|
A bizalom szerepének vizsgálata az IT szolgáltatók teljesítmény-értékelésében
|
súgó
nyomtatás
|
Ezen az oldalon az NKFI Elektronikus Pályázatkezelő Rendszerében nyilvánosságra hozott projektjeit tekintheti meg.
vissza »
|
|
Projekt adatai |
|
|
azonosító |
130377 |
típus |
KH |
Vezető kutató |
Oláh Judit |
magyar cím |
A bizalom szerepének vizsgálata az IT szolgáltatók teljesítmény-értékelésében |
Angol cím |
Analysing the role of trust in the performance evaluation of IT service providers |
magyar kulcsszavak |
bizalom, bizalom menedzsment, IT, pénzügyi teljesítmény |
angol kulcsszavak |
trust, trust management, IT, financial performance |
megadott besorolás |
Gazdálkodástudomány (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma) | 70 % | Közgazdaságtudomány (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma) | 20 % | Ortelius tudományág: Vállalatgazdaságtan | Pszichológia (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma) | 10 % | Ortelius tudományág: Szociálpszichológia |
|
zsűri |
Gazdaság |
Kutatóhely |
GTK Agrár- és Üzleti Digitalizáció Intézet (Debreceni Egyetem) |
résztvevők |
Lakner Zoltán Máté Domicián Popp József
|
projekt kezdete |
2018-12-01 |
projekt vége |
2020-11-30 |
aktuális összeg (MFt) |
19.096 |
FTE (kutatóév egyenérték) |
2.10 |
állapot |
lezárult projekt |
magyar összefoglaló A kutatás összefoglalója, célkitűzései szakemberek számára Itt írja le a kutatás fő célkitűzéseit a témában jártas szakember számára. Célkitűzésünk olyan elemzések megvalósítása, különböző kérdőíves felmérésekből és számviteli kimutatásokból származó adatok alapján, hogy megállapíthassuk hogyan kapcsolódik egymáshoz a vállatokkal, az üzleti partnerekkel és az intézményi környezettel szembeni bizalom az IT szolgáltatók pénzügyi teljesítménye. A vizsgálati eredmények alkalmasak lehetnek arra, hogy felhasználásukkal kimutassuk mennyire fontos szerepet tölt be napjainkban a bizalom és a vállalati teljesítményben. A célkitűzés megvalósításához az első lépésben egy fókuszcsoportos mintavétellel kiválasztott (IT szolgáltatók körében) kérdőíves felmérést végzünk, hogy felmérjük a bizalom szerepét az üzleti kapcsolatokban. A második lépésben ezután kiválasztjuk a hagyományos pénzügyi mutatókat (hatékonysági, likviditási, eladósodottsági stb.) és megvizsgáljuk, hogy az egyes vállalaton belüli és kívüli bizalomi tényezők hogyan és milyen mértékben gyakorolnak hatást a vállalatok teljesítményére. Az IT szolgáltatók teljesítménye és a bizalom kapcsolatának vizsgálatát leíró statisztikák mellett, kereszttáblákkal, egy és kétmintás próbákkal, illetve kifinomultabb ökonometriai módszerekkel (korrelációs tábla, varianciaanalízis (ANOVA), többváltozós lineáris és logisztikus regresszió) valósítjuk meg. A kutatócsoportunk az elemzéseket a hazai IT szolgáltatásokat nyújtó ágazathoz kapcsolódó vállalati adatok alapján kívánjuk elvégezni
Mi a kutatás alapkérdése? Ebben a részben írja le röviden, hogy mi a kutatás segítségével megválaszolni kívánt probléma, mi a kutatás kiinduló hipotézise, milyen kérdéseket válaszolnak meg a kísérletek. A kutatás alapkérdése, hogy a vállalaton belüli és az együttműködő vállalatok közötti (külső), illetve intézményi környezettel szembeni bizalom szintjei milyen hatást gyakorolnak az információs-technológiai szolgáltatásokat (IT) nyújtó hazai vállalatok pénzügyi eredményeire? Az üzleti életben a bizalomnak kitűntetett szerepet tölt be több szempontból is. A biztos vállalati működésbe, az üzleti környezetbe vetett bizalom befolyásolja a vállalatok stratégiáját, beruházási hajlandóságát, pénzügyi döntéseit és közvetve egy adott ország ágazati, gazdasági teljesítményét is stb. A fő kutatási kérdéshez kapcsolódó további kérdések: • A vállalaton belüli (munkatársakkal, menedzsmenttel, tulajdonosokkal szembeni) bizalom szintje befolyásolja az IT vállalatok árbevételét, adózás utáni eredményét stb. • Az üzleti partnerekkel (beszállítókkal, vásárlókkal stb.) szembeni bizalom meghatározza az IT vállalatok teljesítményét. • Az üzleti környezettel (kormányzattal, jogrenddel, rendőrséggel stb.) szembeni bizalom szintje hatást gyakorol az IT vállalatok hatékonyságára, likviditására, produktivitását kockázatviselő képességét stb.
