Neveléstörténeti, neveléstudományi konferenciákon való részvétel  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
140989
típus MEC_R
Vezető kutató Somogyvári Lajos
magyar cím Neveléstörténeti, neveléstudományi konferenciákon való részvétel
Angol cím Attending conferences of the History of Education, Education Sciences
magyar kulcsszavak neveléstörténet, kapcsolatépítés, tudásmegosztás, nemzetköziesítés
angol kulcsszavak History of Education, networking, knowledge-distribution, internationalisation
megadott besorolás
Neveléstudomány (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)100 %
zsűri Mecenatúra 1. alprogram
Kutatóhely Neveléstudományi Intézet (Pannon Egyetem)
projekt kezdete 2021-12-01
projekt vége 2022-09-30
aktuális összeg (MFt) 0.651
FTE (kutatóév egyenérték) 0.00
állapot lezárult projekt
magyar összefoglaló
A projekt keretében látogatni tervezett nemzetközi tudományos konferencia bemutatása és a tervezett részvétel ismertetése
Mutassa be a nemzetközi rendezvény jellegét, célját, szervezőit és jelentőségét a nemzetközi tudományos életben. Ismertesse a részvétel célját (pl. előadás, poszter, egyéb aktivitás), a rendezvényen való részvétel várható hatását és jelentőségét a saját kutatói karrier építésében.

A neveléstörténet/neveléstudomány két vezető, nemzetközi konferenciáját terveztem a projekt keretében:
1. Az ECER (European Conference on Educational Research) éves konferenciája 2022-ben Jerevánban kerül megrendezésre. Az egész világról neveléstudományi kutatókat vonzó rendezvényen 2016 óta minden évben részt vettem, saját finanszírozásból. 2018 szeptemberében bekerültem az ECER Network 17. szakosztályába (Histories of Education), Iveta Kestere, a rigai egyetem professzor asszonya felkérésére, mint convenor (szervező, tag, l. https://eera-ecer.de/networks/17-histories-of-education/convenors/), ami rendkívüli megtiszteltetésnek számít - sajnos a regisztrációs díjat, egyéb költségeket ettől függetlenül ugyanúgy kell fizetnem. A tervek szerint a 2022-es rendezvényen egy szimpóziumban legalább részt veszek, ami a kelet-közép európai neveléstörténet 1945 utáni összehasonlító fejlődéstörténetét tárgyalja, illetve lehetséges még egy szimpózium, ami nyugat- és kelet-európai párhuzamok és különbségek kutatásával foglalkozik az állampolgári nevelés (civic education) témakörében.
2. Az ISCHE (International Standing Conference for the History of Education) Milánóban fogja tartani a jövő évi összejövetelét, melyeken 2018 óta folyamatosan részt veszek. A szervezetben egy nemzetközi kutatócsoport (Standing Working Group 'Observatory for the History of Education') részeként is dolgozhatok, 2019 és 2024 közötti időtartamban, brazil (Marisa Bittar, Universidade Federal de São Carlos) és kanadai (Thérèse Hamel, Université Laval, Québec) kollégákkal együtt (https://www.ische.org/about-ische/standing-working-groups/). Két szekciót mi szervezünk a konferencián, itt egy kibővített szimpóziumot tervezek a digitális transzformáció és a nem-angolszász tudományos világ kölcsönhatásairól, továbbá csatlakoztam egy svájci-német kutatáshoz, ami a számítógépek iskolai elterjedését vizsgálja az ötvenes-hatvanas évektől Európában.

A projekt összefoglalója, célkitűzései laikusok számára
Adjon egy rövid, közérthető ismertetést a látogatni tervezett nemzetközi rendezvényről, illetve a részvétel céljáról, várható eredményeiről.

