Kárpát-medencei külhoni magyar közoktatási atlasz megjelentetése  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
141147
típus MEC_K
Vezető kutató Tátrai Patrik
magyar cím Kárpát-medencei külhoni magyar közoktatási atlasz megjelentetése
Angol cím Publication of the Public Education Atlas of Minority Hungarians in the Carpathian Basin
magyar kulcsszavak tanulói létszámváltozás, magyar kisebbségek demográfiája, atlasz, regionális társadalmi folyamatok, kisebbségi közoktatás
angol kulcsszavak change in pupil numbers, demography of Hungarian minorities, atlas, regional social process, public education of minorities
megadott besorolás
Társadalomföldrajz: a természeti környezet és a társadalom kapcsolata (Komplex Környezettudományi Kollégium)70 %
Szociológia (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)20 %
Demográfia (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)10 %
zsűri Mecenatúra 4. alprogram
Kutatóhely Földrajztudományi Intézet (HUN-REN Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont)
projekt kezdete 2021-12-01
projekt vége 2022-06-30
aktuális összeg (MFt) 4.579
FTE (kutatóév egyenérték) 0.00
állapot lezárult projekt
magyar összefoglaló
A megjelentetni tervezett kiadvány bemutatása
Mutassa be a megjelentetni tervezett kiadványt (műfaj, nyelv, tartalom, példányszám, megjelenés várható ideje). Ismertesse a kiadvány jelentőségét a hazai és nemzetközi szakmai közösség számára.

A "Közoktatási kör(tér)kép – A tanulói létszámok változása a Kárpát-medence külhoni magyar közösségeiben a 2010-es években" című magyar nyelvű kiadvány a négy legnagyobb lélekszámú (romániai, szlovákiai, szerbiai és ukrajnai) magyar kisebbség anyanyelvi oktatásának helyzetét mutatja be az oda járó diákok létszámadatain, illetve azok 2010-es években bekövetkezett változásán keresztül. Az 1000 példányban, várhatóan 2022. júniusában megjelenő kötet célja egy egységes, a közoktatás minden szintjére kiterjedő, összehasonlítható adatbázis létrehozása, az adatok térképi ábrázolása és az adatokból kirajzolódó folyamatok ismertetése – különös tekintettel a kérdés demográfiai és általános társadalmi hátterére. A kiadvány műfaja atlaszként határozható meg, mivel a munka leghangsúlyosabb része az a 99 térkép, amely a magyar óvodás gyerekek és iskolai tanulók létszámára, beiskolázási arányára vonatkozó információkat települési és regionális szinten ábrázolja. A térképeket kiegészítik, értelmezésüket segítik, a folyamatokat magyarázzák a szöveges részek, továbbá mellékletként közöljük a részletes adatokat táblázatos formában.
Mivel a magyar nyelven tanuló óvodások, iskolai tanulók részletes, települési bontású adatai eddig csak egyes országokra, régiókra, vagy csak egy-egy évre, illetve oktatási szintre voltak elérhetők, ezért jelen kiadvány hiánypótló jellegű mind az adatközlésben, mind az adatok elemzésében. Az atlasz lehetővé teszi a Kárpát-medencei oktatási, demográfiai, illetve általánosan a társadalomtudományi kutatások hatékonyabb megalapozását, de emellett minden, a magyar kisebbségekkel foglalkozó szakember, tanár, igazgató hasznosíthatja az eredményeket. A szakmai közönségen kívül a munka fontos támpontként szolgálhat a határon túli és magyarországi szakmai döntéshozatali folyamatban, az oktatási kapacitások tervezésében, a támogatási rendszerek hatékony működtetésében.

A projekt összefoglalója, célkitűzései laikusok számára
Adjon egy rövid, közérthető ismertetést a tervezett kiadvány tartalmi felépítéséről és céljáról.

A "Közoktatási kör(tér)kép – A tanulói létszámok változása a Kárpát-medence külhoni magyar közösségeiben a 2010-es években" című kiadvány a négy legnagyobb lélekszámú (romániai, szlovákiai, szerbiai és ukrajnai) magyar kisebbség anyanyelvi oktatásának helyzetét mutatja be az oda járó diákok létszámadatain, illetve azok 2010-es években bekövetkezett változásán keresztül. A kötet célja egy egységes, a közoktatás minden szintjére kiterjedő, összehasonlítható adatbázis létrehozása, az adatok térképi ábrázolása és az adatokból kirajzolódó folyamatok ismertetése – különös tekintettel a kérdés demográfiai és általános társadalmi hátterére. A kiadvány műfaja atlaszként határozható meg, mivel a munka leghangsúlyosabb része az a 99 térkép, amely a magyar óvodás gyerekek és iskolai tanulók létszámára, beiskolázási arányára vonatkozó információkat települési és regionális szinten ábrázolja. A térképeket kiegészítik, értelmezésüket segítik, a folyamatokat magyarázzák a szöveges részek, továbbá mellékletként közöljük a részletes adatokat táblázatos formában.
Az atlasz lehetővé teszi a Kárpát-medencei oktatási, demográfiai, illetve általánosan a társadalomtudományi kutatások hatékonyabb megalapozását, de emellett minden, a magyar kisebbségekkel foglalkozó szakember, tanár, igazgató hasznosíthatja az eredményeket. A szakmai közönségen kívül a munka fontos támpontként szolgálhat a határon túli és magyarországi szakmai döntéshozatali folyamatban, az oktatási kapacitások tervezésében, a támogatási rendszerek hatékony működtetésében.

angol összefoglaló
Presentation of the proposed publication
Present the proposed publication (type, language, content, number of copies, expected date of publication). Present the significance of the publication for the domestic and international scientific community.

