Kommunikációs játékok: őszinteség és reputáció  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
132250
típus K
Vezető kutató Számadó Szabolcs
magyar cím Kommunikációs játékok: őszinteség és reputáció
Angol cím Signalling games: honesty and reputation
magyar kulcsszavak kommunikáció, őszinteség, reputáció, kooperáció
angol kulcsszavak communication, honesty, reputation, cooperation
megadott besorolás
Szociológia (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)70 %
Ortelius tudományág: Szociológia
Közgazdaságtudomány (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)30 %
Ortelius tudományág: Közgazdaságtan
zsűri Társadalom
Kutatóhely Társdalomtudományi Kutatóközpont (HUN-REN Társadalomtudományi Kutatóközpont)
résztvevők Boza Gergely
Kócsó Berta
Kondorosy Csenge
Samu Flóra
Sarnyai Benedek
Takács Károly
Zachar István
projekt kezdete 2019-12-01
projekt vége 2023-09-30
aktuális összeg (MFt) 24.463
FTE (kutatóév egyenérték) 8.31
állapot lezárult projekt
magyar összefoglaló
A kutatás összefoglalója, célkitűzései szakemberek számára
Itt írja le a kutatás fő célkitűzéseit a témában jártas szakember számára.

A hírnév rendkívül fontos szerepet játszik az ember együttműködő viselkedésében. Sokan úgy vélik, hogy a pletyka formálja, alakítja a hírnevet. Ehhez elengedhetetlen a pletyka megbízhatósága, mely révén a múlt eseményeit és azok következményeit pontosan tudjuk kommunikálni. Azonban a pletyka nem feltétlenül hiteles és őszinte, hiszen a pletykáló hamis dolgokat állíthat, melyek vagy a másik hírnevét csorbítják vagy a sajátját öregbítik. Célunk annak vizsgálata, hogy a pletyka megbízható módon szolgálhatja-e a hírnév alakulását különféle konfliktushelyzetekben. Vizsgálatainkat az őszinte jelzések elméletére alapozzuk, mely szerint az őszinteséget a marginális költségkülönbözet és haszonkülönbözet biztosítja. Egyrészről a jelzés potenciális haszna nagyobb kell, hogy legyen mint a potenciális költsége az őszinte jelzést küldő számára. Másrészről a jelzés potenciális költsége nagyobb kell, hogy legyen mint annak a potenciális haszna a hamis jelzést küldők számára. Ezt a következőt jelenti: a pletyka akkor lesz őszinte és megbízható, ha annak a költsége, hogy valakit csalónak kiáltsanak ki a hamis pletyka terjesztése miatt nagyobb lesz, mint a hamis pletyka haszna. Igaz ez a mindennappi életben a pletykára? Mi a pletyka potenciális költsége és haszna? Meg tudjuk magyarázni a hírnevet mint társadalmi konvenciót mely a marginális költségkülönbözet és haszonkülönbözet elvén alapszik más, nem társadalmilag alkotott jelzésekhez hasonlóan? Ezen kérdésekre keressük a választ analitikus és egyedalapú modellek segítségével, illetve laboratóriumi kísérletekkel, és forráselemzéssel.

Mi a kutatás alapkérdése?
Ebben a részben írja le röviden, hogy mi a kutatás segítségével megválaszolni kívánt probléma, mi a kutatás kiinduló hipotézise, milyen kérdéseket válaszolnak meg a kísérletek.

(1) Szolgálhatja-e a pletyka megbízható módon a hírnév alakulását különféle konfliktushelyzetekben? Ennek megválaszolására elsőnek a pletykát mint egyszerű kommunikációs játékot modellezük. Másodiknak olyan társas dilemma játékot vizsgálunk, melyben lehetőség nyílik pletykálásra, azonban ennek őszintesége nincs kikötve. Következőnek társas dilemma kísérleteket folytatunk a diktátorjáték, bizalomjáték, vagy a közjó játék szabályainak megfelelően. A játékok a korábbi hasonló kísérletektől a konfliktushelyzet minőségében különbözik majd, melyet a versenyhelyzet változtatásával érünk el. Arra keressük a választ, hogy vajon a pletyka ugyan olyan megbízható forrásként szolgál konfliktushelyzetben, mint a korábbi kontroll körülmények között.
(2) Mi a pletyka potenciális költsége és haszna? Milyen szerepet játszhatott a pletyka, mint hírnév formáló erő az emberi együttműködő viselkedésben? A második fő kérdéskört forráselemzéssel kívánjuk megválaszolni, főleg a pletyka és hírnév irodalmát vizsgálva.
(3) Milyen feltételek mellett várható, hogy a pletyka révén alakult hírnév őszintén és megbízhatóan jelzi az egyed együttműködési hajlamát? A harmadik kérdéskört az első kérdéskörben felvázolt modellek és kísérletek kiterjesztésével kívánjuk vizsgálni. Ebben az esetben a célunk a marginális költség és marginális haszon szisztematikus változtatása. A modellben a jelzést alakító rendszer dinamikáját, a trajektóriák alakulását, a stabil pontokat illetve a hozzájuk tartozó vonzási tartományokat egyedalapú modellek segítségével kívánjuk vizsgálni.

