Az analitikus filozófia és a fenomenológia kapcsolatai – történeti perspektívában  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
112542
típus K
Vezető kutató Ambrus Gergely
magyar cím Az analitikus filozófia és a fenomenológia kapcsolatai – történeti perspektívában
Angol cím Analytic Philosophy and Phenomenology: their Relations in Historical Perspective
magyar kulcsszavak az analitikus filozófia és a fenomenológia történeti kapcsolatai, analitikus elmefilozófia, kognitív tudomány, a poszt-kognitivista paradigma, fenomenológiai elme
angol kulcsszavak history of analytic philosophy and phenomenology, analytic philosophy of mind, cognitive science, the phenomenological mind and the post-cognitivist paradigm
megadott besorolás
Filozófia (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)100 %
Ortelius tudományág: Filozófia
zsűri Társadalomtudományi zsűrielnökök
Kutatóhely Filozófiai Intézet (Eötvös Loránd Tudományegyetem)
résztvevők Bárány Tibor
Farkas Katalin
Kondor Zsuzsanna
Schmal Dániel
Schwendtner Tibor
Szummer Csaba
Ullmann Tamás
projekt kezdete 2014-09-01
projekt vége 2019-06-30
aktuális összeg (MFt) 7.631
FTE (kutatóév egyenérték) 4.52
állapot lezárult projekt
magyar összefoglaló
A kutatás összefoglalója, célkitűzései szakemberek számára
Itt írja le a kutatás fő célkitűzéseit a témában jártas szakember számára.

A 20. század két legfontosabb általános filozófiai irányzata az analitikus fiozófia és a fenomenológia volt (az utóbbit szélesen értelmezve, tehát nemcsak Husserl-t, hanem Brentano-t és tanítványait, Heideggert és a francia fenomenológiát is ideértve). Ez a két irányzat hozzávetőleg a század második évtizedében kettévált, és azóta többé-kevésbé függetlenül fejlődött egymástól. Mindazonáltan, ha kölcsönös elismerésről és főleg együttműködésről a 20. század nagy részében nem is volt szó, a két hagyomány egyes képviselői regáltak egymásra az izoláltság korszakában is. A közelmúltban azonban a közeledés jelei mutatkoznak, elsősorban az elmefilozófiában.
Ahhoz, hogy a 20. századi filozófia e meghatározó fejleményét, az analitikus filozófia és a fenomenológia kettéágazását megérthessük, történetileg és problémacentrikusan is meg kell vizsgálni a két hagyomány megközelítésmódját és fő problémáit. A projekt ezért egyfelől az analitikus filozófia és a fenomenológia kapcsolatainak részletes történeti feltárására irányul, másfelől azt vizsgálja, hol lehet valóban gyümölcsöző a két hagyomány eredményeinek összevetése, továbbá ilyen az együttműködést példázó kutatásokra törekszik, elsősorban az elmefilozófia és kisebb mértékben a nyelvfilozófia területén. A kutatás a következő nagy témák köré szerveződik.

I. A korai analitikus filozófia és a fenomenológia kapcsolatai
II. Bécsi Kör, logikai empirizmus és fenomenológia
III. Hétköznapinyelv-filozófia és fenomenológia
IV. Kortárs analitikus elmefilozófia, kognitív tudományok és az elme fenomenológiai megközelítései

Mi a kutatás alapkérdése?
Ebben a részben írja le röviden, hogy mi a kutatás segítségével megválaszolni kívánt probléma, mi a kutatás kiinduló hipotézise, milyen kérdéseket válaszolnak meg a kísérletek.

A kutatás háromfajta kérdésre irányul.

a. Történeti kérdések
A fenomenológia és az analitikus filozófia keletkezése és kettéválása. A logikai pozitivizmus és a korabeli fenomenológia reakciói egymásra. A hétköznapinyelv-filozófia valamint a kései Wittgenstein viszonya a fenomenológiához.

b. Kapcsolatok az elmefilozófiában
A különbségek ellenére a két hagyomány között vannak konkrét együttműködések. Az analitikus elmefilozófiában az 1930-as évektől az 1970-es évekig az objektivista, a tudatot mellőző megközelítések domináltak. Az 1970 évektől azonban újraéledt az érdeklődés a mentális állapotok fenomenálisan tudatos aspektusa iránt, az 1990-es évektől pedig újabb, a kognitivista megközelítéssel szembenálló megközelítések jelentek meg. Ezek az elméletek, amelyek a kognició fenomenális, testi, és szituált aspektusaira fókuszálnak, mára meghatározó kutatási programmá álltak össze, amely határozottan támaszkodik a fenomenológia eredményeire.

c. Az analitikus filozófia és a fenomenológia együttműködési lehetőségei általában
A két hagyomány elképzelései a filozófia természetéről jelentősen eltérnek. A filozófia mint a logikai elemzésre alapozott metafizika (Russell), vagy mint tudomány-logika (logikai pozitivizmus), vagy mint átfogó metafizikai naturalizálási program (kortárs analitikus metafizika) nem látszik illeszthetőnek a tudat Husserl-i, vagy a Dasein Heidegger-i elemzésének programjával. Mi több, a mai analitikus elmefilozófiák jórésze naturalista, míg a fenomenológiai megközelítések döntően anti-naturalisták, vagy legalábbis nem naturalisták. Ezért tisztázni kell a lehetséges együttműködés hatókörét.