Mi a kutatás jelentősége? Röviden írja le, milyen új perspektívát nyitnak az alapkutatásban az elért eredmények, milyen társadalmi hasznosíthatóságnak teremtik meg a tudományos alapját. Mutassa be, hogy a megpályázott kutatási területen lévő hazai és a nemzetközi versenytársaihoz képest melyek az egyediségei és erősségei a pályázatának! A globalizálódó gazdasági verseny erősödése egyre fontosabb szerepet tölt be a vállalatok életében, hogy meghatározzák valós helyüket versenytársaik között. A vállalat pénzügyi teljesítményét befolyásoló tényezők pontosabb ismerete alapvető szempont a vállalatok finanszírozói és egyéb partnerei számára. Nyilvánvaló, hogy a bizalom szerepe a 2008-as globális pénzügyi és gazdasági válság hatására egyre nagyobb jelentőségre tett szert. Ezért fontos kutatni a bizalom növelésének – pl. a munkatársak, beszállítók stb. körében – lehetőségét az informatikai szolgáltató vállalkozásoknál, mivel a bizalmi szint közvetlen pozitív hatást gyakorol a szóban forgó vállalatok hatékonyságának, nyereségének, likviditásának stb. alakulására. A Magyarországon működő informatikai szolgáltatók körében végzett reprezentatív, empirikus kutatás szakirodalmi áttekintés és a vállalatok körében végzett empirikus kutatások alapján készülnek. Azt feltételezzük, hogy a bizalmi szint pozitívan befolyásolja a magánszemélyek kapcsolatát, együttműködését és a kérdőíves felmérésben részt vevő IT szolgáltatók pénzügyi teljesítményét egyaránt. Az elért kutatási eredmények lehetővé teszik, hogy a felhasznált módszertan segítségével bármely ágazat értékelésében felhasználható modell szülessen, amelynek segítségével a gazdasági környezet folyamatos változásával párhuzamosan időnként újra értékelhetők a befolyásoló tényezők, sőt azok felhasználhatók a vállalatok teljesítményének mérésében és a vállalatok összehasonlításában. Az alábbi hazai és külföldi tudományos folyóiratokban évente legalább 1-2 cikket, kizárólag tudományos (MTMT-ben), illetve a Scopus (Q2 besorolású) és/vagy WOS által indexált folyóiratokban tervezünk megjelentetni. Tervezett hazai folyóiratok: Apstract, Gazdálkodás, Vezetéstudomány, Információs társadalom, Magyar Tudomány, VIKEK Közlemények (Taylor folyóirat, Köztes-Európa), International Review of Applied Sciences and Engineering stb. Tervezett külföldi (nemzetközi) folyóiratok: Polish Journal of Management, Technological Forecasting and Social Change, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research stb.