A folyamatos jelenlét szükséges ezeken a konferenciákon annak érdekében, hogy nemzetközi színtereken ismert legyen az ember, megerősítse meglévő kapcsolatait: a magyar "történetek", történelmi narratívák sokszoros fordítási folyamaton keresztül válnak érthetővé a nem kelet-közép európai hallgatóság számára, a későbbi publikációk számára rendkívül hasznosak az itteni diszkussziók, az itt megszerzett információk. Nagyon fontos, hogy ezek bekerüljenek a globális vérkeringésbe a dominánsnak számító, angol, német, francia vagy spanyol nyelvű kultúrkörök eredményei mellett, amivel Magyarország láthatóságát is növelni lehet. Az ISCHE kutatócsoportjában például most egy nigériai, indiai együttműködést tervezek, a már meglévő brazil és kanadai kapcsolat mellett, az így létrejövő tudásanyag teljesen új kontextusban mutathatja be hazánkat és térségünket. Legutóbbi eredményeink a diszciplína vezető folyóiratában jelentek meg (Paedagogica Historica), a tanulmányt első szerzőként jegyezhettem: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00309230.2021.1962927.
A jövőben számos angol nyelvű tanulmány, könyvfejezet megjelenése várható tőlem angol, spanyol és német kiadóknál; mindezek a lehetőségek ezekhez a konferenciákhoz és az itt megszerzett kapcsolatokhoz kötődnek, ami a hazai bölcsészettudomány nemzetköziesítési folyamatában szintén releváns lehet. A témákhoz kapcsolódó eredmények interdiszciplinaritása lehetővé teszi, hogy több tudományterületen is publikációk szülessenek, az idei online és a tavalyi törölt/elhalasztott konferenciák után pedig 2022-ben jelenléti találkozót terveznek a fogadó országok, ami új kapcsolatok kialakításához járulhat hozzá.

angol összefoglaló
Presentation of the international scientific conference to be visited in the project and description of the proposed participation
Present the type, purpose, organizers, and significance of the international event in the scientific community. Present the purpose of the participation (e.g., paper, poster, other activity), the expected impact of the participation in the event and its significance in building your own research career.

I planned attending at two flagship conferences of the History of Education and Education Sciences in the framework of the project:
1. The annual ECER (European Conference on Educational Research) conference will be held in Yerevan in 2022. Since 2016, I have attended ECER, the conference which attracts scholars worldwide - to do this I supported by myself (private financing). In September 2018 Professor Iveta Kestere (University of Riga, Latvia) offered me to participate in the work of Network 17. (Histories of Education) as a convenor (see: https://eera-ecer.de/networks/17-histories-of-education/convenors/) - a great honour, unfortunately this does not provided registration fee and other costs. According to the previous expectations I will be a part of a symposium in 2022 about the scientific development of the History of Education in Eastern-Central European countries after 1945, from a comparative perspective, the other possible symposium will be about civic education, related to Western and Eastern similarities and differences.
2. The 2022 ISCHE (International Standing Conference for the History of Education) conference will be in Milan, at which I have been presented since 2018. I am a part of a research group here ((Standing Working Group 'Observatory for the History of Education'), dedicated for the period between 2019 and 2024, with a colleague of mine from Brazil ((Marisa Bittar, Universidade Federal de São Carlos) and Canada (Thérèse Hamel, Université Laval, Québec, to the group see: https://www.ische.org/about-ische/standing-working-groups/). We will organize two sections, I plan an extended symposium too about the mutual effects of digital transformation and non-Anglo-Saxon scientific world. I also joined a research from Switzerland and Germany, aimed to analyse the appearance of computers in schools from the 1950's and 1960's in Europe.

Summary and aims of the project for a general audience
Provide a short, general introduction to the international event to be visited, the purpose of the participation, and its expected results.

