|
Genetic past, present and future of animal populations in the light of climate change - production of distance learning and scientific multimedia content for generations X, Y, Z
|
Help
Print
|
Here you can view and search the projects funded by NKFI since 2004
Back »
|
|
Details of project |
|
|
Identifier |
140715 |
Type |
MEC_N |
Principal investigator |
Kusza, Szilvia |
Title in Hungarian |
Állatpopulációk genetikai múltja, jelene és jövője a klímaváltozás tükrében - távoktatási és tudományos ismeretterjesztő multimédiás tartalmak gyártása az X, Y, Z generációk számára |
Title in English |
Genetic past, present and future of animal populations in the light of climate change - production of distance learning and scientific multimedia content for generations X, Y, Z |
Keywords in Hungarian |
klímaváltozás, genomika, távoktatás, ismeretterjesztés, közösségi média |
Keywords in English |
climate change, genomics, D-learning, dissemination, social media |
Discipline |
Biodiversity, conservation biology and genetics, invasion biology (Council of Complex Environmental Sciences) | 100 % |
|
Panel |
Science Patronage - subprogram 3 |
Department or equivalent |
Centre for Agricultural Genomics and Biotechnology (University of Debrecen) |
Starting date |
2022-01-01 |
Closing date |
2022-12-31 |
Funding (in million HUF) |
24.992 |
FTE (full time equivalent) |
0.00 |
state |
closed project |
Summary in Hungarian A projekt keretében létrehozni kívánt tudománynépszerűsítő elektronikus média-alkotás bemutatása: Mutassa be a tervezett elektronikus média-anyag műfaját, témáját, célcsoportjait és nyilvános megosztásának módját. Ismertesse az alkotás újszerűségét, egyediségét és várható hozzájárulását a tudomány népszerűsítéséhez. A klímaváltozás jelenti napjaink legnagyobb társadalmi kihívását.Közvetlen és közvetett hatásai veszélyeztetik az emberiség számára létfontosságú ellátási rendszerek stabilitását, aminek zavarai beláthatatlan ökológiai, gazdasági és társadalmi következményekkel járhatnak. A vadon élő és háziállatok kiemelkedően sérülékeny kulcselemei ennek a rendszernek. Az elmúlt 15 évben végzett kutatásaim közvetlen környezetünkben élő fajokra/fajtákra vonatkozó filogenetikai, genomikai tudományos eredményeket biztosítanak. Alkalmazkodva napjaink fogyasztói szokásaihoz, összesen 100 percnyi tudományos ismeretterjesztő, távolléti oktatásban is felhasználható videó anyag elkészítést vállalom kutatási eredményeimre támaszkodva, amit a Debreceni Egyetem honlapján és közösségi média felületein is hozzáférhetővé teszünk. Ehhez kapcsolódva a közösségi média (Facebook, YouTube, TikTok, Instagram) felületeire jobban megfelelő 1,5-3 perces, illetve 30 másodperces kivonatok is készülnének.Segítségükkel javítható a köznyelvben biotechnológiával kapcsolatban elterjedt rossz fogalomhasználat és hatékonyabb, tudományos eredményeken alapuló természetvédelmi, vadgazdálkodási és állattenyésztési gyakorlatok alakíthatók ki. Az elsődleges célcsoport az egyetemi hallgatói réteg, akik a közeljövőben szakmai végrehajtói és döntéshozói helyzetben lesznek és munkájuk során közvetlenül felhasználhatják ezen információkat. Ugyanígy a jelenleg is aktív, mezőgazdasággal és természetvédelemmel foglalkozó szakemberek, valamint az élettudományokban érintett pedagógusok köre is célzott, mivel az ismeretterjesztő nyelvezet és a pedagógia szemléletű tartalom az ifjúság megszólítására és szemléletformálására is alkalmas.