A kutatás összefoglalója, célkitűzései laikusok számára Ebben a fejezetben írja le a kutatás fő célkitűzéseit alapműveltséggel rendelkező laikusok számára. Ez az összefoglaló a döntéshozók, a média, illetve az érdeklődők tájékoztatása szempontjából különösen fontos az NKFI Hivatal számára. Magyarország már megtapasztalhatta a nemzetközi IT-szolgáltatók közötti versenyt. A magyarországi vállalatok számára is egyre fontosabb kérdés, hogy a termékeikkel, szolgáltatásaikkal a hazai és a nemzetközi piacok hatékony szereplőivé válhassanak. A kutatás eredményei hangsúlyozzák és igazolják a bizalom fontosságát - általánosságban is - a vállalatok üzleti életében. Az alkalmazottak iránti bizalom, valamint a vállalatok közötti bizalom és az intézményi környezetre adott válasz bizonyítékot szolgáltat a bizalom kulcsfontosságú szerepére. A vállalkozáson belüli és kívüli bizalom szintjének megőrzésével kapcsolatban a vállalat vezetése biztosítani tudja a hatékony és folyamatos fejlődést és növekedést, a a vállalkozás életében. A meglévő adatkészletek felhasználhatók a kutatási módszerek továbbfejlesztésére, annak érdekében, hogy az informatikai (IT) szolgáltatók összehasonlító elemzését végezhessék el más Európai Uniós tagországokban. A kutatás viszont csak a magyarországi válaszadókra korlátozódik, ami megnehezíti a megállapítások más országokra történő általánosítását. Ami a távolabbi jövőt illeti, a korábbi kutatási eredményekkel alátámasztva azt a következtetést vonhatjuk le, hogy potenciálisan az informatikai szolgáltatók jövője nem csak a vállalatok és az üzleti partnerei közötti határok lebontására irányul. Az informatikai szolgáltatók jövőjét a szolgáltató és a szolgáltatást igénybe vevők bizalmi interakciója is nagyban meghatározza. Az egyik lehetséges javaslatunk az, hogy a vállalati vezetők a megfelelő belső és külső bizalmi szint fenntartásával hatékonyabban tudják biztosítani a folyamatos fejlesztést és növekedést a piacon.
| angol összefoglaló Summary of the research and its aims for experts Describe the major aims of the research for experts. The aim of the project underlying the research comes from various questionnaire surveys and accounting statements that can be used to determine how the financial performance of IT service providers is related to trust in each other, in their business partners and in the institutional environment. The results are an appropriate way to demonstrate how important the role of trust and corporate performance is nowadays. In order to achieve this objective, we will administer a questionnaire survey with a selected focus group (IT service providers) to assess the role of trust in business relationships. Following this, traditional financial indicators (efficiency, liquidity, debt capitation, etc.) will be examined by using the collected data to analyse the extent to which external and internal confidence factors might affect the performance of businesses. In addition to descriptive statistics, the performance and trust relationships of IT service providers will also be examined with cross-tables, single- and double-sample probes, and more sophisticated econometric methods (correlation, variance analysis (ANOVA), multivariate linear and logistic regressions). Our research team intends to carry out analyses using data from companies linked to the Hungarian IT services sector.
What is the major research question? Describe here briefly the problem to be solved by the research, the starting hypothesis, and the questions addressed by the experiments. The main research question of the project is the extent to which the level of trust which exists within firms, between co-operating firms (external trust), and towards the institutional environment, affects the financial performance of companies providing information technology services (IT) in Hungary. In business, confidence plays an outstanding role. Trust in a firm’s business operations, and in the business environment influences corporate strategy, the willingness to invest, and financial decision-making, and indirectly the economic and sectoral performance of a given country. Other questions related to the main research objective include: • How the level of trust within the company (with respect to staff, management, and owners) affects IT companies' sales, post-tax profit, etc. • How trust in business partners (suppliers, buyers, etc.) determines the performance of IT companies. • How the level of confidence in the business environment (government, law, police, etc.) has an impact on IT companies’ efficiency, liquidity, productivity, and their ability to manage risk etc.
What is the significance of the research? Describe the new perspectives opened by the results achieved, including the scientific basics of potential societal applications. Please describe the unique strengths of your proposal in comparison to your domestic and international competitors in the given field. The intensification of globalized economic competition makes it increasingly important for companies to be able to determine their real position among their competitors. Better knowledge of the factors influencing corporate financial performance can be of crucial importance to corporate investors and other stakeholders in companies. It is indisputable that the role of trust has increased in importance following the global financial and economic crisis in 2008. Therefore, it is important to focus on how to increase the level of trust – for example, among staff, suppliers, etc. - in IT service-provider enterprises, as the level of trust has a direct positive influence on their effectiveness, profitability, liquidity etc. The representative empirical research conducted among the IT service providers in Hungary is based on a literature review and empirical research conducted among firms. We assume that the level of trust positively influences personal relationships and individuals’ capacity to collaborate, as well as the financial performance of the IT service providers who answer the questionnaire. The results achieved enable us to use the methodology to create a test model that can be used in the evaluation of any industry and can be used to re-evaluate the factors influencing the continuous changes in the economic environment and simultaneously to use them to measure corporate performance and make company comparisons. We plan to publish at least 1-2 articles annually in the following Hungarian and foreign academic journals, which are in the MTA and Q2 (Scopus) list and/or are WOS indexed. Planned domestic academic journals: Apstract, Gazdálkodás, Vezetéstudomány, Információs társadalom, Magyar Tudomány, VIKEK Közlemének (Taylor folyóirat, Köztes-európa), International Review of Applied Sciences and Engineering etc. Planned foreign (international) academic journals: Polish Journal of Management, Technological Forecasting and Social Change, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research.