Mi a kutatás jelentősége?
Röviden írja le, milyen új perspektívát nyitnak az alapkutatásban az elért eredmények, milyen társadalmi hasznosíthatóságnak teremtik meg a tudományos alapját. Mutassa be, hogy a megpályázott kutatási területen lévő hazai és a nemzetközi versenytársaihoz képest melyek az egyediségei és erősségei a pályázatának!

A megfelelő hírnév kialakulása nem triviális kérdés és számos érdekellentét húzódik meg a háttérben. Mégis, az együttműködést és a hozzá kapcsolódó jó hír kiépülését vizsgáló munkák jelentős része igen egyszerűen kezeli ezt, és szinte mindig azt feltételezi, hogy a pletyka csak őszinte és megbízható jelzés lehet. A legtöbb kísérlet nem is magát a pletykát, csupán annak fenyegető hatását vizsgálta. Eddigi kísérleteink a pletykát olyan körülmények között vizsgálták, melyek nem szültek konfliktushelyzetet, tehát bár a hamis pletykálás megengedett volt, ez senkinek nem igazán állt érdekében. Az itt felvázolt megközelítés újdonsága és fontossága épp abban rejlik, hogy megengedjük, sőt, motiváljuk konfliktushelyzetek kialakulását, és a jelzések elméletére építve megvizsgáljuk, hogy mely körülmények között várható, hogy a pletyka a hírnevek kiépülésének megbízható alakítója lesz.

A kutatás összefoglalója, célkitűzései laikusok számára
Ebben a fejezetben írja le a kutatás fő célkitűzéseit alapműveltséggel rendelkező laikusok számára. Ez az összefoglaló a döntéshozók, a média, illetve az érdeklődők tájékoztatása szempontjából különösen fontos az NKFI Hivatal számára.

Habár a hírnevet, másnéven reputációt, gyakran tartják az emberi szociális viselkedés legfőbb támaszának, tudásunk nagyon is korlátozott abban a tekintetben, hogy a hírnév miképpen alakul ki és tartható fenn, főleg a konfliktusok tükrében. A napjainkban megfigyelhető online médiák és az internetes tartalmak futótűzszerű elterjedése új problémákat szül, főleg a hírek, pletykák, hírnevek megbízhatóságának tekintetében. A probléma gyökere abból ered, hogy nem teljesen értjük a pletyka miképp alakítja ki és formálja a hírnevet, és hogy mely esetekben szül a pletyka megbízható, őszinte jelzést egy nehezen ellenőrizhető tulajdonságról (mint az egyén szociális hajlama). Ezen kérdésekre keressük a választ kísérletes megfigyelések és modellek segítségével. Eredményeink segíthetnek rámutatni a hírnévre épülő emberi szociális együttműködés gyengeségeire és előnyére.
angol összefoglaló
Summary of the research and its aims for experts
Describe the major aims of the research for experts.

Reputation lies at the heart of human cooperation. Gossip is often proposed as a mediator for reputation management in humans. The reliability of gossip is crucial for the above mechanisms to work, so that past actions and consequences can be communicated accurately. However, gossip need not be honest, people lie to manipulate other people either to improve their own reputation or to destroy the reputation of their competitors. Our goal is to investigate whether gossip can serve as a reliable mediator of reputation building under conflict of interest. We plan to do it using the insight of honest signalling theory. Honesty is maintained by differential marginal cost and differential marginal benefits. On the one hand, the potential benefit of signalling has to be larger for honest signallers than the potential cost. On the other hand, the potential cost of signalling has to be larger for potential cheaters than the potential benefits. This statement can be translated to the following claim: gossip will be honest if the marginal cost of being treated as a dishonest signaller is higher than the marginal benefits achieved by dishonest gossip. Does this relationship hold for gossip in natural context? What are the potential costs and benefits of gossiping? Is it possible to explain reputation as a socially constructed signal that follows the same principles of differential marginal costs and differential marginal benefits as other non-socially constructed signals? We plan to investigate these questions by analytical, individual-based models, laboratory experiments and literature reviews.

