Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban
Title in English
Digital Media and Storytelling in Higher Education
Keywords in Hungarian
felsőoktatás, innováció, 21. századi készségek
Keywords in English
higher education, innovation, 21st century skills
Discipline
Education (Council of Humanities and Social Sciences)
90 %
Communication and Media Science (Council of Humanities and Social Sciences)
10 %
Panel
Science Patronage - subprogram 4
Department or equivalent
Hungarian Dance Academy
Starting date
2022-02-01
Closing date
2023-04-30
Funding (in million HUF)
5.968
FTE (full time equivalent)
0.00
state
closed project
Summary in Hungarian
A megjelentetni tervezett kiadvány bemutatása Mutassa be a megjelentetni tervezett kiadványt (műfaj, nyelv, tartalom, példányszám, megjelenés várható ideje). Ismertesse a kiadvány jelentőségét a hazai és nemzetközi szakmai közösség számára. A könyv interdiszciplináris megközelítésből (az evolúciós pszichológia, a kulturális antropológia, a narratológia és az oktatáselmélet segítségével) mutatja be, hogyan fejlődtek az emberi kommunikáció ikonikus és verbális formái az idők során egészen napjainkig. A könyv ismerteti, hogy a technikai médiumok hogyan hatottak a percepció, a közlés és a tanulás folyamatára a legújabb elméleti megközelítéseken (transmedia, interacitve és digital storytelling) keresztül. A szerző a digitális eszközökkel megvalósuló történetmesélést a tanuláselméletek, valamint a legújabb tanulási modellek (SAMR, PIC-RAT) és nemzetközi keretrendszerek (DigCompEdu, ISTE) segítségével értelmezi.
A kötet folytatása a köznevelési fókuszú és a szerző által szerkesztett Digitális történetmesélés a nevelési-oktatási folyamatban című tanulmánykötetnek és a szerző disszertációjának, amennyiben a digitális média és történetmesélés felsőoktatási felhasználhatóságára helyezi a hangsúlyt. A könyv a hazai és nemzetközi gyakorlatot összegezve és abból kiindulva diszciplináris felbontásban tárgyalja a történetmesélés digitális formáinak megjelenési lehetőségeit a felsőoktatás oktatási palettáján (társadalomtudományok, irodalomtudomány, újságírás, narratológia, pedagógusképzés, művészeti felsőoktatás, egészségtudomány, üzleti képzés). Emellett külön foglalkozik a digitális médiában megjelenő narratívákban rejlő kutatási irányokkal is, úgy mint (1.) oral history és digitális történetmesélés a kollektív társadalmi emlékezet szolgálatában, (2.) a közösségi média mikrotartalmainak antropológiai jellegű kutatása, (3) a narratív digitális játékok képességfejlesztő hatásának kutatása, (4) narratívaalapú részvételi akciókutatási módszerek.
A Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban című szakkönyv magyar nyelven 500 példányban, angolul 400 példányban jelenne meg 2023 áprilisában a L’Harmattan Kiadó gondozásában. A papíralapú kiadás mellett a kiadó e-könykínálatában is helyet kapna a kötet.
A projekt összefoglalója, célkitűzései laikusok számára Adjon egy rövid, közérthető ismertetést a tervezett kiadvány tartalmi felépítéséről és céljáról. Az internet, az okoskészülékek és a közösségi platformok térhódítása lehetővé tette, hogy a 21. század embere digitális tartalmak befogadója és előállítója is legyen, valamint mikro- és makronarratívák segítségével szociális kapcsolódási igényét is kielégítse. Mindez megváltoztatta korunk emberének kommunikációs és tanulási szokásait is. A tudásátadás ősi, történetmesélésen alapuló formája megmaradt, ám a digitális média alkalmazásainak és a korlátlan közzététel lehetőségének köszönhetően az egyéni narratívák változatos formában és funkcióval jelennek meg. A Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban / Digital Media and Storyelling in Higher Education című szakkönyv több tudományterület segítségével helyezi történeti és fogalmi keretetbe a történetmesélés képi és verbális átalakulásának folyamatát és a digitális korra jellemző kommunikációs szokásokat.
A szakkönyv tanuláselméletek és tanulási modellek segítségével mutatja be, hogy az emberiség ősi történetmondása újmédia környezetben milyen új dimenziókat nyit a 21. századi tudásátadásban. A kötet a hazai és nemzetközi gyakorlatot összegezve és abból kiindulva részletesen ismerteti azokat a felsőoktatási szakterületeket, amelyeknek a képzési rendszerébe szervesen illeszkednek a digitális médiatörténetek alkotására és értelmezésére fókuszáló kurzusok. Emellett külön foglalkozik az interneten megjelenő narratívákban rejlő kutatási irányokkal is, úgy mint (1.) oral history és digitális történetmesélés a kollektív társadalmi emlékezet szolgálatában, (2.) a közösségi média mikrotartalmainak antropológiai jellegű kutatása, (3) a narratív digitális játékok képességfejlesztő hatásának kutatása, (4) a digitális történetmesélés mint művészetalapú közösségi részvételi akciókutatási módszer a társadalomtudományokban.
