Anyagtudomány és Technológia (gépészet-kohászat) (Műszaki és Természettudományok Kollégiuma)
35 %
Anyagtudomány és Technológia (kémia) (Műszaki és Természettudományok Kollégiuma)
35 %
Szerkezetvizsgáló módszerek (Műszaki és Természettudományok Kollégiuma)
30 %
zsűri
Mecenatúra 3. alprogram
Kutatóhely
Fenntarthatósági Megoldások Kutatólabor/Bio-, Környezet- és Vegyészmérnöki Kutató Fejlesztő Központ (Pannon Egyetem)
projekt kezdete
2021-12-01
projekt vége
2023-04-30
aktuális összeg (MFt)
23.400
FTE (kutatóév egyenérték)
0.00
állapot
lezárult projekt
magyar összefoglaló
A projekt keretében létrehozni kívánt tudománynépszerűsítő elektronikus média-alkotás bemutatása: Mutassa be a tervezett elektronikus média-anyag műfaját, témáját, célcsoportjait és nyilvános megosztásának módját. Ismertesse az alkotás újszerűségét, egyediségét és várható hozzájárulását a tudomány népszerűsítéséhez. A műanyagok anyagában történő újrahasznosítása napjaink fontos feladatává vált, amelynek megoldásához nem elegendő csak az ipari szféra felelősségteljes szerepvállalása, mára már elengedhetetlen a lakosság bevonása is. A programmal a gyakorlati megközelítést helyezzük a fókuszba, amellyel a műanyagok anyagában történő újrahasznosításának lépéseit és azok jelentőségét ismertetjük az érdeklődőkkel. Egyrészt helyszíni laborbemutató programokat tervezünk, amely révén a résztvevők a műanyag újrahasznosításban legelterjedtebb készülékek működését is elsajátíthatják, nem csupán bemutatjuk a készülékeket működés közben. A programokat terveink szerint általános és középiskolás diákok aktív bevonásával bonyolítjuk le, az ismeretanyagokat előzetes felmérések alapján állítjuk össze. A résztvevők egyes tematikus programok esetén, saját szelektíven gyűjtött műanyag hulladék újrafeldolgozását is végigkísérhetik, és újrafeldolgozott műanyag terméket vihetnek haza magukkal. Az elsajátított ismereteket online kitölthető kvíz formájában teszteljük, a legjobbakat díjazzuk minden program után, és a zárórendezvényt követően is. Bízunk abban, hogy a gyakorlati megközelítéssel vonzóbbá tehető a fiatalok számára az anyagtudományi pálya, és egyúttal elősegítjük a Pannon Egyetem beiskolázási tevékenységét is. Közösségi média felületen a programokhoz kapcsolódóan készített videóink, ismeretanyagaink pedig azok számára is elérhetők lesznek, akik a laborbemutatókon nem tudnak részt venni, így még szélesebb körben tudjuk népszerűsíteni a műanyagok anyagában történő újrahasznosításának fontosságát és a lakosság nagyobb aktivitását és felelősségérzetét tapasztaljuk a műanyagok szelektív gyűjtése iránt.
A projekt összefoglalója, célkitűzései laikusok számára Adjon egy rövid, közérthető ismertetést a tervezett média-anyag tartalmáról és tudomány-népszerűsítő céljairól. A műanyagok életünk számos területén nagy teret hódítottak az elmúlt évtizedekben, szinte elképzelhetetlenek a hétköznapok műanyagból készült termékek nélkül. Ez eredményezte egyúttal azt is, hogy a műanyag hulladékok mennyisége folyamatosan növekszik világszerte, nem kis fejtörést okozva ezzel a társadalmak tudományos és gazdasági szereplőinek, illetve a döntéshozóknak. A műanyagok anyagában történő újrahasznosítása napjaink fontos feladatává vált, amelynek megoldásához nem elegendő csak az ipari szféra felelősségteljes szerepvállalása, mára már elengedhetetlen a lakosság bevonása is. A témakörben rengeteg információ áll az érdeklődők rendelkezésére, de felvetődik a kérdés, milyen könnyedén lehet eligazodni közöttük. A programmal a gyakorlati megközelítést helyezzük a fókuszba, amellyel a műanyagok anyagában történő újrahasznosításának lépéseit és azok jelentőségét ismertetjük az érdeklődőkkel, remélhetőleg fokozva ezzel a lakossági felelősségvállalást a fenntartható fejlődés érdekében.
