A magyar neveléstörténet-írás historiográfiája a neveléstörténeti monográfiák és tankönyvek tükrében (1848-1948)
Title in English
The historiography of the hungarian educational history ont he basis of the manulas and textbooks ont he history of education
Panel
Psychology and Education
Department or equivalent
Institute of Education (University of Szeged)
Participants
Kékes Szabó, Mihály Németh, András Nóbik, Attila
Starting date
2003-01-01
Closing date
2008-12-31
Funding (in million HUF)
6.768
FTE (full time equivalent)
0.00
state
closed project
Final report
Results in Hungarian
Kutatásunkban arra vállalkoztunk, hogy feltárjuk a 19. században és a 20. század első felében megjelent magyar neveléstörténeti kézikönyvek és tankönyveinek főbb jellegzetességeit, megállapítsuk a műfajra jellemző sajátos vonásokat.
A 19. századi Magyarországon a felsőoktatásban tantárgyként is megjelenő neveléstörténet – német mintára – tartósnak bizonyuló szakmai kánont alakított ki.
Kutatásunk eredményeképpen a több mint másfél évszázados magyar neveléstörténeti kánon két alapvető tulajdonságát állapítjuk meg:
1. Az egyetemi szférához tartozó szerzők meghatározó szerepet játszottak a neveléstörténet-írás témáinak kijelölésében és tartalmainak megformálásában. Mindazonáltal jellemző, hogy a tematika, a tananyag értelmező feldolgozása és a szövegalkotás stiláris jellemzői tekintetében szívesen ragaszkodtak a kiérlelt tradíciókhoz.
2. A neveléstörténet – mint tudomány és tantárgy – önmeghatározásában mindig fontos szerepet játszott a propedeutikus jelleg felvállalása: a pedagógus-jelöltek bevezetése választott szakmájuk múltjába. A vizsgált korszakokban ez a funkció gyarapodott: a neveléstörténet egyre jelentősebb legitimáló-önlegitimáló szerepet töltött be a képzésben. A dualizmus korában ezt a tananyag célszerű kiválasztásával és elrendezésével érték el a képzők, a II. világháború utáni évtizedekben pedig a feldolgozott neveléstörténeti tartalmak ideológiai konnotációjának felerősítésével.
Results in English
In our research-project, we explored the main characteristics and
special features of those 'history of education' textbooks that were
published in Hungary in the 19th century and the first half of the
20th century.
As a result of our research, two statements can be made about the main
characteristics of these traditions:
1. Authors of university textbooks played the key role in constructing
the topics and content of 'history of education'. Although the content
changed constantly, they, in many cases, held to the topics, the
interpretations and the style of the previous textbooks.
2. We distinguished two functions/forms of history of education. On
one hand, it is one of the educational sciences; on the other hand,
history of education has always been an important subject of teacher
training. The subject offers a selected and summarized version of the
findings of the discipline. It describes not only the evolution and
change of educational ideas and practices, but introduces student
teachers to the past of their profession (to establish the group
identity of teachers)
In the 19th century, the legitimization was achieved by selecting the
'right' content, after the II. World War, however, the ideological
connotation of the content became dominant.