Summary
Presentation of the proposed publication Present the proposed publication (type, language, content, number of copies, expected date of publication). Present the significance of the publication for the domestic and international scientific community. From an interdisciplinary approach (using evolutionary psychology, cultural anthropology, narratology, and educational theory), the book presents how iconic and verbal forms of human communication have evolved over time to the present day. The book describes how technical media have influenced the process of perception, communication, and learning through the latest theories (such as transmedia, interactive, and digital storytelling). The author interprets storytelling with digital tools using learning theories as well as the latest learning models (SAMR, PIC-RAT) and international frameworks (DigCompEdu, ISTE).
The volume is a continuation of the book Digital Storytelling in the K-12 Education edited by the author, and the author's PhD thesis, insofar as it focuses on the usability of digital media and storytelling in higher education. Summarizing the domestic and international practice and starting from it, the book discusses the possibilities of the appearance of digital forms of storytelling in the educational palette of higher education (social sciences, literature, journalism, narratology, teacher training, art higher education, medical and health sciences, business training). It also deals separately with the research directions inherent in narratives appearing in digital media, such as (1.) oral history and digital storytelling in the service of collective social memory, (2.) anthropological research on the microcontent of social media, (3) skills development of narrative digital games. research on its impact, (4) digital storytelling as an art-based community participatory action research method in the social sciences. The textbook Digital Media and Storytelling in Higher Education would be published in Hungarian in 500 copies and in English in 400 copies in April 2023 by L’Harmattan Publishing House. In addition to the paper-based edition, the volume would also be included in the publisher's e-book offer.
Summary and aims of the project for a general audience Provide a short, general introduction to the structure and aim of the proposed publication. The proliferation of the Internet, smart devices and social platforms have enabled the people of the 21st century to be both recipients and producers of digital content and to meet their social connectivity needs through micro-and macro-narratives. All of this has also changed the communication and learning habits of the people of our time. The ancient form of knowledge transfer based on storytelling has survived, but thanks to the applications of digital media and the possibility of unlimited publication, individual narratives appear in a variety of forms and functions. The book Digital Media and Storytelling in Higher Education puts the process of iconic and verbal transformation of storytelling and the communication habits of the digital age into a historical and theoretical framework with the help of several disciplines.
With the help of learning theories and learning models, the textbook presents the new dimensions of humanity’s ancient storytelling in a new media environment as knowledge transfer in the 21st century. Summarizing the Hungarian and international practice and starting from it, the volume describes the courses focusing on the creation and interpretation of digital media stories in the higher education disciplines. It also deals specifically with research directions in online narratives, such as (1.) oral history and digital storytelling in the service of collective social memory, (2) anthropological research on social media micro contents, (3) the ability-developing effect of narrative digital games. research, (4) digital storytelling as an art-based community participatory action research method in the social sciences.
Final report
Results in Hungarian
A projekt eredménye egy könyv kiadása magyarul és angolul, melynek címe Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban.
A könyv resüméje:
Az internet, az okoskészülékek és a közösségi platformok térhódítása lehetővé tette, hogy a 21. század embere digitális tartalmak befogadója és előállítója is legyen, valamint mikro- és makronarratívák segítségével szociális kapcsolódási igényét is kielégítse. Mindez megváltoztatta korunk emberének kommunikációs és tanulási szokásait is. A tudásátadás ősi, történetmesélésen alapuló formája megmaradt, ám a digitális média alkalmazásainak és a korlátlan közzététel lehetőségének köszönhetően az egyéni narratívák változatos formában és funkcióval jelennek meg. A Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban című könyv több tudományterület segítségével helyezi történeti és fogalmi keretetbe a történetmesélés átalakulásának folyamatát és a digitális korra jellemző kommunikációs szokásokat. A kötet a hazai és nemzetközi gyakorlatot összegezve és abból kiindulva részletesen ismerteti azokat a felsőoktatási szakterületeket, amelyeknek a képzési rendszerébe szervesen illeszkednek a digitális médiatörténetek alkotására és értelmezésére fókuszáló kurzusok, emellett külön foglalkozik az interneten megjelenő narratívákban rejlő kutatási irányokkal is.
Results in English
The project resulted in the publication of a book in Hungarian and English entitled Digital Media and Storytelling in Higher Education.
Summary of the book:
Anita Lanszki's book is about storytelling in the digital media environment. The enterprise is both classical because it explores the nature of storytelling, which is found in all historical periods and human communities, and modern in that it undertakes a broad overview of contemporary digital culture from the perspective of storytelling. The book is also a methodological guide, illustrated with numerous examples which have emerged organically from the author's many years of teaching experience. Although the title reflects a focus on the use of digital storytelling in various fields of higher education and research, this work can also be used by professionals working in other spheres of education. Whatever our views on the digital space and age may be, we can probably all agree that we are witnessing a democratization of storytelling in our time. The insights in this book are, therefore, extremely useful for anyone who is interested in how the timeless practice of storytelling is adapting to the new media environment.