Possible Contexts of the Theory of Multiple Intelligences and Its Educational Applications  Page description

Help  Print 
Back »

 

Details of project

 
Identifier
141343
Type MEC_K
Principal investigator Dezső, Renáta Anna
Title in Hungarian A többszörös intelligenciák elméletének és pedagógiai alkalmazásainak lehetséges kontextusai
Title in English Possible Contexts of the Theory of Multiple Intelligences and Its Educational Applications
Keywords in Hungarian többszörös intelligenciák, pedagógiai megközelítések, tehetséggondozás
Keywords in English multiple intelligences, educational approaches, talent support
Discipline
Education (Council of Humanities and Social Sciences)90 %
Psychology (Council of Humanities and Social Sciences)10 %
Panel Science Patronage - subprogram 4
Department or equivalent Institute of Pedagogy (University of Pécs)
Starting date 2021-12-01
Closing date 2022-11-30
Funding (in million HUF) 3.979
FTE (full time equivalent) 0.00
state closed project
Summary in Hungarian
A megjelentetni tervezett kiadvány bemutatása
Mutassa be a megjelentetni tervezett kiadványt (műfaj, nyelv, tartalom, példányszám, megjelenés várható ideje). Ismertesse a kiadvány jelentőségét a hazai és nemzetközi szakmai közösség számára.

A 2022. negyedik negyedévében 500 példányszámban és e-könyv formátumban a Gondolat Kiadó gondozásában megjelenő magyar nyelvű monográfiában Howard Gardner többszörös intelligenciák elméletének (TI) tudományos igényű, mégis szubjektív szakmai megközelítésű ismertetésére, summázatára, pedagógiai alkalmazási lehetőségeinek felvillantására törekszem. Az első fejezetben felvázolom a teória újszerűségét a klasszikus, ún. szingularista intelligencia-interpretációkhoz viszonyítva. Ezt követően pszichobiográfiai szemléletmóddal megkísérlem az elmélet születése lehetséges hermeneutikai köreinek felvázolását. A harmadik egységben a teóriában leírt egyes intelligenciákat veszem górcső alá idegtudományi kitekintéssel alátámasztva, s szemléletes példákkal illusztrálva. Következő fókuszom az információs aszimmetria, a mesterséges intelligencia és a TI lehetséges kapcsolatainak tárgyalása – s egyúttal azoknak az utód-elméleteknek tekinthető teóriáknak a bemutatása, melyek a gardneri elképzelést továbbgondolva, illetve azt vitatva, vele párhuzamosan jöttek létre. Az ötödik egységet azon főként paradigmatikus különbségekben gyökerező kritikai hangoknak az áttekintése képezi, melyekkel az elméletalkotó a mai napig szembesül. A Gardnerre vonatkozó hermeneutikai körök felrajzolását követően tisztázom saját, szakmai-szerzői interpretációs keretimet is. A monográfia zárásaként a Kárpát-medencei, s a hazai adaptációs lehetőségek feltárására, kiemelten egy pécsi műhely munkásságának ismertetésére kerül sor, a tehetséggondozásnak a TI elmélet vonatkozásában használt fogalmát a képesség-kibontakoztatás méltányosabb kereteinek vizsgálatával kiegészítve. A kötet egy szűkebb, ám a pedagógiai gyakorlati alkalmazás tekintetében széleskörű érdeklődésre számot tartó probléma eddig inkonzekvensen használt szaknyelvének megteremtését, egységes adekvát szakmai kommunikáció megalapozását is felvállalja hazánkban, illetve a Kárpát-medencei magyarajkú pedagógiai szakirodalomban hiánypótló módon.

A projekt összefoglalója, célkitűzései laikusok számára
Adjon egy rövid, közérthető ismertetést a tervezett kiadvány tartalmi felépítéséről és céljáról.

Az IQ és az iskolai teljesítmény közötti összefüggés evidensen hat, azonban csaknem negyven éve egy amerikai tudós, Howard Gardner olyan intelligencia fogalmat alkotott, mely megkérdőjelezi ezt a megállapítást. Az elmélet szerint nem beszélhetünk intelligenciáról általában, hanem ún. többszörös intelligenciákról, mely minden ember sajátja, ugyanakkor egyedi mintázatú, tevékenységek során megnyilvánuló, és kultúrafüggő tulajdonság. E felvetést a mai napig rengeteg kritikai észrevétel kíséri, azonban 2020-ban az Amerikai Nevelés és Oktatáskutatók Egyesülete az elméletalkotót kutatói életműdíjjal jutalmazta, mivel Gardner teóriája az elmúlt évtizedekben elsősorban a gyakorló pedagógusok körében világszerte népszerűvé vált, s számos tananyagfejlesztési műhelyre, oktatási modellre hatott. Az elmélet gyakorlati alkalmazása az ezredfordulót követően hazánkban is ismertté vált, a tehetséggondozás területén rendszerszinten is hangsúlyt kapott, azonban a magyar ajkú neveléstudományi diskurzusban tárgyalása nem tekinthető elmélyültnek. A szerző, aki egyetemi oktatói munkáját megelőzően a köznevelésben eltöltött másfél évtizedes gyakorlattal is rendelkezik, valamint ötgyermekes édesanyaként is napról napra újra és újra tapasztalja az intellektuális többféleség számos formáját, a pécsi tanárképzés pedagógiai-pszichológiai műhelyében aktív szerepet vállaló neveléstudományi kutatóként egy évtizede foglalkozik az elmélettel, és annak gyakorlatba ültethetőségével. A Gondolat Kiadó gondozásában megjelenő kötet hazánkban, illetve a Kárpát-medencei magyarajkú pedagógiai szakirodalomban a gardneri elmélet átfogó, kritikus igényű, elemző ismertetését nyújtja, mely úttörő jellegű, a szerző korábbi tanulmány formában megjelent írásait újra konstruáló és több új elemmel kiegészítő, komplex, hiánypótló alkotás, kitér az elmélet születésének körülményeire, részletes értelmezéseire, kritikáira, 21. századi érvényességére, illetve gyakorlati alkalmazhatósági területeire.