Mi a kutatás jelentősége?
Röviden írja le, milyen új perspektívát nyitnak az alapkutatásban az elért eredmények, milyen társadalmi hasznosíthatóságnak teremtik meg a tudományos alapját. Mutassa be, hogy a megpályázott kutatási területen lévő hazai és a nemzetközi versenytársaihoz képest melyek az egyediségei és erősségei a pályázatának!

A kutatás jelentősége többrétű.
1. Egyfelől filozófiatörténeti. Mivel az analitikus és a fenomenológiai hagyomány mintegy száz éve egymástól függetlenül fejlődik, képviselőik többnyire csak az egyik hagyományban járatosak. A 20. századi filozófia történetének mélyebb megértéséhez, a két irányzat jobb önmegértéséhez és lehetséges együttműködésük területének illetve határainak a tisztázásához alapvető jelentőségű a két irányzat szétválásának illetve egymással való polémiáinak történeti tisztázása.
2. A történeti rekonstrukciót ugyanakkor tartalmi kérdések problémacentrikus vizsgálatával is kiegészítjük. Az analitikus és a fenomenológiai hagyomány szétválásában tartalmi-metafizikai, módszertani, és metafilozófiai nézetkülönbségek is szerepet játszottak. A tudat a priori struktúráit vizsgáló fenomenológiai módszer, vagy Heidegger elemzései a Dasein-ról, és az analitikus filozófia nyelvi-logikai-metafizikai elemzési módszerének különbsége, az elme, a nyelv és a metafizika kérdéseinek alapvetően másféle összekapcsolódását eredményezte a két irányzatban.
3. A naturalizálási programja tarthatósága alapvető kérdés a mai analitikus filozófia szempontjából. Ezt a kérdést véleményünk szerint nem elég pusztán történetileg vizsgálni, tartalmi állásfoglalást kíván. Ha ugyanis a fenomenológiai hagyomány anti-naturalizmusa jól alátámasztható, annak súlyos következményei vannak az analitikus filozófiára nézve.
4. A metafilozófiai szembenállás ellenére, az új posztkognivista megközelítések (a megtestesült, kiterjedt, enaktált és beágyazott elme-felfogások) az analitikus és fenomenológiai elmefilozófia együttműködését példázzák. A projektum célja ezen megközelítések vizsgálata, beleértve a hagyományos kognitivista illetve a fenomenológiai hagyománnyal való kapcsolataikat.
Összefoglalva: a projektum a 20. század két fő filozófiai irányzata közötti viszonyt kívánja részletesen kutatni: egyfelől filozófiatörténeti eredményeket ígér, másfelől tartalmi kérdések vizsgálatát elősorban az elme természetére és a mai naturalista metafizika kilátásaira vonatkozóan.

A kutatás összefoglalója, célkitűzései laikusok számára
Ebben a fejezetben írja le a kutatás fő célkitűzéseit alapműveltséggel rendelkező laikusok számára. Ez az összefoglaló a döntéshozók, a média, illetve az érdeklődők tájékoztatása szempontjából különösen fontos az NKFI Hivatal számára.

A kutatás a 20. századi filozófia két legfőbb irányzata, az analitikus filozófia és a fenomenológia kapcsolatainak részletes vizsgálatára irányul. E két irányzat a 20. század nagy részében egymástól szeparáltan fejlődött. E folyamat részleteinek feltárása fontos filozófiatörténeti feladat.
A szétválás okai korántsem magától értetődőek, hiszen a gyökerek közösek: a két hagyomány alapítói egyaránt az elmeállapotok, illetve a logika és a matematika pszichologista felfogásával szakítottak illetve fogalmaztak meg objektivista elméleteket (amely szerint gondolataink tárgyai, csakúgy mint a logikai tárgyak elmén kívüliek). Az 1900-as évek második felétől a két irányzat fokozatosan szétvált: egyfelől a közös realista kiindulóponttól való eltávolodás, másfelől filozófiai módszereik differenciálódása, továbbá a filozófia természetének értelmezésében jelentkező eltérések miatt. A kutatás ezeket a metafizikai, módszertani és a filozófia természetére vonatkozó metafilozófiai kérdéseket vizsgálja.
Konkrét együttműködésről elsősorban az elmefilozófiában beszélhetünk. Az analitikus filozófiában az 1960-as évektől az 1990-es, 2000-es évekig a funkcionalista-komputacionalista paradigma dominált, a közelmúltban azonban újabb alternatív megközelítések jelentek meg, az ún posztkognitivsta elmemodellek. Ezek a megközelítések érdemben támaszkodnak a kogníció testi, átélt aspektusaira és környezetbe ágyazottságára is, illetve a kognitív állapotok fenomenológiájára. Kutatásaink e kapcsolatok feltárására is irányulnak.
angol összefoglaló
Summary of the research and its aims for experts
Describe the major aims of the research for experts.

