|
Nagy CO tűrő anód elektrokatalizátorok fejlesztése reformátum gázeleggyel működő PEM tüzelőanyag-cellákhoz
|
súgó
nyomtatás
|
Ezen az oldalon az NKFI Elektronikus Pályázatkezelő Rendszerében nyilvánosságra hozott projektjeit tekintheti meg.
vissza »
|
|
Projekt adatai |
|
|
azonosító |
130004 |
típus |
NNE |
Vezető kutató |
Tompos András |
magyar cím |
Nagy CO tűrő anód elektrokatalizátorok fejlesztése reformátum gázeleggyel működő PEM tüzelőanyag-cellákhoz |
Angol cím |
Development of High CO-Tolerant Anode Electrocatalysts for Reformate-Fed PEM Fuel Cells |
magyar kulcsszavak |
tüzelőanyag-cella, elektrokatalizátor, CO tűrés, vegyes oxid - szén kompozitok |
angol kulcsszavak |
fuel cells, electrocatalyst, CO tolerance, mixed oxide - carbon composites |
megadott besorolás |
Kolloidkémia (Műszaki és Természettudományok Kollégiuma) | 100 % |
|
zsűri |
Kémia 1 |
Kutatóhely |
Anyag- és Környezetkémiai Intézet (HUN-REN Természettudományi Kutatóközpont) |
résztvevők |
Ayyubov Ilgar Ayyubov Ilgar Bakos István Borbáth Irina Pászti Zoltán Rzayeva Jamila Szijjártó Gábor Tálas Emília Vass Ádám
|
projekt kezdete |
2019-01-01 |
projekt vége |
2022-06-30 |
aktuális összeg (MFt) |
29.248 |
FTE (kutatóév egyenérték) |
5.65 |
állapot |
lezárult projekt |
magyar összefoglaló A kutatás összefoglalója, célkitűzései szakemberek számára Itt írja le a kutatás fő célkitűzéseit a témában jártas szakember számára. A káros anyagok kibocsátásától mentes energiatermelés ígéretes eszközei a biomassza-eredetű hidrogént használó kisméretű kombinált hő- és villamosenergia-termelő (Combined Heat and Power, CHP) egységek, melyekben polimer elektrolit membrános tüzelőanyag-elemek (PEMFC-k) működnek. A CHP technológia széleskörű elterjedéséhez elengedhetetlen a Pt/C típusú PEMFC elektrokatalizátorok kiváltása olcsóbb, a CO mérgezésre és az elektrokorrózióra kevésbé érzékeny katalizátorokkal. A projekt fő célkitűzése ezen igény kielégítése hosszú élettartamú, stabil, viszonylag olcsóbb ugyanakkor kiemelkedő elektrokatalitikus aktivitású, csökkentett Pt tartalmú katalizátortípus kifejlesztésével. A tevékenység három részfeladat (RF) köré szerveződik: RF-1: új típusú CO-tűrő elektrokatalizátorok kifejlesztése (magyar partner) A csökkentett Pt tartalmú elektrokatalizátorok hordozóját titán-dioxid alapú vegyes oxidok és különböző felületmódosított szén anyagok kompozitjjaként állítjuk elő. RF-2: Új generációs membrán-elektród együttesek (MEA) fejlesztése (török partner) Kidolgozzuk az új katalizátorok MEA-ba építéséhez szükséges szórási/festési technológiát. RF-3: Tüzelőanyag-elemek és elemkötegek vizsgálata szimulált CO mérgezési körülmények között (török partner) A MEA-k és további alkatrészek (bipoláris lemezek, áramgyűjtő lemezek, tömítések) felhasználásával tüzelőanyag-elemeket hozunk létre, amelyeket valós körülmények és szimulált CO mérgezés körülményei között is vizsgálunk. A projekt egységes munkamenetbe integrálja a magyar partner elektrokatalizátor fejlesztéssel, jellemzéssel és a török partner MEA és PEMFC fejlesztéssel, teszteléssel kapcsolatos tapasztalatát.
