication is one of the public tasks of the Institute for Soil Sciences, we produce educational media content. The campaign will also help to raise awareness of the complex interrelationships between soils and other environmental elements, and the importance of soil science to the general public. The project will collect data on a specific soil property that can be used for scientific research in a citizen science programme. The campaign will involve the public through interactive activities and will make volunteer researchers active participants in soil science research. The project will use innovative methods to contribute to the development of an educational methodology for environmental education. The materials produced in the project will be available to all on our Institute's website and social media platforms (Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, YouTube).
Final report
Results in Hungarian
A több elemből álló közösségi médiakampány a talajok jelentőségére hívta fel a figyelmet a Talajok Nemzetközi Évtizedében. A projekt keretében közérthető ismeretterjesztő médiaalkotásokat készítettünk. Továbbá egy közösségi tudomány programhoz készítettünk környezeti nevelést célzó anyagokat. Az elkészített alkotások az Intézet közösségi média felületein és tudománynépszerűsítő rendezvényeken népszerűsítettük.
A médiakampányt az „Alsóban az élet” közösségi tudomány (citizen science) programmal kezdtük, amivel a társadalom széles körét (korosztályra, iskolai végzettségre, foglalkozásra való tekintet nélkül) aktívan bevontuk a projektbe. A médiakampány során grafikai illusztrációval ellátott feladat leírásokat és ismeretterjesztő videókat készítettünk.
A projekt fő alkotása a “Talaj=Élet” című film, amit a médiakampány végén december 5-én mutattunk be az Agrárminisztériumban a Talajok Nemzetközi Napja alkalmából rendezett ünnepségen. A premiert követően a film az Intézet YouTube csatornáján bárki számára megtekinthető.
A projekt eredménye, hogy az elkészített médiaalkotásokkal mind a hagyományos, mind a közösségi médián keresztül (online, valamint az írott sajtóban) közelebb hoztuk a társadalom széles rétegét a talajokhoz.
Results in English
The multi-element social media campaign was designed to raise awareness of the importance of soils in the International Decade of Soils among a wide range of stakeholders. An educational media products and a citizen science programme have been created for environmental education. We promoted all the resources on the Institute's social media platforms and at the science festivals.
The media campaign has been started with a citizen science programme called "Life in Undies", actively involving a wide range of society (regardless of age, education or occupation) in the project. During the media campaign, we produced tutorials with illustrations and educational videos.
The main creation of the project is the film "Soil=Life", which was presented at the end of the media campaign at the Ministry of Agriculture on the World Soil Day. After the premiere, the film is available on the Institute's YouTube channel. Thanks to contributions from over 20 soil experts from farmers to academia from different parts of the country, the film, titled “Soil=Life” portrays the rich diversity of soil use and management in the country.
Part of the media campaign was also aimed at children, showing them why soils are fundamental to life. With this in mind, several presentations/performances were organized, inviting designers, educators, and artists to submit creative ways of communicating the importance of soil.
László Péter, Kovács Zsófia Adrienn, Takáts Tünde, Árvai Mátyás: Nationwide study of soil life by citizen science in Hungary, 22nd World Congress of Soil Science, 2022
Pásztor, László ; Mészáros, János ; Árvai, Mátyás ; Kovács, Zsófia ; Takáts, Tünde ; Szatmári, Gábor ; Laborczi, Annamária ; Koós, Sándor ; László, Péter ; Benő, András et al.: Alsótól a PRISMA-ig, avagy adatgyűjtés, képfeldolgozás és térbeli modellezés a közösségi tudománytól a hiperspektrális közeli- és távérzékelésig: előadás, In: Fény-Tér-Kép Konferencia, 2022
Takáts, Tünde ; Árvai, Mátyás ; Kovács, Zsófia Adrienn ; Mészáros, János ; Takács, Katalin ; László, Péter: Az „Alsóban az élet” című közösségi tudomány program első eredményei, MEZŐHÍR: ORSZÁGOS AGRÁRINFORMÁCIÓS SZAKLAP 26 : 2 pp. 60-62. , 3 p. (2022), 2022
Zsófia, A. Kovács ; Tünde, Takáts ; Mátyás, Árvai ; Péter, László ; János, Mészáros ; Katalin, Takács ; Kitti, Balog ; László, Pásztor: Life in Undies – A citizen science project for soil condition, Citizen Science Poster Conference, Budapest, ELTE TTK, 2022