Analytic philosophy and phenomenology (broadly conceived, i.e.including not only Husserl but Brentano and his disciples, Heidegger and French phenomenology as well) have been the two most significant movements in 20th century philosophy. These movements have split during the second decade of the century and have evolved more or less independently ever since. Nevertheless, although a mutual recognition, not to speak of cooperation, was not characteristic of their relations, representatives of both traditions reacted to each others work in the ages of isolation as well. Recently, however, a rapprochement seems to be under way, most apparently in the philosophy of mind.
In order to truly understand the nature and causes of the analytic-phenomenological split, one has to investigate the problems and the attitudes of the two traditions both historically and in a problem-oriented way. Only after such a detailed investigation is a considered judgment about the possibilities and limits of cooperation is feasible. Therefore, our project aims at an in-depth historical examination of the connections between the analytic and the phenomenological movement, at determining where a joint application of the methods and results of the two traditions may be productive, and also at carrying out such cooperative research in various topics.

The research is arranged around 4 major themes.
I. The connections between early analytic philosophy and phenomenology
II. Vienna Circle, logical empiricism and phenomenology
III. Ordinary language philosophy and phenomenology
IV. Contemporary analytic philosophy of mind, cognitive sciences and phenomenological approaches to the mind.

What is the major research question?
Describe here briefly the problem to be solved by the research, the starting hypothesis, and the questions addressed by the experiments.

We address three sorts of questions.

a. Historical questions
The emergence of phenomenology and analytic philosophy and their separation. The encounter of logical positivism and phenomenology. Ordinary-language philosophy, late Wittgenstein and phenomenology.

b. Connection in the philosophy of mind
Analytic philosophy of mind was dominated by an objectivist approach ignoring subjective consciousness from the 1930s until the 1970s, hence cooperations with phenomenogical accounts of mental phenomena were sparse. However, in the 1970s interest in phenomenal consciousness has resurged, and an even more radical change came under way from the 1990s when diverse “post-cognitivist” (i.e. embodied, extended, enacted, embedded) approaches to mental phenomena were proposed. These theories exploring the phenomenal, the bodily and situated aspects of cognition became a major research programme, which does rely on the achievements of phenomenology.

c. The possibilities of cooperation between phenomenology and analytic philosophy in general
The metaphilosophical views of the two traditions, as e.g. philosophy is metaphysics based on logical analysis (Russell), philosophy is the logic of science (logical positivism), or that philosophy aims at a comprehensive naturalization program (analytic metaphysics) prima facie do not fit well with Husserl’s program of the analysis of consciousness or Heidegger’s Dasein-analysis, Moreover, as analytic philosophy of mind is predominantly naturalist concerning the mind, while most of phenomenological philosophy is anti-naturalist, hence the scope and limits of possible cooperation ought to be elucidated.

What is the significance of the research?
Describe the new perspectives opened by the results achieved, including the scientific basics of potential societal applications. Please describe the unique strengths of your proposal in comparison to your domestic and international competitors in the given field.

The significance of the research has several aspects.
1. One significant contribution of the research is historical. As the phenomenological and the analytical tradition have developed separately for about a hundred years, clarifying their controversies and the details of their detachment, will contribute to a better understanding of both traditions, and hence of 20th century philosophy in general.
2. Historical reconstruction, will be supplemented by an analytic examination of fundamental issues relevant to the analytic-phenomenological relations. The diverging methodologies, disagreements in substantial metaphysical questions, and metaphilosophical disagreements all played a role in the separation of the two traditions. The fundamental difference between the phenomenological examination of a priori structures of consciousness or the analysis of Dasein and the logical analysis of language and of science, resulted in a different arrangement of the issues concerning mind, language and metaphysics and their connections, within the two traditions.
3. A pivotal question to be addressed is the question of naturalism. The naturalization programme is of central importance to contemporary analytic philosophy, hence, we believe, it requires taking a stand, a purely historical examination of the attitudes towards naturalism will not do. For, if the anti-naturalism of the phenomenological tradition is well-supported, it has severe consequences for contemporary analytic philosophy on the whole.
4. Metaphilosophical and metaphysical controversies notwithstanding, the recent development of postcognitivist philosophies of mind provide examples of de facto collaboration between analytic philosophy and phenomenology. Doing research in these fields constitutes a major part of our project.

Summary and aims of the research for the public
Describe here the major aims of the research for an audience with average background information. This summary is especially important for NRDI Office in order to inform decision-makers, media, and others.

Our research aims at a detailed investigation of the connections between analytic philosophy and phenomenology, the two most important movements in 20th century philosophy. These movements developed separately for a long period, and the exploration of the details of these processes is an important task for the history of philosophy.
The reasons for the split of the two movements are not evident, since they have common roots: the founders of both traditions repudiated psychologism (about logic and mathematics as well as psychology) and advocated objectivist accounts (according to which the objects of thoughts as well as mathematical and logical objects are extra-mental, are “not in the mind”.) From the second half of the 1900s separation started to emerge, owing to the dissociation from the common realist view, the differentiation of philosophical methods, and the divergence of views concerning the nature of philosophy. Our research investigates these metaphysical, methodological and metaphilosopical differences, and the question of where and to what extent analytical and phenomenological methods may be conjoined.
Cooperation takes place de facto in the philosophy of mind. In analytic philosophy the cognitivist-computationalist paradigm dominated from the 1960s until the 1990s, recently, however, new “postcognivist” alternatives emerged, which draw on the phenomenological, the bodily, and the environmental aspects of cognition. Our project aims at doing research concerning these new approaches and their relations to phenomenological theoies of mind.





