A felhasználói preferenciák heterogenitása és hatása a közlekedési projektek értékelésére  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
134760
típus K
Vezető kutató Török Ádám
magyar cím A felhasználói preferenciák heterogenitása és hatása a közlekedési projektek értékelésére
Angol cím Heterogeneity in user preferences and its impact on transport project appraisal
magyar kulcsszavak időérték, heterogenitás, értékelés, hatás, közlekedés
angol kulcsszavak value of time, heterogeneity, appraisal, impact, transport
megadott besorolás
Közgazdaságtudomány (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)70 %
Ortelius tudományág: Szociálgazdaságtan
Közlekedéstudomány (Műszaki és Természettudományok Kollégiuma)30 %
Ortelius tudományág: Szállítmányozási technikák
zsűri Gazdaság
Kutatóhely Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék (Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem)
résztvevők Hlinka József
Hörcher Dániel
Juhász Mattias Zoltán
Mátrai Tamás
Mészáros Ferenc
Nagy Zoltán
Sipos Tibor
Tordai Dániel
Török Árpád
Zöldy Máté
projekt kezdete 2020-12-01
projekt vége 2024-11-30
aktuális összeg (MFt) 47.998
FTE (kutatóév egyenérték) 3.80
állapot aktív projekt





 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
A kutatási projekt során gyűjtött kérdőívezésen alapuló adathalmazon különböző statisztikai regressziós modellek segítségével becsültük meg az utazók hasznossági függvényeinek paramétereit. Az utasok hasznossági függvényeibe négy fő változót vontunk be: az utazás pénzbeli árát, az utazási időt, az útvonalon történő átszállások számát és az utazás során tapasztalt zsúfoltság mértékét. Kontrolláltuk továbbá a válaszadók nemét, életkorát és háztartási jövedelmét. Minden paraméter a várt előjelű, és az utazási idő különböző modellekből becsült értékei a szakirodalomban találtakkal megegyező tartományban vannak. A különböző modellek alapján az utazási idő értékét 4,32-13,36 €/h-ra becsültük. A zsúfoltság hatásának vizsgálatához hasznossági függvénypárokat becsültünk: az egyik nem vette figyelembe a zsúfoltságot a hasznossági függvényben, míg a másik igen. Ez lehetővé tette, hogy megvizsgáljuk, hogyan különbözik az utazási idő értéke, ha a zsúfoltság nem szerepel a hasznossági függvényben. Az eredmények megerősítik hipotézisünket, miszerint ha nem kontrolláljuk a körülmények heterogenitását, például a zsúfoltságot, akkor az összemosódhat a preferenciák heterogenitásával. Más szóval, ha nem vesszük figyelembe a zsúfoltságot a modelljeinkben, akkor túlbecsüljük az utazás értékét, aminek messzemenő következményei lehetnek, például a közlekedési infrastruktúra fejlesztsi projektek értékelésében.
kutatási eredmények (angolul)
On the data set collected in this research project, we estimated the parameters of travellers utility functions using different logit models (multinomial logit model and mixed logit models with various configurations). We included four main variables in the passenger’s utility functions: the monetary price of the trip, the travel time, the number of transfers along the route, and the level of crowding experienced during the trip. We also controlled for the respondents' gender, age, and household income. All parameters have the expected signs, and the estimated values of travel time from the different models are in the same range as found in the literature. Based on different models, we estimated the value of travel time to be 4.32 - 13.36 €/h. To investigate the effect of crowding, we estimated pairs of utility functions: one did not include crowding in the utility function, while the other did. This allowed us to test how the value of travel time differs when crowding is not included in the utility function. The results confirm our hypothesis that if we do not control for the heterogeneity of conditions, such as crowding, it can be confounded with the heterogeneity of preferences. In other words, if we do not include crowding in our models, we will overestimate the value of travel, which can have far-reaching consequences, e.g. in the evaluation of transportation projects.
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=134760
döntés eredménye
igen





 