Mi a kutatás alapkérdése? Ebben a részben írja le röviden, hogy mi a kutatás segítségével megválaszolni kívánt probléma, mi a kutatás kiinduló hipotézise, milyen kérdéseket válaszolnak meg a kísérletek. Annak érdekében, hogy a szén hordozós Pt PEMFC elektrokatalizátorok korlátait meghaladhassuk, újfajta anyagok kifejlesztése szükséges. Önmagukban sem az aktív szén, sem a TiO2 vagy a Ti(1-x)MxO2 (M: Mo, Nb, Sn) kevert oxidok nem teljesítik a hatékony elektrokatalizátor hordozóval szemben támasztott követelményeket. Kiinduló hipotézisünk alapján azonban az aktív szén jó vezetőképessége és nagy fajlagos felülete, a TiO2 kiváló stabilitása és az oxofil adalékok (Mo, Nb, Sn) jótékony ko-katalitikus hatása vegyes oxid – szén kompozit rendszer kialakításával összekombinálható. A kompozit hordozós elektrokatalizátorok létrehozásához és PEMFC katalizátorként való használatához több problémakör egyidejű vizsgálata szükséges: (i) Új módszerek kialakítása katalizátorok és elektród rétegek létrehozására, amelyek elősegítik a katalizátorok jobb hasznosulását és biztosítják tartósságukat. (ii) A hordozó szén összetevőjének kiválasztása (aktív szén vagy redukált grafit-oxid), az optimális vegyes oxid-szén arány és felületi összetétel megválasztása a korrózióállóság, a vezetőképesség és a katalitikus tulajdonságok figyelembe vételével. (iii) Új membrán-elektród együttes (MEA) fejlesztési stratégia megalapozása (kötőanyag, pórusképző, hidrofób komponens kiválasztása az adott működési körülményekhez legjobban illeszkedő szerkezet elérésére). (iv) „Szegmentált cella” megközelítés alkalmazása különböző katalizátorok és MEA szerkezetek egyidejű tesztelésére. (v) A katalizátort- és tüzelőanyagelem-károsodási mechanizmusok feltárása normál és CO mérgezést szimuláló üzemi körülmények között.
Mi a kutatás jelentősége? Röviden írja le, milyen új perspektívát nyitnak az alapkutatásban az elért eredmények, milyen társadalmi hasznosíthatóságnak teremtik meg a tudományos alapját. Mutassa be, hogy a megpályázott kutatási területen lévő hazai és a nemzetközi versenytársaihoz képest melyek az egyediségei és erősségei a pályázatának! A projekt tágan vett várható eredménye új lehetőségek azonosítása a PEM tüzelőanyag-elemek hatékonyságának, élettartamának és használhatóságának növelésére, árának csökkentésére. A PEM tüzelőanyag-elemek kulcsfontosságú alkotórészei az elektródok, amelyek elektrokatalizátor rétegeket tartalmaznak. Így jobb teljesítőképességű, kisebb Pt tartalmú katalizátorok bevezetése nyilvánvalóan jobb és olcsóbb PEM tüzelőanyag-elemek építését teszi lehetővé. A projekt lényeges vonása, hogy kiaknázza az elektrokatalizátorok és a membrán-elektród együttesek (MEA) egyidejű fejlesztésének szinergiáit. Így várakozásaink szerint a kutatómunka eredményeként a jelenleg használtaknál érdemben jobb katalizátor/MEA rendszereket tudunk a további termékfejlesztés számára felkínálni. A Ti(1-x)MxO2-C (M: Mo, Nb, Sn) vegyes oxid-szén kompozit hordozós Pt elektrokatalizátorok alkalmazása várakozásaink szerint megoldást fog kínálni a szén hordozós katalizátorok stabilitási problémáira. A Pt/C katalizátorok CO mérgezéssel szembeni érzékenységét az oxofil fémmel adalékolt TiO2 a bifunkciós mechanizmus útján ki fogja küszöbölni, így a reformálási folyamatból származó hidrogén tisztítás nélkül is használható lesz az új elektrokatalizátorokkal megépített tüzelőanyag-elemekben. A megnövelt CO tűrőképesség és stabilitás kombinációja fogja lehetővé tenni a Pt tartalom csökkentését. Munkánk alapkutatási hozadéka, hogy atomi szintű szerkezet-tulajdonság összefüggéseket fogunk tudni megállapítani a kompozit hordozós elektrokatalizátorok optimalizálása során. A MEA előállítási lehetőségek (katalizátor felvitel a membránra vagy a gázdiffúziós rétegre, szórással vagy festéssel) összehasonlításával fontos információt fogunk kapni az alkalmazott megközelítés hatásáról a teljesítőképességre, így ki tudjuk választani a Pt mennyiség csökkentéséhez legalkalmasabb módszert. A tüzelőanyag-elemekkel és –elemkötegekkel végzett kísérletek során meg fogjuk állapítani az új katalizátorokkal működő elemek CO érzékenységét, stabilitás és élettartam szempontjából optimális üzemeltetési paramétereit.
