history, historiography, auxiliary sciences of history, research methodology, public collections, informatics, theory, practice
Discipline
History (Council of Humanities and Social Sciences)
100 %
Panel
Science Patronage - subprogram 4
Department or equivalent
Institute of History (University of Debrecen)
Starting date
2022-01-01
Closing date
2023-09-30
Funding (in million HUF)
4.230
FTE (full time equivalent)
0.00
state
running project
Final report
Results in Hungarian
A projekt keretében két célt tűztünk ki és valósítottunk meg: egy Bevezetés a történettudományba és a történelemkutatás módszereibe című nyomtatott tankönyv kiadását, valamint egy online digitális elearning tananyag összeállítását. Az előbbi négy tematikai egységből (Történelem és történettudomány, Forrásismeret, A történelem kutatása, Tudományos írás) álló, modern szemléletű és megjelenésű (infografikákkal, ellenőrző kérdésekkel, magyarázó szövegdobozokkal felépülő) kiadvány, az utóbbi pedig egy interaktív, számos ellenőrző feladattal, kreatív teszttel (H5P alapú technikai megoldásokkal, tanulókártyákkal, forráskritikai és szövegértési gyakorló feladatokkal, ellenőrző tesztekkel) kiegészített moodle-formátumú tananyagot jelent, amely már „élesben” használnak a Debreceni Egyetem hallgatói. Ezekhez mintaként felhasználtunk számos hasonló külföldi kiadványt, továbbá egy online workshop keretében felmértük és figyelembe vettük a szakmai észrevételeket, valamint a hallgatói véleményeket is azért, hogy a nyomtatott tankönyv és az online tananyag minél inkább megfeleljen a 21. századi felsőoktatási igényeknek.
Results in English
The project aimed to achieve two primary objectives: the first was the publication of a printed textbook titled ‘Introduction to the Historical Science and Research Methods’, and the second was the development of an online digital e-learning resource. The former comprises four thematic modules (History and Historiography, Source Knowledge, Researching History, and Academic Writing) designed with a contemporary approach and layout, featuring infographics, check questions and explanatory text boxes. The latter is an interactive learning material in Moodle format, enriched with a variety of assessment tasks, technical solutions based on H5P, flashcards, exercises for source criticism and text comprehension, as well as innovative assessment tests. This resource is already in active use within the e-learning system of the University of Debrecen. We utilized several similar foreign publications as references and gathered professional feedback through an online workshop. Additionally, we conducted a student survey to ensure that the printed textbook and online learning materials are tailored to the needs of 21st-century higher education.