Színház, kultúra és identitás: A nemzeti színház-elképzelése és az Európai Unió
Title in English
Theatre, Culture, and Identity: The idea of the national theatre and the European Union
Keywords in Hungarian
színház, nemzet, kultúra, identitás
Keywords in English
Theatre, nation, culture, identity
Discipline
Literature (Council of Humanities and Social Sciences)
100 %
Ortelius classification: Hungarian literature
Panel
Literature
Department or equivalent
Institute of Hungarian Literature and Culture (Eötvös Loránd University)
Starting date
2009-02-01
Closing date
2013-03-31
Funding (in million HUF)
2.542
FTE (full time equivalent)
2.85
state
closed project
Summary in Hungarian
Míg Nyugat-Európa országaiban a nemzeti színház-elképzelését a birodalmi integráció egyik módjának tekintették, addig Kelet-Európában általában a nemzeti színház körüli viták, valamint később a nemzeti színházak létrehozása elnyomó hatalom kontextusában zajlottak. Kelet-Európában a Nemzeti Színház megteremtését a nemzet egyesítésének és megőrzésének reprezentálására használták és a „nemzet színházának” a szerepét abban látták, hogy virtuálisan reprezentálja magát a nemzetet, illetve felmutassa és fönntartsa a nemzeti identitást és a nemzeti kultúrát. A tizenkilencedik századtól napjainkig a magyar nemzeti színház-elképzelésében több-kevesebb fontossággal és folytonossággal mindvégig jelen voltak ezek a funkciók, és változásuk szoros összhangban állt a társadalmi, kulturális és politikai változásokkal. Jelen kutatás a nemzeti színház-elképzelésének folyamatos átértékelésében az 1989 és 2008 közötti időszakban mutatja ki az ismételten és az újonnan megjelenő elemeket, illetve ezek kreatív (újra)felhasználását, valamint ezeknek az elemeknek a nemzeti identitás folyamatos (re)konstruálásában és újraértelmezésében betöltött szerepét. Természetesen ezt csak úgy tudja megtenni, hogyha beépíti az előző korszakok nemzeti színház-elképzeléséről készült vizsgálatok eredményeit, illetve ezek mentén, ezeket újraírva készíti el saját önálló kutatását.
Summary
The notion of the national theatre was regarded as a means for the integration of an empire in most Western-European countries in the eighteenth and nineteenth centuries. In Eastern-Europe, the debates on and later the realisation of the national theatres took place within the context of and against oppressive imperiums. In Eastern-Europe, the realisation of National Theatre was utilised for representing a unified nation in a virtual way, and its role was to maintain national identity and national culture. In Hungary, the notion of the national theatre preserved these functions until the end of the 1980s and their change were strongly connected to the changes in the social, cultural, and political sphere of the region. The investigation proposed for the Research Grant shall deal with the reappearing elements, their creative recycling, and the new purposes in the notion of the national theatre between 1989 and 2008, focusing the functions these elements played in the (re)construction and (re)interpretation of Hungarian national identity. All that is possible only, when the investigation constructively incorporates the results of researches on the previous notions of national theatre, and, at the same time, develops its own research priorities alongside these results.
Final report
Results in Hungarian
A kutatás középpontjában a múlt és a jelen nemzetiszínház-elképzeléseinek az értelmezése állt. 2013. márciusában a kutatás könyv alakban is napvilágot látott: A nemzet színpadra állításai - A magyar nemzetiszínház-elképzelés változásának főbb momentumai 1837-től napjainkig címmel. A kötet egyes fejezetei egyrészt arról tudósítanak, hogyan reprezentálódhat egy virtuális közösség, azaz egy nemzet egy valódi színházban, különböző történeti kontextusokban a tizenkilencedik század első felétől napjainkig. Másrészt pedig arról, hogy egy virtuális közösség, azaz egy nemzet hogyan reprezentálódhat egy olyan virtuális színházban, amelynek léte gyakran szinte teljesen független az adott korszak valódi Nemzeti Színházától. Mindkét területen azt kerestem, milyen aggályokat, lehetőségeket, fantazmagóriákat és elképzeléseket állítottak valós és virtuális színpadra. A Nemzeti Színház létrehozásáról, megnyitó előadásáról, különböző épületeinek elhelyezéséről, fontosabb és kevésbé fontosnak tűnő előadásairól szóló viták vizsgálata közben egyrészt azt kutattam, hogy egy nemzet színházban való reprezentálásának elképzelése a magyar köztudatban hogyan manifesztálódott; másrészt pedig azt, hogy milyen kapcsolatban állt a hatalommal, a különböző társadalmi csoportok elképzeléseivel, a nemzeti identitással és a (kulturális) legitimációval.
Results in English
The focus of the project was on the various interpretation of the idea of national theatre – past and present. The result of the research is now available in book-format: Staging the Nation: The change of the Hungarian interpretations of the National Theatre from 1837 until the present. The book deals with the various representations of a nation as a virtual community in a real theatre from the early nineteenth century until today. Apart from that, it also deals with the various representations of a virtual community in a virtual national theatre without any real connection with the real National Theatre of the given period. On both territories, I was researching the various means – building, opening performance, various later performances, and the debates surrounding them – through which the representation of a nation was manifested on and off stage.