 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
A kutatási projektet a következő nagy témák köré szerveztük: I. A korai analitikus filozófia és a fenomenológia kapcsolatai; II. Bécsi Kör, logikai empirizmus és fenomenológia; III. Hétköznapinyelv-filozófia és fenomenológia; IV. Kortárs analitikus elmefilozófia, kognitív tudományok és az elme fenomenológiai megközelítései (altéma: a pszichoanalízis és a fenomenológia újabb keletű kapcsolatai); ez a felosztás a kutatások időbeli, éves szakaszolásának is hozzávetőleg megfelelt. A kutatási projekt során a résztvevők összes 126 konferencia vagy meghívott előadást tartottak, ezek közül 63 angol, 4 francia, 1 német és 58 magyar nyelven hangzott el, Magyarországon kívül Angliában, Ausztriában, Csehországban, az Egyesült Államokban, Franciaországban, Hollandiában, Lengyelországban, Olaszországban, Németországban, és Romániában. A résztvevők összesen 82 publikációt jegyeznek (ezek közül 6 könyv, 2 tematikus folyóiratszám („Korai analitikus filozófia és fenomenológia”, MFSZ 2016/1; „Austrian Philosophy”, MFSZ 2018/4), 4 szerkesztett kötet, 68 folyóiratcikk vagy könyvfejezet. A publikációk közül 27 angol, 2 francia, 3 német és 50 magyar nyelvű. A projekt keretein belül 5 magyar nyelvű konferenciát szerveztünk (2015: Miskolci Egyetem/MTA; 2016: ELTE; 2017: ELTE ; 2018: Károli Egyetem, 2019: Debreceni Egyetem) és egy nemzetközi konferenciát angolul (2018: ELTE).
kutatási eredmények (angolul)
The research project was articulated around the following themes: I. The connections between early analytic philosophy and phenomenology; II. The Vienna Circle, logical empiricism and phenomenology; III. Ordinary-language philosophy and phenomenology; IV. Contemporary analytic philosophy of mind, cognitive sciences and the phenomenological approaches to the mind (subtopic: new connections between psychoanalysis and phenomelogy). The temporal structuring of the research also followed approximately this partitioning. During the research period the participants held 126 conference or invited lectures (63 in English, 4 in French, 1 in German and 58 in Hungarian); in Hungary, England, Austria, Czech Republic, United States, France, The Netherlands, Poland, Italy, Germany and Romania. The participants produced 82 publications related to the project (among these 6 books, 2 thematic journal issus (Early Modern Analytic Philosophy and Phenomenology, Hungarian Phil. Rev. 2016/1, Austrian Philosophy, Hungarian Phil. Rev. 2018/4), 4 edited volumes, 68 papers in journals or book chapters. 27 items were published in English, 2 in French, 3 in German and 50 in Hungarian. Within the frames of the project we have organized 4 thematic conferences in Hungarian (2015: University of Miskolc / Hungarian Academy of Sciences; 2016: ELTE, 2017: Eotvos University, 2018: Károli University, 2019: University of Debrecen), and one international conference in English (2018: ELTE).
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=112542
döntés eredménye
igen





 

