Our Life - Chemistry?!  Page description

Help  Print 
Back »

 

Details of project

 
Identifier
141519
Type MEC_N
Principal investigator Bojtár, Márton
Title in Hungarian Életünk a kémia?!
Title in English Our Life - Chemistry?!
Keywords in Hungarian videósorozat, ismeretterjesztő, tudománykommunikáció, közösségi média, szerves kémia
Keywords in English video series, public engagement, social media, organic chemistry
Discipline
Organic, Biomolecular, and Pharmaceutical Chemistry (Council of Physical Sciences)80 %
Biological Applications of Chemistry (Council of Physical Sciences)20 %
Panel Science Patronage - subprogram 3
Department or equivalent Institute of Organic Chemistry (Research Center of Natural Sciences)
Starting date 2022-01-01
Closing date 2022-12-31
Funding (in million HUF) 24.990
FTE (full time equivalent) 0.00
state closed project
Summary in Hungarian
A projekt keretében létrehozni kívánt tudománynépszerűsítő elektronikus média-alkotás bemutatása:
Mutassa be a tervezett elektronikus média-anyag műfaját, témáját, célcsoportjait és nyilvános megosztásának módját. Ismertesse az alkotás újszerűségét, egyediségét és várható hozzájárulását a tudomány népszerűsítéséhez.

A tervünk egy olyan, intenzív közösségimédia-kampánnyal társított videósorozat elkészítése, mellyel egyrészt bemutatjuk az intézményünkben folyó kutatásokat közérthető módon, másrészt elhelyezzük azokat a kémiai tudományok kontextusában, különös hangsúllyal a kémiai biológiára. Az TTK Szerves Kémiai Intézet (SzKI) összes kutatócsoportja együtt vesz részt a projektben. Összesen kb. 12 db 10 perces videót fogunk elkészíteni, melyek egy-egy szűkebb tudományterületet dolgoznak fel és szorosan kapcsolódnak a kutatócsoportok munkájához. Ezt a sorozatot a Youtube videomegosztó felületen, a Facebookon közösségi felületen és a saját honlapunkon fogjuk közzétenni. A sorozat széles közönség számára elérhetőségét egy intenzív közösségimédia-kampány fogja megelőzni, illetve bizonyos forgatásokra közönséget tervezünk meghívni. A kutatócsoportok feladata lesz a videók forgatókönyvének kidolgozása, a kísérletek kivitelezése és a szakmai háttér biztosítása. A forgatásokat, animációk készítését és a videók elkészítését professzionális csapat fogja elvégezni. A videókat a széleskörű nemzetközi elérés érdekében angol szinkronnal vagy felirattal is elérhetővé kívánjuk tenni.

A projekt összefoglalója, célkitűzései laikusok számára
Adjon egy rövid, közérthető ismertetést a tervezett média-anyag tartalmáról és tudomány-népszerűsítő céljairól.

A TTK Szerves Kémiai Intézet (SzKI) a hazai szerves kémiai kutatások egyik legfontosabb intézménye, azonban az itteni munkáról nagyon kevés információ jut el a nagyközönséghez. A tervünk egy olyan, intenzív közösségimédia-kampánnyal társított videósorozat elkészítése, mellyel egyrészt bemutatjuk az intézményünkben folyó kutatásokat közérthető módon, másrészt elhelyezzük azokat a kémiai tudományok kontextusában, különös hangsúllyal a kémiai biológiára. Az SZKI bemutatása mellett a projekt nem csak az alapkutatás fontosságát és lényegét ismerteti, hanem célja a pályaválasztás előtt álló fiatalok megszólítása is, akik ugyan érdeklődnek a természettudományok iránt, de nincsenek meggyőződve arról, hogy azokat az ország elhagyása nélkül is magas színvonalon művelhetik. A sorozat széles közönség számára elérhetőségét egy intenzív közösségimédia-kampány fogja megelőzni, illetve bizonyos forgatásokra közönséget tervezünk meghívni. Amennyiben a kampány sikeresnek bizonyul, a videókat akár egy televíziós csatornán is be fogjuk tudni mutatni (pl. Brutális fizika, kémia sorozatok).

