"Agrárinnováció 5.0"  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
140587
típus MEC_N
Vezető kutató Komarek Levente
magyar cím "Agrárinnováció 5.0"
Angol cím "Agro Innovation 5.0"
magyar kulcsszavak digitalizáció, innovatív gazdaságfejlesztési eszközök, mezőgazdasági termelés, versenyképesség, hatékonyság, agrártársadalom
angol kulcsszavak digitalisation, innovative economic development tools, agricultural production, competitiveness, efficiency, agricultural society
megadott besorolás
Agrárökonómiai tudományok (Komplex Környezettudományi Kollégium)80 %
Gazdálkodástudomány (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)20 %
zsűri Mecenatúra 3. alprogram
Kutatóhely Gazdálkodási és Vidékfejlesztési Intézet (Szegedi Tudományegyetem)
projekt kezdete 2022-02-01
projekt vége 2023-04-30
aktuális összeg (MFt) 25.000
FTE (kutatóév egyenérték) 0.00
állapot lezárult projekt
magyar összefoglaló
A projekt keretében létrehozni kívánt tudománynépszerűsítő elektronikus média-alkotás bemutatása:
Mutassa be a tervezett elektronikus média-anyag műfaját, témáját, célcsoportjait és nyilvános megosztásának módját. Ismertesse az alkotás újszerűségét, egyediségét és várható hozzájárulását a tudomány népszerűsítéséhez.

A tervezett tudományos médiaalkotás műfaja közösségi médiakampány, mely során konferenciaposztereket, ismeretterjesztő rövidfilmeket és szakmai anyagok készítünk a kutatásaink során kapott eredményeinkből. A projekt hozzájárul ahhoz, hogy a kutatás produktuma közérthető módon eljusson minél több emberhez. A projekt célcsoportja a fiatalok (középiskolai diákok és egyetemi hallgatók), különös tekintettel a mezőgazdaság és vidékfejlesztés iránt érdeklődő fiatalok, illetve a mezőgazdaságban és vidékfejlesztés területén dolgozó szakemberek.
A tudományokat népszerűsítő médiakampány célja az agráriumban fellelhető technológiai újítások és azok gazdasági, társadalmi hatásainak bemutatása.
A médiakampányunk kommunikációs csatornája a világháló, melynek az általunk használt népszerűsítő felületei a közösségi média, a befogadó intézmény honlapja, belső oktatási felület és videómegosztó csatorna. Egyéb kommunikációs csatorna konferenciákon való részvétel, és különböző tudományokat népszerűsítő rendezvényeken való megjelenés. Az eredmények megjelenítésre kerülnek szakmai lapokban is, közérhető, figyelemfelkeltő módon.
Az online felületek a projekt lezárása után is elérhetőek lesznek. A konferenciamegjelenések pedig nyomtatott formában is hozzáférhetőek lesznek.
A felületek megalkotása során törekszünk az átlátható, de látványos megoldásokra, a kontakt megjelenésekor (konferenciák, kiállítások stb.), is előtérbe helyezzük az izgalmas, interakciókat követelő akciókat (interjú, interaktív beszélgetés és feladatok stb.). Az interakciók lehetővé teszik, hogy a kutatási eredményeket maga a célcsoport is véleményezze.

A projekt összefoglalója, célkitűzései laikusok számára
Adjon egy rövid, közérthető ismertetést a tervezett média-anyag tartalmáról és tudomány-népszerűsítő céljairól.

A tudományt népszerűsítő projekt célkitűzése az okos megoldások és robottechnológia alkalmazása a mezőgazdaságban, valamint ezen fejlesztések alkalmazásának társadalmi és gazdasági hatásainak bemutatása. A projekt során ismertetésre kerül a mezőgazdaság 4.0 és 5.0 és az ide kapcsolódó technológiák alkalmazása. Az okos megoldások és a robottechnológia a mezőgazdaságon belül az állattenyésztésből hozott példákon és jó gyakorlatokon keresztül kerül bemutatásra. A precíziós megoldásokhoz szorosan kapcsolódik a mezőgazdaság ökológiai lábnyomának csökkentése, így a projekt felhívja a figyelmet a fenntartható gazdálkodásra is. Az innovatív és környezetbarát okos és precíziós technológiákhoz kapcsolódóan fontos a biztonságos élelmiszer-termelés jelentőségének bemutatása is. A precíziós- és digitalizációs technológiák alkalmazása jelentős hatást gyakorol a gazdasági és társadalmi folyamatokra, így kiemelt szerepet kap a projekt során ezen folyamatok ismertetése.
A tudományos eredmények közérthető bemutatása hozzájárul a közösségi tudományok támogatásához, hiszen könnyen elérhető és hozzáférhető módon, online jelennek meg, illetve sok embert érintő és vonzó rendezvényeken. A produktumokról a visszacsatolás online formában is történik, hiszen a médiatartalmakhoz hozzá lehet szólni, meglehet osztani, illetve a megtekintések száma is látható.

angol összefoglaló
Presentation of the electronic media product popularizing science proposed in the project:
Present the type, subject, targeted audience, and the means of public distribution of the proposed media material. Present the product's novelty, unique nature, and its expected contribution to the popularization of science.

