Introduction to History, Methodology of Historical Research and Use of Public Collections  Page description

Help  Print 
Back »

 

Details of project

 
Identifier
140932
Type MEC_K
Principal investigator Kerepeszki, Róbert
Title in Hungarian Bevezetés a történettudományba, a történelemkutatás módszereibe és a közgyűjtemények használatába
Title in English Introduction to History, Methodology of Historical Research and Use of Public Collections
Keywords in Hungarian történettudomány, segédtudományok, kutatásmódszertan, közgyűjtemények, informatika, elmélet, gyakorlat
Keywords in English history, historiography, auxiliary sciences of history, research methodology, public collections, informatics, theory, practice
Discipline
History (Council of Humanities and Social Sciences)100 %
Panel Science Patronage - subprogram 4
Department or equivalent Institute of History (University of Debrecen)
Starting date 2022-01-01
Closing date 2023-09-30
Funding (in million HUF) 4.230
FTE (full time equivalent) 0.00
state closed project
Summary in Hungarian
A megjelentetni tervezett kiadvány bemutatása
Mutassa be a megjelentetni tervezett kiadványt (műfaj, nyelv, tartalom, példányszám, megjelenés várható ideje). Ismertesse a kiadvány jelentőségét a hazai és nemzetközi szakmai közösség számára.

A tervezett jegyzet megalkotását a gyakorlati szükségszerűség teszi indokolttá. A tantárgy alapműve az először 1998-ban, majd átdolgozásokkal 2006-ban Bertényi Iván által szerkesztett A történelem segédtudományai című kötet. Ez egyrészt ma már nagyon nehezen elérhető úgy nyomtatott, mint elektronikus változatban, másrészt bár kétségtelenül a téma kötelezően forgatandó alkotása, erősen a középkorra koncentrál (néhány kivételtől eltekintve). Az oktatási gyakorlat azt mutatja, hogy a hallgatóknak igényük van a modernebb korszakok segédtudományi ismereteire is, és kívánják a gyakorlati példák bemutatását is. Így például a numizmatika tárgy ismereteit egészen a 21. századig kiterjesztjük, és múzeumpedagógiai módszerekkel is segítjük az elsajátítását, a kronológiához gyakorlatsort fejlesztünk ki. A gyakorlati oktatás során bevettük a kurzusba a fenti kötetből hiányzó kodikológiát, illetve a forrásismeretet, amelyhez szintén gyakorlatsorokat rendeltünk. Paleográfiából a korábban szigorúan csak a középkor végéig terjedő anyagot külföldi minták nyomán kibővítettük a kora újkorra is. Történettudományra fókuszáló, modern szemléletű, közgyűjteményi és informatikai ismereteket is tartalmazó kutatásmódszertani iránymutató segédlet eddig még – tudomásunk szerint – nem jelent meg magyar nyelven. A szerkesztők azt gondolják, hogy a hosszú évek alatt kiérlelt elméleti és gyakorlati újítások indokolják egy új, átdolgozott és komplex egyetemi jegyzet elkészítését, ami kiegészülne egy online elérhető gyakorló feladatsor gyűjteménnyel. Ezekből kifolyólag a tervezett kötet valamennyi történész- és történelem-tanári képzést folytató magyarországi felsőoktatási intézmény számára hasznos kiadvány lehet. A tervezett munka egyetemi tankönyvként kerülne megírásra, magyar nyelven, amely előre láthatóan 2023 szeptemberében jelenne meg, összesen 220 példányban (online elérhető feladatgyűjteménnyel kiegészítve).

A projekt összefoglalója, célkitűzései laikusok számára
Adjon egy rövid, közérthető ismertetést a tervezett kiadvány tartalmi felépítéséről és céljáról.

A kötet tervezett tartalma:

1. Bevezetés (felelős szerkesztő: Kerepeszki Róbert)

2. Történelem és történettudomány (felelős szerkesztő: Kerepeszki Róbert, Schrek Katalin)
Mi a történelem?
Miért tudomány a történettudomány? – A történettudomány rendszerei
Ki a történész?
A történelem kutatása és oktatása
A történeti gondolkodás fejlődése
A magyar történettudomány intézményei, fórumai
Történelmi közgyűjtemények (könyvtártörténet, levéltár, múzeum)
Összefoglaló és irodalomjegyzék

3. Forrásismeret és forráskritika (felelős szerkesztő: Kerepeszki Róbert, Györkös Attila)
Az elbeszélő források és módszertani sajátosságaik
A normatív források és módszertani sajátosságaik
A levéltár és a levéltári források
A sajtóforrások és módszertani sajátosságaik
A statisztikai források és módszertani sajátosságaik
Az audiovizuális források és módszertani sajátosságaik
Összefoglaló és irodalomjegyzék

4. Segédtudományok (felelős szerkesztő: Györkös Attila, Novák Ádám, Takács Levente)
Kronológia
Numizmatika
Diplomatika
Kodikológia
Paleográfia
Pecséttan
Epigráfia
...
Összefoglaló és irodalomjegyzék

5. A történettudomány kutatásmódszertani alapjai (felelős szerkesztő: Kerepeszki Róbert, Schrek Katalin, Szendrei Ákos)
Modern szemléletek, példák
Témaválasztás, kérdésfelvetések, alapmódszerek
A történeti kutatás felépítése
Bibliográfia, hivatkozási rendszerek
A tudományos munka kivitelezése
Összefoglaló és irodalomjegyzék

6. Elektronikus adatbázisok használata és informatikai alapismeretek (felelős szerkesztő: Schrek Katalin)
Információs és tudásalapú társadalom
Hardver és szoftver ismeretek
Adatmentés és vírusvédelem
Elektronikus adatbázisok
IKT eszközök alkalmazása és lehetőségei az oktatásban és a kutatásban
Összefoglaló és irodalomjegyzék

7. Fogalomtár (felelős szerkesztő: Kerepeszki Róbert, Schrek Katalin)

Summary
Presentation of the proposed publication
Present the proposed publication (type, language, content, number of copies, expected date of publication). Present the significance of the publication for the domestic and international scientific community.

