Iskolai vezetők, tantestületek, fenntartók, oktatási intézmények, vezetői stratégiák,
Keywords in English
Leadership of schools, Management of Schools, Organization of Educational System, Strategies of School-management
Discipline
Sociology (Council of Humanities and Social Sciences)
100 %
Panel
Society
Department or equivalent
Hungarian Institute for Educational Research and Development
Participants
Andor, Mihály Liskó, Ilona
Starting date
2006-02-01
Closing date
2010-01-31
Funding (in million HUF)
8.609
FTE (full time equivalent)
0.77
state
closed project
Summary in Hungarian
A közoktatás intézményeinek működését alapvetően meghatározza, hogy kik és milyen módszerekkel vezetik az iskolákat. Különösen jelentős ez napjainkban, amikor az oktatási intézmények szakmai tekintetben nagy önállóságot élveznek, és amikor azt tapasztaljuk, hogy az intézmények fenntartói és vezetői igen jelentősen befolyásolhatják, hogy milyen mennyiségű és minőségű oktatási szolgáltatásokat nyújt az iskola a gyerekeknek. Kutatásunk célja annak feltárása, hogy hogyan változott az utóbbi években az általános és középfokú iskolák igazgatóinak összetétele, társadalmi származás, képzettség és vezetői stratégiák tekintetében, és milyen módon és eljárásokkal történnek jelenleg az igazgató-cserék. Mekkora szerep jut az igazgatók kiválasztásában a tantestületeknek és a fenntartóknak, és milyen szempontok szerint választják ki a pályázók közül a tantestületek és az iskolafenntartók az iskolák új vezetőit.
Summary
Changing of school management (OTKA, 2005)
The functioning of educational institutions is greatly determined by the personality and leadership techniquees of school headmasters. This has crucial significance nowdays, when the leaders of the schools and local authorities are able to determine the quantity and quality of the services in scools. The purpose of our study is to reveal how headmasters social background, qualifications, and leader-strategies have changed recently, and how school managers are selected. That is, how much influence the staff and the mantainers of scools have in the selection, and which aspects predominate the selection of new aspirants.
Final report
Results in Hungarian
A közoktatás intézményeinek működését alapvetően meghatározza, hogy kik és milyen módszerekkel vezetik az iskolákat. Különösen jelentős ez napjainkban, amikor az oktatási intézmények szakmai tekintetben nagy önállóságot élveznek. és amikor azt tapasztaljuk, hogy az intézmények fenntartói és vezetői igen jelentősen befolyásolhatják, hogy milyen mennyiségű és minőségű oktatási szolgáltatásokat nyújt az iskola a gyerekeknek. Kutatásunk célja annak feltárása, hogy hogyan változott az utóbbi években az általános és középfokú iskolák igazgatóinak összetétele, társadalmi származás, képzettség és vezetői stratégiák tekintetében, és milyen módon és eljárásokkal történnek jelenleg az igazgató-cserék. Mekkora szerep jut az igazgatók kiválasztásában a tantestületeknek és a fenntartóknak, és milyen szempontok szerint választják ki a pályázók közül a tantestületek és az iskolafenntartók az iskolák új vezetőit.
Az iskolaigazgatóválasztás-kutatás egy hosszú sorozat utolsó darabja. Az első vizsgálatot Andor Mihály egyedül végezte 1982-ben két megyében (Békés és Győr-Sopron), a másodikat (1986-ban) és harmadikat (1991-ben) Andor Mihály és Liskó Ilona. A negyedik vizsgálatot is ők ketten készítették elő 2007-ben, de Liskó Ilona halála miatt munkatársával, Fehérvári Anikóval fejezték be.
Results in English
Management staff and methods are strongly influence the operation of educational institutes. It is even more notable nowadays, when institutes’ professional autonomy is increasing: management staff and governor can decide the content and quantity of the institutes’ educational service. Purpose of our research is to analyse last years’ changes in the composition of primary and secondary schools’ heads in terms of social conditions, education and management strategies; how and by which procedures the replacements happened; what the role of the teachers and the governor is in the selection process; and what criteria they use.
This research is the last piece of a long series. The first research has been conducted by Mihály Andor alone in 1982 for two counties (Békés and Győr-Sopron), the second (in 1986) and third one (in 1991) by Mihály Andor and Ilona Liskó. They prepared the forth one, as well, in 2007, but due to Ilona Liskó’s decease, it has been finalised with the participation of her co-worker, Anikó Fehérvári.