Közleményjegyzék

 
Ambrus Gergely: Ayer’s views on the mind-body relation, In: Tuboly Ádám (szerk.) The Historical and Philosophical Significance of Ayer’s Language, Truth and Logic. Palgrave, 2020
Szummer Csaba: Psychedelia Mystica: Quasi-Mystical Experiences Induced by Hallucinogen Substance, Journal of Transpersonal Psychology (megjelenés alatt), 2019
Szummer Csaba: Emlékezeti torzítások és narratív igazság a pszichoanalízisben, Magyar Filozófiai Szemle 63/3. (megjelenés alatt), 2019
Ullmann Tamás: A nyelvfilozófia három útja., Márton Miklós – Tőzsér János (szerk.): Az érzelmek jelentése, a jelentés tapasztalata. Budapest, L’Harmattan. 200-239., 2018
Ullmann Tamás: Szóbeliség, írásbeliség és filozófia, Erdélyi Múzeum LXXX. 2018/4. 1-10., 2018
Ullmann Tamás: Nietzsche és a nyelv, Pongrácz Tibor, Valastyán Tamás (szerk.): Terminusok. Idők, mértékek, alakzatok. Tanulmányok Hévizi Ottó hatvanadik születésnapjára. , Debreceni Egyetemi Kiadó, 231-241., 2019
Ullmann Tamás: Túl a jelentésen. Sematizmus és intencionalitás 2., Budapest, L’Harmattan, 2019
Schwendtner Tibor: A válság szerepe a fiatal Heidegger gondolkodásában, ” Magyar Filozófiai Szemle 63/2 (megjelenés alatt), 2019
Schwendtner Tibor: Die Dilemmata der deutschen Universitätsidee. Jaspers, Heidegger und die humboldtsche Tradition, Csaba Olay, Tibor Schwendtner (Hrsg.) Bildung und Universität. Karl Jaspers’ Universitätsschriften, Alber Verlag, Freiburg (megjelenés alatt), 2019
Csaba Olay, Tibor Schwendtner Hrsg.): Bildung und Universität. Karl Jaspers’ Universitätsschriften, Alber Verlag, Freiburg (megjelenés alatt), 2019
Schmal Dániel: Elme és tudatosság a fizikai világban, Bagyinszki Á– Mészáros L. (szerk) Apóriák: természettudomány és teológia párbeszédben. Budapest, L’Harmattan Kiadó– Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola.pp. 213-273, 2018
Ambrus Gergely -- Ullmann Tamés (szerk.): Emlékezet, Magyar Filozófiai Szemle 2019/3, 2019
Schmal Dániel: Intellectual Memory and Consciousness in Descartes’s Philosophy of Mind., Society and Politics. 12/2. 28–49., 2018
Schmal Dániel: A polisz mint a szelf metaforája., Laczkó Sándor szerk. Lábjegyzetek Platónhoz – A polisz. Szeged, Pro Philosophia Szegediensi Alapítvány – Magyar Filozófiai Társaság – Státus Kiadó. 2019. 116–127., 2019
Indries Krisztián, Szummer Csaba:: Freud és a felkelő nap országa, Budapest, , L'Harmattan Kiadó, 2018
Szummer Csaba: Dreaming consciousness in phenomenology and Daseinsanalysis., Jahrbuch für phaenomenologische Anthropoligie und Psychotherapie (megjelenés alatt), 2019
Horváth Lajos, Szummer Csaba, Ullmann Tamás (szerk.): Freud és a fenomenológusok, Budapest, L’Harmattan, 2019
Szummer Csaba: Sartre, Merleau-Ponty and the mescaline, Journal of Existential and Phenomenological Theory (megjelenés alatt), 2019
Ambrus Gergely: Moore nyitott kérdés érve: a Principia Ethica kontextusban, Magyar Filozófiai Szemle 58/3. 25-45., 2014
Ambrus Gergely: Az ítélet tárgya Russellnál: jelentés-elemzés és leíró pszichológia, Magyar Filozófiai Szemle 59/3. 83-106., 2015
Bárány Tibor: Intenzionalitás és felcserélhetetlenség: az „egyszerű mondatok” bonyolult problémája, Általános Nyelvészeti Tanulmányok, XXVI. (szerk. Kelemen János). Akadémiai Kiadó, Budapest, 239–278., 2014
Farkas Katalin: The Boundaries of the Mental, , in: Amy Kind (ed.) Philosophy of Mind in the Twentieth and Twenty-First Centuries, London, Routledge Press, 2018
Schwendtner Tibor: Wissenschaft als Philosophie. Bemerkungen zum Wissenschaftsbegriff von Wilhelm Szilasi, G. Jean, A. Takács (szerk.) Traces de l’étre. Heidegger en France et en Hongrie, L’Harmattan, Paris, 211-219., 2014
Schwendtner Tibor: Önazonosság és praxis Heideggernél, Loboczky János (szerk.) Teória és praxis. Az önformálás filozófiai-etikai dimenziói, EKF Líceum Kiadó, Eger, 75-83., 2014
Schwendtner Tibor: Szilasi Vilmos apriori realizmusa, Márton-Molnár-Tőzsér (szerk.): Realizmus, magyarázat, megértés, L'Harmattan, Budapest, 123-130., 2015
Attila Szabo, Lajos Horvath, Csaba Szummer: Phenomenology and altered states of consciousness: a new framework for analysis?, Psychologia Hungarica Caroliensis 2014/2. 7-29., 2014
Szummer Csaba: A csábítási elmélettől a tudattalan hermeneutikájáig - a pszichoanalízis születése, Magyar Filozófiai Szemle 60/1. 31-49., 2015
Schmal Dániel: Az elme filozófiája a kora újkorban, Budapest, Gondolat., 2015
Farkas Katalin: Know-how and non-propositional intentionality, Alex Grzankowski - Michelle Montague (szerk.) Non-propositional intentionality Oxford University Press. 95-113., 2018