Summary and aims of the research for the public Describe here the major aims of the research for an audience with average background information. This summary is especially important for NRDI Office in order to inform decision-makers, media, and others. Hungary has already experienced competition between international IT service providers. An increasingly important issue for Hungarian companies is to become effective members of domestic and international markets through their products and services. The results of research emphasize and justify the importance of trust, both in general and in the business life of companies. Trust in employees, trust between companies and the response to the institutional environment provide evidence of the key role of trust. By maintaining the level of trust inside and outside the company, the management of the company can ensure efficient and continuous development and growth in the life of the business. Existing datasets can be used to further develop research methods in order to carry out comparative analysis of IT providers in other European Union member states. The research, however, is limited to respondents in Hungary, making it difficult to generalize the findings to other countries. As far as the future is concerned, we can conclude from the previous research findings that potentially the future of IT service providers does not only lie in breaking down the barriers between companies and their business partners; the future of IT service providers is largely determined by the interaction of the service provider and the recipients of the service. One of our possible suggestions is that corporate executives can provide more effective growth and development on the market by maintaining adequate internal and external levels of trust.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Közleményjegyzék |
|
|
Yusmar Ardhi Hidayat: Trust, innovation, and financial performance of information and communication technology companies in a disruptive era, https://econ.unideb.hu/hu/drolah-judit, 2020 | Oláh Judit, Yusmar Ardhi Hidayat, Popp József: The concept of integrative trust on business performance, (közlésre elküldve), 2020 | Alshaabani, A., Judit Oláh, József Popp, Zaien Samír: Impact of distributive justice on the trust climate among middle eastern employess, https://pjms.zim.pcz.pl/resources/html/article/details?id=206105, 2020 | Judit Oláh, Yusmar Ardhi Hidayat, Zoltán Lakner, Sándor Kovács: The effect of integrative trust and innovation on financial performance in a disruptive era., közlésre elfogadva, 2020 | Erdei Edina, Yusmar Ardhi Hidayat, Gál Zsolt: Analysis of the market situation of IT services providers in Hungary, Miskolc-Lillafüred, Gazdaságtudományi Kar, „Mérleg és Kihívások” XI. Nemzetközi Tudományos Konferencia, 2019. október 18-19., Miskolc-Lillafüred, Hotel Palota, 2019 | Oláh Judit, Yusmar Ardhi Hidayat, Domicián Máté, József Popp: Trust approach on financial performance, https://unikl.eeibs.com, 2019 | Judit Oláh, József Popp, Domicián Máté, Yusmar Ardhi Hidayat: Market structure and concentration ratio: Evidence of Informatuion Technology companies in Hungary, 6th International Scientific Conference, New trends in Management and production engineering - regional, cross-border and global perspectives, 6-7 June 2019 Brenna, Polan, 2019 | Edina Erdei, Yusmar Ardhi Hidayat, Zsolt Gál: Az informatikai szolgáltatók piaci helyzetének elemzése Magyarországon – Ananlysis of the market situation of IT service providers in Hungary., (közlésre elküldve), 2019 | Miklós Pakurár, S.A. Benedek, József Popp, Róbert Magda, Judit Oláh: Trust or Doubt: Accuracy of Determining Factors for Supply Chain Performance, https://pjms.zim.pcz.pl/resources/html/article/details?id=190130, 