A kutatás összefoglalója, célkitűzései laikusok számára Ebben a fejezetben írja le a kutatás fő célkitűzéseit alapműveltséggel rendelkező laikusok számára. Ez az összefoglaló a döntéshozók, a média, illetve az érdeklődők tájékoztatása szempontjából különösen fontos az NKFI Hivatal számára. A hidrogén- és tüzelőanyagelem-technológiák egyik legfontosabb alkalmazási lehetősége a kombinált hő- és villamosenergia-termelés (Combined Heat and Power, CHP). A biomasszából vagy biogázból reformálással előállított hidrogén felhasználására tervezett tüzelőanyag-elem 90%-ot meghaladó hatásfokkal állít elő környezetbarát energiát. A CHP rendszerek versenyképességének biztosításához alacsonyabb árra és hosszabb élettartamra lenne szükség, az ilyen típusú tüzelőanyag-elemekhez jelenleg rendelkezésre álló szén hordozós Pt elektrokatalizátorok azonban érzékenyek mind az elektrokorrózió okozta károsodásra, mind a reformálásból származó hidrogénben elkerülhetetlenül jelen levő CO okozta mérgeződésre. Projektünk célja új típusú, megnövelt stabilitású, kisebb Pt tartalmú és kedvezőbb árú katalizátor-elektródok kifejlesztése. Katalizátor hordozóként átmeneti fém - TiO2 vegyes oxid és szén kompozitját fogjuk használni; a Pt és a vegyes oxid közti kölcsönhatástól várjuk a stabilitás és a CO tűrőképesség javulását. A kért támogatásból meghatározzuk az új kompozitok előállítási feltételeit, azonosítjuk a kialakulásukhoz vezető kémiai folyamatokat, illetve kidolgozzuk tüzelőanyag-elem elektródba építésük módszereit és teszteljük az új katalizátorokkal kialakított tüzelőanyag-elemeket.
| angol összefoglaló Summary of the research and its aims for experts Describe the major aims of the research for experts. A possible route for zero emission energy production is utilization of biomass-derived hydrogen in small combined heat and power (CHP) units containing Polymer Electrolyte Membrane Fuel Cells (PEMFCs). For wide-range implementation of CHP technologies, it is essential to overcome the high price and the CO poisoning and electrocorrosion sensitivity of the widely used Pt/C. The project addresses the need for highly stable electrocatalysts with long lifetime, low cost and better electrochemical activity along with decreased Pt content. Research is organized in 3 Work Packages (WP): WP-1: Development of novel CO-tolerant electrocatalysts (Hungarian partner) In this WP novel composites consisting of titania based mixed oxides and different surface modified carbonaceous materials will be prepared to find the best support for electrocatalysts with reduced Pt content. WP-2: Development of new generation MEAs (Turkish partner) The technology of integrating the novel electrocatalysts into Membrane Electrode Assemblies (MEAs) by spray and painting methods will be developed. WP-3: Fuel cell and stack testing under simulated CO poisoning conditions (Turkish partner) MEAs and other components (bi-polar plates, current collection plates and gaskets) will be assembled into fuel cells and tested under realistic working conditions and simulated CO poisoning conditions. The project combines into a single workflow the expertise of the Hungarian partner in electrocatalyst design, development and characterization with the expertise of the Turkish partner in the development of MEAs and fuel cell stacks, testing them under realistic working conditions.
