Kutyák közreműködésével végzett állatasszisztáció a 21. században
Title in English
Animal-Assistance with the Contribution of Dogs in the 21st Century
Keywords in Hungarian
állatasszisztáció, állatasszisztált pedagógia, kutya-ember kapcsolat, etológia, pedagógia, kulturális antropológia
Keywords in English
animal assistance, animal-assisted pedagogy, dog-human relationship, ethology, pedagogy, cultural anthropology
Discipline
Education (Council of Humanities and Social Sciences)
40 %
Cultural Anthropology (Council of Humanities and Social Sciences)
30 %
Behaviourism (Council of Medical and Biological Sciences)
30 %
Panel
Science Patronage - subprogram 4
Department or equivalent
Department of Philisophy, History and Culture (University of Debrecen)
Starting date
2022-01-01
Closing date
2024-06-30
Funding (in million HUF)
4.331
FTE (full time equivalent)
0.00
state
running project
Final report
Results in Hungarian
A könyv közelebb viszi az olvasót a kutyákkal végzett asszisztáció hátterének megértéséhez és az alkalmazás gyakorlatához. Az elmúlt több mint harminc évben, –amióta Magyarországon is jelen van az állatasszisztáció–, több írás született ebben a tárgykörben, ez a könyv abban különbözik a korábbiaktól, hogy antrozoológiai perspektívából igyekszik vizsgálni a témát, azaz több tudományterület interdiszciplináris megközelítését nyújtja. Az olvasó kulturális antropológiai, etológiai és pedagógiai irányból ismerkedhet meg a kutya és az ember e sajátos kapcsolatával. A könyv szerzői nem elégedtek meg azzal, hogy csupán a kutyával asszisztált tevékenységekre fókuszáljanak, holisztikus módon igyekeztek bepillantást nyújtani olyan kérdésekbe, hogy mit jelent a kutya a mai társadalmunkban, milyen kutyaképességek fűzik szorosra az ember és a kutya viszonyát és milyen lehetőségeket kínál az ebek pedagógiai felhasználása. A könyv nem csak elméleti vonatkozású ismereteket fog össze, hanem a technológia kínálta lehetőségeket kihasználva, több mint hatvan filmbetét segítségével mutatja be az állatasszisztált foglalkozások menetét és jellemzőit, óvodások, alsó tagozatos iskolások és fogyatékkal élő fiatal felnőttek körében. A QR kódok, illetve linkek segítségével megtekinthető filmrészletek a Debreceni Egyetem állatasszisztációs képzéseinek gyakorlati alkalmain készültek.
Results in English
The book brings the reader closer to understanding the background and practice of assisting with dogs. In the last thirty years, since the introduction of animal assisted therapy in Hungary, several papers have been written on the subject, but this book differs from the previous ones in that it tries to examine the subject from an anthrozoological perspective, i.e. it offers an interdisciplinary approach from several disciplines. The reader is introduced to this particular relationship between dogs and humans from cultural anthropological, ethological and pedagogical perspectives. The authors of the book are not content to focus only on dog-assisted activities, but have sought to provide holistic insights into questions such as what the dog means in our society today, what canine abilities strengthen the relationship between human and dog, and what possibilities the pedagogical use of dogs offers. The book not only summarises theoretical knowledge, but also uses technology to show the process and characteristics of animal-assisted activities with kindergarten children, primary school pupils and young adults with disabilities, using over sixty film clips. The film clips, which can be viewed using QR codes and links, were produced during practical sessions at the University of Debrecen's animal assisting training courses.