Főnemesi diákok a Magyar Királyság és Erdély 17–18. századi jezsuita iskolahálózatában
Angol cím
Aristocratic Students in the Jesuit School Network in the Kingdom of Hungary and Transylvania in the 17–18th Centuries
magyar kulcsszavak
főnemesség; jezsuiták; kora újkor; history of education
angol kulcsszavak
aristocracy; early modern history; jesuits; history of education
megadott besorolás
Történettudomány (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)
100 %
Ortelius tudományág: Újkori történelem
zsűri
Történelem
Kutatóhely
Történeti Intézet (Eötvös Loránd Tudományegyetem)
projekt kezdete
2019-12-01
projekt vége
2024-08-31
aktuális összeg (MFt)
23.628
FTE (kutatóév egyenérték)
3.67
állapot
aktív projekt
Zárójelentés
kutatási eredmények (magyarul)
A kutatás fő célkitűzését a Magyar Királyság és az Erdélyi Fejedelemség jezsuita iskolahálózatában tanult főnemesi diákok iskolalátogatási szokásainak a hosszú távú nyomon követése képezte a 17. század eleji kezdetektől egészen a Jézus Társasága 1773. évi feloszlatásáig. A kutatás során 24 különféle típusú jezsuita iskolához, valamint a továbbtanulási gyakorlatokat vizsgálva további 37 oktatási intézményhez (egyetemekhez, piarista gimnáziumokhoz, valamint nemesi akadémiákhoz) sikerült adatot gyűjteni. A vizsgált oktatási intézmények egy része már ismert volt a kutatás előtt, akár kiadott tanulói adattárral is rendelkeztek, azonban a kutatásba számos olyan jezsuita és renden kívüli tanintézményt sikerült egyaránt bevonni – mint például a besztercei, a brünni, a nyitrai, a pozsegai, a privigyei vagy a szakolcai gimnáziumot, miként a bécsi Landschaftsakademie-t is – amelyek csupán kéziratos forrásanyaggal rendelkeznek és amelyek tanulóiról eddig szinte semmilyen információ nem állt rendelkezésre. A kutatás eredményeit 9 konferenciaelőadásban, és 20 különféle publikációban adtam közre, illetve különösen fontos a jelenleg szerkesztés alatt álló kötetet kiemelnem, amely a jezsuita iskolahálózatban azonosított 1402 főúri tanuló prozopográfiai adattárát, az iskoláztatási tendenciák elemzését, valamint három főnemesi famíliának (a Koháryaknak, a Batthyányak grófi ágának és a Telekiek katolikus ágának) a generációkon átívelő oktatási stratégiáit mutatja be.
kutatási eredmények (angolul)
The principal aim of the research was to identify and analyse the patterns of school attendance among the aristocratic students enrolled in the Jesuit school network across the Kingdom of Hungary and the Principality of Transylvania from the early 17th century until the dissolution of the jesuit order in 1773. The research encompassed data from 24 distinct Jesuit schools, in addition to 37 other educational institutions, including universities, Piarist gymnasiums, and noble academies, with a focus on further education practices. Some of the educational institutions under investigation had been previously identified, having published student records. However, it was also possible to include in the research a number of Jesuit and non-Jesuit educational institutions, such as the grammar schools of Bistrița, Brno, Nitra, Požega, and Skalica, as well as the Landschaftsakademie in Vienna, which had only manuscript sources and almost no information on their students. The findings of this research have been disseminated through 9 conference presentations and 20 distinct publications. It is noteworthy to mention the forthcoming volume, currently under edition, which comprises a prosopographical data archive of the 1402 students enrolled in the Jesuit school network, an analysis of educational trends over time, and an examination of the intergenerational educational strategies of three noble families (Koháry, Batthyány, Teleki).