The planned volume is justified by practical necessity. The basic work on the subject is the book A történetelem segédtudományai (The Auxiliary Sciences of History), first edited by Iván Bertényi in 1998, then with revisions in 2006. This is now very difficult to obtain in both print and electronic versions, and although it is undoubtedly a must-read work on the subject, it focuses heavily on the Middle Ages (with a few exceptions). Teaching practice shows that students also demand ancillary knowledge of the more modern periods and wish to see practical examples presented. Thus, for example, knowledge of numismatics is extended to the 21st century, and museum pedagogical methods are used to help learning, and a series of exercises is developed for chronology. In the course of practical teaching, we have included codicology, which is missing from the above-mentioned volume, and the knowledge of sources, which is also covered by a series of exercises. In the field of palaeography, material previously strictly limited to the end of the Middle Ages has been extended to the early modern period, following examples from abroad. To the best of our knowledge, a research methodological guide focusing on historiography, with a modern approach and including knowledge of public collections and information technology, has not yet been published in Hungarian. The editors believe that the theoretical and practical innovations developed over many years justify the creation of a new, revised and complex academic book, which would be complemented by a collection of online exercises. For these reasons, the planned volume could be a useful publication for all higher education institutions in Hungary that provide training in history and history teaching. The planned work would be written as a university textbook in Hungarian, and is expected to be published in September 2023, in a total of 220 copies (with an online collection of exercises).

Summary and aims of the project for a general audience
Provide a short, general introduction to the structure and aim of the proposed publication.

Planned content of the volume:

1. Introduction (editor: Róbert Kerepeszki)

2. History and historical science (editors: Róbert Kerepeszki, Katalin Schrek)
What is history?
Why is history a science? - Systems of history
Who is a historian?
Research and teaching of history
The development of historical thinking
Institutions and forums of Hungarian historical science
Public historical collections (library history, archives, museums)
Summary and bibliography

3. Historical sources and source criticism (editors: Róbert Kerepeszki, Attila Györkös)
Narrative sources and their methodological features
Normative sources and their methodological features
The archives and archival sources
Press sources and their methodological features
Statistical sources and their methodological features
Audiovisual sources and their methodological features
Summary and bibliography

4. Ancillary sciences (editors: Attila Györkös, Ádám Novák, Levente Takács)
Chronology
Numismatics
Diplomatics
Codicology
Paleography
Sigillography
Epigraphy
...
Summary and bibliography

5. The methodological basics of historical science (editors: Róbert Kerepeszki, Katalin Schrek, Ákos Szendrei)
Modern approaches and examples
Choice of topics, questions, basic methods
The structure of historical research
Bibliography, reference systems
The conduct of academic work
Summary and bibliography

6. Use of electronic databases and basic IT skills (editor: Katalin Schrek)
Information and knowledge society
Hardware and software skills
Data backup and anti-virus protection
Electronic databases
ICT tools and their potential in education and research
Summary and bibliography

7. Glossary (editors: Róbert Kerepeszki, Katalin Schrek)






 

Final report

 
Results in Hungarian
A projekt keretében két célt tűztünk ki és valósítottunk meg: egy Bevezetés a történettudományba és a történelemkutatás módszereibe című nyomtatott tankönyv kiadását, valamint egy online digitális elearning tananyag összeállítását. Az előbbi négy tematikai egységből (Történelem és történettudomány, Forrásismeret, A történelem kutatása, Tudományos írás) álló, modern szemléletű és megjelenésű (infografikákkal, ellenőrző kérdésekkel, magyarázó szövegdobozokkal felépülő) kiadvány, az utóbbi pedig egy interaktív, számos ellenőrző feladattal, kreatív teszttel (H5P alapú technikai megoldásokkal, tanulókártyákkal, forráskritikai és szövegértési gyakorló feladatokkal, ellenőrző tesztekkel) kiegészített moodle-formátumú tananyagot jelent, amely már „élesben” használnak a Debreceni Egyetem hallgatói. Ezekhez mintaként felhasználtunk számos hasonló külföldi kiadványt, továbbá egy online workshop keretében felmértük és figyelembe vettük a szakmai észrevételeket, valamint a hallgatói véleményeket is azért, hogy a nyomtatott tankönyv és az online tananyag minél inkább megfeleljen a 21. századi felsőoktatási igényeknek.
Results in English
The project aimed to achieve two primary objectives: the first was the publication of a printed textbook titled ‘Introduction to the Historical Science and Research Methods’, and the second was the development of an online digital e-learning resource. The former comprises four thematic modules (History and Historiography, Source Knowledge, Researching History, and Academic Writing) designed with a contemporary approach and layout, featuring infographics, check questions and explanatory text boxes. The latter is an interactive learning material in Moodle format, enriched with a variety of assessment tasks, technical solutions based on H5P, flashcards, exercises for source criticism and text comprehension, as well as innovative assessment tests. This resource is already in active use within the e-learning system of the University of Debrecen. We utilized several similar foreign publications as references and gathered professional feedback through an online workshop. Additionally, we conducted a student survey to ensure that the printed textbook and online learning materials are tailored to the needs of 21st-century higher education.
Full text https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=140932
Decision
Yes





 

List of publications

 
Kerepeszki Róbert (szerkesztő), Schrek Katalin (szerkesztő): Bevezetés a történettudományba és a történelemkutatás módszereibe, Pécs, 2023




Back »