2019 | Judit Oláh, József Popp, Domicián Máté, Yusmar Ardhi Hidayat: Market structure and concentration ratio: evidence of IT companies in Hungary, http://www.wsb.edu.pl/container/WYDANICTWO/FSO%20VOL7%20NO3%202019/1.pdf, 2019 | Judit Oláh, Yusmar Ardhi Hidayat, Máté Domicián, Novotny Ádám, József Popp, Zoltán Lakner, Sándor Kovács: A trust approach to the financial performance of ITC enterprises, (közlésre elfogadva), 2019 | Oláh Judit, Yusmar Ardhi Hidayat, Domicián Máté, Popp József: Inter-organisational trust and intra-organisational trust effect on business performance, (közlésre elküldve), 2020 | Zoltán Lakner and Anna Kiss and József Popp and Domicián Máté and Judit Oláh: ): From Basic Research to Competitiveness: An Econometric Analysis of the Global Pharmaceutical Sector, https://www.mdpi.com/2071-1050/11/11/3125, 2019 | Sehar Zulfiqar, Rabeea Sadaf, József Popp, Jolita Vveinhardt, Domicián Máté: An Examination of Corporate Social Responsibility and Employee Behavior: The Case of Pakistan, https://www.mdpi.com/2071-1050/11/13/3515, 2019 | Judit Oláh, Sándor Kovács, Zuzana Virglerova, Zoltán Lakner, József Popp: ): Analysis and Comparison of Economic and Financial Risk Sources in SMEs of the Visegrad Group and Serbia, https://www.mdpi.com/2071-1050/11/7/1853, 2019 | Judit Oláh, Zuzana Virglerova, Jana Klieštiková, József Popp, Sándor Kovács: The Assessment of Non-Financial Risk Sources of SMES in the V4 Countries and Serbia, https://www.mdpi.com/2071-1050/11/17/4806, 2019 | Judit Oláh, József Popp, Domicián Máté, Yusmar Ardhi Hidayat: Market structure and concentration ratio: Evidence of Information Technology companies in Hungary, In: WSB, University (szerk.) 6th International Scientific Conference New Trends in Management and Production Engineering - Regional, Cross-border and Global Perspectives, WSB University (2019) p. 43.., 2019 | Lakner Zoltán, Kiss Anna, Popp József, Zéman Zoltán, Máté Domicián, Oláh Judit: From Basic Research to Competitiveness: An Econometric Analysis of the Global Pharmaceutical Sector, SUSTAINABILITY 11: (11) 3125, 2019 | Oláh Judit, Kovács Sándor, Virglerova Zuzana, Lakner Zoltán, Kovacova Maria, Popp József: Analysis and Comparison of Economic and Financial Risk Sources in SMEs of the Visegrad Group and Serbia, SUSTAINABILITY 11: (7) p. 1853., 2019 | Oláh Judit, Popp József, Máté Domicián, Hidayat Yusmar Ardhi: Market structure and concentration ratio: evidence of IT companies in Hungary, FORUM SCIENTIAE OECONOMIA 7: (3) pp. 7-18., 2019 | Oláh Judit, Zuzana Virglerova, József Popp, Jana Kliestikova, Sándor Kovács: The Assessment of Non-Financial Risk Sources of SMES in the V4 Countries and Serbia, SUSTAINABILITY 11: (17) 4806, 2019 | Pakurár M., Benedek S. A., Popp J., Magda R., Oláh J.: Trust or Doubt: Accuracy of Determining Factors for Supply Chain Performance, POLISH JOURNAL OF MANAGEMENT STUDIES 19: (1) pp. 283-297., 2019 | Judit Oláh, Yusmar Ardhi Hidayat, Máté Domicián, Novotny Ádám, József Popp, Zoltán Lakner, Sándor Kovács: A trust approach to the financial performance of ITC enterprises, https://pjms.zim.pcz.pl/resources/html/article/details?id=196840, 2019 | Judit Oláh, József Popp, Domicián Máté, Yusmar Ardhi Hidayat: Market structure and concentration ratio: Evidence of Information Technology companies in Hungary, In: WSB, University (szerk.) 6th International Scientific Conference New Trends in Management and Production Engineering - Regional, Cross-border and Global Perspectives, WSB University (2019) p. 43.., 2019 | Miklós Pakurár, S.A. Benedek, József Popp, Róbert Magda, Judit Oláh: Trust or Doubt: Accuracy of Determining Factors for Supply Chain Performance, https://pjms.zim.pcz.pl/resources/html/article/details?id=190130, 2019 |
|
|
|
|
|
|
vissza »
|
|
|