Reformed Education Policy in the Horthy Era  Page description

Help  Print 
Back »

 

Details of project

 
Identifier
141092
Type MEC_K
Principal investigator Tóth-Rébay, Magdolna Éva
Title in Hungarian Református oktatáspolitika a Horthy-korszakban
Title in English Reformed Education Policy in the Horthy Era
Keywords in Hungarian református egyház, vallásoktatás, iskola, finanszírozás, állam
Keywords in English reformed church, religion education, school, funding, state
Discipline
Education (Council of Humanities and Social Sciences)100 %
Panel Science Patronage - subprogram 4
Department or equivalent Institute of Educational Studies and Cultural Management (University of Debrecen)
Starting date 2022-02-01
Closing date 2025-04-30
Funding (in million HUF) 3.000
FTE (full time equivalent) 0.00
state running project





 

Final report

 
Results in Hungarian
2025 áprilisában megjelent Református oktatáspolitika a Horthy-korszakban című monográfia 350 oldalon 250 példányban a Debreceni Egyetemi Kiadó gondozásában Debrecenben. A kiadvány papíralapon és nyílt hozzáférésű e-könyv (EPUB) formátumban is elérhető, a kiadó honlapján és boltjában megvásárolható. A kötet első részében a négy magyarországi református egyházkerület oktatáspolitikája kerül bemutatásra, második részében pedig problématörténeti fejezetek kaptak helyet. Ezek foglalkoznak a református középiskolai koedukációval, a lelkésztanítóság intézményével, az iskolai autonómia helyzetével, a felekezeti iskolák finanszírozására tett javaslatokkal, az 1938 után visszakerült területeken zajló református oktatás helyzetével, végül kitekintésképp a Bányai Evangélikus Egyházkerület oktatáspolitikájával.
Results in English
In April 2025, the monograph entitled Reformed Educational Policy in the Horthy era was published in Debrecen in 350 pages in 250 copies by Debrecen University Press. The publication is available in print and in open access e-book (EPUB) format, and can be purchased at publisher's website and shop. In the first part of the book, the educational policies of the four Hungarian reformed districts are presented, while the second part contains thematic chapters. These deal with the coeducation of Reformed secondary schools, the institution of the pastoral teaching, the situation of school autonomy, proposals for the financing of denominational schools, the situation of Reformed education in the areas returned to Hungary after 1938, and finally, with a look at the educational policy of one of the evangelical dioceses.
Full text https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=141092
Decision
Yes





 

List of publications

 
Rébay Magdolna: Református oktatáspolitika a Horthy-korszakban, Debrecen, 2025




Back »