"We will be good!" How do schools shape kids into social beings? Comparative educational ethnography  Page description

Help  Print 
Back »

 

Details of project

 
Identifier
141209
Type MEC_K
Principal investigator Mészáros, György
Title in Hungarian "Jók leszünk!" Hogyan formál társadalmi lényekké az iskola? Összehasonlító pedagógiai etnográfia
Title in English "We will be good!" How do schools shape kids into social beings? Comparative educational ethnography
Keywords in Hungarian oktatás, osztálypozíció, szocializáció, pedagógiai etnográfia
Keywords in English education, class position, socialisation, educational ethnography
Discipline
Education (Council of Humanities and Social Sciences)70 %
Sociology (Council of Humanities and Social Sciences)20 %
Cultural Anthropology (Council of Humanities and Social Sciences)10 %
Panel Science Patronage - subprogram 4
Department or equivalent Institute of Education (Eötvös Loránd University)
Starting date 2022-02-01
Closing date 2024-03-31
Funding (in million HUF) 5.952
FTE (full time equivalent) 0.00
state running project





 

Final report

 
Results in Hungarian
A hazai társadalom- és neveléstudományi közegben több szempontból hiánypótló könyv az elkészült kiadvány. Egyrészt nem jelent még meg iskolai összehasonlító etnográfiai (résztvevő megfigyelésen és terepmunkán alapuló) kutatás monográfiában. A kutatás összehasonlító jellege lehetővé teszi, hogy a társadalmi egyenlőtlenségek problémáját, és a cigány gyerekek oktatási szegregációját is plasztikusan jelenítse meg, új szempontokat adva az erről szóló szakmai és közéleti diskurzushoz. Másrészt a kötet sajátos szöveges és formai megjelenése szintén újszerű. A sajátos kiemelési rendszere, grafikonjai, ábrái, a könyvön kívülre mutató utalásai, szövegdobozai, valamint a fejezetek végén szereplő kérdések és ajánlók olyan az olvasókat megszólító formát kínálnak, amelyen keresztül az írás megvalósítja kitűzött célját, hogy egyszerre legyen tudományos monográfia, szélesebb közvéleményt megszólító munka és nevelésfilozófiai, antropológiai, oktatásszociológiai, kutatásmódszertani kurzusokhoz tankönyvként is használható kötet.
Results in English
This book fills a gap in the field of social and educational sciences in Hungary in many respects. On the one hand, comparative ethnographic research on schools (based on participant observation and fieldwork) has not yet been published in the form of a monograph. The comparative nature of the study allows for a vivid and nuanced presentation of the problem of social inequalities and educational segregation of Roma children, offering new insights into the professional and public discourse on this issue. On the other hand, the volume's specific textual and design presentation is also innovative. Its specific highlighting system, graphs, diagrams, references to external sources, text boxes, questions and recommendations at the end of the chapters offer a form of communication that appeals to the reader and through which the book achieves its aim of being simultaneously a scientific monograph, a work addressed to a broader public and a textbook for courses in philosophy of education, anthropology, sociology of education and research methodology.
Full text https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=141209
Decision
Yes





 

List of publications

 
Mészáros György: "JÓK LESZÜNK!” HOGYAN FORMÁL TÁRSADALMI LÉNNYÉ AZ ISKOLA? Összehasonlító kritikai etnográfia mindenkinek, https://www.eltereader.hu/kiadvanyok/https-www-eltereader-hu-media-2024-04-meszaros-gyorgy_jok-leszunk_bolyai-kutatas-eredmenyei_2024-03-27_interactive-webre-pdf/, 2024




Back »