A fenntartható európai tradicionális sertéshús-előállítás (Fatty pig) és -fogyasztás vizsgálata feltételes választási modellekkel  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
130443
típus KH
Vezető kutató Balogh Péter
magyar cím A fenntartható európai tradicionális sertéshús-előállítás (Fatty pig) és -fogyasztás vizsgálata feltételes választási modellekkel
Angol cím Examination of the traditional European sustainable pork production (Fatty Pig) and consumption using Discrete Choice Models
magyar kulcsszavak fenntarthatóság, tradicionális sertéshústermelés, DCM modellezés
angol kulcsszavak sustainability, traditional pork production, DCM modeling
megadott besorolás
Közgazdaságtudomány (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)70 %
Ortelius tudományág: Agrárgazdaságtan
Agrárökonómiai tudományok (Komplex Környezettudományi Kollégium)30 %
Ortelius tudományág: Agrárgazdaságtan
zsűri Gazdaság
Kutatóhely GTK Statisztika és Módszertani Intézet (Debreceni Egyetem)
résztvevők Csipkés Margit
Harangi-Rákos Mónika
Huzsvai László
Kőmíves Péter Miklós
Kovács Krisztián
Lengyel Péter József
Nagy Lajos
Szakály Zoltán
Szenderák János
projekt kezdete 2018-12-01
projekt vége 2022-09-30
aktuális összeg (MFt) 19.994
FTE (kutatóév egyenérték) 10.36
állapot lezárult projekt
magyar összefoglaló
A kutatás összefoglalója, célkitűzései szakemberek számára
Itt írja le a kutatás fő célkitűzéseit a témában jártas szakember számára.

Kutatásunk alapkérdései a fenntartható tradicionális sertéshústermeléssel és -fogyasztással kapcsolatos termelői és fogyasztói preferenciák különböző elemeinek tudományos magyarázatára, a heterogenitás számszerűsítésére és a jelenségek mögött lévő mikroökonómiai összefüggésekre irányulnak, s egyben a folytatását jelentik egy 2016-ban megjelent, jelentős nemzetközi visszhangot kiváltó cikkünkben megjelent kutatásunknak, melynek tárgya a DCM módszertan alkalmazásával végzett, a mangalica sertésből készült termékkel kapcsolatos fogyasztói preferenciavizsgálat volt. A várható eredmények függvényében a termelőknél az elfogadási, a fogyasztóknál a fizetési hajlandóságot befolyásoló elemekkel kapcsolatos javaslatokat fogunk megfogalmazni GMNL WTP-tér és ICLV modellek alkalmazásával. A kutatás hasznosulása a magyar és az uniós sertéstartás és húsfeldolgozás számára is releváns eredményeket hoz. A kutatás segít megvalósítani a Magyarország élelmiszergazdasági koncepciója 2017-2050 c. kormányzati stratégiai dokumentum célkitűzéseket (pl.: GMO mentes takarmányok alkalmazása). A korábbi cikkben alkalmazott fogyasztói preferenciavizsgálat kiterjesztése és a külföldi kutatópartnerekkel együttműködésben lebonyolítandó nemzetközi adatgyűjtés segítségével a magyar sertéságazat hazai és nemzetközi piaci esélyei is előrejelezhetőek. A kutatócsoport tagjai az agrárközgazdaság, a kutatásmódszertan, a preferenciamérésekben megjelenő agrármarketing elismert szakemberei, akik a projekt lebonyolítása során fiatal kutatókat is bevonnak a vizsgálatok elvégzésébe, ezzel a kutatócsoport aktívan részt vállal a tudományos utánpótlás képzésében is.

Mi a kutatás alapkérdése?
Ebben a részben írja le röviden, hogy mi a kutatás segítségével megválaszolni kívánt probléma, mi a kutatás kiinduló hipotézise, milyen kérdéseket válaszolnak meg a kísérletek.

