|
Social services today and tomorrow for access, on an equal basis with others and for resilient operation
|
Help
Print
|
Here you can view and search the projects funded by NKFI since 2004
Back »
|
|
Details of project |
|
|
Identifier |
141342 |
Type |
MEC_SZ |
Principal investigator |
Magasházi, Anikó Terézia |
Title in Hungarian |
Szociális szolgáltatások ma és holnap az egyenlő esélyű hozzáférés és reziliens működés biztosítása érdekében |
Title in English |
Social services today and tomorrow for access, on an equal basis with others and for resilient operation |
Keywords in Hungarian |
szociális szolgáltatás, hozzáférés, egyenlő esélyek, emberi jogok, reziliencia |
Keywords in English |
social service, accessibility, equal access, human rights, resilience |
Discipline |
Sociology (Council of Humanities and Social Sciences) | 70 % | Education (Council of Humanities and Social Sciences) | 30 % |
|
Panel |
Science Patronage - subprogram 2 |
Department or equivalent |
Institute of Advanced Studies |
Starting date |
2022-02-01 |
Closing date |
2022-09-30 |
Funding (in million HUF) |
5.928 |
FTE (full time equivalent) |
0.00 |
state |
closed project |
Summary in Hungarian A projekt keretében támogatott nemzetközi tudományos vagy innovációs rendezvény bemutatása: Mutassa be a szervezés alatt álló nemzetközi rendezvény jellegét, célját, programját, célcsoportját és jelentőségét a nemzetközi, illetve hazai tudományos élet szempontjából, utalva a rendezvényhez kapcsolódó nyílt előadásra is. A szociális területen nemzetközi konferencia szervezésének hátterét biztosítja, hogy a pályázó intézmény SZOCIO-KRAFT kutatócsoportja szociális szolgáltatások kutatásával és fejlesztéssel foglalkozik, továbbá a vezető kutató olyan tudományos háttérrel rendelkezik, amely Európán kívüli tapasztalatokat hoz be, COVID-19 kutatás, 2021-ben angolul megjelent könyv Szingapúrról, az egészségügyi rendszerről, a járványkezelésben jó eredményeket elért dél-kelet-ázsiai tapasztalatokról. A nemzetközi konferencia célja a hazai és nemzetközi színtéren működő szociális szolgáltatások összekapcsolása, kutatási eredmények megosztása, további K-F-I projektek kezdeményezése. A kétnapos, kétnyelvű konferencia Kőszegen, a pályázó intézmény székhelyén kerül megszervezésre. Az első napon előadásokat tervez a pályázó, szociális szolgáltató szervezeteket tömörítő nemzetközi ernyőszervezetek bevonásával, illetve a poszterszekció megvitatásra kerül sor. A második nap reggelén „cafe” formában kapcsolatépítésre ad lehetőséget, majd workshopokban tudásmegosztásra, egy adott szakmai kihívás megbeszélésére. A konferencia zárásaként a workshopok moderátorai bemutatják az eredményeket. A két napra összesen 6 külföldi előadó felkérést tervezi a pályázó. A konferencián interjúk készülnek a szakma jeles képviselőivel, kérdezve véleményüket a jelenlegi és a jövőbeli szolgáltatási rendszerekről. Célcsoport: a szociális terület akadémiai, döntéshozó és gyakorlati szakemberei, továbbá az igénybevevő személyek. A COVID-19 járvány reflektorfénybe helyezte a területen meglévő hiányosságokat, a kutatások arra jutottak, hogy a gyakorlat tapasztalatait össze kell gyűjteni, hogy a szféra fejlesztési stratégiái kialakuljanak. A tervezett kétnyelvű honlap és konferencia-, interjúkötet lehetőséget biztosít kutatások publikálására, az előadások bővebb bemutatására, az interjúk feldolgozására. A kötetet a pályázó a konferencia honlapján, nyomtatott formában és akadálymentes formában is elérhetővé teszi.