The continuous presence at conferences is necessary to get acknowledged internationally by strengthening connections and networks: the Hungarian (hi)stories and historical narratives can be understood by different processes of translation to the non-Eastern European audience, the discussions and information collected here are very important for future publications. It is crucial to involve in the dominant English, German, French or Spanish speaking discourses by making visible our Hungarian researches. For example, in the ISCHE standing working group I am planning an extended collaboration, with representatives from Nigeria and India, beneath Canada, Brazil and Hungary, which can create a new perspective and context. Our latest article was published in a leader journal of our knowledge field (Paedagogica Historica), I was the first author: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00309230.2021.1962927.
In the future several articles and chapters will be published by me in English, by publishers from the UK, Germany and Spain; as a consequence of attending the previous conferences. This fact may be an important factor in the internationalization of the Hungarian humanities. The interdisciplinary character of my topics and results allows to publish in different fields, after this year's online and last year's deleted/postponed conferences the hosting countries organizing in presence conferences, which make the possibility to establish new connections.






 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
A jereváni ECER-konferencián részt vettem egy pre-conference workshop-on, ami a békére nevelésről szólt, a szervezésben dán és német kollégákkal dolgoztam együtt (Fabio Dovigo, Lisa Rosen), az eseményen előadtam, majd csoportmunkát vezettem. Saját önálló előadásom szovjet emigránsok interjúin alapult, elnökként a Childhood History, Musea and Cultural Artefacts elnevezésű szekciót vezettem, majd a jelenléti konferenciát követően az online héten egy állampolgári nevelésről szóló workshop-on voltam, ahol az 1985-ös hazai pedagógiai vitákról adtam elő, amik az iskolai autonómia, demokrácia kérdésköreit illették. A milánói ISCHE konferencián részt vettem és előadtam egy pre-conference workshop-on, amit indiai (Krishna Kanta Roy, Pune) és svájci (Barbara Hof, Zürich) kollégákkal szerveztem, a téma a digitális eszközök megjelenése volt az oktatásban (Transnational Media Archeology of Education). A szervezethez kapcsolódóan (ISCHE) egy kutatócsoport tagja és vezetője is vagyok, ennek keretében két szekciót szerveztem. Az elsőben a magyar neveléstudomány fejlődéstörténetét tekintettük át, a második szekció a második héten online formában jött létre, brazil, kanadai és ukrán résztvevőkkel – mindkét szekciót elnököltem és az előadásokat követő vitát moderáltam. Szimpózium keretén belül a tudományos-technikai forradalom szerepéről adtam elő Polyák Zsuzsannával (ELTE). Az önálló előadásom a magyar filmhíradók pedagógiai szerepéről szólt 1945 és 1954 között.
kutatási eredmények (angolul)
At the ECER conference in Yerevan, I participated in a pre-conference workshop about peace education, which I planned together with Danish and German colleagues (Fabio Dovigo, Lisa Rosen), I presented and led a working group there. My own presentation was based on the interviews of Soviet emigrants, then I chaired the section called Childhood History, Musea and Cultural Artefacts. Afterward the present week, during the online sessions I was a member of a workshop about citizenship education and spoke about the Hungarian pedagogical debates around 1985, related to school autonomy and democracy. At the conference in Milan, I also participated and presented in a pre-conference workshop, organized by Indian (Krishna Kanta Roy, Pune) and Swiss (Barbara Hof, Zürich) colleagues. The topic was about how the IT-devices appeared in education, entitled Transnational Media Archeology. At the ISCHE I am a member and leader of a research group, in this framework, I organized two sessions. One was about the development of the Hungarian education sciences, and the second one was during the second, online week, with Brazil, Canadian and Ukrainian presenters – both sessions were chaired and moderated by me. In another symposium, I presented about the functions of the scientific-technological revolution together with Zsuzsanna Polyák (ELTE). In my independent presentation, I speak about the roles of the Hungarian newsreels between 1945 and 1954.
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=140989
döntés eredménye
igen





 

Projekt eseményei

 
2024-05-06 14:05:38
Kutatóhely váltás
A kutatás helye megváltozott. Korábbi kutatóhely: Tanárképző Központ (Pannon Egyetem), Új kutatóhely: Neveléstudományi Intézet (Pannon Egyetem).




vissza »