Az általunk vizsgált problémakör a fenntartható termeléssel és fogyasztással kapcsolatos termelői és fogyasztói preferenciák különböző elemeinek tudományos magyarázata. Ezért olasz, lengyel és magyar tradicionális sertéshústermelők (ún. Fatty Pig) és fogyasztók kvalitatív interjús és kvantitatív kérdőíves vizsgálatát fogjuk elvégezni speciális feltételes választási modell (Discrete Choice Method) kérdőívek segítségével. Az első hipotézisünk szerint (H1), mivel az egyes országok gazdasági-történelmi háttere eltér egymástól, ezért a tradicionális termékeket előállító európai sertéshústermelők országonként eltérően ítélik meg a fenntartható sertéshús előállítás feltételeit. A diszkrét választási kísérlet meghatározott preferencia adatait felhasználva az általánosított multinomiális logit modell (GMNL) segítségével, WTP-tér meghatározást végezve, képesek leszünk megmagyarázni az egyes termelők preferenciáinak heterogenitását és az ún. idioszinkratikus – egyedi és időbeli együttes változású – hibatag különbségeit is számszerűsítjük. A második hipotézisünk szerint (H2) Európában a tradicionális sertéshústermékeket fogyasztók országonként különbözően ítélik meg a fenntartható húsfogyasztás feltételeit az eltérő gazdasági-történelmi háttér miatt. Az ún. Hibrid Választási (Hybrid Choice) modell segítségével képesek leszünk megmagyarázni az eltérő fogyasztói csoportok attitűdjeit, amelyeket beépítve az Integrált Választási és Látens Változójú (Integrated Choice and Latent Variable (ICLV)) modellbe, magyarázhatóvá válnak az eltérő fogyasztói preferenciák és a közöttük lévő kapcsolatok is.

Mi a kutatás jelentősége?
Röviden írja le, milyen új perspektívát nyitnak az alapkutatásban az elért eredmények, milyen társadalmi hasznosíthatóságnak teremtik meg a tudományos alapját. Mutassa be, hogy a megpályázott kutatási területen lévő hazai és a nemzetközi versenytársaihoz képest melyek az egyediségei és erősségei a pályázatának!

Pályázatunk a fenntartható termeléssel és fogyasztással kapcsolatos termelői és fogyasztói preferenciák különböző elemeinek tudományos magyarázatára, a heterogenitás számszerűsítésére irányul, s egyben folytatását jelenti egy 2016-ban publikált, jelentős nemzetközi visszhangot kiváltó cikkünkben megjelent kutatásunknak, melyben elsőként mutattunk rá arra, hogy a GMNL modellben WTP-tér meghatározást végezve számszerűsíthető a mangalica kolbász esetében a különböző fogyasztók választásainak heterogenitása és az idioszinkratikus hibatagok különbségei.
Elsősorban az európai őshonos sertést tartó termelőket szeretnénk felmérni a vizsgálatainkkal, hogy számszerűsíthessük a fenntartható termeléshez szükséges feltételeket. Másrészt az őshonos sertésfajtákból készült hagyományos termékek fogyasztásának feltételeit is számszerűsíteni akarjuk. Véleményünk szerint így teremthető meg a jövőben az európai országokban a fenntartható tradicionális sertéshústermelés és -fogyasztás összhangja.
A tradicionális sertéstartók esetében eddig még nem vizsgálták a fenntartható termelés feltételeit a DCM módszerekkel. Magyarországon ICLV modelleket nem alkalmaztak a fogyasztói fizetési hajlandóság elemzésére. Kutatócsoportunk hosszú idő óta széleskörű kapcsolatokkal rendelkezik az európai tradicionális sertéstartó szervezetekkel, amire jó példa az ún. Fatty Pig konferenciák résztvevőivel közösen benyújtott, második körbe jutott H2020-as TOP-HAM pályázatunk is. Ezért a felmerülő komplex tudományos kérdéseket képesek leszünk magas szinten megközelíteni és válaszokat megfogalmazni – a módszertani megalapozottságunk mellett ez a pályázatunk másik erőssége a versenytársakhoz képest.

A kutatás összefoglalója, célkitűzései laikusok számára
Ebben a fejezetben írja le a kutatás fő célkitűzéseit alapműveltséggel rendelkező laikusok számára. Ez az összefoglaló a döntéshozók, a média, illetve az érdeklődők tájékoztatása szempontjából különösen fontos az NKFI Hivatal számára.