Summary
Presentation of the proposed publication
Present the proposed publication (type, language, content, number of copies, expected date of publication). Present the significance of the publication for the domestic and international scientific community.

In the monograph to be published by Gondolat Kiado in 500 copies during the fourth quarter of 2022 I intend to give a scholarly still subjective professional summary of Howard Gardner’s dynamically changing Theory of Multiple Intelligences (MI) and its possible educational applications in the Hungarian speaking regions of the Carpathian Basin. The first chapter describes the revolutionary and progressive Gardnerian interpretation of intelligences compared to the traditionalist views of intelligence. Armed with a psycho-bibliographic approach I aim at outlining optional hermeneutic circles regarding the birth of the theory. Different intelligences described within the last forty years are explained supported by neurological findings and illustrated by tangible examples. The next focus of my approach is the 21st century applicability of MI, its forms within the world of artificial intelligence and its relation to information asymmetry. Additionally, complementing and competing pluralistic and progressive intelligence interpretations are described, whereas within the fifth unit of the book I explore, analyze and categorize critiques regarding the theory. In order to interpret my own frames of understanding of the theory I uplift my views to a meta-level by describing the scholarly traditions and norms of my own academic cradle. In the final chapter of the monograph I offer an equity approach concerning talent interpretations offering existing good practices of the possible educational applications of the theory, including a professional circle having been led by myself within the past decade. As the terminology of MI is used inconsequently in Hungarian I aim at grounding a relevant set of educational concepts for the circles of Hungarian speaking professionals dealing with the theory.

Summary and aims of the project for a general audience
Provide a short, general introduction to the structure and aim of the proposed publication.

Although intelligence and school performance seem to go hand in hand for most of the public and professional circles, almost four decades ago an American scholar, Howard Gardner created a plural approach of intelligences that questions this seemingly evident correspondence. His theory suggests that human intelligence should be differentiated into modalities, rather than be accepted as a general ability. Gardner’s understanding of intelligences is a concern that we may talk about human, productive and culture specific characteristics when interpreting the unique intelligence profiles of individuals. The gardnerian notion has been criticized since its first publication, still the father of the theory received the 2020 Distinguished Contributions to Research in Education Award, the premier honor from the American Educational Research Association (AERA) for his outstanding achievement and success in education research concerning MI. The goal of the forthcoming monograph to be published by Gondolat Kiado is to interpret the birth, the characteristics, the 21st century concerns (information asymmetry, artificial intelligence) of this theory, examining, analyzing and categorizing its critiques. Additionally it outlines the possible educational adaptations and good practices of Hungarian speaking audiences of educators applying MI in the Carpathian Basin. The author had served as a public school teacher for more than 15 years before she was tenured as a lecturer-researcher at the University of Pecs – where she has been involved both in pre-service and in-service teacher education for a decade, and as a mom of five she also has a deep insight to intellectual diversity of children and teenagers. Dr Dezso’s new book offers a pioneer initiation of an overall, critical, analytic approach of MI, building on previous publications of the author but definitely reconstructing and complementing those concerning both context and depth of understanding to the Hungarian-speaking audience






 