Ambrus Gergely: Kategóriahiba elméletek és a mentális állapotok naturalizálása, Magyar Filozófiai Szemle ( előkészületben), 2019
Kondor Zsuzsanna: Perception and Delusionary Concepts in Science,  Christoph Limbeck-Lilienau, Friedrich Stadler (szerk.),The Philosophy of Perception and Observation. Kirchberg am Wechsel, The Austrian Ludwig Wittgenstein Soc. 118-120., 2017
Ambrus Gergely, Ullmann Tamás: A tudattalan, Magyar Filozófiai Szemle 62/3. 5-9., 2018
Ambrus Gergely Friedrich Stadler (szerk. és bev.): Austrian Philosophy, Magyar Filozófiai Szemle 62/4. p. 222, 2018
Ambrus Gergely: Carnap and Wittgenstein on Psychological Sentences: 1928-1932. Some Further Aspects of the Priority Dispute over Physicalism, Vienna Circle Institute Yearbook 2019, Wien–New York, Springer (megjelenés alatt), 2019
Ambrus Gergely: Schlick on the Meaning of »Good«. Damböck, Ch., Tuboly, A. (szerk.): The Socio-Ethical Dimension of Knowledge: The Mission of Logical Empiricism. Wien–New York, Springer, 2019, Damböck, Ch. (szerk.): The Socio-Ethical Dimension of Knowledge: The Mission of Logical Empiricism. Wien–New York, Springer. (megjelenés alatt), 2019
Bárány Tibor: A narratívák hasznáról és káráról, Műút Portál, 2017
Bárány Tibor: Magasművészet az antinómiák korában, Magyar Filozófiai Szemle 62/1. 130-162., 2018
Kondor Zsuzsa: A reprezentáció fenomenológiája, Bernáth L. – Márton M. (szerk.) Tudomány vagy tapasztalat? A fenomenológia és a naturalizmus szerepe a filozófiai elméletalkotásban, Fakultás Kiadó. 84-103., 2018
Csaba Szummer, Lajos Horváth, Attila Szabó, Ede Frecska, Kristóf Orzói (szerk.): The hyperassociative mind: The psychedelic experience and Merleau-Ponty’s 'wild being'., Journal of Psychedelic Studies 1. 1–10., 2017
Horváth, L., Szummer, C., and Szabo, A.: „Weak phantasy and visionary phantasy: the phenomenological significance of altered states of consciousness., Phenomenology and the Cognitive Sciences, 17/1. 117-129., 2018
Ullmann Tamás: A narratív identitástól a hasadt szubjektumig, Uő: Nyelv, közösség, végesség, identitás. Budapest, L’Harmattan. (megjelenés alatt), 2019
Ullmann Tamás: Kollektív képzetek, nyelvi jelentés és institúció, Socio.hu, 2019
Ullmann Tamás: A fantázia három modellje., Molnár Gábor (szerk.): A fantázia erőterei. L'Harmattan (megjelenés alatt), 2019
Ambrus Gergely: Austrian Identity Theory and Russellian Monism: Schlick, Russell and Chalmers, Magyar Filozófiai Szemle 2019/4. 97-116., 2018
Kondor Zsuzsanna: Perceiving and Organizing the World, A. Benedek Nyíri (Eds.) Image and Metaphor in the New Century, Budapest: Hungarian Academy of Sciences and Budapest University of Technology and Economics. 187-196, 2019
Kondor Zsuzsanna: Neural-based vs. Enactive Approaches to Consciousness and Social Cognition., AVANT. The Journal of the Philosophical-Interdisciplinary Vanguard, 2019 (elbírálás alatt), 2019
Farkas Katalin: Objectual knowledge (megjelenés alatt), Jonathan Knowles - Thomas Raleigh (szerk.) New Essays on Acquaintance. Oxford University Press, 2018
Schwendtner Tibor: A német egyetemeszme dilemmái: Heidegger, Jaspers és a humboldti hagyomány, ” In: Ollé János (szerk.) Egyetem. Eszme és valóság, Líceum Kiadó, Eger, 2017
Ambrus Gergely: Schlick and Russellan Monism, Magyar Filozófiai Szemle, 2018
Ambrus Gergely, Ullmann Tamás: A tudattalan, Magyar Filozófiai Szemle, 2018
Ambrus Gergely Friedrich Stadler (szerk. és bev.): Austrian Philosophy, Magyar Filozófiai Szemle, 2018
Ambrus Gergely: Carnap and Wittgenstein on Psychological Sentences: 1928-1932. Some Further Aspects of the Priority Dispute over Physicalism, Vienna Circle Institute Yearbook 2019, Wien–New York, Springer, 2019
Ambrus Gergely: Schlick on the Meaning of »Good«. Damböck, Ch. (szerk.): The Socio-Ethical Dimension of Knowledge: The Mission of Logical Empiricism. Wien–New York, Springer, 2019, Damböck, Ch. (szerk.): The Socio-Ethical Dimension of Knowledge: The Mission of Logical Empiricism. Wien–New York, Springer., 2019
Báraány Tibor: A narratívák hasznáról és káráról, Műút Portál, 2017
Bárány Tibor: Magasművészet az antinómiák korában, Magyar Filozófiai Szemle, 2018
Bárány Tibor: Kiskáté. Kortárs filozófiai kiskönyvtár, Műút-könyvek, Miskolc, 2017
Kondor Zsuzsa: Representation and Extension in Consciousness Studies, . Avant. The Journal of the Philosophical-Interdisciplinary Vanguard. 8/1. 209-227., 2018
Kondor Zsuzsa: A reprezentáció fenomenológiája, Bernáth L. – Márton M. (szerk.) Tudomány vagy tapasztalat? A fenomenológia és a naturalizmus szerepe a filozófiai elméletalkotásban, Fakultás Kiadó, 2018