Magyarország és az Európai Unió mezőgazdaságának fontos része a tradicionális sertéshús-termelés és –feldolgozás. A kutatás célja, hogy a sertéságazatot mind a termelők, mind a fogyasztók nézőpontjából a fenntarthatóság szempontjainak figyelembe vételével fejlesszük. Ez a célkitűzés összhangban áll a kormányzati agrárstratégiában megfogalmazott elvárásokkal. A fenntartható fogyasztás akkor valósulhat meg, ha az egyén erősen elhivatott és tudatos az önmaga által választott értékrendje iránt, és ennek megfelelően alakulnak a fogyasztási motivációi a konkrét vásárlási szituációkban is. Kutatásunk célja, hogy a fogyasztók preferenciáit jobban megismerve segíthessük az állattenyésztőket és a sertéshús-feldolgozókat abban, hogy a fogyasztói igényeknek megfelelő, emellett fenntartható termékeket állítsanak elő. Az általunk alkalmazott ún. Feltételes Választási modellek alkalmazásával nem elkülönülten, hanem együttesen lehetséges elemezni a fenntartható termelés illetve a fenntartható fogyasztás feltételeit. A termelők elfogadási és a fogyasztók fizetési hajlandóságának számszerűsítésére alkalmasak az általunk alkalmazott modellek, de úgy, hogy figyelembe tudjuk venni a termelők illetve a fogyasztók heterogenitásából eredő döntéseket, a kapott eredményeink függvényében a politikai döntéshozók számára is képesek leszünk javaslatokat megfogalmazni. A kutatás eredményeként a fogyasztók kiváló minőségű, GMO mentes sertéstermékhez juthatnak, a termelők pedig – a sertések génkészletének megőrzése mellett – képesek a fogyasztói igényeknek mindenben megfelelő termékeket előállítani, ezzel csökkentve az élelmiszerpazarlást és növelve Magyarország és az Európai Unió önellátási képességét.
angol összefoglaló
Summary of the research and its aims for experts
Describe the major aims of the research for experts.

The main questions of our research are related to the scientific explanations of the different elements of the preferences expressed by the pig meat producers and consumers, the quantifying of the heterogeneity and the microeconomic background correlations of these phenomenon. This research is the sequel of a previous research, which was published in 2016. That article has got a high international impact, we completed preferences examination of the consumers of mangalica products with DCM methodology. We will draw up suggestions of the influencer elements on the producers’ willingness of acceptance and the consumers’ willingness to pay based on the expected outcomes with use of the GMNL WTP-space and ICLV models. The utilization of the research will result relevant outcomes for the Hungarian and EU pig farmers and meat processers as well. The research will help to implement the objectives of the Hungarian governmental strategic document, titled as “Food Industrial Conception of Hungary 2017-2050” (eg. use of GMO free feed). The market opportunities of the domestic and international pig farmers can be predicted with the extension of the consumer preferences from the previously mentioned article and in accordance with the help of the international data collection from foreign research partners. The members of the research group are respected representatives of the agribusiness, research methodology and agrimarketing (in accordance with preferences surveying) who will involve young researchers in completing the analyses. With this step the research group will take a crucial part in the training of young researchers.

What is the major research question?
Describe here briefly the problem to be solved by the research, the starting hypothesis, and the questions addressed by the experiments.

The problem we are examining is the scientific explanation of the various elements of producers' and consumers' preferences for sustainable production and consumption. Therefore we will do data collection of Italian, Polish and Hungarian traditional Fatty Pig producers by the usage of qualitative interview and quantitative questionnaire methodology with Discrete Choice Method. According to our first hypothesis (H1), the European pork producer countries will give different views about the conditions of sustainable pork producing. These differences origin from the different economic-historical background of the countries. Using the specified preference data of the Discrete Choice Experiment with the help of the generalized multinomial logit model (GMNL) and with the WTP-space determination we will be able to explain the heterogeneity of the producers’ preferences and quantify the differences of the idiosyncratic – unique and temporal combined variation – random error. According to our second hypothesis (H2) the consumers of the traditional pig products in Europe will deliver different opinion on the conditions of the sustainable pig consumption due to their different economic-historical background. With the help of the Hybrid Choice model we will be able to explain the attitudes of the different consumer groups. Building these attitudes in the Integrated Choice and Latent Variable model the different consumer preferences and the links between them will become explicable.