What is the major research question?
Describe here briefly the problem to be solved by the research, the starting hypothesis, and the questions addressed by the experiments.

(1) Can gossip serve as a reliable mediator of reputation building under conflict of interest? First, we will model gossip as a simple communication game. Second, we will investigate explicit social dilemma games with the added possibility of gossip by means of analytical and individual-based models, where gossip need not be honest. Third, the experiments will investigate these social dilemma situations: dictatorship, trust game or public goods games. The novelty will be a conflict of interest treatment, which will be created by competition. Our main question is whether gossip has the same reliability under such conflict of interest scenario as it has under the control condition similar to the previous investigations.
(2) What are the potential costs and benefits of gossips and what roles have gossip played in reputation-based cooperative interactions in humans? We would like to investigate the second main question by reviewing the literature on reputation and gossip.
(3) Under what conditions will gossip-driven reputation honestly signal the cooperative tendency of the individuals? We would like to investigate the third main question by expanding the models and experiments described under the first point. Our goal with the experiments at this stage is to systematically manipulate the marginal cost and marginal benefits of gossip. In the model we plan to investigate the trajectories of signalling systems, find the stable rest point(s) and the basin(s) of attraction of honest gossip by means of individual-based simulations.

What is the significance of the research?
Describe the new perspectives opened by the results achieved, including the scientific basics of potential societal applications. Please describe the unique strengths of your proposal in comparison to your domestic and international competitors in the given field.

The formation of accurate reputation is not a trivial issue under conflict of interest. Yet, almost all models about cooperation and reputation building gossip is implemented in a very simplistic way and it is assumed to be honest by default. Most of these experiments did not investigate actual gossip only the "threat of gossip". Other experiments that implemented gossip has so far been carried out in situations without conflict of interest, thus while gossipers could cheat in theory they had no motivation to do it in practice. The novelty and the importance of our approach proposed here is to investigate gossip under conflict of interest and to use the insights of signalling theory to predict the conditions under which gossip can be a reliable mediator of reputation building.

Summary and aims of the research for the public
Describe here the major aims of the research for an audience with average background information. This summary is especially important for NRDI Office in order to inform decision-makers, media, and others.

While reputation is widely credited as one of the main social factors to support human cooperation our knowledge of how reputation created and maintained, especially in the face of adversity, is still fragmented. The novel opportunities linked to social media and online-news diffusion open up new threats to the reliability and trustworthiness of reputation and signals. A key issue is how reputation is formed and maintained by means of gossip, and under what conditions can reputation serve as a reliable signal of a non-observable trait (tendency to cooperate). We plan to study these questions by means of modelling and experiments. Our insights can help to better understand the strength and weaknesses of reputation based cooperation in humans.





 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
Projektünknek két fő, egymással összefüggő kutatási iránya volt. Az első az őszinte kommunikáció feltételeinek a vizsgálata, a második a pletyka őszinteségének és a pletyka reputációs rendszerekben betöltött szerepének a vizsgálata. A kutatás első irányában elméletileg és kísérletileg is meg tudtuk mutatni, hogy az őszinteséget a feltételtől függő kompromisszumok (trade-off) és nem az egyensúlyi költség tartják fenn. Ez azt jelenti, hogy az őszinte jelzéseknek nem kell költségesnek lenniük az őszinte egyensúly mellett. Kiszámoltuk azokat a feltételeket, amikor ezek a fitnesz-kölcsönhatások elősegítheti az őszinte jelzést egy Bizalom játékban. Meg tudtuk azonban mutatni, hogy a fitnesz kölcsönös függése elősegítheti az őszinte pletykálást is. A második vizsgálati vonalon eredményeink azt mutatják, hogy a hírnévért folytatott intenzív verseny jobban elősegíti az együttműködést, mint a pletykák vagy a társadalmi kötődések keresztellenőrzése. Továbbá be tudtuk mutatni, hogy a hírnévstratégián alapuló perspektíva váltás (a pletykákon keresztül) elősegítheti az együttműködést a Fogoly dilemmában. Azt találtuk, hogy a pletykát mint eszközt gyakrabban használják különböző vélemények közötti közvetítésre, ahelyett, hogy a közös ellenséget támadnák vele. Végül, de nem utolsósorban, a szegregált csoportok pletykáit vizsgálva azt látjuk, hogy a pletyka gyakoribb, ha a küldő és a fogadó ugyanannak a csoportnak a tagja, és pozitívabb a csoporton belüli pletyka, mint a csoporton kívüli célpontokról szóló. A bróker (csoportok közötti közvetítő) pozícióban lévő egyének nagyobb valószínűséggel a negatív pletykák küldői és célpontjai.
kutatási eredmények (angolul)
The project had two main lines of investigation: the first about the general conditions of honest signalling, the second about the role of gossip in maintaining reputation systems, thus promoting cooperation, in humans. In the first line of research we were able to show both theoretically and experimentally that honesty is maintained by condition-dependent trade-offs and not by equilibrium cost. That is honest signals need not be costly at the honest equilibrium. We were able to show that fitness interdependence between individuals can introduce the trade-offs necessary to maintain honest signalling. We calculated the conditions when such fitness interdependence can promote honest signalling in a Trust game. We were able to show that fitness interdependence can promote honest gossip as well. Our the second line of investigation shows range of interesting effect. First of all, our results show that intense competition for reputation promotes cooperation more than cross-checking of gossip or social bonding. Furthermore, we were able to show that a perspective taking reputational strategy (through gossip) can promote cooperation in the Prisoners’ dilemma. We found that gossip as a tool is more frequently used to negotiate differing opinions instead of attacking a shared enemy. Last but not least, investigating gossip in disconnected groups we found more gossip when the sender and receiver are part of the same group and more positive gossip about in-group rather than out-group targets. Individuals in broker positions (links between groups) are more likely the senders and targets of negative gossip.
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=132250
döntés eredménye
igen