A projekt összefoglalója, célkitűzései laikusok számára Adjon egy rövid, közérthető ismertetést a szervezés alatt álló nemzetközi rendezvényről és annak várható eredményeiről, utalva a rendezvényhez kapcsolódó nyílt előadásra is. Minden közösségben, társadalomban voltak és vannak olyan személyek, akik szociális szolgáltatások igénybevétele mellett élik mindennapjaikat. Nekik is joguk van olyan életformát választani, olyan életminőséget élni, amilyet szeretnének. Ezt csak abban az esetben tehetik meg, amennyiben mindenkivel azonos alapon hozzáférnek a szolgáltatásokhoz. Azokban a váratlan és soha nem tapasztalt helyzetekben, mint például a COVID-19 vírus okozta járvány, ezek az emberek még sokkal kiszolgáltatottabb helyzetbe kerülnek, amennyiben nem elérhető számukra egy reziliens szolgáltatói hálózat, ellenálló és alkalmazkodóképes vezetőkkel és szakemberekkel. Tudásmegosztásra, közös kutatásokra, együttműködésekre van szükség hazai és nemzetközi szinten ahhoz, hogy felhasználjuk a kutatók eredményeit, fejlesszük a szolgáltatások minőségét és ezzel tiszteletben tartsuk minden ember méltóságát. Látva, hogy az eltérő kulturális és társadalmi háttérrel rendelkező országok milyen hasonló kihívásokkal találkoztak, elsimulnak a különbözőségek és egy közös cél mentén - reziliens szolgáltatás fejlesztése - meg lehet fogalmazni azokat az attribútumokat, amelyek a XXI. század szolgáltató rendszereiben elengedhetetlenek. Ez a konferencia egy olyan platform lehet ebben az időszakban, ahol időt és teret kapnak az érdekelt felek az elmúlt események feldolgozására, a jelen feltárására és a jövő tervezésére. Az előadások (6 hazai és 6 nemzetközi) a kutatások és tapasztalatok megosztására, a workshopok a kihívások és megoldások megbeszélésére, a poszterszekció (10 poszter pályázás alapján) a gyakorlati és a kutatási disszeminációra adnak lehetőséget. Hiánypótló eredménye lehet a konferenciának egy reziliens működés irányába mutató sorvezető kidolgozásának megkezdése, amivel önfejlesztő módon dolgozhatnak saját működési mechanizmusaikon a szervezetek, illetve a szakmai konferencia és interjúkötet, ami az eseményről készül.
| Summary Presentation of the international scientific or innovation event supported in the project: Present the type, purpose, agenda, target audience of the international event organized and its sigificance in the international and domestic scientific community. Refer to the public lecture to be organised in connection with the event. The context of organizing an international conference in the field of social services is provided by the SZOCIO-KRAFT research group at the applicant institution, which conducts R&D in social services. The lead researcher's academic background provides another basis by bringing empirical knowledge from outside Europe, COVID-19 research, a book about Singapore’s health system published in English in 2021, and the South-East Asian experience of best practices in epidemic management. The international conference aims to link social services in the national and international arena, share research results, and initiate further R-D-I projects. The two-day bilingual conference will be held in Kőszeg, at the headquarters of the applicant institution. The first day will include presentations by international umbrella organizations of social service providers and the discussion of a poster session. The second day will start with a morning ‘café’ for networking, followed by workshops for knowledge sharing and discussions of specific professional challenges. The conference will conclude with a presentation of the results by workshop moderators. The applicant organization plans to invite 6 speakers from abroad for the two-day event. The conference will include interviews with prominent representatives of the field, sharing views on current and future service provider systems. Target audience: academics, policymakers, and practitioners in the social field, as well as service users. The COVID-19 epidemic has put the spotlight on the gaps and challenges in the field, and the researchers claim that there is a pressing need to gather experience from practice in order to develop strategies for the development of the sector. The planned bilingual website and conference and interview book will provide an opportunity to publish research, presentations, and interviews in more detail. The book will be made available on the conference website, in print and in accessible formats.
Summary and aims of the project for a general audience Provide a short, general introduction to the international event organized and its expected results, as well as refer to the public lecture. In every community and society, there are people who live their daily lives using social services. They have the right to choose the kind of life and quality of life they desire. However, they can only do so if they have access to services equally to others. In unexpected and unprecedented situations, such as the COVID-19 pandemic, these people become even more vulnerable if they do not have access to a resilient network of service providers, with resilient and adaptable leaders and professionals. Knowledge sharing, joint research and cooperation are needed at national and international levels to use the results of researchers, improve the quality of services, and thereby respect the dignity of all people. Considering how countries with different cultural and social backgrounds have faced similar challenges, differences seemed to decrease and, a common goal - development of resilient services – and its attributes that are essential in 21st century can be formulated. During this period the conference can be a platform to give stakeholders time and space to reflect on the events of recent past, explore the present and plan for the future. The presentations (6 national and 6 international) will focus on sharing research results and experiences, the workshops will aim at discussing challenges and practical solutions, and the poster session (10 posters based on a Call for papers) will provide another opportunity for the dissemination of practice and research. A complementary and niche outcome of the conference could be the start of a development of guidelines to resilience operation that organizations can use to work on their own operational mechanisms in a self-improving way and a professional conference and interview book about the event.
|
|
|
|
|
|
|
Back »
|
|
|