What is the significance of the research?
Describe the new perspectives opened by the results achieved, including the scientific basics of potential societal applications. Please describe the unique strengths of your proposal in comparison to your domestic and international competitors in the given field.

Our project targets the scientific explanation of the different elements of the sustainable production and consumption and the preferences of the pig meat producers and consumers while quantifying the heterogeneity of these phenomenon as well. This research is the sequel of a previous research, which was published in 2016. In that article with a high international impact we were highlighted firstly that with the WTP-space determination in the GMNL model the heterogeneity of the different consumers’ choices and the differences of the idiosyncratic random errors in case of the mangalica sausage can be quantified. First of all, we would like to assess the traditional European pig farmers to quantify the conditions of the sustainable production. On the other hand, we would like to quantify the consumption conditions of traditional pig products. In our opinion this is the way we can create the harmony of the sustainable pig meat production and consumption in the future European countries. In case of the traditional pig producers the conditions of the sustainable production have never been examined with DCM methodology. ICLV models have never been used before to analyse the consumers’ willingness to pay in Hungary. Our research group has an extended network of connections for a long time with the European traditional pig producer associations. A good example for that the second rounder H2020 TOP-HAM project, which was made together with the participants of the Fatty Pig Conferences. Therefore, we will be able to approach and answer the uprising complex scientific questions – besides our methodological substantiation, this is an another strength of our project compared to our competitors.

Summary and aims of the research for the public
Describe here the major aims of the research for an audience with average background information. This summary is especially important for NRDI Office in order to inform decision-makers, media, and others.

The traditional pig meat production and processing have a key role in the agriculture of Hungary and the European Union. The aim of the research is to develop the pig sector from the different view of the consumers and the producers in a sustainable way. This aim harmonizes with the expectations of the Hungarian governmental agricultural strategy. The sustainable consumption can only be realized if the person is strongly dedicated and conscious to her/his chosen values and her/his consumption motivations follow them in the shopping situations as well. The aim of our research is to help the pig meat producers and processers with the better knowing of the consumers’ preferences to produce sustainable pig meat products fitting the consumers’ needs. With the use of the Discrete Choice Model we can analyze not separately but together the conditions of the sustainable production and consumption. The applied models are able to quantify the acceptance and the paying willingness of producers and consumers, but taking into account the choices that origin from the heterogeneity of producers and consumers. Based on our results we will be able to formulate proposals for policy makers as well. As an aim of the research the consumers will be able to get high quality GMO free pig products. The pig producers will be able to save the genome of the pigs and produce products fully fitting the consumers’ needs. This development can reduce the food waste and strengthen the self-sufficiency of Hungary and the European Union.