 

Közleményjegyzék

 
Számadó, S., Zachar, I., Czégel, D., & Penn, D. J.: Honesty in signalling games is maintained by trade-offs rather than costs, BMC biology, 2023
Zachar, I., & Boza, G.: The Evolution of Microbial Facilitation: Sociogenesis, Symbiogenesis, and Transition in Individuality., Frontiers in Ecology and Evolution, 2022
Boza, G., Barabas, G., Scheuring, I., & Zachar, I.: Eco-evolutionary modelling of microbial syntrophy indicates the robustness of cross-feeding over cross-facilitation, Scientific Reports, 2023
Barclay, P., Bliege Bird, R., Roberts, G., & Számadó, S.: Cooperating to show that you care: costly helping as an honest signal of fitness interdependence., Philosophical Transactions of the Royal Society B, 376(1838), 20200292., 2021
Giardini, F., Balliet, D., Power, E., Számadó, S., & Takács, K.: Four puzzles of reputation-based cooperation: content, process, honesty, and structure., Human Nature., 2021
Penn, D. J., & Számadó, S.: Commentary: why are no animal communication systems simple languages?., Frontiers in Psychology, 12., 2021
Samu, F., & Takács, K.: Evaluating mechanisms that could support credible reputations and cooperation: cross-checking and social bonding., Philosophical Transactions of the Royal Society B, 376(1838), 20200302., 2021
Számadó, S.: Pre-hunt charade as the cradle of human musicality., Behavioral and Brain Sciences, 44., 2021
Számadó, S., Balliet, D., Giardini, F., Power, E. A., & Takács, K.: The language of cooperation: reputation and honest signalling., Philosophical Transactions of the Royal Society B, 376(1838), 20200286., 2021
Wu, J., Számadó, S., Barclay, P., Beersma, B., Dores Cruz, T. D., Iacono, S. L., ... & Van Lange, P. A.: Honesty and dishonesty in gossip strategies: a fitness interdependence analysis., Philosophical Transactions of the Royal Society B, 376(1838), 20200300., 2021
Takács, K., Gross, J., Testori, M., Letina, S., Kenny, A. R., Power, E. A., & Wittek, R. P.: Networks of reliable reputations and cooperation: a review., Philosophical Transactions of the Royal Society B, 376(1838), 20200297., 2021
Számadó, S., Samu, F., & Takács, K.: Condition-dependent trade-offs maintain honest signalling., Royal Society Open Science, 2022
Takács, K.: A Reputation-Centered Theory of Human Cooperation and Social Organization., Sociologica, 2022
Estévez, J.L. and Takács, K.: Brokering or Sitting Between Two Chairs? A Group Perspective on Workplace Gossip., Frontiers in Psychology, 2022
Righi, S. and Takács, K.: Gossip: Perspective Taking to Establish Cooperation., Dynamic Games and Applications., 2022
Estévez, J.L., Kisfalusi, D., and Takács, K.: More than One’s Negative Ties: The Role of Friends’ Antipathies in High School Gossip., Social Networks, 2022
Zachar, I., & Boza, G.: The Evolution of Microbial Facilitation: Sociogenesis, Symbiogenesis, and Transition in Individuality., Frontiers in Ecology and Evolution, 2022





 

Projekt eseményei

 
2022-05-10 09:58:53
Résztvevők változása




vissza »