Kondor Zsuzsa: Neural-based vs. Enactive Approaches to Consciousness and Social Cognition., AVANT. Trends in Interdisciplinary Studies, 2017
Csaba Szummer, Lajos Horváth, Attila Szabó, Ede Frecska, Kristóf Orzói (szerk.): The hyperassociative mind: The psychedelic experience and Merleau-Ponty’s 'wild being'., Journal of Psychedelic Studies, 1, 1–10., 2017
Horváth, L., Szummer, C., and Szabo, A.: „Weak phantasy and visionary phantasy: the phenomenological significance of altered states of consciousness., Phenom. Cogn. Sci., 2018
Indries Krisztián, Szummer Csaba: Freud és a felkelő nap országa. A pszichoanalízis Japánban., Budapest, L’Harmattan (megjelenés előtt), 2019
Ullmann Tamás: Les modèles de’inconscient., Studia Phaenomenologica (megjelenés előtt), 2018
Ullmann Tamás: A narratív identitástól a hasadt szubjektumig, Uő: Nyelv, közösség, végesség, identitás. Budapest, L’Harmattan., 2018
Ullmann Tamás: Kollektív képzetek, nyelvi jelentés és institúció, Replika, 2019
Ullmann Tamás: A fantázia három modellje., Molnár Gábor (szerk.): A fantázia erőterei., 2019
Schmal Dániel (vál. ford, előszó): Nicolas Malebranche: Értekezés a természetről és a kegyelemről, Budapest., Gondolat, 2017
Schmal Dániel: Locke és Leibniz a személyes azonosságról., Elpisz. 10/2. 57–72., 2017
Schmal Dániel: Le concept de représentation chez Malebranche et Spinoza., Raffaele Carbone – Chantal Jaquet – Pierre-François Moreau (szerk.): Spinoza–Malebranche: À la croisée des interprétations. Lyon, ENS Éditions. 2018, 91–109, 2017
Ambrus Gergely: Moore nyitott kérdés érve: a Principia Ethica kontextusban, Magyar Filozófiai Szemle (58/3), 25-45. old, 2014
Ambrus Gergely: Elme és ontológia: Russell útja Brentanótól és Meinongtól a naturalizmus felé, Márton Miklós, Molnár Gábor, Tőzsér János, (szerk.) Megértés, magyarázat, realizmus. Budapest: L’Harmattan, 131-156. old., 2015
Ambrus Gergely: Az ítélet tárgya Russellnál: jelentés-elemzés és leíró pszichológia, Magyar Filozófiai Szemle (59/3), 2015
Bárány Tibor: Intenzionalitás és felcserélhetetlenség: az „egyszerű mondatok” bonyolult problémája, Általános Nyelvészeti Tanulmányok, XXVI. (szerk. Kelemen János). Akadémiai Kiadó, Budapest, 239–278. old., 2014
Farkas Katalin: The Boundaries of the Mental (megjelenés előtt), , in: Amy Kind (ed.) Philosophy of Mind in the Twentieth and Twenty-First Centuries, London, Routledge Press, 2015
Kondor Zsuzsanna: Theoretical Controversies – Terminological Biases: Consciousness Revisited, Studies in Logic Grammar and Rhetoric (54), 143-160. old., 2015
Kondor Zsuzsanna: Do We Have a Visual Mind?, András Benedek, Kristóf Nyíri (szerk.) Beyond Words: Pictures, Parables, Paradoxes. Frankfurt: Peter Lang Verlag, 91-97. old., 2015
Schwendtner Tibor: Wissenschaft als Philosophie. Bemerkungen zum Wissenschaftsbegriff von Wilhelm Szilasi, G. Jean, A. Takács (szerk.) Traces de l’étre. Heidegger en France et en Hongrie, L’Harmattan, Paris, 211-219. old., 2014
Schwendtner Tibor: Önazonosság és praxis Heideggernél, Loboczky János (szerk.) Teória és praxis. Az önformálás filozófiai-etikai dimenziói, EKF Líceum Kiadó, Eger, 75-83. old., 2014
Schwendtner Tibor: Szilasi Vilmos apriori realizmusa, Márton-Molnár-Tőzsér (szerk.): Realizmus, magyarázat, megértés, L'Harmattan, Budapest, 2123-130. old., 2015
Attila Szabo, Lajos Horvath, Csaba Szummer: Phenomenology and altered states of consciousness: a new framework for analysis?, Psychologia Hungarica Caroliensis 2014/2: 7-29 old., 2014
Szummer Csaba: A pszichoanalízis heterogenitása és termékeny homályossága, Márton Miklós, Molnár János, Tőzsér János (szerk.) Megértés, magyarázat, realizmus. Budapest, L’Harmattan, 101-118. old., 2015
Szummer Csaba: A csábítási elmélettől a kokain segítségével a tudattalan hermeneutikájáig - a pszichoanalízis születése, Magyar Filozófiai Szemle (59/3) (megjelenés előtt), 2015
Ullmann Tamás: A másik elme fenomenológiája, Márton Miklós, Tőzsér János (szerk.) Más elmék. Budapest: L’Harmattan (megjelenés előtt), 2015
Schmal Dániel: Visual Perception and the Cartesian Concept of Mind: Descartes and the Camera obscura, Claus Zittel et alii (szerk.) Conflicting Values of Inquiry: Ideologies of Epistemology in Early Modern Europe. Leiden, Brill Publishers. 69–91. old., 2015
Schmal Dániel: Az elme filozófiája a kora újkorban., Budapest, Gondolat., 2015
Ambrus Gergely: Tudományos elmefilozófia. A parallelizmustól a materializmusig., Budapest: L’Harmattan, 319. p., 2015