 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
A hosszabb alom tárolási idő, a telepi dolgozókon kívüli személyek látogatásgyakoriságának csökkenése, a kerítés komplexitásának és magasságának emelkedése pozitívan, míg az ASP kockázatának növekedése negatívan befolyásolta a megkérdezett mangalicatermelők telepekre vonatkozó hasznosságérzetét a biztonság megítélésének szempontjából. A két alminta elemzésénél azonban az ASP kockázatvállalási hajlandóságot illetően végzett kalkulációkban már eltéréseket tapasztaltunk. Amíg a maximum 30 kocával rendelkező telepvezetők a külsős látogatások számának csökkentése esetében, addig a 30 feletti állománnyal bíró telepek vezetői a komplex (kettős és az egyik tömör) kerítés meglétekor vállalnák a legmagasabb ASP kockázatot a bázis szintekhez képest. A fogyasztói felmérésünk esetében becsléseinket multinomiális logit, latent class és random paraméterű logit modellek használatával végeztük. A modelleknél az eredetjelzés megléte pozitívan hatott a fogyasztói hasznosságérzetre; a termelői piacot jobban preferálták a hentes és sokkal inkább a hiper/szupermarketből történő beszerzéssel szemben. A laborban előállított hamburgerrel kapcsolatban a fogyasztók az általunk vizsgált 8 országban a hús frissességét és a hús ízét tartották a két legfontosabb szempontnak. A harmadik és a negyedik helyre sorolt szempont volt az egészségre gyakorolt hatás a hagyományosan előállított húsokhoz képest és a hús szaga. Ezeket követte a hús külső megjelenése és az, hogy a hús őshonos fajtájú állatból származik.
kutatási eredmények (angolul)
Longer litter storage time, reduced frequency of visits by people other than farm workers, increased complexity and height of fencing had a positive impact on the perception of the usefulness of the farms for the mangalica farmers surveyed, while an increase in the risk of ASF had a negative impact on their perception of the safety of the farms. However, when analysing the two subsamples, differences were already observed in the calculations of ASF risk aversion. While farm managers with a maximum of 30 sows would take the highest ASF risk compared to baseline levels if the number of outside visits were reduced, farm managers with more than 30 sows would take the highest ASF risk if complex (double and one solid) fencing was in place. For our consumer survey, we performed our estimations using multinomial logit, latent class and random parameter logit models. In the models, the presence of origin labelling had a positive effect on consumers' perception of utility; they preferred the farmers' market over the butcher and much more so the hyper/supermarket. In the 8 countries we surveyed, the two most important aspects of a lab-produced hamburger for consumers were freshness of meat and taste of meat. The third and fourth ranked aspects were the health impact compared to conventionally produced meat and the smell of the meat. These were followed by the appearance of the meat and the fact that the meat comes from an indigenous breed of animal. Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=130443
döntés eredménye
igen





 

