Fragments across borders. Tracing lost medieval music manuscripts in Central Europe: részvétel a Nemzetközi Zenetudományi Társaság (International Musicological Society) 21. kongresszusán Athénban
Fragments across borders. Tracing lost medieval music manuscripts in Central Europe: részvétel a Nemzetközi Zenetudományi Társaság (International Musicological Society) 21. kongresszusán Athénban
Angol cím
Fragments across borders. Tracing lost medieval manuscripts in Central Europe: attending the 21st Quinquennial IMS Congress in Athens
magyar kulcsszavak
kongresszus, zenetudomány, középkori hangjelzett kódextöredékek, digitális fragmentológia
angol kulcsszavak
congress, musicology, medieval notated manuscript fragments, digital fragmentology
megadott besorolás
Zenetudomány (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)
100 %
zsűri
Mecenatúra 1. alprogram
Kutatóhely
Zenetudományi Intézet (HUN-REN Bölcsészettudományi Kutatóközpont)
projekt kezdete
2022-01-01
projekt vége
2022-09-30
aktuális összeg (MFt)
0.533
FTE (kutatóév egyenérték)
0.00
állapot
lezárult projekt
magyar összefoglaló
A projekt keretében látogatni tervezett nemzetközi tudományos konferencia bemutatása és a tervezett részvétel ismertetése Mutassa be a nemzetközi rendezvény jellegét, célját, szervezőit és jelentőségét a nemzetközi tudományos életben. Ismertesse a részvétel célját (pl. előadás, poszter, egyéb aktivitás), a rendezvényen való részvétel várható hatását és jelentőségét a saját kutatói karrier építésében. A Nemzetközi Zenetudományi Társaság ötévente tartja kongresszusait, rendszerint a világ valamely nagyvárosában. E kongresszusok a nemzetközi zenetudomány legrangosabb világméretű eseményei, melyeken a tudományterület valamennyi ága és művelőinek valamennyi nemzedéke képviselteti magát. A 2022. augusztusában Athénban sorra kerülő esemény a Music across Borders címet viseli. A Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport által szervezett Fragments across borders címet viselő szekció előadásai a közép-európai térség középkori kottás kódextöredékeinek kutatása terén elért legújabb eredményeinket mutatják be, kiemelve egy-egy elveszettnek vélt forrás különböző országok gyűjteményeiben őrzött töredékeinek rekonstrukcióját. A kongresszuson való részvétel segít elmélyíteni és bővíteni saját szakterületemen szerzett ismereteimet, és lehetőséget nyújt arra, hogy tovább szélesítsem szakmai látókörömet, megismerve más területen dolgozó kutatók aktuális projektjeit.
A projekt összefoglalója, célkitűzései laikusok számára Adjon egy rövid, közérthető ismertetést a látogatni tervezett nemzetközi rendezvényről, illetve a részvétel céljáról, várható eredményeiről. A Nemzetközi Zenetudományi Társaság 2022 nyarán Athénban rendezett kongresszusa igazi zenei világeseménynek ígérkezik. A Zene határok nélkül címet viselő rendezvényen részt vesznek az európai klasszikus zene kutatói éppúgy, mint a népzenei hagyományok, az ősi törzsi kultúrák ismerői, vagy a kortárs zene aktuális irányzataival, sőt, a legújabb könnyűzenei divatáramlatokkal foglalkozók. Múlt, jelen és jövő zenéjének és zenekultúrájának gyakorlata és elmélete áll a tudományos előadások, poszterkiállítások, tematikus kerekasztal-beszélgetések, formális és informális szakmai eszmecserék fókuszpontjában, villám-keresztmetszetét nyújtva a 21. század zenetudománya komplex, dinamikus és szerteágazó, állandó hullámzásban levő rendszerének. A Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport három tagja egy meghívott szlovák kollégával kiegészülve a kongresszuson önálló tudományos szekcióban lép föl. A "Töredékek határok nélkül" szekció a mai Közép-Európa töredékekben fönnmaradt középkori liturgikus kottás kódexeit veszi számba, kísérletet téve egy-egy elveszettnek hitt forrás helyreállítására. Az ülés kiváló alkalmat nyújt ahhoz, hogy bebizonyosodjon, milyen nagy szükség van a zenei középkorkutatás és a fragmentológia területén a nemzetközi együttműködésre. Csak ennek segítségével kerülhetnek újra egymás mellé a középkori kódexek szétszabdalt, majd az évszázadok során különböző országok különböző gyűjteményeiben őrzőhelyre talált lapjai, s valósulhat meg legalább részleges virtuális rekonstrukciójuk.
