gyermek jóllét, iskola, családi háttér, nemzetközi összehasonlítás
angol kulcsszavak
child well-being, school, family background, international comparison
megadott besorolás
Szociológia (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)
100 %
Ortelius tudományág: Nevelésszociológia
zsűri
Társadalom
Kutatóhely
TÁRKI Zrt
résztvevők
Gábos András Szabó Lilla Szabó Lilla Szczuka Borbála Júlia
projekt kezdete
2017-09-01
projekt vége
2023-09-30
aktuális összeg (MFt)
41.978
FTE (kutatóév egyenérték)
5.09
állapot
aktív projekt
Zárójelentés
kutatási eredmények (magyarul)
A projekt egy nemzetközi adatfelvétel (ISCWeB 3. hullám) keretében valósult meg. A kutatás célja általános iskolai tanulók szubjektív jóllétének, életük különböző aspektusaival való elégedettségüknek vizsgálata. Minden résztvevő országban véletlenszerűen kiválasztott általános iskolákban kellett kérdőívvel megkérdezni 3*1000 fő 8, 10, 12 éves tanulót. Magyarországon 75 iskolában folyt a kutatás. Nemzetközi összehasonlításban a magyar tanulók életük legtöbb területével (család, lakáskörülmények, anyagi helyzet, társas kapcsolatok) elégedettebbnek tűnnek az átlagnál. Egyetlen terület, ahol a magyar tanulók kevésbé elégedettek, az iskolai körülményeik, saját tanulói jóllétük. A jóllétet, elégedettséget befolyásolják a tanulók személyes jellemzői. A fiatalabbak elégedettebbek, az idősebbek kritikusabbak, a fiúk elégedettebbek, mint a lányok. Lényeges szempont még a család anyagi helyzete. Az anyagiak miatti aggodalom jelentősen rontja a gyerekek jóllétét, Magyarországon viszont nem olyan nagy mértékben, mint mondjuk a skandináv országokban. Összességében fontos az is, hogy a szülők szubjektív jólléte, elégedettsége jelentősen kihat arra, hogyan éreznek gyerekeik. Részletesebben is vizsgáltuk a magyar tanulók számára legkritikusabb közeget, az iskolát. Itt jelentősen javítják a jóllétet, de még az iskolai eredményeket is a jobb tanári, osztálytársi kapcsolatok. Ezzel ellentétes negatív hatása van bármiféle bántalmazásnak, ami esetleg az iskolában éri a tanulót.
kutatási eredmények (angolul)
The project has been carried out in an international comparative frame (ISCWeB Wave 3). The research focused on the subjective well-being and the satisfaction of school-age children. Participating countries have randomly selected schools (in Hungary 75 schools have been studied) and 3*1000 pupils were interviewed in these schools, aged 8, 10, 12. In international comparison, Hungarian pupils seem to be more satisfied with the various aspects of their life (family, housing situation, material circumstances, personal relations) than their counterparts in other countries. There is one thing, Hungarian pupils are largely dissatisfied with, and this is their own school life and their teachers. Well-being and satisfaction are affected by the attributes of pupils. Younger children are more satisfied, older ones are more critical, boys are more satisfied than girls. The financial situation in the family is also important. Worries about money are more damaging to well-being but not as much in Hungary as e.g. in the Scandinavian countries. Overall, results reveal that parental subjective well-being has a strong influence on their children’s feelings. Focusing on the most criticized school life, we found that satisfaction with school and even performance in school is positively affected by better perceptions of relationships with teachers and classmates. In contrast, any form of bullying in class, affects negatively school well-being or performance in school.
Róbert Péter, Szabó Lilla, Széll Krisztián: A gyermekjóllét aspektusai. Nemzetközi összehasonlítás egy iskolai kutatás alapján, Kolosi Tamás–Szelényi Iván-Tóth István György (szerk.) Társadalmi Riport 2020. TÁRKI, Budapest, 2020
Széll Krisztián, Szabó Lilla, Róbert Péter: Individual and school factors affecting children's well-being, Michalis Michaelides (szerk.) 42nd Annual Hybrid Conference of the ISPA - Working with Schools & Families to Strenghten Children: Book of Abstracts, 2021
Széll Krisztián, Szabó Lilla, Róbert Péter: Individual and school factors affecting children's well-being, Michalis Michaelides (szerk.) 42nd Annual Hybrid Conference of the ISPA - Working with Schools & Families to Strengthen Children: Book of Abstracts, 2021
Széll Krisztián, Róbert Péter, D. Nagy Krisztina: Az iskolai jóllét meghatározó tényezői, Molnár Gyöngyvér és Tóth Edit (szerk.) ÚJ KUTATÁSOK A NEVELÉSTUDOMÁNYOKBAN 2021. A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira, 117-131. old, 2022
Róbert Péter: How Do Child Maltreatment in School Undermine Happiness and Satisfaction?, Annual conference of International Society for Quality-of-Life Studies (ISQOLS), 2023