Languages, Inclusion, Culture and Pedagogy: Current Research and Good Practices  Page description

Help  Print 
Back »

 

Details of project

 
Identifier
141379
Type MEC_K
Principal investigator Márkus, Éva
Title in Hungarian Nyelvek, inklúzió, kultúrák és pedagógia: kutatás és jógyakorlatok
Title in English Languages, Inclusion, Culture and Pedagogy: Current Research and Good Practices
Keywords in Hungarian idegen nyelv, kultúra, pedagógia, inklúzió
Keywords in English foreign languages, culture, pedagogy, inclusion
Discipline
Education (Council of Humanities and Social Sciences)50 %
Linguistics (Council of Humanities and Social Sciences)50 %
Panel Science Patronage - subprogram 4
Department or equivalent TÓK Idegen Nyelvi és Irodalmi Tanszék (Eötvös Loránd University)
Starting date 2021-12-01
Closing date 2022-12-31
Funding (in million HUF) 4.810
FTE (full time equivalent) 0.00
state closed project
Summary in Hungarian
A megjelentetni tervezett kiadvány bemutatása
Mutassa be a megjelentetni tervezett kiadványt (műfaj, nyelv, tartalom, példányszám, megjelenés várható ideje). Ismertesse a kiadvány jelentőségét a hazai és nemzetközi szakmai közösség számára.

Az elfogadás és a befogadás napjaink legnagyobb kihívásai. A társadalmi sokszínűség mögött eltérő kultúrák, nyelvek, szokások, igények és lehetőségek húzódnak. A pedagógus társadalom szerepe egy közös, elfogadó, támogató szemléletmód kialakítása és továbbadása, melynek feladata a társadalmi egyenlőtlenségek elsimítása.
Az angol nyelvű tudományos tanulmánykötet szerzői több tudományterület összefogásával, több ELTE kar részvételével mutatja be a pedagógiai gyakorlatban már működő, kiemelt figyelmet igénylő, és a multikulturális társadalom felé nyitó integratív kezdeményezéseket. A társadalmi, kulturális és nyelvi sokszínűséget támogató módszereket és jógyakorlatokat több esetben kutatások és pszichometriai elemzések támasztják alá, hozzák létre. Ennek eredményeképpen az integratív szemlélet átadását már koragyermekkorban el kell kezdeni, hogy a felnövekvő gyermekek egy befogadó társadalom tagjaként képviseljék és továbbítsák kulturális értékrendjüket. A kötet 100 nyomtatott példányban fog megjelenni, és online módon is letölthető lesz. A megjelenés várható ideje 2022. június.

A projekt összefoglalója, célkitűzései laikusok számára
Adjon egy rövid, közérthető ismertetést a tervezett kiadvány tartalmi felépítéséről és céljáról.

A pedagógustársadalom szerepe egy közös, elfogadó, támogató szemléletmód kialakítása és továbbadása, melynek feladata a társadalmi egyenlőtlenségek elsimítása. Tanulmánykötetünk több tudományterület összefogásaként jött létre, a pedagógia elméletét és gyakorlatát is képviselve ezen a területen. Célunk egy olyan sokszínű társadalmi kép bemutatása, amelyben jelen vannak az eltérő kultúrák, nyelvek, szokások és egyéni szükségletek. A tanulmányok ismertetikaz ezen kihívások mögött húzódó kutatásokat és a pedagógiában alkalmazott innovatív módszereket.
Az angol nyelvű kiadvány a több tudományterületet összefogó tématerületen Magyarországon egyedülálló kezdeményezés, melynek célja a magyarországi kutatási eredmények nemzetközi szinten való népszerűsítése, bemutatása és ezáltal lehetséges kutatási kapcsolatok kezdeményezése. A magyarországi kutatásokat, jógyakorlatokat bemutató interdiszciplináris kiadvány több tudományterületen nemzetközileg is elismert nyelvész, pedagógus, pszichológus, gyógypedagógus, szociológus, egészségtudományok szakembere munkáját vonultatja fel. Hasonlóan átfogó kötet a pedagógiai gyakorlatban már működő, kiemelt figyelmet igénylő és a multikulturális társadalom felé nyitó integratív kezdeményezésekről angol nyelven még nem jelent meg hazánkban.