angol összefoglaló
Presentation of the international scientific conference to be visited in the project and description of the proposed participation Present the type, purpose, organizers, and significance of the international event in the scientific community. Present the purpose of the participation (e.g., paper, poster, other activity), the expected impact of the participation in the event and its significance in building your own research career. The International Musicological Society holds its congresses every five years usually in a major city in the world. These congresses are the most prestigious worldwide events in international musicology, in which all branches of the discipline and all generations of researchers are represented. The congress will take place in August 2022 in Athens with the motto "Music across Borders". The Digital Music Fragmentology Research Group is organizing a study session, which papers will present the latest achievements in the field of the research on medieval notated manuscript fragments from the Central-European territory. Special focus will be given to the possibilities of reconstructing truncated sources, the process of destruction of the original manuscript, and reusing the leaves as book-bindings. My attendance at the congress will deepen and improve my knowledge in my field of research, and will also widen my professional horizon by coming to know the current projects of researchers in other fields.
Summary and aims of the project for a general audience Provide a short, general introduction to the international event to be visited, the purpose of the participation, and its expected results. The congress of the International Musicological Society which will take place in Athens in August 2022 promises to be a real music world event. Entitled "Music Without Borders", the congress will be attended by researchers of classical music, as well as people familiar with folk music traditions, ancient tribal cultures, or current trends in contemporary music and even the latest trends in Pop music. The practice and theory of past, present and future music and music culture is the focus of scholarly lectures, poster exhibitions, thematic roundtables, formal and informal professional exchanges, providing a lightning cross-section of the complex, dynamic and diversified system of 21st century musicology. Three members of the Digital Music Fragmentology Research Group, together with an invited Slovak colleague, will form a separate study session. The "Fragments Without Borders" session gives an overview of the chant manuscripts of Central European origin that have survived in fragments, in an attempt to restore a source believed to be lost. The meeting provides an excellent opportunity to demonstrate the need for international collaboration in chant research and fragmentology. Only with this can the truncated folios of medieval codices, found in different collections in different countries over the centuries, be reconstructed, at least virtually.
Zárójelentés
kutatási eredmények (magyarul)
A Nemzetközi Zenetudományi Társaság 2022. augusztus 22-26. között Athénban megrendezett kongresszusán a Tudományos Mecenatúra Program támogatásával vehettem részt Czagány Zsuzsával, a Zenetudományi Intézet Régi Zenetörténeti Osztályának vezetőjével együtt. Most először vehettem részt a szakma egyik legrangosabb eseményén, amely betekintést engedett a világ zenetudománnyal foglalkozó tudósainak kutatásaiba.
Az egy téma köré szerveződő szekciók, kerekasztal-beszélgetések és szabad témájú előadások gazdag változatossággal mutatták be, milyen különböző megközelítésekből vizsgálható a zenetudomány egyetlen részterülete is: a kottaírásokkal foglalkozó szekció a korai, már a ritmusok megjelenítésére törekvő notációk interpretációs problémáitól, a koreai népzene hagyományos lejegyzéstípusain át a kortárs zene új igényeihez szabott kottaírások elvi kérdéseiig terjedt. Az egyetlen 17. századi zeneelméletíró munkásságát bemutató kerekasztal-beszélgetés az egy szűk terület több oldalról való megközelítésének lehetőségét és szükségességét mutatta be: a nyomtatásban megjelent munka vizsgálata nem érhet véget a szöveg elemzésével, az elméleti kérdések hallható zenei következményei, a szerző háttérismereteinek kutatása, és a korabeli recepciótörténet mind árnyalják az egyetlen írásról alkotott képet. A kongresszuson való részvétel lehetővé tette, hogy megismerjem élőben is szűkebb szakterületem nagy kutatóit, akikkel korábban csak írásaikon keresztül vagy online felületeken találkozhattam.
kutatási eredmények (angolul)
I had the opportunity of visiting the Quinquennial Congress of the International Musicological Society in Athens between the 22-26th of August through the founding of the National Research, Development and Innovation Office with Zsuzsa Czagány, the head of the Early Music History department of the Institute for Musicology. It was the first time for me to participate in one of the most prestigious events in the profession, which gave me a comprehensive picture of the recent research projects of musicologists worldwide.
The sections representing one theme, the round tables and the free-paper sessions showed, how diversely can a single area of musicology can be researched. The section dealing with musical notation had papers on the interpretation problems of early rhythmic notations through the notation types of traditional Korean music to the theoretical questions of contemporary music's notation. A roundtable presenting the work of a 17th-century music theorist showed, how the interdisciplinary approach of a single work is possible and needed. The research of a print cannot end with the research of the text, the audible musical consequences of the theory, the research of the author's background knowledge and the history of the work's contemporary reception further enriched the picture of a single work. My presence at the congress made it possible to meet the great researchers of my narrower study field, whom earlier I only knew through their work or through online meetings.