Ambrus Gergely: Korai analitikus filozófia és fenomenológia, Magyar Filozófiai Szemle, 60, 2016/1. tematikus blokk szerkesztése., 2016
Ambrus Gergely: „Naturalizált kísértetek?, Korunk, 2016/6. 39-49., 2016
Bárány Tibor (szerk.) Zvolenszky Zsófia, Tőzsér János (társzerk.): Metafora, relevancia, jelentés, Loisir Kiadó, Budapest, [236 p.], 2015
Farkas Katalin: Know-how and non-propositional intentionality, Alex Grzankowski - Michelle Montague (szerk.) Non-propositional intentionality Oxford University Press (megjelenés előtt), 2016
Schwendtner Tibro: Autentikus tudomány és nevelő állam. Heidegger ’33-as egyetemi reformtervei, Gedő Éva, Schwendtner, Tibor (szerk.): Filozófia és nemzetiszocializmus. Értelmezések és kontextusok. L’Harmattan, Budapest. 101-117., 2016
Szummer Csaba: A csábítási elmélettől a tudattalan hermeneutikájáig - a pszichoanalízis születése, Magyar Filozófiai Szemle 60(1). 31-50., 2016
Szummer Csaba: Pszichedelikumok és spiritualitás, Budapest, Károli Gáspár Református Egyetem; L'Harmattan Kiadó. 130 p., 2015
Szummer Csaa: A pszichedelikus élmény változatai, PSYCHOLOGIA HUNGARICA CAROLIENSIS 3:(2) pp. 12-30., 2015
Ullmann Tamás: A tudattalan modelljei. Fenomenológia, pszichoanalízis és kognitív tudományok, Magyar Filozófiai Szemle 2016/1. 9-30., 2016
Ullmann Tamás: Hogyan működik a tudattalan?, Kellék (55). 143-176., 2016
Kondor Zsuzsanna: Do We Have a Visual Mind?, András Benedek, Kristóf Nyíri (szerk.) Beyond Words: Pictures, Parables, Paradoxes. Frankfurt: Peter Lang Verlag, 91-97., 2015
Bárány Tibor (szerk.) Zvolenszky Zsófia, Tőzsér János (társszerk.): Metafora, relevancia, jelentés, Loisir Kiadó, Budapest, [236 p.], 2015
Schwendtner Tibor: Autentikus tudomány és nevelő állam. Heidegger ’33-as egyetemi reformtervei, Gedő Éva, Schwendtner, Tibor (szerk.): Filozófia és nemzetiszocializmus. Értelmezések és kontextusok. L’Harmattan, Budapest. 101-117., 2016
Szummer Csaba: A pszichedelikus élmény változatai, Psychologia Hungarica Caroliensis (2). 12-30., 2015
Ambtrus Gergely, Ullmann Tamással (szerk.): Szabadság, Magyar Filozófiai Szemle 60/2 (2016). 1-175., 2016
Ambrus Gergely, Ullmann Tamás: Szabadság, Magyar Filozófiai Szemle 60/2. 5-9, 2016
Ambrus Gergely: Kategóriahiba elméletek és a mentális állapotok naturalizálása, Magyar Filozófiai Szemle ( előkészületben), 2017
Bárány Tibor: Ízlésviták – mi végre? (Peter Kivy: De Gustibus. Arguing about taste and why we do it), Műút Portál, 2017. március 25, 2017
Farkas Katalin: Objectual knowledge (megjelenés alatt), Jonathan Knowles - Thomas Raleigh (szerk.) New Essays on Acquaintance. Oxford University Press, 2017
Farkas Katalin: Virtue epistemology and knowing how, Synthese (elbírálás alatt), 2018
Kondor Zsuzsanna: Perception and Delusionary Concepts in Science,  Christoph Limbeck-Lilienau és Friedrich Stadler (szerk.),The Philosophy of Perception and Observation. Kirchberg am Wechsel, The Austrian Ludwig Wittgenstein Society, 2017
Kondor Zsuzsanna: A virtualitás szerepe a kognitív folyamatokban, Magyar Tudomány 2017/8., 2017
Kondor Zsuzsanna: Representation and Extension in Consciousness Studies, várható megjelenés: in Avant, 2017
Horváth Lajos , Szabó Attila, Szummer Csaba: Weak phantasy and visionary phantasy: The phenomenological significance of altered states of consciousness, Phenomenology and the Cognitive Sciences. 1-13., 2017
Szummer Csaba, Horváth Lajos, Szabó Attila, Frecska Ede, Orzói Kristóf: The hyperassociative mind: The psychedelic experience and Merleau-Ponty’s “wild being”, Journal of Psychedelic Studies1: (2) pp. 1-10., 2017
Ullmann Tamás: Phenomenology of experience and the problem of unconscious., Markus Gabriel – Csaba Olay – Sebastian Ostritsch (szerk.): Welt und Unendlichkeit. Ein deutsch-ungarischer Dialog in memoriam László Tengelyi. Freiburg/München, Karl Alb, 2017
Ullmann Tamás: Képzelet és tudattalan. A fenomenológia és a pszichoanalízis találkozása., Fehér M. István – Lengyel Zsuzsanna Mariann, Kiss Andrea-Laura, Bognár László (szerk.) Imagináció a filozófiában. Budapest, L’Harmattan. 79-105., 2017
Schmal Dániel: A Dioptrika helye a descartes-i filozófiában, in René Descartes, Dioptrika. Ford. Kékedi Bálint, Schmal Dániel, Tóth Zita Veronika. Budapest, Gondolat. 109–119., 2016
Schmal Dániel: A vitalizmus és az öntudatlan percepció problémája a 17. században, Magyar Filozófiai Szemle. 60/3. 79–95., 2016
Schwendtner Tibor: A német egyetemeszme dilemmái: Heidegger, Jaspers és a humboldti hagyomány, ” In: Ollé János (szerk.) Egyetem. Eszme és valóság, Líceum Kiadó, Eger., 2017




vissza »