The genre of the planned scientific media creation is a social media campaign, during which we make conference posters, educational short films and professional materials from the results of our research. The project contributes to the research product reaching as many people as possible in an understandable way. The target group of the project is young people (secondary school students and university students), as well as professionals working in agriculture and rural development.
The aim of the media campaign promoting the sciences is to present the technological innovations in agriculture and their economic and social effects.
The communication channel of our media campaign is the World Wide Web, the promotional interfaces of which we use are social media, the website of the host institution, an internal educational interface and a video sharing channel. Other communication channels are attending conferences and appearing at science promotion event. The results are also published in professional journals in an accessible and attention-grabbing way.
The online interfaces will remain available after the project is completed. Conference presentations will also be available in print.
When creating the interfaces, we strive for transparent but spectacular solutions, and when the contact appears (conferences, exhibitions, etc.), we also prioritize exciting actions that require interactions (interviews, interactive conversations and tasks, etc.). The interactions allow the research results to be commented on by the target group itself.

Summary and aims of the project for a general audience
Provide a short, general introduction to the content of the proposed media material and its aims to popularize science.

The aim of the project promoting science is to apply smart solutions and robotics in agriculture and to demonstrate the social and economic effects of the application of these developments. The project will describe the use of agriculture 4.0 and 5.0 and related technologies. Smart solutions and robotics in agriculture will be demonstrated through examples and good practices from animal husbandry. Closely related to precision solutions is the reduction of the ecological footprint of agriculture, so the project also draws attention to sustainable farming. In connection with innovative and environmentally friendly smart and precision technologies, it is also important to demonstrate the importance of safe food production. The application of precision and digitization technologies has a significant impact on economic and social processes, so the description of these processes will play a key role in the project.
The comprehensible presentation of scientific results contributes to the support of the social sciences, as they are easily accessible and accessible online, as well as at events that affect and attract many people. Feedback on the products is also available online, as media content can be commented on, shared, and the number of views can be seen.






 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
A kutatócsoport a következő vállalt feladatokat végezte el: - részt vett a XIX. Wellmann Nemzetközi Tudományos Konferencián prezentációval és poszterekkel. - részt vett a XXIX. Alföldi Állattenyésztési és Mezőgazda Napok Szakkiállításon és Vásáron, ahol külön standdal jelent meg népszerűsítve az agrárinnovációt és agrárdigitalizációt. - részt vett a Kutatók éjszakája c. rendezvényen ahol az agrárinnovációhoz és agrárdigitalizációhoz kapcsolódó kvízjátékok, illetve drónbemutatóra is sor került. - részt vett a Magyar Tudomány Ünnepe rendezvénysorozaton. A rendezvényre készült tudományos kutatási eredmények a „Mezőgazdasági és vidékfejlesztési kutatások a jövő szolgálatában 3. - Tudomány: út a világ megismeréséhez” c. kiadványban, a Magyar Tudományos Akadémia, Szegedi Területi Bizottság, Mezőgazdasági Szakbizottságának gondozásában jelentek meg. - részt vett a „Nézz szét nálunk!” c. agrárnépszerűsítő rendezvényen. - részt vett 2022 őszén megrendezett gyakorlatorientált börzén, amelynek fő célja az agrárdigitalizáció és az agrárinnováció népszerűsítése volt. - közösségi médiakampányt indítottunk az agrárdigitalizációra és az agrárinnovációra fókuszálva (imázsfilm, facebook, youtube, nyílt napok). - az agrárinnovációhoz kapcsolódó alapkutatások eredményei szakmai folyóiratokban lettek publikálva.
kutatási eredmények (angolul)
The research group performed the following tasks: - participated in the XIX. Wellmann International Scientific Conference with presentation and posters. - participated in the XXIX. Alföld Animal Breeding and Farming Days Trade Show and Fair, where they appeared with a special stand promoting agricultural innovation and agricultural digitization. - participated in the Researchers' Night an event where quiz games related to agricultural innovation and agricultural digitization, as well as a drone demonstration, took place. - participated in the Hungarian Science Festival series of events. The scientific research results prepared for the event are in "Agricultural and rural development research in the service of the future 3. - Science: a way to learn about the world". were published in a publication under the auspices of the Agricultural Committee of the Hungarian Academy of Sciences, Regional Committee of Szeged - participated in the " Take a look at us!" an agricultural popularization event. - participated in a practice-oriented exchange held in the fall of 2022, the main purpose of which was to promote agricultural digitalization and agricultural innovation. - launched a social media campaign focusing on agricultural digitization and agricultural innovation (image movie, facebook, youtube, open days). - the results of basic research related to agricultural innovation were published in professional journals.
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=140587
döntés eredménye
igen