The volume titled "Public Education land/mapscape – Changes in the Number of Pupils in the Minority Hungarian Communities in the Carpathian Basin in the 2010s" presents the state of the native language education in the four largest Hungarian minorities (living in Romania, Slovakia, Serbia and Ukraine) through the data on the number of children attending public education and their changes in the 2010s. The aim of the volume, which is expected to be published in 1,000 copies in June 2022, is to create a single, comparable database covering all levels of public education, to map the data and to describe the processes that emerge from the data, with particular reference to the demographic and general social factors. The most prominent part of this atlas is the 99 maps that present information on the number of children attending Hungarian-language kindergartens and schools, and on enrolment rates at the municipal and regional level. The maps and the data are interpreted and explained in textual sections, and detailed data in tabular form are provided as annexes.
Since detailed data on pupils attending public education in Hungarian have so far been available only for particular countries, regions, or only for a single year or educational level, this publication fills a gap both in data dissemination and data analysis. The atlas forms an efficient basis for educational, demographic and social science research in the Carpathian Basin, furthermore is is useful for all experts, teachers and principals dealing with Hungarian minorities. In addition to the professional audience, the atlas can serve as an important reference point in the professional decision-making process, in the planning of educational capacities and in the efficient operation of support systems both in Hungary and in the minority Hungarian communities.

Summary and aims of the project for a general audience
Provide a short, general introduction to the structure and aim of the proposed publication.

The volume titled "Public Education land/mapscape – Changes in the Number of Pupils in the Minority Hungarian Communities in the Carpathian Basin in the 2010s" presents the state of the native language education in the four largest Hungarian minorities (living in Romania, Slovakia, Serbia and Ukraine) through the data on the number of children attending public education and their changes in the 2010s. The aim of the volume is to create a single, comparable database covering all levels of public education, to map the data and to describe the processes that emerge from the data, with particular reference to the demographic and general social factors. The most prominent part of this atlas is the 99 maps that present information on the number of children attending Hungarian-language kindergartens and schools, and on enrolment rates at the municipal and regional level. The maps and the data are interpreted and explained in textual sections, and detailed data in tabular form are provided as annexes.
The atlas forms an efficient basis for educational, demographic and social science research in the Carpathian Basin, furthermore is is useful for all experts, teachers and principals dealing with Hungarian minorities. In addition to the professional audience, the atlas can serve as an important reference point in the professional decision-making process, in the planning of educational capacities and in the efficient operation of support systems both in Hungary and in the minority Hungarian communities.






 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
A projekt keretében megjelent a "Közoktatási kör(tér)kép – A tanulói létszámok változása a Kárpát-medence külhoni magyar közösségeiben a 2010-es években" című kiadvány mind nyomtatott, mind elektronikus verzióban. A kiadvány a négy legnagyobb lélekszámú (a romániai, szlovákiai, szerbiai és ukrajnai) magyar kisebbség anyanyelvi oktatásának helyzetét mutatja be az odajáró diákok létszámadatain, illetve azok 2010-es években bekövetkezett változásán keresztül. A kötet újdonsága, hogy egységes, a közoktatás minden szintjére kiterjedő, összehasonlítható adatokat egyrészt térképen ábrázol, másrészt ismerteti az adatokból kirajzolódó folyamatokat – különös tekintettel a kérdés demográfiai és általános társadalmi hátterére. A kiadvány műfaja atlaszként határozható meg, mivel a munka leghangsúlyosabb része az a 90 térkép, amely a magyar óvodás gyerekek és iskolai tanulók létszámára, beiskolázási arányára vonatkozó információkat települési és regionális szinten ábrázolja. A térképeket kiegészítik, értelmezésüket segítik, a folyamatokat magyarázzák a szöveges részek, továbbá a mellékletben elérhetők a részletes adatok táblázatos formában.
kutatási eredmények (angolul)
As the main result of the project, the publication "Public Education land/mapscape – Changes in the Number of Pupils in the Minority Hungarian Communities in the Carpathian Basin in the 2010s" was published in both printed and electronic versions. The volume presents the state of the native language education in the four largest Hungarian minorities (living in Romania, Slovakia, Serbia and Ukraine) through the data on the number of children attending public education and their changes in the 2010s. The aim of the volume was to create a single, comparable database covering all levels of public education, to map the data and to describe the processes that emerge from the data, with particular reference to the demographic and general social factors. The most prominent part of this atlas is the 90 maps that present information on the number of children attending Hungarian-language kindergartens and schools, and on enrolment rates at the municipal and regional level. The maps and the data are interpreted and explained in textual sections, and detailed data in tabular form are provided as annexes.
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=141147
döntés eredménye
igen





 

Közleményjegyzék

 
Tátrai Patrik, Ferenc Viktória, Rákóczi Krisztián, Márton János: Közoktatási kör(tér)kép – A tanulói létszámok változása a Kárpát-medence külhoni magyar közösségeiben a 2010-es években, Budapest, Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont - Gondolat Kiadó, 2022




vissza »