Participation and presentation in the 2022 AERA educational science conference in America  Page description

Help  Print 
Back »

 

Details of project

 
Identifier
140805
Type MEC_R
Principal investigator Vekety, Boglárka
Title in Hungarian Részvétel és előadás a 2022-es AERA nemzetközi neveléstudományi konferencián Amerikában
Title in English Participation and presentation in the 2022 AERA educational science conference in America
Keywords in Hungarian AERA 2022, előadás, új meta-analízis a gyerekek viselkedésproblémáinak változásáról az elmúlt ávtizedekben
Keywords in English AERA 2022, presenttation, new meta-analysis from how the prevalence of children"s behavior problems have changed in the last decades
Discipline
Education (Council of Humanities and Social Sciences)50 %
Psychology (Council of Humanities and Social Sciences)50 %
Panel Science Patronage - subprogram 1
Department or equivalent Institute of Education (Eötvös Loránd University)
Starting date 2021-12-01
Closing date 2022-06-30
Funding (in million HUF) 0.950
FTE (full time equivalent) 0.00
state closed project
Summary in Hungarian
A projekt keretében látogatni tervezett nemzetközi tudományos konferencia bemutatása és a tervezett részvétel ismertetése
Mutassa be a nemzetközi rendezvény jellegét, célját, szervezőit és jelentőségét a nemzetközi tudományos életben. Ismertesse a részvétel célját (pl. előadás, poszter, egyéb aktivitás), a rendezvényen való részvétel várható hatását és jelentőségét a saját kutatói karrier építésében.

A konferencia amire szeretnék eljutni a legrangosabb neveléstudományi kutatásokkal foglalkozó konferencia a világon, melyet az American Educational Research Association (AERA) szervez. Az AERA-t 196-ban alapították, hogy olyan kutatásokat támogassanak amelyek segíthetnek fejleszteni az oktatást. Az AERA-nak több mint 25.000 főből álló nemzetközi szakértőkkel, akadémikusokkal teli hálózatuk van, akik több mint 96 országból származnak.
A konferenciára két kutatási absztraktot is adtak be, mivel prezentálni szeretném ezeket, szóban vagy poszter formájában. Az absztraktok elbírálását november elejére ígérték a szervezők.
Úgy gondolom, hogy ez a konferencia remek lehetőséget nyújtani a nemzetközi kapcsolatok építésére, lehetséges közös kutatási projektek kialakítására, mivel számos kutató lesz jelen haonsló érdeklődési körrel. Úgy gondolom, hogy a két kutatás amivel pályáztam, nagy nemzetközi érdeklődésre tehet szert majd a konferencián, ami később a publikációk népszerűsítésében is segítségemre lehet.

A projekt összefoglalója, célkitűzései laikusok számára
Adjon egy rövid, közérthető ismertetést a látogatni tervezett nemzetközi rendezvényről, illetve a részvétel céljáról, várható eredményeiről.

A konferencia amire szeretnék eljutni a legrangosabb nemzetközi neveléstudományi kutatásokkal foglalkozó konferencia a világon, melyet az American Educational Research Association (AERA) szervez. Úgy gondolom, hogy a két kutatás amivel pályáztam, nagy nemzetközi érdeklődésre tehet szert majd a konferencián, mivel újszerű megközelítésből vizsgálják a gyerekek önkontrolljának fejlesztését, illetve a viselkedés szabályozásával kapcsolatos problémák változását. Emellett, a konferencián való részvétel nagyban segíteni a Kognitív Fejlődés és Oktatás Kutatócsoportot nemzetközi partnerkapcsolatok kiépítésében.

Summary
Presentation of the international scientific conference to be visited in the project and description of the proposed participation
Present the type, purpose, organizers, and significance of the international event in the scientific community. Present the purpose of the participation (e.g., paper, poster, other activity), the expected impact of the participation in the event and its significance in building your own research career.