What is the major research question? Describe here briefly the problem to be solved by the research, the starting hypothesis, and the questions addressed by the experiments. In order to overcome the limitations of the Pt/C type electrocatalysts in PEMFCs, development of novel materials is needed. Neither carbon nor TiO2 or Ti(1-x)MxO2 (M: Mo, Nb, Sn) mixed oxides alone satisfy all requirements for efficient electrocatalyst supports. Thus the key hypothesis is that the high surface area and good conductivity of active carbon can be combined with the excellent stability of TiO2 and the beneficial co-catalytic properties of oxophilic dopants (like Mo, Nb or Sn) in a mixed oxide-carbon composite system. In order to realize the envisaged novel electrodes containing composite supported electrocatalysts, the following aspects of their preparation and assessment has to be investigated: (i) Development of new synthesis and manufacturing methods of catalysts and electrode layers in order to increase catalyst utilization and durability; (ii) Selection of the carbonaceous component of the composite (active carbon or reduced graphite oxide); optimization of the Ti(1-x)MxO2/C ratio with respect to corrosion resistance and conductivity; optimization of the surface composition of the catalysts with respect to electrocatalytic performance and stability; (iii) New Membrane Electrode Assembly (MEA) development strategies (binder, pore formers, hydrophobic agents) will be explored to optimize structure suitable for operating conditions; (iv) Implementing ‘segmented fuel cell’ approach to test different catalysts and electrode structures within the same single test; (v) Understanding of catalyst and stack degradation mechanisms in real operating conditions and under simulated CO poisoning will be explored in several single fuel cell and stack tests.
What is the significance of the research? Describe the new perspectives opened by the results achieved, including the scientific basics of potential societal applications. Please describe the unique strengths of your proposal in comparison to your domestic and international competitors in the given field. In the general sense, the expected outcome of the project is to propose a novel way for improving the efficiency, lifetime and usability of PEM fuel cells, while trying to decrease their price. Crucial parts of the PEM fuel cells are the electrodes, which consist of the electrocatalyst layers. Improved performance of the electrocatalyst with reduced Pt content is obviously a step towards better but still more affordable PEM fuel cells. A further benefit of our approach is that the synergisms in simultaneous improving the electrocatalyst and the Membrane Electrode Assembly (MEA) will be explored and exploited. Therefore, we believe after completing our research work we will be able to propose a novel electrocatalyst/MEA arrangement, which has superior properties compared to the presently used ones and which may be promising even for product development purposes. More specifically, we expect that the novel Ti(1-x)MxO2-C (M: Mo, Nb, Sn) mixed oxide-carbon composite supported Pt electrocatalysts will offer a possible solution for the degradation problems of the presently used Pt/C. The bifunctional effect of the oxophilic metal containing mixed oxide support will contribute to the elimination of CO poisoning related issues, thus hydrogen obtained from reforming processes can be used without further purification in the fuel cells operating with the new electrocatalysts. The combination of the CO tolerance and enhanced stability will allow to decrease the Pt content, resulting in a catalyst system which has better characteristics than the current state-of-art CO tolerant PtRu/C electrocatalysts and which is expected to be a suitable candidate for real life PEMFCs applications. Additional scientific impact is that we aim to establish atomic level structure-property relationships in the mixed oxide supported catalysts. MEA preparation approaches (catalyst loading onto both membrane and Gas Diffusion Layer (GDL) with spray coating and painting) will give important new knowledge about which method is more suitable for reduced Pt loading, enhanced performance and stability, while single cell and stack operations will provide essential information on operational parameters, CO sensitivity and stability.