Közleményjegyzék

 
Juhász, M., & Mátrai, T., Júlio Hennderson Oliveira da Cruz, Ádám Török: Test Environments to Analyse Methodological Improvements of Cost-benefit Analysis for Transport Interventions, Periodica Polytechnica Transportation Engineering, 51(2), pp. 155–165., 2023
Juhász, M., & Mátrai, T.: Comprehensive Sensitivity Analysis of Cost-Benefit Analysis Variables for Transport Interventions, Promet-Traffic&Transportation, 36(4), 580-592., 2024
Daniel Tordai, Daniel, Horcher, Andras Munkacsy: Value of travel time and crowding: can we properly estimate one without the other?, The Association for European Transport European Transport Conference 2024, 2024
Dániel Tordai; Daniel Hörcher; András Munkácsy: Preferences for rural demand-responsive transit: New estimates and a meta-analytical comparison with the urban context, Conference of International Transport Economics Association 2024. Leeds. UK., 2024
Rodrigo Netto, de Souza; Tamás, Mátrai: Impacts of the COVID-19 pandemic in the demand for urban transportation in Budapest., Transportation Research Procedia, 62, 99-106., 2022
Gabriel Ayobami, Ogunkunbi; Havraz Khedhir Younis, Al-Zibaree; Ferenc, Mészáros: Evidence-Based Market Overview of Incentives and Disincentives in Electric Mobility as a Key to the Sustainable Future, Future Transportation, 1(2), 290-302, 2021
Jima D, Sipos T.: The Impact of Road Geometric Formation on Traffic Crash and Its Severity Level, Sustainability. 14(14):8475, 2022
Jima D, Sipos T.: Examining traffic crash scene using density estimation and its relevance to determine intersection zone road network blackspot location, The Egyptian Journal of Remote Sensing and Space Sciences. 26(3), 595-606, ISSN 1110-9823, 2023
JIMA D, SIPOS T, ZEWDIE R: A REVIEW OF ENVIRONMENTAL IMPACT OF MOTORIZED VEHICLE ON HUMAN, TAE 2022 - 8TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON TRENDS IN AGRICULTURAL ENGINEERING, 2022
Abdullah, P, Sipos T.: Drivers’ Behavior and Traffic Accident Analysis Using Decision Tree Method, Sustainability. 14(18), 11339, 2022
Shatanawi, Mohamad ; Alatawneh, Anas ; Mészáros, Ferenc: Implications of static and dynamic road pricing strategies in the era of autonomous and shared autonomous vehicles using simulation-based dynamic traffic assignment: The, RESEARCH IN TRANSPORTATION ECONOMICS 95 Paper: 101231 , 19 p., 2022
Shatanawi, Mohamad; Mészáros, Ferenc: Implications of the Emergence of Autonomous Vehicles and Shared Autonomous Vehicles: A Budapest Perspective, SUSTAINABILITY 14 : 17 Paper: 10952 , 19 p., 2022
Ogunkunbi, Gabriel Ayobami ; Meszaros, Ferenc: Investigating the Role of Urban Vehicle Access Regulations as a Policy Tool for Promoting Electric Mobility in Budapest, URBAN SCIENCE 7: 2 p. 39, 2023
Alatawneh, Anas ; Shatanawi, Mohamad ; Mészáros, Ferenc: Analysis of the Emergence of Autonomous Vehicles Using Simulation-based Dynamic Traffic Assignment – The Case of Budapest, PERIODICA POLYTECHNICA TRANSPORTATION ENGINEERING 2023 p. 1, 2023
Ogunkunbi, Gabriel Ayobami ; Meszaros, Ferenc: Preferences for policy measures to regulate urban vehicle access for climate change mitigation, ENVIRONMENTAL SCIENCES EUROPE 35 : 1 Paper: 42, 2023
Belal, Maher Saoud Edries: An Extension of the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology for Understanding User’s Acceptance of Private Autonomous Vehicles, Hungary, 2021
Mohammed, Khairy Hajouj: User preferences toward levels of automation in vehicles: Results of stated preference choice experiment, Hungary, 2021
Abdullrahman, Habli: Review of stated preference studies in relation to a survey in Budapest, Hungary, 2021
Albataineh, Alaa (Mohammad Ali) Hasan: Investigating the heterogenous value of travel time savings, Hungary, 2021
Adam,Torok ; Tibor, Sipos: Cognition of sustainable mobility, IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications (CogInfoCom): Proceedings online, IEEE (2021) 1,098 p. pp. 921-924., 2021
Rodrigo, Netto: Impacts of the COVID‐19 pandemic in the urban transportation of Budapest, Hungary, 2021
Issa, Mamoun Saleh Matalqah: Analysis of the emergence of Shared Autonomous Vehicles on Budapest network, Hungary, 2021
Gabriel Ayobami, Ogunkunbi; Havraz Khedhir Younis, Al-Zibaree; Ferenc, Meszaros: Evidence-Based Market Overview of Incentives and Disincentives in Electric Mobility as a Key to the Sustainable Future, Future Transportation, 1(2), 290-302., 2021
Issa, Matalqah; Mohamad, Shatanawi ; Alatawneh, Anas; Ferenc, Mészáros: Impact of different penetration rates of shared autonomous vehicles on traffic: Case study of Budapest, Transportation Research Record, 03611981221095526, 2022
Gabriel, Ayobami Ogunkunbi; Havraz, Khedhir Younis Al-Zibaree; Ferenc, Mészáros: Modeling and Evaluation of Market Incentives for Battery Electric Vehicles, Sustainability, 14(7), 4234., 2022
Dániel, Hörcher; Daniel, J. Graham: Efficient Variety or Wasteful Competition?, Journal of Transport Economics and Policy (JTEP), 56(1), 1-27., 2022





 

Projekt eseményei

 
2024-07-17 16:10:53
Résztvevők változása
2024-06-09 20:44:47
Résztvevők változása
2024-04-17 18:11:06
Résztvevők változása




vissza »