The conference I would like to attend is the most prestigious conference on educational research in the world, organized by the American Educational Research Association (AERA). The AERA was founded in 1916 to support research that helps improve education. AERA has a network of more than 25,000 international experts and academics from more than 96 countries.

Summary and aims of the project for a general audience
Provide a short, general introduction to the international event to be visited, the purpose of the participation, and its expected results.

The conference I would like to attend is the most prestigious international conference on educational research in the world, organized by the American Educational Research Association (AERA). I believe that the two research I have applied with will be of great international interest at the conference, as they examine the development of children’s self-control and changes in behavioral regulation from a novel approach. In addition, attending the conference will greatly assist the Cognitive Development and Education Research Group in building international partnerships.






 

Final report

 
Results in Hungarian
A mindfulness (vagy tudatos jelenlét) a figyelem egy különleges módja, amikor a figyelmünket ítélkezésmentesen a jelen pillanatra irányítjuk. A mindfulness gyakorlatok kiegészítőjeként megjelen a neurofeedback módszere, mely során egy elektródákból álló fejpánt méri az agyi aktivitásunkat és egy fülhallgatóban visszajelzéseket ad különöző hangokon keresztül arról, hogy figyelmünkkel jelen vagyunk-e éppen vagy elkalandoztunk. Korábbi tanulmányok szerint a neurofeedback-kel kiegészített mindfulness tréning pozitív hatással lehet a végrehajtó funkciókra és a figyelemre, azonban az ilyen tréningek megvalósíthatóságát és hatását még nem vizsgálták gyerekekkel. Két osztályból vettek részt 9-10 éves gyerekek a kutatásban, akiket véletlenszerűen besoroltunk egy 8 alkalomból álló neurofeedback-asszisztált mindfulness tréningbe vagy egy passzív kontrollcsoportba. A neurofeedback-asszisztált mindfulness tréning iskolai környezetben is megvalósítható volt, és a gyerekek bevonódtak és motiváltak voltak a foglalkozások során. Az mindfulness csoport a kontrollhoz képest máshogy változott: jobb önkontrollt mutattak, valamint több alfa és théta agyi aktivitást. Hasonló módon, a nyugodt és koncentrált agyi állapotok csoporton belüli mérése a mindfulness ülések során folyamatos növekedést mutatott. Összegzés képpen elmondható, hogy javult a tréningen résztvevő gyerekek önkontrollja, nyugodtabban és fókuszáltabbak lettek.
Results in English
Mindfulness is a special mode of attention, when we direct our attention non-judgmentally to the present moment. As a supplement to mindfulness exercises, the method of neurofeedback appears, during which a headband made of electrodes measures our brain activity and gives feedback through different sounds in headphones about whether we are present with our attention or have wandered off. According to previous studies, mindfulness training supplemented with neurofeedback can have a positive effect on executive functions and attention, however, the feasibility and effect of such trainings have not been investigated with children. 9-10-year-old children from two classes participated in the research, who were randomly assigned to an 8-session neurofeedback-assisted mindfulness training or a passive control group. Neurofeedback-assisted mindfulness training was also feasible in a school environment, and the children were involved and motivated during the sessions. The mindfulness group changed differently to the control: they showed better self-control and more alpha and theta brain activity. Similarly, measures within the calm group and focused brain states showed a steady increase during the mindfulness sessions. In summary, it can be said that the self-control of the children participating in the training has improved, they are calmer and more focused.
Full text https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=140805
Decision
Yes





 

List of publications

 
Boglarka Vekety, Alexander Logemann, Zsofia K. Takacs: Feasibility of mindfulness training with a brain-sensing device and effects on executive functions and brain activity correlates in children., AERA conference online repository, 2022
Boglarka Vekety, Alexander Logemann, Zsofia K. takacs: Mindfulness Practice with a Brain-Sensing Device Improved Cognitive Functioning of Elementary School Children: An Exploratory Pilot Study., Brain Sciences, 2022




Back »