Agricultural Prices  Page description

Help  Print 
Back »

 

Details of project

 
Identifier
60866
Type F
Principal investigator Bakucs, Lajos Zoltán
Title in Hungarian Mezőgazdasági árak
Title in English Agricultural Prices
Keywords in Hungarian vertikális ártranszmisszió, horizontális ártranszmisszió, árrésképzés, agrárgazdaság
Keywords in English vertical price transmission, spatial price transmission, marketing margins, agricultural economics
Discipline
Economics (Council of Humanities and Social Sciences)100 %
Panel Economics
Department or equivalent Institute of Economics, (Centre for Economic and Regional Studies)
Starting date 2006-02-01
Closing date 2006-12-31
Funding (in million HUF) 1.500
FTE (full time equivalent) 0.15
state closed project
Summary in Hungarian
Kutatásunkban a neoklasszikus árelmélet egyes vélt vagy valós hiányosságait próbáljuk tisztázni a mezőgazdasági árakon keresztül. A kutatásban három, akár önállóan is értékelhető kutatási célt határozunk meg.

Először is, megvizsgáljuk, hogy milyen mértékben integráltak horizontálisan a magyar agrár és élelmiszeripari piacok, érvényesül-e az egy ár törvénye, illetve mennyire gyorsan és milyen nagyságban terjednek az ár sokkok a különböző földrajzi helyszíneken működő piacok között.

Az empirikus kutatások meglehetős gyakorisággal mutatnak ki vertikális ártranszmissziós aszimmetriát. Ártranszmissziós aszimmetriáról beszélünk, ha egy adott piacon az ár másképpen reagál egy másik piacszint árcsökkenésére, mint árnövekedésére. Az elméleti kutatások több aszimmetriaforrást is azonosítanak, ezek között a piaci erő előkelő helyen szerepel. A probléma az, hogy jellemzően az empirikus kutatások eredményei nincsenek összekapcsolva az elmélettel, így nehéz a konkrét aszimmetriaforrást azonosítani. Ezért a kutatás második célja, többféle módszerrel megvizsgálni a piaci erő szerepét a vertikálisan integrált mezőgazdasági piacokon.

Végül, az empirikus ár elemzések egy lehetséges módszertani problémájával kívánunk foglalkozni, amely az első két kutatási célt is érinti. A kutatás harmadik célja az aggregált áradatok árelemzésekben való használata helyességének a tanulmányozása, először elméleti majd empirikus megközelítésből.
Summary
This research is intended to identify some possible gaps in the neoclassical price theory, through an analysis of the agricultural prices in Hungary. We identify three research objectives.

First, we analyse the degree of horizontal integration in the Hungarian agrifood markets, test whether the Low of One Price holds, then determine how fast shocks occurring on one market reach geographically distinct markets and what is the nature of transmission.

It is common that empirical studies find asymmetrical price transmission on various markets. Asymmetrical price transmission occurs, when prices on one market react differently depending on whether prices on other market increase or decrease. Theoretical studies list several possible causes for asymmetrical price transmission, the abuse of market power being one of the most cited reasons. The problem is however, that most often the results of the empirical studies are not linked to the price transmission theory, therefore is difficult to identify the direct reason for asymmetry. Thus, our second objective is to analyse the role of market power on the vertically integrated agricultural markets using two distinctive methodological approaches.

Finally, we wish to analyse a possible methodological issue that often occurs in empirical price studies. The third objective of the proposed research is to theoretically discuss, then empirically test the correctness of using aggregated price data in price analysis.





 

Final report

 
Results in Hungarian
Jelen kutatás azt vizsgálja, megfigyelhető-e a piaci erő alkalmazása a magyar sertéshús szektorban. A kutatás hiánypótló, mivel ellentétben az eddigi kutatásokkal, ahol jellemzően általános és nem-teljes ártranszmissziós modelleket becsültek, jelen kutatásban egy strukturális piaci modellt vezetünk le, majd becsülünk meg. Az elemzést, a termék vertikum első lépcsőjén, a vágásra szánt élő sertések keresletének és kínálatának szintjén végeztük. A kutatás legfontosabb eredménye, hogy ezen a szinten nem mutatható ki a piaci erő alkalmazása. Ezt az első látásra meglepő eredményt a magyar sertés tenyésztés, vágás és feldolgozás strukturális tulajdonságainak az elméleti vizsgálata is megerősítette. Megjegyzendő, hogy a sertésvertikumnak csupán az első szintjét elemeztük. Annak ellenére, hogy ezen a szinten nem mutattuk ki, a piaci erő jelen lehet a további piaci szinteken. A szupermarket láncok növekvő fontossága és piaci részesedése, valamint a kiskereskedelemben megnyílvánuló gyors koncentrációs folyamat a piaci erő kiskereskedelemben való jelenlétére utalhat.
Results in English
This study investigates the existence of market power in the Hungarian pork chain. Doing this, it contributes to filling a gap in the literature. Contrary to many other studies, not an incomplete price transmission model but a structural market model is derived and estimated. The analysis is restricted to the demand and supply of pigs and thus the first stage of the Pork chain. The hypothesis of market power had to be rejected. The lack of market power result is also emphasised by the theoretical inspection and description of the structural characteristics of pork production, slaughtering and processing. Furthermore, only a small part of the total chain was analyzed. The lack of evidence on market power in the first stage, does not imply that market power is absent in downstream sectors as well. The growing importance of supermarket chains, and the rapid concentration processes in retailing suggest that market power might be present in retailing.
Full text http://real.mtak.hu/2055/
Decision
No





 

List of publications

 
Bakucs Lajos Zoltán , Fertö Imre, Heinrich Hockmann, Oleksandr Perekhozhuk: Market Power on the Edge? An Analysis of the German and Hungarian Pork Chains, Nordic-Baltic economic conference, 2006





 

Events of the project

 
2011-12-21 08:38:14
Kutatóhely váltás
A kutatás helye megváltozott. Korábbi kutatóhely: (MTA Közgazdaságtudományi Intézet), Új kutatóhely: Közgazdaság-tudományi Intézet (MTA Közgazdaságtudományi Intézet).




Back »