 

Közleményjegyzék

 
Csiszér Tamás: A Lean Six Sigma működésfejlesztési módszertan alkalmazása a mezőgazdaságban, A Falu 37. évf. 3. sz. pp. 5-17., 2022
Kovács Helga - Kerékgyártó Kitti - Hupuczi Júlia: A mezőtúri ökoszisztéma szolgálatások turisztikai felhasználásának lehetőségei, A Falu 37. évf. 2. sz. pp. 91-104., 2022
Hornyák Sándor János - Korom Annamária - Karancsi Zoltán: A települési vízgazdálkodás szemléletváltásának fontossága a klímaváltozás tükrében., A Falu 37. évf. 3. sz. pp. 69-80., 2022
Csiba Anita - Korom Annamária - Ferencz Árpád: OkosFarm megoldások az állattenyésztés területén II. : Precíziós és digitalizációs technológiák alkalmazása a tejelő szarvasmarha-tenyésztésben: Precíziós digitalizációs technológiák alkalmazása a tejelő szarvasmarha-tenyésztésben., Mezőgazdasági Technika 63. évf. 8. sz. pp. 36-39., 2022
Csiba Anita - Korom Annamária - Ferencz Árpád: OkosFarm megoldások az állattenyésztés területén I.: Környezeti adatok és termelésszinkronizáció szerepe az állattenyésztés területén., Mezőgazdasági Technika 63. évf. 6. sz. pp. 40-41., 2022
Csiba Anita – Korom Annamária – Ferencz Árpád: Hígtrágyakezelés precíziós digitalizációs rendszerek segítségével., Magyar Mezőgazdaság, 2023
Ferencz Árpád - Komarek Levente - Csiba Anita - Deák Zsuzsanna: Economic effects of environmental change on the rural areas, REVIEW ON AGRICULTURE AND RURAL DEVELOPMENT 11. évf. 1-2. sz. pp. 39-45., 2022
Komarek Levente - Ferencz Árpád - Csiba Anita: Evaluation of short food supply chains in a rural area, REVIEW ON AGRICULTURE AND RURAL DEVELOPMENT 11. évf. 1-2. sz. pp. 60-66., 2022
Komarek Levente - Csiba Anita - Vojnich Viktor - Ferencz Árpád: Rövid ellátási lánc szerepe a vidékfejlesztésben., A Falu 37. évf. 3. sz. pp. 81-99., 2022
Ferencz Árpád - Komarek Levente - Csiba Anita: A környezeti változások hatásai a Homokhátság térségére és a gazdálkodás eredményességére., A Falu 37. évf. 2. sz. pp. 49-63., 2022
Komarek Levente - Csiba Anita - Ferencz Árpád: A rövid ellátási lánc tematikus alprogram értékelése, Mezőgazdasági és vidékfejlesztési kutatások a jövő szolgálatában 3.: Tudomány: út a világ megismeréséhez Magyar Tudományos Akadémia Szegedi Akadémiai Bizottság Mezőgazdas, 2022
Ferencz Árpád - Komarek Levente - Csiba Anita: A rövid ellátási lánc vizsgálata egy vidéki térségben., Mezőgazdasági és vidékfejlesztési kutatások a jövő szolgálatában 3.: Tudomány: út a világ megismeréséhez Magyar Tudományos Akadémia Szegedi Akadémiai Bizottság Mezőgazdas, 2022
Csiba Anita - Ferencz Árpád: Possibilities for reduction of greenhouse gasses in agricultural production with circular farming, Kiss Orsolya (szerk): 19th Wellmann International Scientific Conference: Book of Abstract Hódmezővásárhely, University of Szeged Faculty of Agriculture, 2022
Csiba Anita - Korom Annamária - Ferencz Árpád: Precíziós technológiák alkalmazásának hatása a nagyüzemi tejelő szarvasmarhatartásból származó káros kibocsátások csökkentésére, Bényi Erzsébet, Bodnár Ákos, Pajor Ferenc, Póti Péter (szerk): VIII. Gödöllői Állattenyésztési Tudományos Nap Előadások és poszterek összefoglaló kötete, 2022
Csiba Anita - Szőke Ferenc Marcell - Ferencz Árpád: Precíziós technológiával végzett vágás előtti kezelés szerepe a húsminőség javításában, Bényi Erzsébet, Bodnár Ákos, Pajor Ferenc, Póti Péter (szerk): VIII. Gödöllői Állattenyésztési Tudományos Nap Előadások és poszterek összefoglaló kötete, 2022




vissza »