Summary
Presentation of the electronic media product popularizing science proposed in the project:
Present the type, subject, targeted audience, and the means of public distribution of the proposed media material. Present the product's novelty, unique nature, and its expected contribution to the popularization of science.

Our goal is to prepare a video series with a connected intensive social media campaign that showcases and communicates the research in our institute in an understandable form to reach a wider audience and to present the greater picture of chemical research, especially in the context of chemical biology. Notably, all research groups in the Institute of Organic Chemistry, Research Centre for Natural Sciences will take part in the project. Approximately 12 videos with a length of 10 minutes will be filmed that will cover the subjects of the particular research groups. The series will be uploaded to the Youtube video streaming site as well as social to media platforms such as Facebook and to our own website. An intensive social media campaign will lead up to the series to reach a wider audience. For the filming certain episodes, the audience will also be invited. The elaboration of the scripts for the different videos will be the task of the research groups as well as performing experiments and providing scientific background and expertise. Filming, animation and preparation of the videos will be performed by a specialized subcontractor. In order to reach an international audience, the series will be available with subtitles or with English voiceover.

Summary and aims of the project for a general audience
Provide a short, general introduction to the content of the proposed media material and its aims to popularize science.

The Institute of Organic Chemistry, Research Centre for Natural Sciences is one of the most prominent research institutions for organic chemistry in Hungary, yet the research remained mostly hidden from the public. Our goal is to showcase the research in our institute to a wider audience in an understandable form through a video series and an intensive social media campaign that communicates and shows the greater picture of chemical sciences, especially in the context of chemical biology. Besides presenting the work done here, the project explains the importance and essence of fundamental research. Importantly, we aim at addressing high-school students (together with university students) planning their career in the field of natural sciences in order to convince them that high level research is available within the borders of Hungary. An intensive social media campaign will lead up to the series to reach a wider audience with the option to take part in some episodes. If the campaign proves to be successful, the videos will be published in television (similarly to “Brutal Physics” or “Brutal Chemistry” series) as well.






 

Final report

 
Results in Hungarian
A projekt során megvalósult az Életünk a kémia videósorozat gyártása és terjesztése, mely elérhető az Életünk a kémia YouTube csatornáján: https://www.youtube.com/@eletunkakemia. A gyártással az Éclipse Film professzionális csapatát bíztuk meg, akik a kutatókkal közösen dolgozták ki a forgatókönyveket és bonyolították le a forgatást a kutatók részvételével. A kisfilmek amellett, hogy nagyvonalakban bemutatják a TTK Szerves Kémiai Intézetének munkáját, betekintést adnak a kutatók mindennapjaiba. A terjesztéssel egyidőben közösségi média és iskolai népszerűsítő kampány is zajlott, utóbbi során több, kémiatanárokat célzó levelezőlistákban hirdettük a sorozatot, illetve egy űrlap kitöltésével a tanárok jelentkezhettek egy plakátra, melyet az iskolákban kihelyeznek. Összesen 72 iskolába küldtünk plakátokat A videókat január 10-ig összesen kb. 10 ezren nézték meg, azokra rendkívül pozitív visszajelzéseket kaptunk a nézőktől és az iskoláktól. A filmes csapat és a kutatók közreműködésével készült, magas színvonalú kisfilmek egyedi, emberközpontú szemszögből mutatják be a kutatói létet és a tudomány iránti elkötelezettséget.
Results in English
As a result of the project, the production and distribution of the video series Chemistry is what We Live for (or: Our Life: Chemistry) is completed and the videos are available (some already with English subtitles) on the following YouTube channel: https://www.youtube.com/@eletunkakemia. A professional film company (Éclipse Film) was entrusted with the production, they developed the scripts and performed the filming in collaboration with the researchers at the Institute. The short movies showcase the research at the RCNS Institute of Organic Chemistry but also provide insight into the everyday life of scientists. At the same time of the distribution, a social media and school campaign was also launched. The latter involved advertising the series to Chemistry teachers in mailing lists as they could request a poster that advertised the series in schools. In total, 72 schools received the posters. As of 10 January, the videos collected approx. 10 thousand views and we received very positive feedback from the viewers and schools. The high-level production resulted from the collaboration of the researchers and the film crew presents the scientists and their dedication to science from a unique, humane perspective.
Full text https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=141519
Decision
Yes




Back »