Pukánszky Béla: Rousseau gyermekszemlélete és a ''fekete pedagógia'', Iskolakultúra, 9. sz. 3-16. o., 2005
Pukánszky Béla: Az MTA Pedagógiai (Állandó) Bizottságának befolyása a neveléstörténet-írás tartalmának alakulására 1950-1956 között, Az ötvenes évek nevelésügye - új irányzatok a korszak neveléstörténetének értelmezésére. Az MTA PB Neveléstörténeti Albizottságának konferenciája, 2006. dec. 8-9. Pécs., 2006
Pukánszky Béla: A gyermekszemlélet alakulása 19. századi magyar egyetemi tankönyvekben., Németh András (szerk.): A szellemtudományi pedagógiai magyar recepciója. Gondolat, Bp., 54-87. o., 2005
Nóbik Attila: Emberi tulajdonságok mint a szakmai alkalmasság alapjai a dualizmuskori neveléstörténeti kézikönyvekben, Régi és új utakon - Hagyomány és megújulás a neveléstörténet-írásban. Az MTA Pedagógiai Bizottsága Neveléstörténeti Albizottságának ülése, 2005. dec. 2-3. Pécs., 2005
Nóbik Attila: Önigazolás a dualizmuskori neveléstörténeti kézikönyvekben, V. Országos Neveléstudományi Konferencia, 2005. okt. 6-8. Budapest, 2005
Nóbik Attila: Tettamanti Béla neveléstörténet-írói munkássága az ötvenes években., Az ötvenes évek nevelésügye - új irányzatok a korszak neveléstörténetének értelmezésére. Az MTA PB Neveléstörténeti Albizottságának konferenciája, 2006. dec. 8-9. Pécs., 2006
Németh András: A magyar neveléstörténet-írás sajátos vonásai az ötvenes évek első felében, Az ötvenes évek nevelésügye - új irányzatok a korszak neveléstörténetének értelmezésére. Az MTA PB Neveléstörténeti Albizottságának konferenciája, 2006. dec. 8-9. Pécs., 2006
Pukánszky Béla: Das Komitee für Pädagogik an der Ungarischen Akademie der Wissenschaften (1950-1956), Die Akademie der Pädagogischen Wissenschaften der DDR im Spannungsfeld von Wissenschaft und Politik. Workshop, Berlin, 2006. szept. 9., 2006
Nóbik Attila: Tettamanti Béla és a magyar szocialista neveléstörténet-írás., Új utak a neveléstörténet-írás historiográfiájában és metodológiájában. 2007. október 4-5. Eger, 2007
Németh András: Pedagógiatudomány-történet - kutatástörténet, In: Németh András: A magyar pedagógia tudománytörténete, 9-23. o., 2005
Nóbik Attila: Rousseau-kép a 19. századi neveléstörténeti tankönyvekben, Iskolakultúra, 15. évf. 9. sz. 125 - 131. o., 2005
Nóbik Attila: Népiskolai tanítóság a 19. századi neveléstörténeti tankönyvek tükrében, Iskolakultúra, 16. évf. 4. sz. 41-48. o., 2006
Nóbik Attila: Children at risk in the `history of education' textbooks in Hungary., ISCHE (International Standing Conference for the History of Education) 29, 2007. július 25-28. Hamburg. Tartalmi összefoglalók: 20-21. o., 2007
Nóbik Attila: Early Marxist 'history of education' textbooks in Hungary., Az Internationele Gesellschaft für Historische und Systematische Schulbuchforschung konferenciája, 2007. október 5-6. Ieper. Tartalmi öszefoglalók: 19-20. o., 2007
Pukánszky Béla: Das Pädagogische Komitee an der Ungarischen Akademie der Wissenschaften in den Jahren 1950-1956., In: Häder, Sonja – Wiegmann, Ulrich (Hg.): Die Akademie der Pädagogischen Wissenschaften im Spannungsfeld von Wissenschaft und Politik. Frankfurt a.M. u.a.: Peter Lang., 2007
Nóbik Attila: Hátrányos helyzetű és veszélyeztetett gyermekek neveléstörténeti tankönyveinkben., VII Országos Neveléstudományi Konferencia. 2007. október 25-27. Budapest. Tartalmi összefoglalók: 101. o., 2007
Németh András: A magyar pedagógiai historiográfia kezdetei és virágkora az 1930-as évek végéig, Új utak a neveléstörténet-írás historiográfiájában és metodológiájában. 2007. október 4-5. Eger, 2007, 2007
Nóbik Attila: Gyermekkép Erdődi János Nevelés-történelem című tankönyvében. VI. Országos Neveléstudományi Konferencia, 2006. október 26-28. Budapest., A konferencia programját és tartalmi összefoglalóit tartalmazó kötet, 2006
Nóbik Attila: Rousseau-kép a 19. századi neveléstörténeti tankönyvekben., IV. Országos Neveléstudományi Konferencia, 2004. okt. 20-22. Budapest, 2004