A pedagógiai tudás, nézetek és tevékenység kölcsönhatása, kialakulásuk folyamata
Title in English
Interrelationship of pedagogical knowledge, beliefs and activity and the process of their construction
Panel
Psychology and Education
Department or equivalent
Institute of Education (Eötvös Loránd University)
Participants
Dudás, Margit Köcséné Szabó, Ildikó Kotschy, Andrásné Sántha, Kálmán
Starting date
2002-01-01
Closing date
2006-12-31
Funding (in million HUF)
6.835
FTE (full time equivalent)
0.00
state
closed project
Final report
Results in Hungarian
A kutatás összehasonlító pedagógiai, elméleti-szintetizáló és empirikus irányokban folyt.
Eredményei főként
o a pedagógusi kompetenciák belső szerkezetének feltárása, az ebben szerepet játsz tudás, nézetek,
o képességek kölcsönhatásának kimutatása,
o a pedagógusi tevékenységet leíró kompetenciák rendszerének kialakítása.
o a reflektivitás lényegének feltárása, kialakulási folyamatának elemzése, szintjeinek bemutatása,
o a hallgatók nézeteinek feltárása,
o a tanári önkép alakulási folyamatának longitudinális elemzése
o az eredményes pedagógusképzés szervezeti feltételeinek leírása területén ragadható meg
A fontosabb eredményeket egy monográfia és egy tanulmánykötet foglalja össze.
Results in English
The research has been carried out in comparative, theoretical, and empirical directions.
Its results can be summarized in the following areas:
- discovering the inner structure of teacher competences the interrelationship of knowledge, beliefs and skills
- formulating a system of teacher competences,
- describing the essence of reflectivity in teaching, of its developmental process, of its different levels,
- developing methods for making explicit future teachers’ beliefs,
- a longitudinal analysis of teachers’ self-concept,
- approaching an effective organization for teacher education.
The main results are summarized in a monograph and in a publication containing five studies.
Falus Iván: A pedagógusképzés vége, In:Interdiszciplináris pedagógia és az elvárások forradalma. Kiss árpád Archívum könyvsorozata, Debrecen, 2005. 231-241, 2005
Kimmel Magdolna: A tanári reflexió korlátai, Pedagógusképzés, 2006/3-4.35-49., 2006
Falus Iván-Kotschy Beáta: Teachers'career start: difficulties fron the viewpoints of novice teachers, school staff and researcher, In:Changing Education in a Changing Society, Klaipeda University, 2005
Falus Iván: A tanári tevékenység lényegéről vallott felfogás hatása a pedagógusképzésre, ELTE, habilitációs tanulmány, 2005
Falus Iván: A kompetencia fogalma és a kompetencia alapú képzés tervezése, Társadalom és gazdaság, 2006/2. 173-182., 2006
Falus Iván: A tanári tevékenység és a pedagógusképzés új útjai, Gondolat Kiadó Bp., 2006
Dudás Margit: A belépő nézetek feltárása-bevezetés a "saját pedagógiába", In. Bárdossy és mtársau szerk.:Tananyagok a pedagógia szakos alapképzéshez. PTE., 2006
Dudás Margit: A belépő nézetek feltárása, PTE, 2006
Sántha Kálmán: Áttekintés a XX.századi pedagóguskutatásról, Neveléstörténet.2006/1-2. 206-215., 2006
Sántha Kálmán: Mintavétel a kvalitatív pedagógiai kutatásban, Gondolat Kiadó Bp., 2006
Falus Iván: Sztenderdek tanárok és tanárképzők számára, Pedagógusképzés , 2005/4. 143-147., 2005
Kotschy Beáta-Falus Iván: University, stakeholder and school cooperation in determining teacher standards, ATEE konferencia, Portorozs, 2006
Sántha Kálmán: A hatékonyság kulcsa:reflektivitás. (megjelenés alatt), In:BábosikI.-Torgyik J.szerk.:Pedagógus mesterség az Európai Unióban. Eötvös Kiadó, Bp., 2006