A termék-megkülönböztetésre (differenciálásra) épülő stratégia kialakításának és megvalósításának lehetőségei és korlátai a magyar élelmiszerláncban
Title in English
The chances and barriers of the formation and realisation of differentiating strategy in the Hungarian food chain
Panel
Plant and animal breeding
Department or equivalent
Department of Food Economy (Corvinus University of Budapest)
Participants
Bíró, Oszkár Hajdu, Istvánné Kajári, Karolina Kocsondi, József Vizvári, Béla
Starting date
2005-01-01
Closing date
2008-12-31
Funding (in million HUF)
3.900
FTE (full time equivalent)
5.36
state
closed project
Final report
Results in Hungarian
Sztochasztikus programozási modellel igazoltuk, hogy az agro-ökológiai adottságok messzemenő figyelembevételével kialakított, a precíziós mezőgazdasági termelés eszközrendszerére alapozott agrártermelési struktúra a jelenlegi igényszint kielégítését a mostaninál lényegesen kisebb terület felhasználásával is lehetővé tenné. A jelen piaci viszonyok között a jelenlegi termelési struktúra mentén történő bővítés nem indokolt, ehelyett a sajátos, magas hozzáadott-értékű termékek előállítására érdemes törekedni.
A magyar termelési potenciál kiaknázásának, a mezőgazdasági termelők jövedelemnövelésének és a munkahelyteremtésnek elemi feltétele az erős, magas hozzáadott-értéket képező élelmiszeripari kis-és középvállalatok jelenléte.
Esettanulmányokkal, szimulációs modellekkel igazoltuk, hogy a vertikum kiépítése, a hozzáadott-érték tartalom növelése jelentősen csökkenti az agrár-és élelmiszertermelés kockázatát, növeli a gazdaságosságot. Ehhez azonban a piacra jutás feltételeinek javítására van szükség, ezért javaslatokat dolgoztunk ki a nagy méretű élelmiszerkereskedelmi vállalkozások erőfölényének csökkentésére és az élelmiszer-biztonság javítására.
Szegmentációs vizsgálatokkal határoztuk meg azon rétegeket (középkorú, átlag feletti jövedelmű és képzettségű), melyek a speciális termékek fejlesztésének célcsoportjai lehetnek. Javaslatokat dolgoztunk ki a hagyományos és tájjellegű termékekben rejlő innovációs lehetőségek kiaknázására.
Results in English
It has been proven by stochastic LP programming, that the Hungarian agro-ecologic potential, utilised by precision farming and optimal spatial structure is able to satisfy the current market demand on an area, considerably smaller, that the current territory utilisation. Under the current market conditions there seems not a necessity for additional increase of production, but there is an increasing need for specific products, characterised by a higher value-added content.
To achieve this goal, for increasing of income –generating capacity of the regions and the workplace-creation it is a necessity to establish small-or middle scale food industrial enterprises.
It has been proven by case-studies as well as by simulations models, that the increasing of value-added content of production will increase the stability and profitability of enterprises. To achieve the number of successful SMEs in food industry, there is a need for improvement of their market –access conditions, that’s why we have formulated a series of suggestions for decreasing the abuse of economic superiority from side of large-scale retail trade enterprises and for improvement of food safety of these products.
Based on market segmentation we have determined that type of consumers (middle age, above average income and qualification) which could be the main target of specific traditional and regional products. Suggestions have been formulated to better utilisation of innovation possibilities of these products.
LAKNER Z.; RÉTI A.: Competitive Strategies on the Meat Products Market, Gazdálkodás, 12. spec. ed. pp. 42-51, 2005
LAKNER, Z.; E., SZABÓ; INÉ, HAJDU: The 2004 paprika scandal: Anatomy of a food safety problem, Studies in Agriclutural Economics; Vol. 102 pp. 67-82, 2005
Vizvári B., Lakner Z.: A magyar élelmiszergazdasági logisztika új kihívásai, Logisztikai Évkönyv, 2006
Kasza Gy., Lakner Z.: The bird flu in mind of Hungarian consumers-lessons and experiences of a direct-question survey, Acta Agraria Kaposvariensis 10(2) pp. 229-237, 2006
Szabó, E.: Az eredet-és mindőségjelzők alkalmazásának feltételei és lehetőségei a marketing-kommunikációban, Doktori Értekezés, BCE, Tájépítészeti és Döntéstámogató rendszerek doktori iskola, 2007
Bánáti D., Lakner Z.: Analysis of an aflatoxin-caused food safety crisis in Hungary: Actors and strategies., In: [ed(s): Barug D. , Bhatnagar D. , Van Egmond H. P. , Van Der Kamp J. W. , Van Osenbruggen W. A. , Visconti A.], The mycotoxin factbook. Wageningen: Wageningen Academi, 2008
Lakner Z.: Turning the Rubik's cube: socio-economic modernisation, life quality, competitveness and food research, Acta Alimentaria. 2008, vol. 37. no. 4, p. 409-413., 2008
Bíró O., Ózsvári L., Lakner Z.: Strategies of Hungarian pig-breeding farms, Acta Agraria Kaposvariensism 10(2) pp. 77-83, 2006
KOCSONDI, J.; LAKNER, Z: The globalisation of the Hungarian wine economy, Georgikon for Agriculture; 8(1); pp. 25-39, 2005
Somogyi S., Lakner Z., Kajari K., Sefcsich G., Gábrity Molnár I., Ricz A.: Kistérségi távlatok-SWOT és MACTOR elemzés a Délvidék regionális fejlesztéséhez, Szabadka: Regionális Tudományi Társaság, 2007. 1-100. p. ISBN 978-86-86929-07-3, 2007
Lakner Z., Hajdu I. N., Bánáti D., Szabó E., Kasza G.: The application of multivariate statistical methods for understanding food consumer behaviour., Studies in Agriclutural Economics. 2006, vol. 105. no. p. 59- 71., 2008
Lakner Z. , Hajdu I. , Kajári K. , Kasza G. , Márkusz P., Vizvári B: Versenyképes élelmiszergazdaság-élhetõ vidék (négy tézis egy lehetséges fejlesztési politika körvonalainak meghatározásához), Gazdalkodás. 2007, vol. 51. no. 4, p. 1-13., 2007
Szénás I. , Galó M. , Lakner Z.,: Producer-retailer relations in hungarian food chain, Acta Beregsasiensis. 2007, vol. 4. no. 1, p. 15-23., 2007