pártkampányok, kampánystratégia, politikai marketing, a média kampánytálalása, napirendkutatás
Keywords in English
party campaigns, campaign strategy, political marketing, media coverage, agenda setting
Discipline
Political Science (Council of Humanities and Social Sciences)
100 %
Ortelius classification: Political sciences
Panel
Political Science, Law and Govemment Sciences
Department or equivalent
Institute for Political Science (Center for Social Sciences)
Participants
Mihályffy, Zsuzsanna Katalin Szabó, Gabriella
Starting date
2008-04-01
Closing date
2012-12-31
Funding (in million HUF)
9.278
FTE (full time equivalent)
6.96
state
closed project
Summary in Hungarian
A projekt célja a 2009-es és 2010-es magyar választási kampányok többoldalú elemzése. A munka egyfelől ugyanannak a paradigmának az alapján zajlik, amelyiket már két ízben alkalmazott a kutatócsoport, mégpedig a 2004-es európai parlamenti választási kampány illetve a 2006-os országgyűlési választási kampány elemzésekor, másfelől új kérdéseket is megkísérel megválaszolni. A régi elméleti keret újbóli alkalmazása időbeli összehasonlításra is módot nyit majd, s a korábbiakhoz hasonlóan most sem maradhat el a kampányok médiatálalásának a vizsgálata. A következő kutatási kérdésekre keressük a választ: Hol tart a magyar pártok kampánykommunikációjának fejlődése 2009-ben és 2010-ben? Hogyan jelenik meg a két kampány a magyar médiában? A kutatás azonban tovább is lép, mint a korábbiak, éspedig azzal, hogy két újabb kérdést emel be a vizsgálandók közé: A magyar pártok milyen kampánystratégiát kívántak megvalósítani a két kampány alkalmával? Hogyan mérjük egy kampány sikerességét? A válaszhoz feltárjuk egyrészt a stratégiairodalmat, másrészt a politikai marketingirodalom stratégiával foglalkozó részét, és ez alapján kidolgozunk egy stratégiaelemző paradigmát. Továbbá megpróbáljuk lefektetni az elméleti alapjait egy olyan empirikus mutató kidolgozásának, amellyel mérni lehet a kampányok sikerességét. A médiatálalást illetően pedig új területekként vizsgáljuk a posztobjektivizmus érvényesülését, a médiumok közötti konvergenciát, és a tabloidizáció tendenciáját.
Summary
Our research project is aimed at analysing the European parliamentary election campaign (2009) and the general election campaign (2010) in Hungary. The theoretical background of the current project is an enhanced version of the framework that was employed previously by the team (Kiss, 2006; Kiss – Mihályffy – Szabó, 2007). In line with the previous research, we would like to find answers to questions like: “How can we describe the campaign communication of Hungarian parties in 2009 and 2010?”, “Is there any difference, perhaps evolution compared to previous elections?” and “How did the media cover these two campaigns?” As regards the analysis of party campaigns, we include the topics of campaign strategy and the success of the campaign, in order to enhance the framework. We hope to answer the questions: “What strategies did parties pursue during these two campaigns?” and “How can the success of a campaign be measured?”. To find the answer, we will rely on the current literature concerning campaign strategy and on the political marketing literature, and based on these we will try to work out a new paradigm aimed at strategy-analysis. We will also try to lay down the theoretical basis for an empirical indicator, which measures the success of campaigns. Regarding the media coverage of campaigns, we will address some new questions as well, concerning post-objectivism, the convergence of different branches of the media, and the tendency towards tabloidization.
Final report
Results in Hungarian
A kutatás feldolgozta a 2009-es európai parlamenti választások kampányát és a 2010-es országgyűlési választások kampányát, ezek pártkampányait valamint médiatálalását. Mindkét kutatásból egy-egy tanulmánykötet keletkezett, valamint néhány további publikáció, az egyik egy jelentős nemzetközi szakmai folyóiratban. A kutatás nyomán új kutatási kérdések körvonalazódtak mind a pártkampányokat illetően, mind a médiakutatás vonatkozásában, mind pedig általában a politika és a kommunikáció viszonyára nézve.
A kutatás kapcsán tovább szélesedett a résztvevő kutatók nemzetközi kapcsolatrendszere: beléptek a COST egyik sok országra kiterjedő nemzetközi együttműködésébe, amelynek a keretében került sor a projektet lezáró nemzetközi workshopra. A vezető kutató részt vesz a European Science Foundation „Media Studies: New Media and Media Literacies” című projektjében.
Results in English
The programme studied the Hungarian European electoral campaign of 2009, and the Hungarian parliamentary electoral campaign of 2010. Both the party campaigns and their media coverages were analysed. The two researches produced an online volume and a traditional volume of papers respectively. The researchers published further papers in journals, one of them being the International Journal of Press and Politics. The programme led to new research questions in the areas of party campaigns, of media studies and also regarding the relationship between politics and communication in general.
During the project, the international network of the participants widened: they joined COST Action “Transforming Audiences, Transforming Societies”, which co-sponsored the final international workshop of the project in 2012. The principal investigator participates in the European Science Foundation Forward Look project “Media Studies: New Media and Media Literacies”.
Mihályffy Zsuzsanna – Szabó Gabriella – Takács Miklós – Ughy Márton – Zentai Lili: Kampány és Web 2.0. A 2010-es országgyűlési választások online kampányainak elemzése., Magyarország Politikai Évkönyve 2010-ről, 2011
Szabó Gabriella – Mihályffy Zsuzsanna: Politikai kommunikáció az interneten, Politikatudományi Szemle /2., 2009
Mihályffy Zsuzsanna: Bevezetés, Szabó Gabriella, Mihályffy Zsuzsanna, Kiss Balázs (szerk.) Kritikus kampány: A 2010-es országgyűlési kampány elemzése Budapest: L'Harmattan, 2011. pp. 11-23., 2011
A kutatás helye megváltozott. Korábbi kutatóhely: (MTA Politikatudományi Intézet), Új kutatóhely: Politikatudományi Intézet (MTA Politikatudományi Intézet).