Global Energy  Page description

Help  Print 
Back »

 

Details of project

 
Identifier
141108
Type MEC_N
Principal investigator Kulcsár, Balázs
Title in Hungarian Globális energia
Title in English Global Energy
Keywords in Hungarian energia átmenet, megújuló energia, fenntarthatóság, éghajlatváltozás
Keywords in English energy transition, renewable energy, sustainability, climate change
Discipline
Settlement Science (Council of Complex Environmental Sciences)40 %
Social geography: interactions between the environment and the society (Council of Complex Environmental Sciences)40 %
Power Engineering (Council of Physical Sciences)20 %
Panel Science Patronage - subprogram 3
Department or equivalent Department of Basic Technical Studies (University of Debrecen)
Starting date 2022-01-01
Closing date 2022-12-31
Funding (in million HUF) 14.308
FTE (full time equivalent) 0.00
state closed project
Summary in Hungarian
A projekt keretében létrehozni kívánt tudománynépszerűsítő elektronikus média-alkotás bemutatása:
Mutassa be a tervezett elektronikus média-anyag műfaját, témáját, célcsoportjait és nyilvános megosztásának módját. Ismertesse az alkotás újszerűségét, egyediségét és várható hozzájárulását a tudomány népszerűsítéséhez.

A „Globális energia” egy Ismeretterjesztő animációs videó-sorozat, ami egy 15 részből álló, az egész társadalomnak szóló ismeretterjesztő animáció arról, milyen jelentősége van a hétköznapok részét képező energiának és ez hogyan határozza meg az emberiség jövőjét. A videó-sorozat közérthető módon közvetíti a témát kiemelt fókusszal a középiskolás korosztályra.

Az energiát használjuk, az energia körülvesz, természetes, hogy van és leáll az élet, ha nincs. A mostani energiarendszer 250 év fejlődésének eredménye, ami soha nem látott fejlődést és kényelmet eredményezett az emberiség számára. Azonban tudományos tény, hogy ennek az útnak a folytatása katasztrófához vezet. A globális energiarendszert át kell alakítani, fenntartható pályára kell állítani úgy, hogy az emberiség megmaradása mellett a kényelem és fejlődés is megőrizhető legyen.
Az ismeretterjesztő sorozat célja, közérthető és élvezetes módon bemutatni, hogy a minket körülvevő energia létezése nem magától értetődő, baj van a jelenlegi rendszerrel és mindannyian tennünk kell azért, hogy átalakítsuk.
A legtöbb szakmára jellemző a túlzott szakterületi koncentráció és a komplex, kitekintő látásmód hiánya. A geográfiának megvan az a sajátossága, hogy egy ezer szállal összekapcsolódó és függő viszonyban álló rendszert lát. A cél e látásmód társadalmasítása.

A világ folyamatosan és gyorsuló tempóban változik. Az idő hiánya miatt az információ bevitelének sebességét is gyorsítani szükséges. A fiatal korosztályok egyre kevésbé a hagyományos írott irodalom olvasásával, mint inkább hibrid média tartalmakon keresztül szerzik meg az ismereteik zömét. Ez egyre inkább jellemző a társadalom egészére is.
A minket körülvevő energia és átalakításának szükségessége, mint életbevágó kérdés, el kell jusson a társadalomhoz, kiemelten a jövő alakulását meghatározó fiatalokhoz.
Az animációs-narrátori felépítés érthetővé és színessé, egyben élvezetessé teszi az információ befogadását.

A projekt összefoglalója, célkitűzései laikusok számára
Adjon egy rövid, közérthető ismertetést a tervezett média-anyag tartalmáról és tudomány-népszerűsítő céljairól.

A „Globális energia” az egész társadalomnak szóló 15 részes közérthető ismeretterjesztő animációs műsor sorozat arról, milyen jelentősége van a hétköznapok részét képező energiának, ez hogyan határozza meg az emberiség jövőjét és mit tehet az egyén a saját lokális szintjén a fenntarthatóság megvalósítása érdekében. A videó-sorozat közérthető módon, modern média eszközökkel kívánja közvetíti a témát a széles társadalom számára, kiemelt fókusszal a középiskolás korosztályra.