Kökényesi Zsolt: Die ungarischen Stände als Teilnehmer der böhmischen Krönung 1743, Opera Historica 21: (1) pp. 27-53., 2020
Kádár Zsófia, Kökényesi Zsolt: Jezsuita oktatás a 17. századi Magyar Királyságban, In: Szokol, Réka; Szőnyi, Szilárd (szerk.) Jezsuiták Magyarországon a kezdetektől napjainkig, Jezsuita Kiadó; Jézus Társasága Magyarországi Rendtartománya (2021) pp. 180-186., 2021
Kádár Zsófia, Kökényesi Zsolt: Konviktus és nemesi akadémia, In: Szokol, Réka; Szőnyi, Szilárd (szerk.) Jezsuiták Magyarországon a kezdetektől napjainkig, Jezsuita Kiadó; Jézus Társasága Magyarországi Rendtartománya (2021) pp. 194-195., 2021
Kökényesi Zsolt: Az érvényesülés útján. Az Udvari Kamara magyar tisztségviselői a 18. században, SZÁZADOK 155: (2) pp. 395-436., 2021
Kökényesi Zsolt: Court entertainment and relationship networks: Shooting competitions in Charles VI’s Viennese court as social opportunities for the noble elite, 1716-33, In: Martí, Tibor; Roberto, Quirós Rosado (szerk.) Eagles Looking East and West, Brepols Publishers (2021) pp. 287-319., 2021
Kökényesi Zsolt: Service and education: the Royal Hungarian Bodyguard as a cultural institution in eighteenth-century Vienna, Historia provinciae – the journal of regional history 5: (2) pp. 393-432., 2021
Fazekas István, Kádár Zsófia, Kökényesi Zsolt: A győri jezsuita gimnázium diáksága, Jézus Társasága Magyarországi Rendtartományának Levéltára, 2020
Fazekas István, Kádár Zsófia, Kökényesi Zsolt: Eine sozialgeschichtliche Analyse von Gymnasien-Schulmatrikeln: Schüler-Datenbanken der Jesuitengymnasien zu Tyrnau, Pressburg und Raab im 17./18. Jahrhundert – ein Forschungsbericht, MITTEILUNGEN DES INSTITUTS FÜR ÖSTERREICHISCHE GESCHICHTSFORSCHUNG 130: (1) pp. 71-101., 2022
Kökényesi Zsolt: Nemesi oktatás és elitképzés a kora újkori Magyar Királyságban, L’Harmattan, 2022
Kökényesi Zsolt: Művelődés és kapcsolatépítés, In: Kökényesi, Zsolt (szerk.) Nemesi oktatás és elitképzés a kora újkori Magyar Királyságban, L’Harmattan (2022) pp. 79-112., 2022
Kökényesi Zsolt: Zwischen Hof und Land, In: Vaderna, Gábor (szerk.) The Culture of the Aristocracy in the Habsburg Monarchy, 1750-1820, Praesens Verlag (2022) pp. 55-85., 2022
Kökényesi Zsolt: Arisztokrata diákok a "Magyar Országi Athenásban", GERUNDIUM: EGYETEMTÖRTÉNETI KÖZLEMÉNYEK 13: (3-4) pp. 100-114., 2022
Kökényesi Zsolt: Előszó, In: Kökényesi, Zsolt (szerk.) Nemesi oktatás és elitképzés a kora újkori Magyar Királyságban, L’Harmattan (2022) pp. 7-8., 2022
Kökényesi Zsolt: Mária Terézia bécsi kormányzata és magyar hivatalnokai, In: Bódvai, András (szerk.) Mária Terézia emlékkönyv, Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. (2023) pp. 94-119., 2023
Fazekas István, Kökényei Zsolt, Ternovácz Bálint, Kádár Zsófia: A nagyszombati jezsuita gimnázium diáksága. Anyakönyvi adattár (1616–1772). [The Students of the Jesuit Grammar School in Trnava. A database based on the register of students, 1616–1773], Jézus Társasága Magyarországi Rendtartományának Levéltára, 2023
Kökényesi Zsolt: Oktatási és érvényesülési stratégiák a Batthyány család grófi ágán a 18. században, PONTES - A PTE BTK TÖRTÉNETTUDOMÁNYI INTÉZETÉNEK ÉVKÖNYVE 6: (1) pp. 83-121., 2023
Fazekas István, Kádár Zsófia, Kökényesi Zsolt: Gimnáziumi anyakönyvek feldolgozása és társadalomtörténeti elemzése: adatbázisok a 17–18. századi nagyszombati, pozsonyi és győri jezsuita gimnáziumok diákságáról. [Editing and Social Historical Analysis of Grammar School Registers: Databases on the Seventeenth–Eighteenth Century Jesuit Gymnasia of Trnava, Pressburg/Bratislava and Győr], In: Bajáki, Rita (szerk.) Lelkiségtörténeti számvetés II., HUN-REN PPKE Barokk Irodalom és lelkiség Kutatócsoport (2023) pp. 77-115., 2023
Fazekas István, Kádár Zsófia, Kökényesi Zsolt: A pozsonyi jezsuita gimnázium diáksága, Jézus Társasága Magyarországi Rendtartományának Levéltára, 2021
Kökényesi Zsolt: Alternatívák a rendi oktatás megszervezésére, In: Berecz, Anita; Kristóf, Ilona (szerk.) A rang kötelez, Líceum Kiadó (2024) pp. 211-240., 2024