A projekt összefoglalója, célkitűzései laikusok számára Adjon egy rövid, közérthető ismertetést a tervezett média-anyag tartalmáról és tudomány-népszerűsítő céljairól. A klímaváltozás közvetlen (pl.: éghajlati változások, gyakoribb szélsőséges időjárási jelenségek) és közvetett hatásai (pl.: ökológiai rendszerek átalakulása, pusztulása) veszélyeztetik az emberiség számára létfontosságú ellátási (pl.: víz- és élelmiszerellátás biztonsága) rendszerek stabilitását, aminek zavarai beláthatatlan ökológiai, gazdasági és társadalmi következményekkel járnak. Tudományos munkásságom a klímaváltozás által fokozottan veszélyeztetett vadon élő és házállatok genetikai, genomikai vizsgálatára irányul és nemzetközileg is elismert tudományos eredményeim társadalmasítása fontos feladat. Célom a tudományággal kapcsolatban a köznyelvben elterjedt téves fogalomhasználat kijavítása, az eredmények átadása a gyakorlat számára, és a laikus közönség körében az ismeretbővítés, az élettudományok iránti érdeklődés felkeltése. Alkalmazkodva napjaink fogyasztói szokásaihoz, összesen 100 perc tudományos ismeretterjesztő, távolléti oktatásban is felhasználható videó anyag elkészítést vállalom, melyet a Debreceni Egyetem elektronikus felületein teszünk hozzáférhetővé. A legújabb trendekhez illeszkedve a közösségi média (Facebook, YouTube, TikTok, Instagram) felületeire jobban megfelelő 1,5-3 perces és 30 másodperces kivonatokat is tervezek, amik önállóan is alkalmasak a tudásátadásra, felkeltik az érdeklődést a hosszabb, mélyebb tartalmak iránt. A legfontosabb célcsoport azon egyetemisták és szakemberek köre (intézménytől függetlenül), akik munkájuk során alkalmazhatják a tudományos eredményeket. Azonban az általános- és középiskolai korosztály, valamint pedagógusaik is célcsoport, mivel a témák és a közvetítés módja számukra is hasznosak, érdekesek és feldolgozhatóak.
| Summary Presentation of the electronic media product popularizing science proposed in the project: Present the type, subject, targeted audience, and the means of public distribution of the proposed media material. Present the product's novelty, unique nature, and its expected contribution to the popularization of science. The greatest societal challenge of the present period of time is climate change no doubt. Its direct and indirect effects endanger the stability of the supply systems essential for humanity, whose disturbances can be expected to lead to inconceivable ecological, economic and societal consequences. Wild and domestic animals are key elements of these systems. My research in the past 15 years have yielded results regarding the phylogenetics, genomics of these species. With the help of these results, the incorrect biotechnological terminology spreading everyday language can be improved, and more efficient environment and wildlife management and animal breeding practices can be developed. In line with modern consumer attitudes I offer to produce, a total of 100 minutes of popular scientific video footage utilizable in online education as well, which will also be made accessible on the homepage and social media platforms of the University of Debrecen. In addition, short, 1.5–3-minute and 30-second summaries better suited for social media platforms (Facebook, YouTube, TikTok, Instagram) will also be prepared. The primary target audience is university students, who will hold positions in professional implementing and decision-making bodies in the near future, and will thus be able to make direct use of these informations. For the same reason, currently active professionals working in various fields of agriculture and nature conservation, furthermore teachers involved in natural scientific education are also targeted, because popular scientific terminology and content reflecting a pedagogical outlook are also suitable for addressing young people and raising their awareness.
Summary and aims of the project for a general audience Provide a short, general introduction to the content of the proposed media material and its aims to popularize science. Direct (e.g. meteorological changes, more frequent extreme weather phenomena) and indirect effects (e.g. transformation and decay of ecological systems) of climate change endanger the stability of the supply systems essential for humanity (e.g. water and food safety), and lead to inconceivable ecological, economic and societal consequences. My research focuses on genetic and genomic of wild and domestic animals, achieved many novel and internationally recognized results which should be known in our society. My aims are to correct the misconceptions regarding genetics/genomics pervading in everyday language, to transfer the results to practical professionals, to disseminate knowledge among the lay public and to attract their interest in life sciences. In line with modern consumer attitudes I offer to produce, a total of 100 minutes of popular scientific video footage to be made accessible on the electronic interfaces of the University of Debrecen, but also utilizable in online education. Matching the latest trends, I also plan make short, 1.5–3-minute and 30-second summaries better suited for social media platforms (Facebook, YouTube, TikTok, Instagram); these will be suitable in themselves for transferring knowledge but will also raise their audience’s interest in longer and more detailed contents. The most important target audiences are those university students and professionals (irrespective of the institutions they work for) who can utilize the new scientific results in their work. However, elementary and secondary school children is also targeted, since the topics and the methods of communication to be used are useful, interesting and easy to assimilate for them too.
|
|
|
|
|
|
|
Back »
|
|
|