Final report

 
Results in Hungarian
A 2022. novemberében 500 példányszámban és e-könyv formátumban a Gondolat Kiadó gondozásában megjelent Intelligenciák – más-kép(p) című magyar nyelvű monográfiában Howard Gardner dinamikusan változó többszörös intelligenciák elméletének (TI) tudományos igényű ismertetését, summázatát, kritikáinak rendszerezését és társelméletei kapcsolódási pontjainak feltárását, valamint pedagógiai alkalmazási lehetőségeinek bemutatását végeztem el. A tárgyalt elmélet központi gondolata, hogy bár az IQ és az iskolai teljesítmény közötti összefüggés evidensen hat, nem beszélhetünk intelligenciáról általában, hanem ún. többszörös intelligenciákról, melyből adódóan intelligencia profilunk minden ember sajátja, ugyanakkor egyedi mintázatú, tevékenységek során megnyilvánuló, és kultúrafüggő tulajdonság. Az írásmű egy szűkebb, ám a pedagógiai gyakorlati alkalmazás tekintetében széleskörű érdeklődésre számot tartó probléma eddig inkonzekvensen használt szaknyelvének megteremtését, egységes adekvát szakmai kommunikáció megalapozását is felvállalja hazánkban, illetve a Kárpát-medencei magyarajkú pedagógiai szakirodalomban hiánypótló módon. A kötet terjedelme 165 oldal (mintegy 400 000 karakterű főszöveg), mely tartalomjegyzékre, előszóra, hét fejezetre, irodalomjegyzékre és névmutatóra tagolódik, 128 lábjegyzetet, 10 számozott ábrát, és 7 táblázatot foglal magában.
Results in English
In the monograph entitled “Intelligenciák – más-kép(p)” (”Intelligences – re-view(ed)”) published by Gondolat Kiado in November 2022 in 500 copies and in epub format I gave a scholarly summary of Howard Gardner’s dynamically changing Theory of Multiple Intelligences (MI) and its possible educational applications in the Hungarian speaking regions of the Carpathian Basin. I also enclosed a synthetized overview of the critiques of the theory, and a possible interpretation of its peer theories describing their common features and matrixes. The focus of the theory suggest that although intelligence and school performance seem to go hand in hand, this seemingly evident correspondence may be questioned. The by-now Harvard scholar theorist Gardner suggests that human intelligence should be differentiated into modalities, rather than be accepted as a general ability. His understanding of intelligences is a concern that we may talk about human, productive and culture specific characteristics when interpreting the unique intelligence profiles of individuals. As the terminology of MI had been used inconsequently in Hungarian I aimed at grounding a relevant set of educational concepts for the circles of Hungarian speaking professionals dealing with the theory. The book is 165 pages long (400 000 characters concerning the main text), and consists of a table of context, a foreword, 7 chapters, literature, index, 128 footnotes, 10 figures, and 7 charts.
Full text https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=141343
Decision
Yes





 

List of publications

 
Dezső, Renáta Anna: Paradigmatical Concerns behind Howard Gardner’s Theory of Multiple Intelligences and its Use in Education – in Continental Context, Bacher, Sabrina (ed): SPSE (The Society for the Philosophical Study of Education) 2022 – Annual Conference (Online), 2022, 2022
Dezső Renáta Anna: A gardneri intelligenciaelmélet alkalmazási lehetőségei a Kárpát-medencei magyar tanítási nyelvű pedagógusképzésben, Dezső R. A, et al (szerk): A Kárpát-medencei magyar tannyelvű pedagógusképzés és neveléstudományi kutatás aktuális és történeti tárházának értékei. PTE BTK NTI pp 109-116, 2022
Dezső, Renáta Anna: Multiple Critiques as Prerequisits of Applying Gardner's MI Theory in Educational Settings, Radisic, J et al: DIALOGUE, DIVERSITY AND INTERDISCIPLINARITY IN THE FIELD OF LEARNING AND INSTRUCTION. BELGRADE EARLI SIGs 10, 21, 25 Conference p. 36, 2022
Dezső Renáta Anna: Intelligenciák - más-kép(p) ISBN:978 963 556 277 0, Gondolat Kiadó, Budapest, 2022
Dezső Renáta Anna: Intelligenciák - más-kép(p) ISBN: 978 963 556 407 1, Gondolat Kiadó, Budapest, 2022
Dezső Renáta Anna - Sándor-Schmidt Barbara - Ábrahám Gréta - Kolip Heléna: FÓKUSZBAN A TÖBBSZÖRÖS INTELLIGENCIÁK ELMÉLETE ÉS GYAKORLATA – KONTINENTÁLIS KERETEK KÖZÖTT (pp.144-145), Steklács János - Molnár-Kovács zsófia (szerk): 21. SZÁZADI KÉPESSÉGEK, ÍRÁSBELISÉG, ESÉLYEGYENLŐSÉG. 22. Országos Neveléstudományi Konferencia (pp. 144-145), 2022
Dezső Renáta Anna: Koncepciók csapdájában: intelligencia, intelligenciák, kompetencia, tehetség, érdeklődés – a gardneri elmélet magyar nyelvű interpretációs keretei, Steklács János - Molnár-Kovács zsófia (szerk): 21. SZÁZADI KÉPESSÉGEK, ÍRÁSBELISÉG, ESÉLYEGYENLŐSÉG. 22. Országos Neveléstudományi Konferencia (pp. 146), 2022
Dezső Renáta Anna: A tanulói implicit intelligencia koncepciók változatai a pedagógiai innováció lehetséges eszközeként, Kéri K. et. al: Egy nyelvet beszélünk? Gyermeklét és pedagógia a nyelvi, kulturális és társadalmi terek kontextusában. pp. 123, 2022
Dezső Renáta Anna: A tanítás egy lehetséges jövőbeni perspektívája: a dwecki tanulói implicit intelligencia koncepcióban rejlő lehetőségek, Juhász, Erika; Kattein-Pornói, Rita (szerk.) Oktatás egy változó világban – Kutatás, innováció, fejlesztés. Budapest: HERA, pp. 118-119, 2022




Back »