Autonómiák és ellenőrzési eszközök a közoktatásban: két város iskolarendszerének kvantitatív és kvalitatív kutatása
Title in English
Patterns of autonomy and control in public education: quantitative and qualitative research of the school system in two towns
Keywords in Hungarian
közoktatás, önkormányzatok, iskolai szervezet, autonómia, kontroll, kvantitatív módszerek, kvalitatív módszerek
Keywords in English
public education, municipalities, organisation of schools, autonomy, control, quantitative research methods, qualitative research methods
Discipline
Sociology (Council of Humanities and Social Sciences)
70 %
Ortelius classification: Educational sociology
Economics (Council of Humanities and Social Sciences)
30 %
Ortelius classification: Human resources in education
Panel
Society
Department or equivalent
INSTITUTE OF SOCIAL AND POLITICAL SCIENCES (Corvinus University of Budapest)
Participants
Horn, Dániel Neumann, Eszter Oblath, Márton
Starting date
2011-03-01
Closing date
2013-08-31
Funding (in million HUF)
10.642
FTE (full time equivalent)
4.07
state
closed project
Summary in Hungarian
A 2011-2012 között tervezett kutatás, amelyhez támogatásra pályázunk, a kiterjesztése és összefoglalása annak a vizsgálatnak, melyet ugyanez a kutató team azonos terepeken 2008 és 2010 között végzett "A közoktatás teljesítményének mérése-értékelése, az iskolák elszámoltathatósága" program részkutatásaként. A kutatás előzményét az MTA Közgazdaságtudományi Intézet oktatásgazdaságtani kutatói kezdeményezték abból a célból, hogy gyarapítsák a kvalitatív technikákkal szerzett tudást az iskolarendszerben megfigyelhető olyan különbségekről, melyek statisztikai módszerekkel csak részben magyarázhatók. A terepkutatásunk sajátossága a közgazdaságtani modellekkel és kutatási kérdésekkel való szoros kapcsolatra törekvés, illetve a viszonylag széles tematika. Olyan elméleti keret kialakítására törekszünk, mely vegyesen tartalmazza a szociológia, a közgazdaságtan és az antropológia elemeit, az empirikus vizsgálat módszerei pedig részben kvantitatív, részben kvalitatív jellegűek. A jelen pályázaton a terepmunka folytatására, néhány célzott új témára való kiterjesztésére, új módszerek alkalmazására, a nemzetközi szakirodalom célirányos feldolgozására, a kutatási eredmények monografikus összefoglalására kérünk támogatást. Fiatal, intézményekhez tartósan nem kötődő kutatókból szoros együttműködésre, egymás kiegészítésére törekvő interdiszciplináris teamet alakítottunk, az ő foglalkoztatásukkal ezt a munkát szeretnénk folytatni és kibővíteni.
Summary
The proposed two year project is the direct continuation and extension of an ongoing project currently hosted by the Institute of Economics of the Hungarian Academy of Sciences (IEHAS); the project has been conducted between 2008 and 2010 by the same research group as those affiliated with this research project proposal. One of our main goals was to fruitfully combine the quantitative, data based, approach of the economics of education with the qualitative approach of the sociology and anthropology of education. In an institutional framework where endogenous effects are ample such as in the case of education, quantitative studies can only explain differences within the education system partially. The proposed project aims at extending the scope of our previous research project from primary and lower secondary to the upper secondary level, incorporating new techniques and some newly available data and finally to summarize our findings in a monographic style. The great advantage of the ongoing project is the unique interdisciplinary team involved coming from the fields of economics, sociology and anthropology. The team has been successful in incorporating the achievements of the three disciplines into one composite theoretical framework by closely cooperating with each other. In the proposed research-project, we plan to employ young researchers not yet affiliated with research institutes in order to enhance and ensure the productivity of our research team in the future.
Final report
Results in Hungarian
Két vidéki város iskolarendszerét vizsgáltuk dokumentumok, nagy számú egyéni és csoportinterjú, teljes körű tanulói adatgyűjtés, osztálytermi megfigyelések, az Országos Kompetenciamérés másodelemzése segítségével. Az elméleti háttér multidiszciplináris, a közös keret a hatékony intézményi tervezés szervezetelméleti koncepciója: a fenntartói és iskolavezetési intézkedések milyen együtteseivel ösztönözhetők együttműködésre az iskolarendszer sokféle önérdekkövető szereplői, hogy eredményes és méltányos oktatást kapjanak a tanulók? Három fő beavatkozási területet és ezeknek a városi iskolapolitikákban való összekapcsolódási módjait vizsgáltuk. A két város jelentősen eltérően határozta meg a problémásnak számító (hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű) gyerekek elosztását az iskolák között és az iskolákon belül. Néhány év alatt azonban fontosabbnak bizonyultak a közös vonások: az alsó tagozaton nagyobb tanulói heterogenitást a felső tagozaton a képességek szerinti csoportbontás, az iskolaváltás, illetve az egyházi iskolák térnyerése ellensúlyozza. A korszerű osztálytermi pedagógiai módszerek elterjesztése rövid ideig folyt szervezetten, és nem hozták létre a tudásmegosztáshoz, a pedagógusok fenntartható mértékű többletmunkájához kellő intézményi együttműködéseket. Az átfogó iskolai teljesítménymérés használata gyorsan változott, egyik városban sem jöttek létre az eredmények közös értelmezésének és az osztálytermi munkába való vissza-csatolásnak a helyi eljárásai.
Results in English
Two urban education systems were analysed in the research with the methods of document analysis, one to one and group interviews, a comprehensive student survey, classroom observations and the secondary analysis of the National Assessment of Basic Competencies. The theoretical framework of the multidisciplinary institutional analysis addressed the following research question: How can school maintainers and school leadership intervene and promote cooperation in education systems with the aim to develop effective and equitable education systems? We analysed three main policy domains and the ways they interrelate in local education policies. The two towns distributed significantly differently the target groups (pupils with social disadvantage and special education needs) across and within schools. However, there were significant commonalities too: greater heterogeneity in lower elementary schools has been counterbalanced by ability grouping in upper elementary schools, school changes and the expansion of church maintained schools. The systematic diffusion of modern pedagogic methods only lasted for a short time period, and institutional collaborations essential for knowledge transfer and effective pedagogic work had not been established. The use of the comprehensive school assessment system changed haphazardly, and practices aiming at common interpretation of results and systematic feedback to classroom work had not developed locally in neither of the towns.
Neumann, Eszter: "Fast and Violent Integration": School Desegregation in a Hungarian Town, Race, Ethnicity and Education, Special Issue "Contexts that discriminate: International perspectives on the education of Roma", forthcoming, 2016
A kutatás helye megváltozott. Korábbi kutatóhely: _GTK / Emberi Erőforrások Tanszék (Budapesti Corvinus Egyetem), Új kutatóhely: 2022_TÁRSADALOM- ÉS POLITIKATUDOMÁNYI INTÉZET (Budapesti Corvinus Egyetem).