Közleményjegyzék

 
Balogh Péter: Tendenciák a magyarországi mangalicatartásban, , 2019
Orsolya Bernadett Nagy, Lajos Nagy, Margit Csipkés, Péter Balogh: Analysis of the hungarian mangalica sector in present days, In: Gábor, Pintér; Szilvia, Csányi; Henrik, Zsiborács (szerk.) Innovation Challenges in the 21st Century, Pannon Egyetem Georgikon Kar (2019) p. 67., 2019
Orsolya Nagy, Lajos Nagy, Margit Csipkés, Péter Lengyel, Mónika Harangi-Rákos, Péter Miklós Kőmíves, Péter Balogh: SWOT analysis of the Hungarian mangalica sector, In: András, Nábrádi; Katalin, Gál (szerk.) 1st Partium International Conference on Management. Trends in 21st Century., Partium Publishing House (2019) pp. 59-60., 2019
Peter Balogh, Mónika Harangi-Rákos, Péter Kőmíves, Péter Lengyel, Dániel Fróna, Orsolya Nagy, Lajos Nagy: Analysing producer opinions about traditional pig keeping in Hungary, In: Ricardo, Bozzi (szerk.) X International Symposium of Mediterranean Pig : Book of Abstracts, [s.n.] (2019) p. 45., 2019
Christoph Reich, Peter Balogh, Marta Alexy, Adam Tarcsi, Lajos Nagy: Pig Farm Participation of Blockchain-based Food Chains, , 2019
Czine Péter, Nagy Lajos, Kőmíves Péter Miklós, Harangi-Rákos Mónika, Balogh Péter: Fogyasztói preferenciák vizsgálata egy tradicionális hústermékkel kapcsolatosan, , 2020
Czine Péter, Török Áron, Horváth Péter, Balogh Péter: A fogyasztói magatartás elemzése feltételes választási modellekkel – a mangalicakolbász példáján, KÖZGAZDASÁGI SZEMLE 67: (5) pp. 474-494., 2020
Czine Péter, Török Áron, Pető Károly, Horváth Péter, Balogh Péter: The Impact of the Food Labeling and Other Factors on Consumer Preferences Using Discrete Choice Modeling—The Example of Traditional Pork Sausage, NUTRIENTS 12: (6) 1768, 2020
Nagy Orsolya Bernadett, Balogh Péter, Nagy Lajos: Fogyasztási és vásárlási szokások összehasonlítása egyetemi hallgatók körében az ipari sertés és a mangalica sertés vonatkozásában, Előadás a LXII. Georgikon Napok nemzetközi tudományos konferencián (2020. október 1-2.), 2020
Nagy Orsolya Bernadett: A sertéshússal és a sertésből készült termékekkel kapcsolatos preferenciák vizsgálata egyetemista hallgatók körében, International Journal of Engineering and Management Sciences, 5(1), 131–141., 2020
Nagy Orsolya Bernadett, Nagy Lajos: A rövid ellátási láncok szerepe az élelmiszeriparban, LOGISZTIKAI ÉVKÖNYV 2021: 57-65.oldal, 2021
Nagy Orsolya Bernadett, Nagy Lajos, Czine Péter, Balogh Péter: The impact of African swine fever on the risk acceptance of Hungarian mangalica producers, Research In Pig Breeding (Kostelec nad Orlicí, Csehország) nemzetközi tudományos konferencia (2021. október 21.)Výzkumný ústav živočišné výroby (2021) ISBN: 9788074032615, 2021
Marczin Tamás, Nagy Lajos, Szenderák János, Balogh Péter: Coronavirus and African Swine Fever as new challenges for the functioning of some European pig markets, Research In Pig Breeding (Kostelec nad Orlicí, Csehország) nemzetközi tudományos konferencia (2021. október 21.) Výzkumný ústav živočišné výroby (2021) ISBN: 978807403261, 2021
Nagy, Orsolya Bernadett, Czine Péter, Balogh Péter, Nagy Lajos: Mangalicatermelői preferenciák és kockázatvállalási hajlandóság az afrikai sertéspestis árnyékában, KÖZGAZDASÁGI SZEMLE (megjelenésre elfogadott cikk), 2021
Nagy Orsolya Bernadett:: Comparison of consumption and purchase habits for university students for industrially kept pigs and Mangalica pigs, APSTRACT tudományos folyóirat (megjelenésre elfogadott cikk), 2021
Czine Péter, Török Áron, Pető Károly, Horváth Péter, Balogh Péter: The Impact of the Food Labeling and Other Factors on Consumer Preferences Using Discrete Choice Modeling—The Example of Traditional Pork Sausage, NUTRIENTS 12: (6) 1768, 2020
Nagy, Orsolya Bernadett, Czine Péter, Balogh Péter, Nagy Lajos: Mangalicatermelői preferenciák és kockázatvállalási hajlandóság az afrikai sertéspestis árnyékában, KÖZGAZDASÁGI SZEMLE 68(12), 1315-1335., 2021
Nagy Orsolya Bernadett:: Comparison of consumption and purchase habits for university students for industrially kept pigs and Mangalica pigs, APSTRACT tudományos folyóirat 15 : 3-4 Paper: 5, 2021
Nagy Orsolya Bernadett, Balogh Péter, Nagy Lajos: Mangalica fogyasztási és vásárlási szokások vizsgálata egyetemi hallgatók körében, ÉLELMISZER, TÁPLÁLKOZÁS ÉS MARKETING (ISSN 2560-2551), 2022
Czine Péter, Balogh Péter: Fogyasztói jellemzők hatása a mangalicakolbász vásárlására (Diszkrét választási kísérlet a preferencia és fizetési hajlandóság térben), ÉLELMISZER, TÁPLÁLKOZÁS ÉS MARKETING (ISSN 2560-2551), 2022
Török Áron, Gorton Matthew, Yeh Ching-Hua, Czine Péter, Balogh Péter: Understanding Consumers’ Preferences for Protected Geographical Indications: A Choice Experiment with Hungarian Sausage Consumers, FOODS 11(7) Paper: 997., 2022
Kiss Marietta, Czine Péter, Balogh Péter, Szakály Zoltán: The connection between manufacturer and private label brands and brand loyalty in chocolate bar buying decisions – A hybrid choice approach, APPETITE 177 Paper: 106145, 2022
Balogh Gergely, Szakály Zoltán, Czine Péter, Balogh Péter: The main factors influencing consumers' preferences for "lab-grown pork" for Czech and Hungarian consumers, Research In Pig Breeding (Kostelec nad Orlicí, Csehország) konferencia, 2022





 

Projekt eseményei

 
2019-06-14 08:42:25
Résztvevők változása




vissza »