angol összefoglaló
Presentation of the electronic media product popularizing science proposed in the project: Present the type, subject, targeted audience, and the means of public distribution of the proposed media material. Present the product's novelty, unique nature, and its expected contribution to the popularization of science. Material recycling of plastics has become an urgent issue nowadays, and higher activity of people is crucial for its successful management thus, enhancing responsibility of industrial parties is not enough further more. The current project is focused on practical ways of plastic recycling in which people get acquainted with steps of material recycling and their importance. Based on laboratory experimental programs attendees can pick up practical knowledge about machineries used in plastic recycling the most widely not only presentations of the devices are parts of the program. Programs are basically planned for elementary and secondary school pupils actively involved; educational media are compiled from surveys before the programs. Participants can follow the recycling steps of plastic wastes selectively collected at their homes and at the end of the program they will have a recycled plastic product carrying home. Knowledge of the attendees will be tested in online quiz, the bests are remunerated after each program and after the final event either. We rely on that program makes material science and the University of Pannonia more attractive for juniors. Videos, educational media will be shared on social media with people who could not take part in our programs personally, therefore importance of material recycling of plastic wastes can be propagated more widely and higher activity and sense of responsibility of the population will be experienced.
Summary and aims of the project for a general audience Provide a short, general introduction to the content of the proposed media material and its aims to popularize science. Plastics have been widely spread in the recent decades in several fields of our lives; everyday life almost cannot be imagined without plastic products. That has led to continuously increasing amount of plastic wastes worldwide, causing headaches for scientists, industrial parties and decision makers in most societies. Material recycling of plastics has become an urgent issue nowadays, and higher activity of people is crucial for its successful management thus, enhancing responsibility of industrial parties is not enough further more. Lots of information can be accessed to for people interested in the field but the question is how easy to get along with them. The current project is focused on practical ways of plastic recycling in which people get acquainted with steps of material recycling and their importance, hopefully deepening people’s sense of responsibility for sustainable future.
Zárójelentés
kutatási eredmények (magyarul)
A projekt megvalósítása során laboratóriumi bemutatókat tartottunk, amelyekkel több korcsoportot, óvodás kortól egészen egyetemista korig elértünk. A programokat és a hozzájuk kapcsolódó ismeretterjesztő anyagokat öt különböző területre bontottuk. Ezeket a programra jelentkezők igényeihez és jártasságukhoz igazítottuk, és a tapasztalatok, visszajelzések alapján állítottuk össze a közösségi médiakampány ismeretterjesztő anyagait.
Mindegyik műanyag újrahasznosítással, műanyaggal foglalkozó tématerületre kvízeket állítottunk össze, és a laboratóriumi programokon teszteltük az ismeretszerzés hatékonyságát.
A laboratóriumi programokon lehetőséget biztosítottunk a készülékek működtetésére is, és ezzel a gyakorlati megközelítéssel sikerült érdekessé tennünk a műanyag újrahasznosítás témáját a fiataloknak. Az előzetesen bejelentkezett diákokat motiválni tudtuk arra, hogy a laborlátogató programra gyűjtsék össze a különböző flakonokról, palackokról a kupakot, fóliákat, és hozzák magukkal.
A projekt keretein belül tervezett új, egyedi, vegyszeres kanál előállítására alkalmas fröccsöntő szerszám is elkészült, és nagy sikert is aratott a bemutatókon a vegyszeres kanál fröccsöntés. Egyedinek tartjuk azt a megközelítést, hogy a laboratóriumi programokra látogatók a magukkal hozott műanyag hulladékból (pl. ásványvizes palack kupakja) újrahasznosított terméket (különböző színű vegyszeres kanalakat) vihettek magukkal.
kutatási eredmények (angolul)
During the project laboratory programs have been organized for differrent generations from kindergartnerers to university students, most participant have been involved from elementary and secondary schools. The programs and the teaching materials have been divided into five fields of material recyling of plastics. The contents have been adapted to requirements and knowledge of the participants and the social media campaigns have been composed from the experiences and feedbacks.
Quizes have been assembled for each field of plastic and its recycling, and effectiveness of gaining knowledge have been tested on the laboratory events.
During the events the attendees had the opportunity to operate the processing and testing equipments and those practical way made plastic recycling more interesting to the youth. Pupils registered for the program could be motivated to collect caps and labels from various bottles and flasks and bring them to the laboratory.
A unique injection moulding tool for laboratory spoon production have been designed and manufactured in the project and injection moulding of the laboratory spoons have made a hit in the events. Approach has been kept unique that participants of the laboratory programs had the opportunity to carry home recycled product (laboratory spoons in various colours) from own waste plastics (e.g. caps of drinking bottles).