Summary and aims of the research for the public Describe here the major aims of the research for an audience with average background information. This summary is especially important for NRDI Office in order to inform decision-makers, media, and others. Combined heat and power (CHP) generation is one of the most potential commercialization fields for hydrogen and fuel cell technologies. In particular, a fuel cell designed specifically to use hydrogen from reformate of biomass or biogas offers more than 90% efficiency for environmentally friendly energy production. Cost reduction and increased durability is expected to allow CHP systems to be competitive with conventional systems on a life-cycle cost basis. However, the electrocatalysts currently available for this type of fuel cells suffer from problems related to (i) electrocorrosion under the working conditions of the cell and (ii) sensitivity towards CO poisoning, which is inevitable if biomass reformates are used as fuel. We aim to develop new, more stable types of catalyst-electrodes with reduced platinum content which may result in a more favorable price. Formation of carbon based support covered with transition metal doped titanium-dioxide coating is planned. Titanium-dioxide is highly resistant and provides strong interaction with platinum, from which we expect significantly enhanced stability compared to the currently used electrocatalysts. Finding conditions for the preparation, investigation of the chemical processes leading to these new types of materials and determination of the best methods for integrating the new electrocatalysts into polymer electrolyte membrane fuel cell electrodes are planned with the support of the project.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Közleményjegyzék |
|
|
D. Diczházi, I. Borbáth, I. Bakos, G.P. Szijjártó, A. Tompos, Z. Pászti: Design of Mo-doped mixed oxide – carbon composite supports for Pt-based electrocatalysts: the nature of the Mo-Pt interaction, submitted to Catalysis Today, 2020 | I. Borbáth, I. Bakos, Z. Pászti, A. Tompos: Design of PtSn/C cathode electrocatalysts with optimized Pt/Sn surface composition for Polymer Electrolyte Membrane Fuel Cells, 12th International Symposium of the Romanian Catalysis Society (RomCat 2019), Bucharest (Románia) June 5-7, 2019, 2019 | I. Borbáth, Z. Pászti, G.P. Szijjártó, Z. Sebestyén, K. Zelenka, Gy. Sáfrán, A. Tompos: Design of mixed oxide coatings on functionalized carbon materials and their use as electrocatalyst support, 12th International Symposium of the Romanian Catalysis Society (RomCat 2019), Bucharest (Románia) June 5-7, 2019, 2019 | I. Borbáth, Z. Pászti, A. Tompos: CO tolerant Pt electrocatalysts for PEM fuel cells with enhanced stability against electrocorrosion, The 4th International Symposium on Materials for Energy Storage and Conversion (mESC-IS 2019). Akyaka, Mugla, Turkey, 11-13 September, 2019, 2019 | M. S. Yazici, S. Dursun, I. Borbath, A. Tompos: CO Tolerant Pt/Ti0.8Mo0.2O2-C Electrocatalyst for Reformate-fed PEM Fuel Cell, The 4th International Symposium on Materials for Energy Storage and Conversion (mESC-IS 2019). Akyaka, Mugla, Turkey, 11-13 September, 2019., 2019 | D. Diczházi, I. Borbáth, I. Bakos, G.P. Szijjártó, A. Tompos, Z. Pászti: Design of Mo-doped mixed oxide – carbon composite supports for Pt-based electrocatalysts: the nature of the Mo-Pt interaction, Catalysis Today, 2020 | M.S. Yazici, S. Dursun, I. Borbáth, A. Tompos: Reformate gas composition and pressure effect on CO tolerant Pt/Ti0.8Mo0.2O2–C electrocatalyst for PEM fuel cells, International Journal of Hydrogen Energy, 2020 | I. Borbáth, K. Zelenka, Á. Vass, Z. Pászti, G.P. Szijjártó, Z. Sebestyén, G. Sáfrán, A. Tompos: CO tolerant Pt electrocatalysts for PEM fuel cells with enhanced stability against electrocorrosion, International Journal of Hydrogen Energy, 2020 | I. Borbáth, E. Tálas, Z. Pászti, K. Zelenka, I. Ayyubov, K. Salmanzade, I.E. Sajó, G. Sáfrán, A. Tompos: Novel Ti-Mo mixed oxide-carbon composite supported Pt electrocatalysts: Effect of the type of carbonaceous materials, Applied Catalysis A: General, submitted, 2021 | I. Ayyubov, E. Tálas, I. Borbáth, T. Szabó, Z. Pászti, A. Domján, J. Mihály, A. Tompos: Graphite Oxide Derived Ti(1-x)MoxO2 Mixed Oxide-Carbon Composite Type Electrocatalyst Supports, 23rd International Conference “New Cryogenic and Isotope Technologies for Energy and Environment"- EnergEn 2020, Băile Govora, Romania, May 25 – 27, 2020., submitted, 2021 | M.S. Yazici, I. Borbath, A. Tompos: CO tolerance of Pt/Ti0.8Mo0.2O2-C electrocatalyst, 23rd World Hydrogen Energy Conference (WHEC2020), Istanbul, Turkey, July 5-9, 2020. , submitted, 2021 | D. Diczházi, I. Borbáth, I. Bakos, G.P. Szijjártó, A. Tompos, Z. Pászti: Mo-Pt interactions in Mo-doped mixed oxide – carbon composite supported Pt electrocatalysts., 23rd World Hydrogen Energy Conference (WHEC2020), Istanbul, Turkey, July 5-9, 2020., submitted, 2021 | D. Diczházi, I. Borbáth, I. Bakos, G.P. Szijjártó, A. Tompos, Z. Pászti: Design of Mo-doped mixed oxide – carbon composite supports for Pt-based electrocatalysts: the nature of the Mo-Pt interaction, Catalysis Today, 366 (2021) 31–40., 2021 | M.S. Yazici, S. Dursun, I. Borbáth, A. Tompos: Reformate gas composition and pressure effect on CO tolerant Pt/Ti0.8Mo0.2O2–C electrocatalyst for PEM fuel cells, International Journal of Hydrogen Energy, 46 (2021) 13524-13533, 2021 | I. Borbáth, K. Zelenka, Á. Vass, Z. Pászti, G.P. Szijjártó, Z. Sebestyén, G. Sáfrán, A. Tompos: CO tolerant Pt electrocatalysts for PEM fuel cells with enhanced stability against electrocorrosion, International Journal of Hydrogen Energy, 46 (2021) 13534-13547, 2021 | I. Borbáth, E. Tálas, Z. Pászti, K. Zelenka, I. Ayyubov, K. Salmanzade, I.E. Sajó, G. Sáfrán, A. Tompos: Novel Ti-Mo mixed oxide-carbon composite supported Pt electrocatalysts: Effect of the type of carbonaceous materials, Applied Catalysis A: General, 620 (2021) 118155, 2021 | I. Ayyubov, I. Borbáth, Z. Pászti, Z. Sebestyén, J. Mihály, T. Szabó, E. Illés, A. Domján, M. Florea, D. Radu, A. Kuncser, A. Tompos, E. Tálas:: Peculiarities of graphite oxide derived TiO2-carbon composites as electrocatalyst supports for polymer electrolyte membrane fuel cells., Topics in Catalysis, 2021 | I. Ayyubov, A. Vulcu, C. Berghian-Grosan, E. Tálas, I. Borbáth, I. E. Sajó, G. Sáfrán, J. Mihály, András. Tompos: Preparation of Pt electrocatalyst supported by novel, Ti(1-x)MoxO2-C type of composites containing multi-layer graphene, Reaction Kinetics, Mechanisms and Catalysis, 2021 | C. Silva, I. Borbáth, K. Zelenka, I. E. Sajó, G. Sáfrán, A. Tompos, Z. Pászti: Effect of the reductive treatment on the state and electrocatalytic behavior of Pt in catalysts supported on Ti0.8Mo0.2O2–C composite., Reaction Kinetics, Mechanisms and Catalysis, 2021 | D. Diczházi, I. Borbáth, I. Bakos, G.P. Szijjártó, A. Tompos, Z. Pászti: Design of Mo-doped mixed oxide – carbon composite supports for Pt-based electrocatalysts: the nature of the Mo-Pt interaction, Catalysis Today, 366 (2021) 31–40., 2021 | I. Ayyubov, A. Vulcu, C. Berghian-Grosan, E. Tálas, I. Borbáth, I. E. Sajó, G. Sáfrán, J. Mihály, András. Tompos: Preparation of Pt electrocatalyst supported by novel, Ti(1-x)MoxO2-C type of composites containing multi-layer graphene, Reaction Kinetics, Mechanisms and Catalysis 135 (2022) 49–69. Open Access, 2022 | C. Silva, I. Borbáth, K. Zelenka, I. E. Sajó, G. Sáfrán, A. Tompos, Z. Pászti: Effect of the reductive treatment on the state and electrocatalytic behavior of Pt in catalysts supported on Ti0.8Mo0.2O2–C composite., Reaction Kinetics, Mechanisms and Catalysis, 135 (2022) 29–47. Open Access, 2022 | I. Borbáth, K. Salmanzade, E. Tálas, Z. Pászti, K. Zelenka, I. Ayyubov, C. Silva, G. Sáfrán, I.E. Sajó, A. Tompos: Requirements for multifunctional composite supports and electrocatalysts to achieve high CO tolerance and stability, Book of abstract RomCat 2022, 13th International Symposium of The Romanian Catalysis Society, June 22-24, 2022, Baile Govora, Romania, 2022 | I. Ayyubov, I. Borbáth, Z. Pászti, Z. Sebestyén, J. Mihály, T. Szabó, E. Illés, A. Domján, M. Florea, D. Radu, A. Kuncser, A. Tompos, E. Tálas: Peculiarities of graphite oxide derived TiO2-carbon composites as electrocatalyst supports for polymer electrolyte membrane fuel cells, Topics in Catalysis, Accepted: 23 September 2021, published online: 05 October 2021, 2022 | E. Tálas, I. Ayyubov, A. Vulcu, C. Berghian-Grosan, I. Borbáth, Z. Pászti, Gy. Sáfrán, J. Mihály, Á. Szegedi, A. Tompos: Use of the ball milling technique in the preparation of potential catalysts for polymer electrolyte membrane fuel cells (PEMFC), Book of abstract RomCat 2022 (13th International Symposium of The Romanian Catalysis Society, June 22-24, 2022, Baile Govora, Romania), pp. 21-22, 2022 | I. Borbáth, K. Salmanzade, E. Tálas, Z. Pászti, C. Silva, I.E. Sajó, S. Neatu, A. Kuncser, D. Radu, M. Florea, A. Tompos: Design of Ti–Sn mixed oxide–carbon composite supports for Pt-based electrocatalysts for polymer electrolyte membrane fuel cells: peculiarities of preparation, Book of abstract RomCat 2022 (13th International Symposium of The Romanian Catalysis Society, June 22-24, 2022, Baile Govora, Romania), pp. 17-18., 2022 | I. Ayyubov, E. Tálas, K. Salmanzade, A. Kuncser, Z. Pászti, Ș. Neațu, A.G. Mirea, M. Florea, A. Tompos, I. Borbáth: Electrocatalytic Properties of Mixed-Oxide-Containing Composite-Supported Platinum for Polymer Electrolyte Membrane (PEM) Fuel Cells, Materials, 15 (2022) 3671. Open Access, 2022 |
|
|
|
|
|
|
vissza »
|
|
|