Summary
Presentation of the electronic media product popularizing science proposed in the project:
Present the type, subject, targeted audience, and the means of public distribution of the proposed media material. Present the product's novelty, unique nature, and its expected contribution to the popularization of science.

"Global Energy" is an educational animated video series, a 15-part educational animation for the whole society about the importance of energy in everyday life and how it will determine the future of humanity. The video series conveys the theme in an accessible way, with a special focus on the secondary school age group.

Energy is used, energy surrounds us, it is natural to have it and life stops when we don't. The energy system we have today is the result of 250 years of development, which has brought unprecedented progress and comfort to mankind. However, it is a scientific fact that continuing on this path will lead to disaster. The global energy system needs to be transformed, put on a sustainable path, so that comfort and development can be maintained while preserving humanity.
The aim of this educational series is to show, in an accessible and enjoyable way, that the existence of energy around us cannot be taken for granted, that there is a problem with the current system, and that we all need to take action to transform it.
Most professions are characterized by an over-concentration on specific disciplines and a lack of complex, forward-looking vision. Geography has the peculiarity of seeing a system interconnected and interdependent by a thousand strands. The aim is to socialize this vision.

The world is changing constantly and at an accelerating pace. In the absence of time, the speed of information input must also be accelerated. Young people increasingly acquire most of their knowledge less through reading traditional written literature and more through hybrid media content. This is increasingly the case for society as a whole.
The need to transform the energy that surrounds us and the need to address it as a vital issue must reach society, especially the young people who will shape its future.
The animation-narrative structure makes the information comprehensible, colorful, and enjoyable to absorb.

Summary and aims of the project for a general audience
Provide a short, general introduction to the content of the proposed media material and its aims to popularize science.

"Global Energy" is a 15-part animated public education series for the whole of society on the importance of energy in everyday life, how it shapes the future of humanity, and what individuals can do at their local level to achieve sustainability. The video series aims to communicate the issue in an understandable way, using modern media tools, to a wide audience, with a special focus on the secondary school age group.






 

Final report

 
Results in Hungarian
A projekt, a projekttervnek megfelelően zajlott, melynek keretében beszerzésre kerültek az elkészítéshez szükséges eszközök, az elkészítésben résztvevők és megbízottak a munkát terv szerint elvégezték, díjazásuk kifizetésre került. A projektben vállalt "Globális energia" című animációs tudományos ismeretterjesztő filmsorozat 15, egyenként minimum 10 perces epizódokkal elkészült. Az epizódok társadalmasítása megtörtént. Az epizódok felkerültek a youtube-ra, ahol saját youtube-csatorna került létrehozásra. Az epizódok felkerültek a ZanZa TV oldalára is, ahol kifejezetten a középiskolás korosztály számára találhatók oktatási, ismeretterjesztő tananyagok (Itt a következő módosítás történt: A ZanZa TV, az időközben megszűnt finanszírozása miatt új tartalmakat már nem fogad, ugyanakkor a weboldal üzemeltetője a youtube csatorna elérhetőségét feltüntette az oldalon.) Az epizódok a facebook-on nyilvános tartalomként terjesztésre kerültek.
Results in English
The project was carried out in accordance with the project plan, the necessary equipment was purchased, the participants and contractors carried out the work as planned, and their remuneration was paid. The animated science educational film series "Global Energy", which was undertaken in the project, was completed with 15 episodes of at least 10 minutes each. The episodes have been socialised. The episodes have been uploaded on youtube, where a dedicated youtube channel has been created. The episodes have also been uploaded to ZanZa TV, where educational and informative material is available specifically for secondary school students. (The following change has been made here: ZanZa TV, due to the fact that it is no longer funded, is no longer accepting new content, but the website operator has added the youtube channel's contact details to the site.) The episodes have been distributed as public content on Facebook.
Full text https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=141108
Decision
Yes




Back »