Summary
Presentation of the proposed publication
Present the proposed publication (type, language, content, number of copies, expected date of publication). Present the significance of the publication for the domestic and international scientific community.

Acceptance and inclusion are the greatest challenges in recent times. Beyond our colourful society lie different cultures, languages, customs, needs and possibilities. The role of the pedagogical society is to create and to pass on a common, accepting and supporting method which role is to smooth inequality in society.
Authors of this book gathered several subject fields and, together with great numbers of ELTE faculties, present an integrative initiative to the multicultural society that is already working and paramount in the pedagogical practice. The socially, culturally and linguistically colourful methods and good practices are supported by researches and psychometrical analysis.
Therefore the transfer of this integrative view should be started in early ages, so that growing up children can represent and transmit their values as a member of an inclusive society.
This book, containing a series of scientific studies in English will be published in 100 printed copies and will be available online to download. Expected publication date: July 2022.

Summary and aims of the project for a general audience
Provide a short, general introduction to the structure and aim of the proposed publication.

The role of the pedagogical society is to create and to pass on a common, accepting and supporting method which role is to smooth inequality in society. Our study was created by putting together several scientific areas representing the theoretical and practical side of pedagogy. Our aim is to show a colourful society picture where different cultures, lanuages, customs and personal needs are present. These studies describe researches and innovative methods that lie behind these challenges.
This English study, that collects a variety of disciplines, is a stand-alone initiative in Hungary which aim is to promote and present Hungarian research on an international level and to set new research co-operations. This interdisciplinary study of Hungarian researches and good practicies showcases the work of internationally acclaimed linguists, pedagogues, psychologists, special educators, sociologists and knowers of natural sciences. A similarly comprehensive book about an integrative initiative to the multicultural society that is already working and paramount in the pedagogical practice has never been published in English in Hungary.






 

Final report

 
Results in Hungarian
Az elfogadás és a befogadás napjaink legnagyobb kihívásai. A társadalmi sokszínűség mögött eltérő kultúrák, nyelvek, szokások, igények és lehetőségek húzódnak. A pedagógus társadalom szerepe egy közös, elfogadó, támogató szemléletmód kialakítása és továbbadása, melynek feladata a társadalmi egyenlőtlenségek elsimítása. Az angol nyelvű tudományos tanulmánykötet szerzői több tudományterület összefogásával, több ELTE kar részvételével mutatják be a pedagógiai gyakorlatban már működő, kiemelt figyelmet igénylő, és a multikulturális társadalom felé nyitó integratív kezdeményezéseket. A társadalmi, kulturális és nyelvi sokszínűséget támogató módszereket és jógyakorlatokat több esetben kutatások és pszichometriai elemzések támasztják alá, hozzák létre. Ennek eredményeképpen az integratív szemlélet átadását már koragyermekkorban el kell kezdeni, hogy a felnövekvő gyermekek egy befogadó társadalom tagjaként képviseljék és továbbítsák kulturális értékrendjüket. A kötet 120 nyomtatott példányban jelent meg, és online módon is ingyenesen letölthető az ELTE Reader, valamint a Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat honlapjáról 2022. július óta.
Results in English
Acceptance and inclusion are today's biggest challenges. Behind social diversity are different cultures, languages, customs, needs and opportunities. The role of the education sector is to develop and pass on a common, accepting and supportive attitude aimed at smoothing out social inequalities. The authors of this English-language volume bring together several fields of science, with the participation of several ELTE faculties. The aim of the volume is to pay special attention to the integrative initiatives already operating in pedagogical practice, combined with the effort to open up to a multicultural society. The methods and best practices supporting social, cultural and linguistic diversity are often developed and validated by research and psychometric analyses, which seem to prove that the transfer of the integrative approach must begin at an early age. By the time they come of age these children, as members of a welcoming society, will be able to represent and pass on these cultural values. The book has been published in 120 printed copies and may also be downloaded online free of charge from the websites of the ELTE Reader and the Journal of Early Years Education since July 2022.
Full text https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=141379
Decision
Yes





 

List of publications

 
Éva Márkus ◊ Éva Trentinné Benkő ◊ Valéria Árva ◊ Bernadett Svraka: LANGUAGES, INCLUSION, CULTURES AND PEDAGOGY: RESEARCH AND GOOD PRACTICES 1-2., https://www.eltereader.hu/, 2022




Back »